MC Bad Smell

MC Bad Smell on rajujen prätkähenkilöiden ei-niin-kovin-rikollinen toistaiseksi vielä yhden hengen moottoripyöräkerho

Takaisin Antin kotisivulle
Muita kuvia  Kuvia Yamaha Virago XV750 SE vm -83  Kuvia Yamaha Virago XV1100 vm -91 
    Peten kuvia 
Teknisiä tietoja  Yamaha Virago XV750 SE vm.-83  Yamaha Virago XV1100 vm. -91 
Moottorityyppi  2 sylinteriä, 4-tahti, SOHC, 75* V-moottori, ilmajäähdytys, sähköstartti  2 sylinteriä, 4-tahti, SOHC, 75* V-moottori, ilmajäähdytys, sähköstartti 
Kuutiotilavuus  748  1063 ccm 
Poraus ja iskunpituus  83 X 69,2 mm  95 X 75 mm 
Puristussuhde  8,7:1  8,3:1 
Maksimiteho    61,7 hp (45,4 kW) / 6000 rpm 
Maksimivääntö    8,7 kg-m (85,3 Nm) /3000 rpm 
Polttoainesäiliö, polttoainesuositus  12 l, lyijytön 95 (minä käytin 98:a)  16,8 l, lyijytön 95 (minä tulen käyttämään 98:a) 
Vaihteisto ja vetotapa  5 vaihdetta / kardaani  5 vaihdetta / kardaani 
Pituus/leveys/korkeus  2230 / 805 / 1160 mm  2285 / 840 / 1190 mm 
Akseliväli  1520 mm  1525 mm 
Istuinkorkeus  715 mm 
Maavara  145 mm  145 mm 
Paino  225 kg  221 kg 
Jousitus etu/taka, säädöt yksin ajettaessa  Teleskooppi (ilmanpaine 0,4-0,8 bar) / mono (ilmanpaine 1,0-2,0 bar,vaimennuksen säätö 1-3)   Teleskooppi (ilmanpaine 0,4-0,8 bar)/ double (jousen esijännitys 1-2, vaimennuksen säätö 1-2) 
Jarrut etu/taka  levy (neste DOT4) / rumpu 180 mm  2 levyä 298 mm (neste DOT4) / rumpu 200 mm 
Renkaat etu/taka  3.50H 19 / 130/90-16 (paine:1,79-1,93 bar/1,93-2,48 bar, <90 kg kuormalla/90 kg-160kg kuormalla kylmänä)  110/90-V19 / 140/90-V15 (paine:1,79-1,93 bar/1,93-2,48 bar, <90 kg kuormalla/90 kg-160kg kuormalla kylmänä) 
Huippunopeus  Riittävä (ajoin 161 km/h)  Riittävä (ainakin 170 km/h) 
Kiihtyvyys  Sopiva  Sopiva (vääntöä tuntuu löytyvän) 
Sytytystulpat  NGK BP(R)7ES tai ND W22EP-U, rako 0,7-0,8 mm, kiristysmomentti 14 Nm  NGK BP(R)7ES tai ND W22EP-U, rako 0,7-0,8 mm, kiristysmomentti 20 Nm 
Venttiilivälykset, kylmänä  Imu: 0,10 mm, pako:0,15 mm  Imu: 0,07-0,12 mm (lämpimänä 0,10 mm), pako:0,12-0,17 mm (lämpimänä 0,15 mm) 
Moottoriöljyt, API-luokitus SE tai SF  SAE 10W30 (lämpötila jatkuvasti alle +15 C (kevät/syksy) tai SAE20W40 (lämpötila jatkuvasti yli +5 C (kesä), tilavuus;3,0 l (ilman suodatinta), 3,1 l (suodattimen vaihdon yhteydessä)  SAE 10W30 (lämpötila jatkuvasti alle +15 C (kevät/syksy) tai SAE20W40 (lämpötila jatkuvasti yli +5 C (kesä), tilavuus;3,0 l (ilman suodatinta), 3,1 l (suodattimen vaihdon yhteydessä) 
Peräöljy, SAE 80 API GL-4 hypoid gear oil  0,2 l  0,2 l 
     
