Karmapan musta vajrakruunu

 

 

16. Karmapa Ranjung Rigpe Dorje

1923 - 1981

 

 

 

17. Karmapa Ogyen Trinley Dorje s. 1985, 21-vuotiaana  

 

Karmapoiden kautta kulkeva kagyu-perimyslinja tunnetaan nimellä "kultainen rukousnauha". Vuosisatojen ajan Karmapat ovat olleet keskeisiä vajrayana perinteen siirrossa yleensä ja erityisesti kagyu-perinteessä. Perimyslinjan viisauden siirron vertauskuva on vajrakruunu eli Karmapan musta kruunu. Sen muoto ja koristeet kuvaavat Karmapan valaistuneita ominaisuuksia.

 

Muuttumaton dharmata

Vajrakruunu on sinisenmusta kuin avaruus, sen väri kuvaa todellisuuden eli dharmatan muuttumatonta luontoa. Valaistuminen on pysyvä kuin avaruus ja tuota perustilaa kuvaamaan on tässä otettu tummansininen väri.

 

Kolme kayaa

Vajrakruunu on kolmiosainen, keskusta ja sitä reunustavat sivusiivekkeet. Osat kuvaavat buddhuuden kolmea kehoa: dharmakayaa, sambhogakayaa ja nirmanakayaa.

 

Mandalan valtias

Vajrakruunun huipulla oleva koriste kuvaa viisauden huippua ja vajrayanaopetuksiin kuuluvan mandalan valtiutta. Se kuvaa myös buddhan viisauden esteetöntä toimintaa.

 

Buddhan kaksi viisautta

Kallisarvoisista kivistä tehdyt aurinkoa ja kuuta esittävät somisteet keskellä kruunun etuosaa, huipun alapuolella, kuvaavat Buddhan kahta viisautta: viisautta nähdä asiat niin kuin ne ovat ja nähdä asioiden kaikki puolet. Se on dharmakaya buddhuuden saavuttamisen tulos.

 

Buddhatoiminta

Kruunun vasempaa ja oikeaa sivua koristavat kauniit pilvikoristeet, jotka kuvaavat puolueettoman viisauden ja myötätunnon loputonta sadetta. Se on buddhien ja 10. tason bodhisattvojen toimintaa, joka on hyödyksi kaikille. Kymmenennen tason bodhisattvoja kutsutaankin nimellä "dharman pilvi".

 

Neljä valaistunutta toimintaa

Kaksoisvajra edessä keskellä muodostuu viidenvärisistä jalokivistä, jotka kuvaavat buddhaperheiden värejä. Kaksoisvajran neljään suuntaan haarautuvat päät kuvaavat neljänlaista

valaistunutta toimintaa: tyynnyttävää, rikastuttavaa,

puoleensa vetävää ja tuhoavaa.

 

Neljä rajattomuutta

Kaksoisvajra on upotettu neliömäiseen tilaan, joka kuvaa neljää rajatonta ominaisuutta: Rakastavaa ystävällisyyttä, myötätuntoa, myötäelävää iloa ja puolueettomuutta. Niiden avulla Karmapa johtaa olentoja polulla aina täydelliseen heräämiseen saakka.

 

Lähde: Karmapan kotisivut

Linkki: The Black Crown Ceremony

YouTube videot:

16th Karmapa - Black Crown 02:00 San Francisco ja 16th Karmapa - Black Crown 1:36 Boulder, Colorado

 

 

Ken Holmes:

Vajrakruunun historia

 

 

Karmapan vajrakruunun historia liittyy menneisiin aikoihin. Bodhisattva Avalokiteshvara ilmestyi tuolloin ihmisenä ja syntyi kuningas Yungkhorsungin poikana jossain Keski-Aasiassa. Hänen elämänsä oli kaikkia olentoja kohtaan tunnetun universaalin myötätunnon tiivistymä. Avalokiteshvara on muoto, jossa mielen valaistunut olemus ilmenee säteillessään avun säteitä suhteellisiin mielentiloihin ja Tiibetissä Avalokiteshvara tunnetaan nimellä Chenrezig "Kaiken näkevä".

