Buddhalaista kosmologiaa

otteita jälleensyntymäpelistä, jonka Sakya Pandita Kunga Gyaltsen (1182-1251) kehitti sairaan äitinsä ajankuluksi. Peli on koottu yhdistämällä useita päällekkäisiä kosmologisia järjestelmiä ja henkisiä teitä ja se kuvaa erilaisia olemassaolon tiloja, samsaraa.

 

Kolme maailmaa

 

1. Halun maailmassa olennoilla on erilaisia ruumiillisia muotoja ja aistit ovat aineellisiin kohteisiin suuntautuvan kiinnostuksen vallassa. Heidän päämääränsä, mielihyvä ja tuska määrittyy aistiärsykkeiden ja karkean aineellisuuden mukaan. Halun maailma jaetaan kuuteen osa-alueeseen: helvettiolennot, nälkäiset henget (pretat), eläimet, ihmiset, kateelliset jumalat (asurat) ja jumalat.

 

Anteliaisuus ja puhdas moraali takaavat halun maailman mestaruuden. Mietiskelyn avulla saavutettavat neljä transsia (dhyanaa) ja neljä tasaista mielentilaa (samapatti) johtavat kahteen korkeampaan jumalten maailmaan, muodon maailmaan ja muodottomaan maailmaan.

 

2. Muodon maailmassa on 17 tasoa. Ensimmäinen transsi, yksipisteisyys, johtaa tasoille 1 – 3. Täällä olevilla jumalilla on erilaisia ruumiillisia muotoja ja ajatuksen ykseys: he uskovat yksipisteisesti luojajumalaan. Näistä jumalista korkein on Maha-Brahma. Buddhalaisessa näkemyksessä luominen ei ole tärkeää, luominen ymmärretään asukkaiden karmisena kokemuksena.

 

Brahma-jumalten tasoon saakka maailma tuhoutuu aikakauden loppuessa. Heidän yläpuolellaan ovat valon jumalat (2.transsi) säteilevin kehoin. Yksi heistä putosi tuhon jälkeen brahma-jumalten tasolle ja ollen ainoana siellä hän ajatteli olevansa luoja. Toisen transsin jumalilla on vaihtelevia ideoita. Kolmannen transsin jumalat ovat kolmen tyyppisiä loistavia jumalia, joilla on havainnon ykseys. Neljännessä transsissa on kahdeksan tasoa ja siellä ovat Puhtaiden asuinsijojen jumalat. Niiden joukossa Akanistha-taivas on korkein. Tämän korkeimman jumalallisen asuinsijan myöhempi kosmologinen traditio muutti Buddhan puhtaaksi asuinsijaksi.

 

3. Muodoton maailma: Ensimmäiset tasaisen mielentilan havainnot muodosta ja aineellisuudesta ylitetään. Oleskellaan puhtaassa ja loputtomassa tajunnassa. Toisella tasolla ollaan loputtomassa avaruudessa. Kolmannella tasolla mennään avaruuden (tilan) tuolle puolen ja saavutetaan taso, jota voidaan kuvailla sanoilla ”ei kerrassaan mitään”. Viimeinen taso on ”ei havaintoa eikä ei ei-havaintoa”. Se on samsaran raja, missä joogi koskettaa nirvanaa kehollaan.

 

Meru järjestelmä: Universumin täyttää monta Meruvuori-järjestelmää. Meru-järjestelmä esitetään karmisen ansion ja velan mukaan, sen mukaan mikä on perimmäinen syy yksilön asemaan samsarassa. Meru-vuori, seitsemän kultaista vuorta ja rautainen seinämä ovat yhteensä yhdeksän, ks. kuva.