     


Huolto- ja tarkistusohjeita, sekä varaosatietoja

Kaikki nämä ja paljon muuta tarpeellista tietoa kuvien kera löytyy esim Haynes Service& Repair manual Yamaha XV V-Twins -81 to 96 ISDN 1 85960 351 3.
Kirjaa saa esim Alfameriltä

Varaosia ja tarvikkeita

Huollot ja tarkistukset, päivittäin tai ennen ajoa

6000 km (tai 6 kuukauden) huolto
  1. Vaihda öljyt (minä vaihdan öljyt ja suodattimen n. 4000 km välein)
  2. Puhdista ilmansuodatin (vaihda tarvittaessa)
  3. Säädä venttiilit (ei kai niitä tarvitse säätää (tai tarkistaa) kuin noin 20 000 km välein)
  4. Tarkista sylintereiden puristuspaineet
  5. Puhdista ja säädä tulpat
  6. Voitele kaasu-, kytkin- ja nopeusmittarin vaijerit
  7. Tarkista/säädä tyhjäkäynti (950-1050 rpm)
  8. Tarkista/säädä kaasuttimien synkronointi
  9. Säädä etujarrun vapaaliike (5-8 mm)
  10. Tarkista/säädä jarrupolkimen liike (20-30 mm)
  11. Tarkista jarrulevyt ja palat
  12. Tarkista jarrurumpu ja kengät
  13. Tarkista jarruvalon toiminta
  14. Voitele jarru- ja kytkinkahvojen nivelet
  15. Voitele jarru- ja vaihdepolkimien sekä seisontatukien nivelet
  16. Tarkista ohjauslaakerin tiiveys
  17. Tarkista etuteleskoopin toiminta ja mahdolliset vuodot
  18. Tarkista renkaat, vanteet ja pyörien laakeroinnit
  19. Tarkista akun nestepinnan taso, akkuhapon väkevyys sekä ylivuotoletkun kunto
  20. Tarkista pakoputkiston kunto
  21. Tarkista polttoainesysteemin puhtaus ja bensiini- sekä alipaineletkujen kunto
  22. Tarkista kampikammion tuuletusletkun kunto (koneen päältä ilmanpuhdistajaan)
  23. Tarkista sivuseisontatuen kytkimen toiminta
  24. Tarkista kaikkien liittimien, ruuvien, muttereiden yms kireys
  25. Tarkista/säädä vaihdepolkimen vivusto
12000 km (tai 12 kuukauden) huolto
  1. Suorita kaikki 6000 km huollon toimenpiteet
  2. Vaihda öljyt ja suodatin
  3. Vaihda sytytystulpat
  4. Tarkista peräöljyn pinnantaso
18000 km huolto
  1. Suorita kaikki 6000 km huollon toimenpiteet ja 12000 km tarkistukset
  2. Pura ja kokoa takahaarukan laakerointi
24000 km (tai 2 vuoden) huolto
  1. Suorita kaikki 12000 km toimenpiteet ja 18000 km tarkistukset
  2. Vaihda peräöljyt
  3. Puhdista ja voitele ohjauslaakeri
Kahden vuoden välein
  1. Vaihda etujarrupääsylinteri ja sen tiivisteet
  2. Vaihda jarruneste
  3. Vaihda jarruletkut (neljän vuoden välein)
Takarenkaan irroitus ja kiinnitys
  1. Aseta pyörä keskituelle (keskituen alle noin 5 cm lautaa tai lankkua, jotta saat pyörän nousemaan keskituelle lankun päälle, kannattaa ensin työntää pyörä lautojen päälle, niin ei tarvitse nostaa niin kovasti)
  2. Irroita jarrutanko
  3. Irroita tukitanko (älä hukkaa sokkaa tai hanki uusi valmiiksi, poikki se menee kuitenkin :-)
  4. Irroita keskiakselin mutteri (sama juttu tämänkin sokan kanssa)
  5. Löyhdytä keskiakselin lukitusruuvi
  6. Vedä keskiakseli pois, huomio prikkojen ja holkkien sijainti. Jollei keskiakseli meinaa sopia tulemaan pois pakoputkien takia, voit auttaa vasaralla ja lyöntituurnalla (älä hakkaa kierteisiin vikaa eli käytä "pehmeää" tuurnaa) tai hommaa kaveri istumaan satulaan. Huom; pakoputket saa kuulemma nousemaan tarvittavan määrän, kun irroittaa takajalkatapin kohdalla olevat kaksi pakoputken kiinnitysruuvia.