 

Kun kuningas Yungkhorsungin poika, Avalokiteshvaran ilmestyskeho, oli mietiskellyt yksin kaukana vuoristossa useita vuosia, hän saavutti korkeimman siddhin, ja buddhat ja bodhisattvat kokoontuivat sinne hänen kunniakseen. He lahjoittivat hänelle kruunun, jonka sanottiin olevan kudotun sadantuhannen taivaallisen olennon hiuksista.

 

On toinenkin tarina. Lankaravatara sutra mainitsee, että Sakyamuni Buddhan lähin oppilas Ananda kysyi Buddhalta vajrakruunusta. Buddha kertoi, kuinka muinaisina aikoina, kauan ennen edellistä Buddha Dipamkaraa, jolloin olentojen kehot olivat aineettomia ja he elivät hyvin pitkään, prinssi nimeltään Dharmaäly mietiskeli satamiljoonaa vuotta vuoren rinteellä.

17 Karmapa lapsena

 

 

Dakinit tulivat kaikista ilmansuunnista osoittamaan kunnioitusta hänen samadhinsa syvyyden ja keston tähden. 13 miljoonaa dakinia tuli ja jokainen antoi hiuksen, joista he kutoivat vajrakruunun. Sitten he koristivat sen taivaallisin jalokivin.

 

Tämä kunnioituksen arvoinen olento inkarnoitui yhä uudelleen ja ilmestyi Intiassa monissa muodoissa. Eräs tunnetuimpia on mahasiddha Saraha ja toinen on Padmasambhava. Muita olivat suuret oppineet Asvagosha ja Nagabhodi sekä dharmakuningas Indrabhuti. Myöhemmin tämä inkarnaatiosarja ilmestyi Tiibetissä Dusum Khyenpana, ensimmäisenä Karmapana, ja sen jälkeen ne, joilla on puhdas mieli, ovat nähneet kaikilla seuraavillakin Karmapoilla taivaallisen kruunun, vaikka se on tavallisesti ihmissilmälle näkymätön.

 

Kun 16. Karmapa meni nuorena 13. Dalai Laman luo ottamaan luostarivaloja, hän pukeutui mustan kruunun yksinkertaiseen kangasjäljennökseen, jonka päällä Dalai Lama näki toisen mustan kruunun. Kumarrukset tehdäkseen Karmapa otti hatun pois päästään, ja Dalai Lama kysyi, miksei hän ota toistakin hattua pois. Palvelija kuiskasi, että Karmapa oli aivan varmasti paljain päin. Silloin kävi selväksi, että Dalai Lama oli nähnyt tavallisesti näkymättömän taivaallisen kruunun.

 

Viides Karmapa Deshin Shekpa oli Kiinan keisari Yung-Lon guru. Keisari oli itsekin bodhisattva, ja näki kruunun Karmapan päässä. Hän ehdotti, että kruunusta tehtäisiin näkyvä jäljennös, jotta kaikki olennot saisivat siunauksen nähdä se. Kun kruunu oli valmis, keisari rukoili Karmapaa, että kruunu siunattaisiin voimalla vapauttaa olentoja maailman kärsimyksistä. Lankaravatara sutra ennustaa:

 

Vajrakruunun haltija, jolla on luostarikaapu,

hyödyttää olentoja lakkaamatta aina siihen asti kunnes

tuhannen buddhan opetukset saadaan päätökseen.

 

Sen lisäksi Padmasambhava ennusti seuraavaa:

 

Avalokiteshvaran puheen ilmestyskeho ilmestyi Tushitan taivaasta olentojen hyödyksi. Ensimmäinen inkarnaatio, Dusum Khyenpa, joka edustaa mantrayanan toimintaa, kantaa mustaa kruunua voimansiirron merkkinä ja ryhmänsä päänkoristeena. Elämänsä jokaisena hetkenä hän ohjaa lukemattomia olentoja valaistumiseen. Kuka vain näkee, kuulee, muistaa tai on yhteydessä näihin Karmapoihin, tämän elämän jättäessään hän jälleensyntyy Avalokiteshvaran edessä.