 

Meru-vuoren ympärillä on neljä maanosaa.  Etelässä Jambudvipa, ”ruusuomenapuun saari”, jossa me olemme. Meruvuoren lasuurikiven värinen seinä loistaa ja saa taivaan ja veden näyttämään siniseltä. Se on ainoa, missä buddhuus voidaan saavuttaa, koska siellä on ärsykkeitä, jotka saavat etsimään pakotietä samsarasta. Siellä on myös mahdollisuus kohdata Dharma ja tarpeeksi vapaa-aikaa opiskella ja harjoittaa sitä. Tämä on ainoa maanosa, jossa Buddha näyttää tien nirvanaan olentojen terävän älyn vuoksi. Jambu on ruusuomenapuu, bodhipuu Bodhgayassa, missä Buddha valaistui. Kaikki helvetit liittyvät Jambudvipaan.

 

Läntinen maanosa, Godaniya ”Karjanautinto” sisältää niittyjä, laitumia ja rikkautta. Dharma on läsnä, mutta asukkaat ovat karkeita lihansyöjiä. Silmä kuulee ääniä, korva näkee värejä jne. Seksuaalinen toiminta 10 - 12 kertaa elinaikana. Taivas ja vesistöt ovat rubiininpunaisia.

 

Itäinen maanosa on nimeltään Videha ”Jalo muoto”. Asukkailla on hieno ja jalo ihmiskeho. Ihmiset ovat rauhallisia ja lempeitä. Meru-vuoren kristallinhohtoinen seinä loistaa täällä kirkasta valkoista valoa.

 

Pohjoinen maanosa, Uttara-Kuru ”Epämiellyttävä ääni” on onnellisin neljästä olemassaolosta ihmisenä. Ihmiset viettävät siellä tervehenkistä yhteisöelämää. Ei yksityistä omaisuutta eikä avioliittoa. Halut ja aggressio eivät häiritse. Naiset imettävät sormien kautta. Miehet kasvattavat pojat ja naiset tytöt. Vähän työtä, vilja kypsyy omia aikojaan, tuoksuvaa riisiä kiehuu kattiloissa liesien päällä itsestään, puissa on aina hedelmiä. Koska siellä ei ole tapaa julistaa "tämä on minun", ihmiset eivät kykene pahimpiin rikoksiin eivätkä kuole ennenaikaisesti. Elinaika on tuhat vuotta, he eivät synny kolmeen alempaan maailmaan (helvettiin, ahneeksi hengeksi tai eläimeksi). Jumalten tapaan he eivät voi pitää uskonnollisia valoja, sillä he eivät ymmärrä, että elämä on kärsimystä. Heidän aistinsa tylsistyvät tapahtumattomassa elämässä, eivätkä he pysty monimutkaisiin meditaatioihin. He eivät tee pahaa karmaa eivätkä myöskään edisty. Taivas ja vesistöt ovat smaragdinvihreitä.

 

Meru-vuoren alemmilla rinteillä ja sisällä sekä kultaisten vuorten ketjussa asuvat pretat ja asurat. Yama on pretojen (nälkäisten henkien) herra. Pretat ovat henkiä, jotka elävät maan alla ja kummittelevat hautuumailla ja luolissa. Niihin kuuluu ahneita henkiä ja muita demoneja, joista monilla on yliluonnollisia kykyjä. Joskus asurat (puolijumalat) luetaan niihin.

 

Niiden yläpuolella on neljä luokkaa puolijumalia, joita hallitsevat pääilmansuuntien kuninkaat. Nämä puolijumalat asustavat kultaisten vuorien huipuilla, Meru-vuoren rinteillä huipulle saakka ja planeetoilla. Neljä kuningasta maailman suojelijoina katsoo alas maailmoihin ja muodostaa vallin asuroiden ja jumalten välille. Merun huipulla on ´taivaan 33´ jumalten palatseja ja puistoja.

 

Niiden yläpuolella on halun maailman neljän korkeamman luokan jumaluuksien pilviasunnot ja niiden yläpuolella muodon maailman samanlaiset asuinsijat. Muodoton maailma on vailla paikkaa.

 

Moraalisuus johtaa taivasmaailmoihin, meditaatio vie brahmamaailmoihin ja viisaus – tietoisuus asioista sellaisina kuin ne ovat – johtaa nirvanaan. Moraalisuus, mietiskely ja opiskelu, joka johtaa viisauteen, nämä ovat buddhalaisuuden kolme harjoitusta.