  7. Vedä rengasta oikealle, jotta se irtoaa perän booreista. Nyt huomaat onko pyörä tarpeeksi korkealla eli sopiiko rengas tulemaan pois lokasuojan alta
  8. Poista jarrusysteemi laippa, tarkista jarrukenkien kuluneisuus ja rummun kunto
  9. Vaihda tai käy vaihdattamassa uusi rengas vanteelle
  10. Ennen takaisin asennusta on helppo tarkistaa boorituksen ja laakeriden kunto ja rasvatilanne
  11. Laita pyörä booreille, työnnä keskiakseli paikalleen, jollei se sovi nytkään pakoputkien takia tarvitset esim kaverin istumaan satulaan, jolloin haarukka painuu sen verran alaspäin, että akseli sopii menemään paikoilleen. Yksinkin homma onnistuu, pudottamalla pyörä varovasti sivutuelle (varovasti sillä takapyörähän ei ole vielä millään kiinni), sen jälkeen poikittain makaamaan satulaan, jotta omapaino painaa takapäätä sen verran alas, että akseli menee paikoilleen. Tämä tietysti vaatii kohtalaista omapainoa :-)
  12. Tarkista, että laitoit prikat ja holkit keskiakselille oikeille paikoilleen.
  13. Kiinnitä keskiakselin mutteri, kiristä oikeaan momenttiin (105 Nm)
  14. Kiristä lukitusruuvi momenttiin (20 Nm)
  15. Kiinnitä tukitanko ja kiristä ruuvi momenttiin (20 Nm)
  16. Kiinnitä jarrutanko
  17. Tarkista asennusympärisö, ettei ylimääräsiä osia jäänyt, laita sokat paikoilleen (keskiakselin ja tukitangon mutterihin)
  18. Säädä jarrutangon kireys, muista ennen ajamaan lähtöä kokeilla jarrun toimivuus
Eturenkaan irroitus ja kiinnitys
  1. Aseta pyörä keskituelle
  2. Irroita nopeusmittarin vaijeri
  3. Löhdytä keskiakselin lukitusruuvi
  4. Löydytä keskiakseli (älä ota vielä pois)
  5. Irroita toinen (oikea) jarrusatula
  6. Aseta tunkkin moottorin alle ja tunkkaa, kunnes takapyörä koskettaa lattiaa
  7. Irroita keskiakseli
  8. Ota pyörä pois haarukan välistä, poista holkki oikealta puolelta ja nopeusmittarin vaihde vasemmalta puolelta
  9. Vaihda tai käy vaihdattamassa rengas
  10. Tarkista jarrupalojen ja -levyjen kunto ennen pyörän paikalleen asennusta
  11. Laita pyörä etuhaarukan väliin, asenna keskiakseli paikoilleen.
  12. Asenna jarrusatula
  13. Kiinnitä nopeusmittarin vaijeri
  14. Kiristä ruuvit ja mutterit (keskiakselin momentti 105 Nm, lukitusruuvin momentti 20 Nm, jarrusatulan kiinnitysruuvit 35 Nm)
  15. Tarkista jarrun toiminta
  16. Poista tunkki moottorin alta
  17. Varmista ettei ylimääräisiä osia jäänyt
Takaiskarien irroitus ja kiinnitys
  1. Aseta pyörä keskituelle ja varmista ettei se pääse kaatumaan toimenpiteiden aikana, eikä swingarm eli takahaarukka, jossa takapyörä on kiinni, pääse putoamaan.
  2. Irroita yläpään pultit
  3. Irroita alapään pultti (ja mutteri vasemmalla puolella)
  4. Irroita iskari kiinnikkeistään vääntämällä sitä taaksepäin.