                                                                                                                                            

Keisari Yung-Lon teettämää kruunua kutsutaan nimellä U-sha tong drol chen-mo. Siitä tehtiin kopio, kun kymmenes Karmapa oli maanpaossa Jangin maassa (nykyinen Yunnan) kolmekymmentä vuotta. Tuolloin Jangin keisari teetti kruunun, jota kutsuttiin nimellä Jang-sha. Siitä lähtien Karmapat ovat suorittaneet vajrakruunu-seremonian tärkeänä osana valaistunutta toimintaansa. U-sha tong drol chen-mo säilytettiin aina Tsurphussa ja Jang-sha otettiin matkoille mukaan. Karmapa käytti kumpaakin, eikä ole tiedossa kumman kruunun 16.Karmapa otti mukaansa, kun hän pakeni Tiibetistä vuonna 1959. Toinen kruunu on hiukan vahingoittunut kiinalaisten käsissä, mutta se on kuitenkin tallessa ja sitä säilytetään Potalan palatsissa.

 

Vajrakruunu-seremonia 

 

Vajrakruunu-seremonian alussa Karmapa kantaa toista päähinettä, joka usein on Gampopan meditaatiohattu, ja istuu korkealla istuimella, mistä kaikki voivat nähdä hänet. Hänen munkkinsa lausuvat rukouksia seremoniaan osallistuvan yleisön puolesta ja pyytävät häntä omaksumaan transsendenttisen muotonsa Avalokiteshvarana. He pyytävät kaikkien kagyu-perinteen mestareiden siunausta.

 

Hänen pyhyydelleen tarjotaan riisinjyvistä koottu mandala jalometallisella alustalla. Mandala kuvaa kaikkea aineellista hyvää, mitä maailmankaikkeudessa on. Laulaen lausutaan perinteinen seitsenosainen rukous:

1. Kunnianosoitus ja kumartaminen Gyalwa Karmapalle Avalokiteshvarana.

2. Aineellisten, sanallisten ja mielikuvituksen avulla luotujen lahjojen antaminen.

3. Aikaisempien huonojen tekojen katuminen ja puhdistaminen.

4. Avalokiteshvaran valaistuneen toiminnan ylistäminen.

5. Karmapaa Avalokiteshvarana pyydetään kääntämään dharman pyörää kaikille olennoille.

6. Häntä pyydetään pysymään maailmassa olentoja auttamassa.

7. Kuuden edellä olevan teon luoma hyvyys omistetaan olentojen hyvinvoinnille.

 

Seitsenosaisen rukouksen tarkoitus on luoda vahva myönteisen karman tiivistymä ja tehdä mielestä avoin ja vastaanottava. Vastauksena tähän Karmapa siirtää gampopahatun syrjään ja lausuu om mani peme hung -mantraa kristallista rukousnauhaa pidellen. Hänen mielensä pysyvä tila, valaistunut myötätunto säteilee näkyvällä tavalla ja yleisö valmistautuu parhaansa mukaan ottamaan vastaan siunauksen kehittämällä meditatiivisen rauhan, tarkkaavaisen läsnäolon tunteen ja hartaan kunnioittavan asenteen. Karmapa asettaa sitten vajrakruunun päähänsä ja transmissio tapahtuu kullekin hänen avoimuutensa mukaan. Seremonia päättyy omistusrukouksiin, joita munkit lausuvat ja toisinaan myös henkilökohtaiseen siunaukseen samalla, kun munkit laulavat mani-mantraa. Seremonian sponsorit saavat erityiset siunausnauhat ja pyhäinjäännöksistä valmistettuja dharmalääkkeitä, joihin kuuluu Karmapan musta pilleri.