 

Neljän suuren kuninkaan taivas: Neljä suurta kuningasta ovat alemman luokan jumaluuksia jotka hallitsevat Meru-vuoren alarinteitä, seitsemää vuorijonoa sen ympärillä ja taivaita. Nämä jumaluudet sääntelevät maailmanjärjestelmän maallisia toimia. He katsovat Meru-vuoren sivuilta alas maailmoihin, kukin eri suuntaan, ja suojelevat jumalia asuroilta. Neljä kuningasta ovat korkeampien jumalten jälkeläisiä ja kuninkaiden armeijat ja lähettiläät ovat veden, puiden ja vuorten ym. henkiä. Jotkut näistä jumalista yhdistetään planeettoihin astrologisesti maailman sääntelijöinä.

 

Kuninkaat kuvataan temppelin ovilla muutettuina maailman suojelijoista (loka-pala) Dharman suojelijoiksi (dharmapala). Idässä on gandharvojen herra Dhrta rastra joka on valkoinen ja rauhallinen ilmeeltään. Hänellä on luuttu. Etelässä Virudhaka, hirviömäisten kumbhandojen herra, hän on raivoisa muodoltaan ja pitelee miekkaa. Nagojen herra Virupaksha hallitsee länttä. Hän on punainen, raivoisa hymy, pitelee stupaa ja käärmelassoa. Pohjoisessa Vaisravana on yaksha-puolijumalten herra. Hänen toinen nimensä on Kubera, rikkauksien herra, ja hän pitelee jalokiviä sylkevää mungoa.

 

Taivas 33: Meru-vuoren huipulla on 33 jumalallista naapurustoa. Tämän tason deevat ovat suurikokoisia ja voimakkaita ja heillä on selvänäkökyky. Päällikkönä on Indra, vedojen sankarikuningas, nyt dharmansuojelija, jonka korkea karminen asema johtuu hänen Buddhaa kohtaan osoittamastaan kunnioituksesta ja anteliaisuudesta.

 

Jumalat, samoin kuin heitä vastaavat käsitteet Olympos-vuorella, eivät ole kokonaan maallisten puuhien ulkopuolella. Heidän maailmansa voitettiin asuroilta, mutta sitä on toisinaan puolustettava. Siksi sitä ympäröi kultainen seinä. Maaperä on sateenkaaren värinen ja pehmeä. Vuoren neljä kulmaa ovat Vajrapanin ja yakshojen hallitsemia huippuja. Keskimmäistä hallitsee Indra, sen nimi on ”kaunis näköala”. Siellä on neljä puistoa, joiden reunoilla on taikajärviä ja kenttiä, joiden maa on ihanan pehmeää. Koillisessa on korkea magnolia, ”täysin kasvanut”. Sen tuoksu leviää kaikkialle ja sen varjo on täydellinen paikka musiikille ja rakkaudelle. Rakastelu tapahtuu pelkästään koskettamalla sukupuolielimiä.

 

Lounaassa on Sudharma ”Hyvä Dharma” -kokoushalli. Keskellä sitä sijaitsee "Voittajien" palatsi Vaijayanta. He turvautuvat Buddhaan mutta heidän nautintonsa ovat liian suuret uskonnolliseen harjoitukseen. Siksi he eivät voi estää alempaan tilan jälleensyntymistä. Ei ole suurempaa kärsimystä kuin kuolevan jumalan, joka näkee tulevaisuuden. Hänen pukunsa likaantuu, kukkaköynnökset kuihtuvat, kainalokuopat alkavat hikoilla, keho haisee epämiellyttävälle, istuin muuttuu epämukavaksi ja ystävät jättävät.