  5. Tarkista iskunvaimentajat näkyvien vaurioiden varalta, sekä jouset löysyyden tai väsymisvaurioiden varalta. Jos vaurioita tai vikoja näkyy vaihda molemmat iskarit kerralla.
  6. Tarkista iskarit öljy- tai kaasuvuotojen löytämiseksi, jos vuotoja löytyy, vaihda molemmat.
  7. Tarkista iskarin päissä olevat laakeritapit/kumit ja vaihda tarvittaessa.
  8. Voitele ohuesti iskarin päissä olevat laakeritapit/kumit sopivalla vaseliinilla.
  9. Asenna iskarit paikolleen oikein päin ja kiristä ensin yläpultit (20 Nm), sitten oikea alapultti ja sitten vasen alamutteri (30 Nm)
Takahaarukan (swingarm) laakeroinnin tarkistus ja vaihto
  1. Irroita takarengas
  2. Irroita takaiskarit
  3. Tartu toisella kädellä takahaarukan takaosaan ja toisella kädellä takahaarukan ja rungon yhtymäkohtaan. Yritä liikuttaa takahaarukkaa sivuttain takimaisella kädellä. Laakereiden välys tuntuu etumaisessa kädessä, liike saattaa tuntua eteen/taakse-liikkeltä. Jos välystä tuntuu on laakerit vaihdettava.
  4. Liikuta takahaarukkaa ylös- ja alaspäin koko sen liikematkan. Haarukan pitäsi liikkua jouhevasti ja ilman tarttuilua. Jos haarukka ei liiku jouhevasti tai se tarttuilee on laakerit vaihdettava.
  5. Laakereiden vaihto
    1. Irroita laakeroinnin suojat molemmin puolin
    2. Tue takahaarukka
    3. Vasemmalla puolella suorista lukkoprikan kynnet ja irroita akseli, oikella puolella irroita mutteri ja akseli.
    4. Irroita takahaarukka moottorista.
    5. Tarkista takahaarukka näkyvien vaurioiden varalta, lommot, taittumat yms. Vaihda haarukka tarvittaessa.
    6. Tarkista kiinnitysreijät kulumisvauroiden varalta.
    7. Tarkista kumiosat repeytymien tai kulumisen varalta ja vaihda tarvittaessa.
    8. Poista laakerit ja stefat ja asenna uudet tilalle.
  6. Kokoa takahaarukka päinvastaisessa järjestyksessä.
  7. Huomioi kuitenkin että käytät uutta lukkoprikkaa ja varmista se asettuu oikein uraansa.
  8. Kiristä akselit ja mutterit momenttiin ensin oikea puoli sitten vasen (vasen akseli 100 Nm, oikea akseli 5,5 Nm ja oikea mutteri 100 Nm)
Kardaanin boorien rasvaus
  1. Aseta pyörä keskituelle ja varmista ettei se pääse kaatumaan toimenpiteiden aikana
  2. Irroita takarengas
  3. Irroita vasen takaiskari
  4. Irroita neljä mutteria joilla perä on kiinni kardaanitunnelissa ja vedä kardaani ja perä irti
  5. Puhdista kardaani vanhasta vaseliinista ja tarkista ettei siinä ole vaurioita. Tarkista erityisesti boorit ja perän puoleisessa päässä oleva lukkorengas.
  6. Tarkista että perä pyörii jouhevasi ilman suuria välyksiä, ääniä tai kiinni tarttumisia. Perän purkaminen ja varsinkin kasaaminen vaatii erityisosaamista, joten jos siinä tuntuu olevan vikaa kannattaa ottaa yhteyttä johonkuhun joka niistä tietää.
  7. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä seuraavin huomautuksin:
    1. Voitele kardaanin boorit sopivalla vaseliinilla
    2. Laita tiivisteliimaa perän ja kardaaniputken väliseen liitokseen
    3. Käytä uusia lukkoprikkoja perän ruuvien alla ja kiristä mutterit momenttiin (43 Nm)
    4. Tarkista perän öljytaso ja täytä tarvittaessa