 

Taivas ilman taistelua (Yama): Yama-deevat ovat vielä suurempia ja voimakkaampia. He ovat kokonaan maailman taistelun ulottumattomissa ja varmoja asemastaan taivaan omistajina. Heidän paratiisinsa riippuu avaruudessa pilvirintaman tavoin kaksi kertaa korkeammalla merenpinnasta kuin Meru-vuoren huippu. He ovat hallinneet itsensä ja karttaneet riitaa menneisyydessä, joten ympäristönä on järvinauhoja, joutsenia, lootuksia ja seksuaalisena nautintona pelkkä syleily. Omistavat mitä ikinä toivovat. Täällä asuvien bodhisattvojen joukossa on joutsenten kuningas Suyama joka asuu valtavan suuren lootuksen sydämessä. Hän kehottaa jumalia tarkkaavaisuuteen niin että he eivät putoa alempaan tilaan kuollessaan. Mara, halun maailman herra lähetti kolme lähettilästä: iloitseminen, häiriintyminen ja hämmennys. Heidät voitettiin väittelyssä.

 

Iloinen taivas (Tusita): Vaikka Tusita on vasta neljäs halun aistimaailman kuudesta taivaasta, on lupaavaa syntyä täällä, koska tämä on perinteisesti bodhisattvan viimeinen asuinpaikka, asema ennen hänen viimeistä syntymäänsä ihmisen muodossa. Tuleva Buddha Maitreya asuu tällä hetkellä täällä salanimellä Pelastava jumala. Tämä on kaunein jumalten maailmoista. Asukkaat juovat nektaria, kukat ovat valkoisia ja suuria, rakennukset ja maa jalokivin päällystettyjä. Tusita leijuu Meruvuoren yläpuolella. Oppineet henkilöt, Dharman ylläpitäjät, viisaat, jotka etsivät vapautusta ja iloitsevat oppimisesta, menevät sinne, esimerkiksi Asanga (Yogacara), 'vain mieli' -koulukunnan perustaja. Tavallisille, vielä aistihalujen pauloissa oleville deevoille tässä maailmassa seksuaalisuus on kädestä pitelemistä.

 

Emanaatioista (ilmestyskehoista) iloitseminen (Nirmana-rati): Toiveista tulee todellisuutta. Lisääntyvä ei-käsitteellisyys, tarpeeksi irti aineellisesta maailmasta voidakseen nauttia oman mielensä emanaatioista. Seksuaalisuus on yhdessä nauramista, keskustelua tai toistensa tuoksussa olemista. He säteilevät loistavaa kultaista valoa. Ympäristö on täynnä jalokiviä, ylellisiä puistoja, kauniita kukkia ja köynnöksiä, upeita puita. Heidän palatseistaan kuuluu musiikkia ja tanssimista. Moraalisuus, anteliaisuus, itsekuri.

 

Toisten emanaatioiden hallinta (Paranirmita-Vasavartin): Näillä eteerisillä asuinsijoilla, neljä tasoa Meruvuoren huipun yläpuolella, asuvat aistihalujen maailman korkeimmat jumaluudet. Karma on anteliaisuutta, itsensä voittamista ja hallintaa. Heidän ei tarvitse säteillä esineitä ulos omasta älystään. Heidän ajatuksensa voima on sellainen, että mitä he toivovatkin, toiset jumalten luokat ennakoivat sen, ja säteilevät sen ulos heille ihmeenomaisesti. Vilkaisu riittää tyydyttämään seksuaalisen halun. Mara (kielteisten voimien kuningas) on kateellinen niille, jotka yrittävät paeta halun maailmasta. Hän lähettää armeijoittain miellyttäviä ja kauhistuttavia häiriintymisen aiheita pyhimyksille ja joogeille. Jos voittaa, siitä seuraa muodon maailma.

 

Muodon maailma (Rupa dhatu): Halun maailman tuolla puolen – korkealla Meru-vuoren yläpuolella – ylevät tajunnantilat ovat 'liikkumattoman' karman tulos: ei hyviä eikä pahoja. 17 tasoa vastaavat kehitystä mietiskelyssä. Poistamalla kiintymys aistikohteisiin ja harjoittamalla tyyneysmietiskelyä (shamatha) saavutetaan läpikuultava keho, johon ei liity ruumiillista eikä henkistä kärsimystä.

 

Ensimmäiset kolme tasoa, brahma-jumalten maailmat, vastaavat ensimmäisen asteen meditatiivista transsia jossa mieli on keskittynyt yhteen ajatukseen. Näillä jumalilla on käsitys Brahmasta luojajumalana.

 

Toinen transsi saa aikaan jälleensyntymän kolmen tasoisten valon jumalten pariin. Mietiskelyn fyysinen mielihyvä haipuu ja sen tilalle tulee onni ja puolueettomuus.

 

Kolmannesta transsista eteenpäin seuraa jälleensyntymä loistavaksi jumalaksi. Heitäkin on kolmentasoisia: heikko, keskinkertainen ja vahva syventymisen aste tässä transsissa. Nämä jumalat kokevat henkistä mielihyvää ja puolueettomuutta.

 

Neljännen transsin jumalia, joita luonnehtii pelkkä puolueettomuus, on kolmenlaisia: ”pilvetön”, ”ansiosta syntynyt” ja ”suuri hedelmä”. Tämän viimeksi mainitun ryhmän huippuna on olentoluokka, jotka ovat kokonaan ”ajatuksettomia”. He pitävät tilaansa virheellisesti nirvanana mutta se on vain transsitila ilman todellista tietoa maailmasta. Kun ajatus lopulta syntyy karmisista syistä, he vaipuvat halun maailmaan.

 

Muodoton maailma (Arupa-dhatu): Neljä tasaista mielentilaa (samapatti samadhi) saavat aikaan jälleensyntymän muodottomassa eli henkisessä maailmassa.

 

1.     Lakaten erottamasta kohdetta sen ympäristöstä ilman huomioita monilukuisuudesta joogi ajattelee: avaruus on loputon.

2.     Joogi ajattelee: tajunta on loputon.

3.     Joogi ajattelee, ettei ole kerrassaan mitään.

4.     Olemassaolon huippu: ei ideoita eikä ideoiden puutetta, ei ideointia, lakkaaminen jossa henkisten tapahtumien virta on pysäytetty joksikin aikaa.

 

Näin tuotettu karma ei ole hyvää tai pahaa, se on pelkästään mentaalinen tila. Siinä ei ole kiintymystä aistikohteisiin mutta kiintymys olemassaoloon on jäljellä. Jonkin ajan kuluttua vanha karma alkaa toimia ja syntyy alemmassa maailmassa.

 

Puhtaat asuinsijat (Suddhavasa): Nämä muodon maailman korkeudet saavutetaan neljännellä transsilla. Jumalat täällä luokitellaan viiteen luokkaan sen mukaan mitä hyvettä he korostavat: uskoa, ahkeruutta, tarkkaavaisuutta, keskittymistä tai viisautta.

 

Viimeksi mainittu on ”ylittämätön” Akanistha, puhdas asuinsija, joka korostaa viisautta eli sisäisen näkemyksen meditaatiota (vipashyanaa). Akanistha on osallinen valaistumisesta, eikä tule luokitelluksi tässä, vaan sijoittuu koko kuvion huipulle. Jumalat ovat hyveellisiä ja pitkäikäisiä, kauniita ja nauttivat suuresta hyvinvoinnista. He ovat itsevalaisevia, matkustavat ilman halki, heidän ruokansa on miellyttävää ja he elävät onnellisina mennen mihin vain toivovat. Vapaa intohimosta. Koska usko ja muut hyveet meditaation lisäksi liittyvät tähän, ainoastaan Aryat, he, jotka ovat sitoutuneet Dharmaan, saavuttavat tämän. Korkealla Meru-vuoren yläpuolella.

 

Nirvanaan mennään muodon maailman neljännen transsin huipulta karmisesti neutraalista tilasta.

 

Maailman rakenne

kotisivulle