Venttiilien säätö
Venttiilit säädetään moottorin ollessa kylmä eli anna koneen seistä yön yli ennen säätöä.

  1. Aseta pyörä keskituelle.
  2. Irroita ja poista istuin (irroita kaksi ruuvia istuimen etuosan alapuolelta, nosta istumen etupäätä vähän ja vedä eteenpäin).
  3. Poista tankki (irroita kiinnityspultti tankin takaosasta, vedä tankkia taaksepäin, irroita letkut (tyhjää tankki päästämällää bensat bensapumpun IN-liittimeen menevästä letkusta kanisteriin) ja johdot.
  4. Poista ilmapuhdistimelle menevät letkut.
  5. Poista venttiilien suojakupit.
  6. Poista moottorin vasemmasta poskesta kolmella ruuvilla kiinni oleva pyöreä suoja ja sen alta löytyvä 17 mm avainvälillä oleva suojamutteri.
  7. Pyöritä moottoria myötäpäivään keskellä olevasta mutterista (22mm), kunnes sen yläpuolella olevassa tarkistusikkunassa T-merkin vieressä oleva viiva ja osoitin ovat kohdakkain. Tämän merkin kohdalla on takimaisen sylinterin yläkuolokohta, jolloin sylinterin molemmat venttiilit voidaan tarkistaa ja tarvittaessa säätää.
  8. Tarkista venttiilien välys mittaliuskalla (imu 0,07 - 0,12 mm (0,10 mm)ja pako 0,12 - 0,17 mm (0,15 mm)), jos mittaliuska liikkuu painajan ja venttiilin varren välissä hiukan tihkeästi on välys oikea. Jos välystä täytyy säätää; löysää kiristysmutteri lenkkiavaimella ja säädä oikea välys kuusiokoloavaimella. Tarkista välys vielä mutterin kiristyksen (27 Nm) jälkeen varmistaaksesi ettei välys muuttunut kiristyksen vaikutuksesta.
  9. Takimaisen sylinterin venttiilien säädön tarkistuksen jälkeen pyöritä moottoria myötäpäivään kunnes tarkistusikkunassa kohtaavat (merkitön) viiva ja osoitin. (Tarkistusikkunasta voidaan nähdä kolmaskin merkki, kahden viivan välissä oleva F, se on takimmaisen sylinterin sytytyskohta).
  10. Kun merkitön viiva ja osoitin ovat kohdakkain, kokeile liikuttaa molempia etumaisen sylinterin venttiilin painajia. Jolleivat ne liiku vapaasti on sylinteri pakotahdissa, pyöritä moottoria vielä täysi kierros jotta työtahti tulee kohdalle ja voidaan tarkistaa etumaisen sylinterin venttiilien välykset.
  11. Tarkista välykset kuten edellä.
  12. Tarkista ja vaihda tarvittaessa venttiilien suojakuppien ja vasemman posken suojan O-renkaat.
  13. Kiinnitä suojakupit, ruuvien kiinnitysmomentti on 10 Nm.
  14. Kiinnitä muut irroitetut osat

Etuteleskooppien stefojen vaihto

  1. Tarvitset ainakin 6, 8 ja 17 milliset kuusiokoloavaimet, melko suuren torx-avaimen, paineilmapyssyn sekä normaalit kiintolenkkiavaimet.
    Stefan mitat: 38*50*8/10 (minulle tuli 38*50*7/8 ja ainakin muutaman sadan kilometrin jälkee näyttää pysyvän paikoillaan vuotamatta.) Toivottavasti olet hommannut myös pölysuoja(pyyhkijän) sekä O-renkaat paineilmavanteisiin sekä tyhjennysruuviin. öljyä menee 372 ml/putki
  2. Ota etupyörä irti
  3. Ota jarrukaliberit irti, irroita myös jarruletkut ja nopeusmittarin vaijeri etuputkista
  4. Irroita putkien yläpäästä suoja(koriste)tulpat ja löysää isot kuusiokolomutterit (17 mm)
  5. Poista lokasuoja
  6. Löysää putkien kiinnitysruuvit (kaksi kuusioruuvia alakolmiossa ja yksi kuusiokantaruuvi yläkolmiossa)
  7. Vedä putkia vähän alaspäin ja liuta paineilmavanteet sekä niiden alaspäin liukumista estävä rautalankastoppri pois putkesta. älä myöskään hukkaa kumiprikkaa. Tottahan oli myös päästänyt ilmanpaineet putkista pois jottei tule yllätyksiä.
  8. Irroita putket pyörästä, irroita tyhjennysruuvi alaputkesta (talleta O-rengas, jollei ole uutta) ja pumppaa öljyt joko sankoon tai tallin lattialle.
  9. Irroita ylämutteri, poista sen alta prikka, putki ja jousi.
  10. Irroita pölysuojapyyhkijärengas meisselillä vääntäen (varovasti, ettei tule jälkiä eikä pyyhkijä vahigoitu, jollei ole uutta)
  11. Irroita stefan päällä oleva rautalankarengas.
  12. Avaa paineilmapyssyllä pumpun alapäässä oleva noin AV 8 mm kuusiokoloruuvi (jollei ruuvi aukea niin tarvitset sitä melko suurta torx-avainta ja paria hylsysarjan pitkää jatkoa, joiden avulla voit pitää sisäputken sisällä olevaa holkkia vastaan. Minulla alaruuvi aukesi pyssyllä ilman vastaanpanemista).
  13. Nykäise reippaasti sisäputki irralleen alaputkesta, jolloin stefa tulee mukana. Poista vanha stefa sisäputkesta, tarkista liukuhelojen kunto, puhdista vanhat öljyt ja liat pois putkista.
  14. Aloita kasaus: muista laittaa lyhyt holkki alimmaiseksi alaputkeen, sitten sisäputki, holkki lyhyine jousineen ja alaruuvi paikoilleen.
  15. Sovita ulkohela paikoilleen, sen päälle prikka ja sitten se uusi stefa (vanhaa stefaa voi käyttää lyöntivälikappaleena uutta paikoilleen paukutettaessa)
  16. Asenna myös pölysuoja paikoilleen ja kaada öljyt putkeen (372 ml tai 179 mm yläreunasta ilman jousta sisäputki sisäänpainettuna, öljy 15 W)
  17. Tottahan muistit asettaa poistoruuvin paikoilleen, ettei uudet öljyt ole pitkin tallin lattiaa? :-)
  18. Asenna jousi, prikka ja putki sekä ylämutteri paikoilleen.
  19. Asenna putket kiinni pyörään, älä unohda rautalankastopparia paineilmavanteen alapuolelta äläkä kumiprikaa niiden yläpuolelta
  20. Muista myös kiristää ylämutterit putkien ollessa paikoillaan, jollet saanut niitä kireälle putkien ollessa irrallaan.
  21. Asenna jarrukaliperit, pyörä, lokasuoja ja kiinnitä letkut sekä nopeusmittarin vaijeri.
  22. Tarkista kaikkien ruuvien paikallaolo ja kireys.
  23. Pumppaa etupäätä useita kertoja ja tarkista ettei uudet stefat vuoda heti. Muista myös testata etujarru ajamaan lähtiessäsi.
  24. Onnea ja menestystä vain. Minulla meni ensimmäisten stefojen vaihdossa noin 5 tuntia, josta noin 2,5 h kului ihmettelyyn ja avaimien etsiskelyyn, joten stefat voi vaihtaa jopa kolmessa tunnissa. Kiitoksia vielä kerran Petelle, ilman hyvin varusteltua Hiacea ei hommasta olisi tullut mitään.