 

Karmapan mustat pillerit

 

Karmapan valaistuneen toiminnan yksi aspekti on valmistaa ja siunata erityistä ainesta, josta tehdään mustia pillereitä, (tiib. ril nak). Uskotaan, että niihin sisältyy erityinen siunaus, joka siirtyy Karmapalta niihin ihmisiin, jotka kantavat pillereitä mukanaan tai vaaran kohdatessa syövät sellaisen. Niitä kannetaan mukana pienissä pyhäinjäännösrasioissa ja niillä ajatellaan olevan suojaavaa voimaa. Jos syö pillerin kuoleman lähestyessä, yhdysside Karmapaan vahvistuu ja Avalokitesharana hän voi ohjata kuollutta hyvään jälleensyntymään. Pillerit ovat harvinaisia ja pidetään hyvin onnekkaana, jos saa sellaisen ennen kuolemaansa.

 

Pillerit antavat voimia sairauden aikana ja ne voivat kääntää vakavankin taudin kulun. Kommunistisen Kiinan lääkärit ovat tutkineet niiden vaikutusta ja todenneet selittämättömiä parantumisia. Toisinaan kuolemansairas on voinut saada esimerkiksi vuoden lisää elinaikaa, ja tuo vuosi on ollut henkisesti merkittävä, niin että potilas on sen jälkeen voinut luopua elämästään vähemmän ahdistuneena. Tämä lääke vähentää katkeruutta ja masennusta, se antaa rohkeutta kroonisissa vaikeissa sairauksissa ja pysyvän rauhan.

 

Karmapa on käyttänyt pillereiden valmistukseen sellaisia pyhäinjäännöksiä kuin Marpa Kielenkääntäjän aura ja Milarepan työkalu, joka antaa pillereille niiden erityislaatuisen mustan värin. Karmapan valitsemat puhdaskäytöksiset ja henkisesti pitkälle edistyneet lamat auttavat pillereiden valmistuksessa. Valmistuspäivänä noustaan aikaisin, peseydytään ja lausutaan rukouksia kuten 8. Karmapan gurujooga. Samalla kun pieniä, halkaisijaltaan noin millimetrin mittaisia pillereitä pyöritetään, lausutaan mantraa karmapa chenno. Karmapa sekoittaa pilleriainekset ohrajauhotaikinaan ja lisää siihen kallisarvoisia aineksia pyhäinjäännösten aarteistosta. Hän valmistaa suuremmat (3 - 4 mm) "äitipillerit" itse. Pillereitä valmistetaan niin paljon, että Karmapan kerjuukulhosta kaksi kolmannesta täyttyy. Illalla kulhon päälle asetetaan kangas, ja pillerit jätetään yöksi siihen.

 

Yöllä pillerit monistuvat itsekseen, niin että aamulla ne valuvat yli kulhon reunojen kankaalle, jonka päälle kulho on asetettu. Monistuminen on erityisominaisuus, joka liittyy äitipillereihin ja joskus jopa pieniinkin pillereihin. Eräs kirurgiystäväni, joka rationaalisena ajattelijana kielsi buddhalaisuuden ihmeet, hämmästyi, kun hän havaitsi, että hänelle antamani pilleri oli muuttunut seitsemäksi pilleriksi, kaikki yhtä suuria. Tällaisia tarinoita on paljon. Eräs lama kantoi mukanaan muutamaa äitipilleriä pienessä laatikossa, ja hänellä oli aina "lapsipillereitä" annettavaksi sairaille ja kuoleville. Jotkut sanovat, että pillerit monistuvat hyveellisen mielen läsnä ollessa.

 

Karmapa ei ole vielä saanut lupaa matkustaa pääluostariinsa Rumtekiin Sikkimissä, Intiassa. Vajrakruunu ja pyhäinjäännökset pillereiden valmistamiseksi ovat siellä, ja ainoastaan Karmapa saa niihin koskea. Vaikka Karmapoilla on loputon määrä ilmestyskehoja, Karma Kamtsang linjassa on vain yksi kruunattu Karmapa, jonka läsnäolo on Buddhan valaistunutta toimintaa. Karmapan kruunaaminen täyttää monia tehtäviä niissä hinayanan, mahayanan ja vajrayanan opinkappaleissa, joita hän opettaa, mutta vajrakruunu-seremonia ja mustien pillereiden valmistaminen ovat ainutlaatuisia toimintoja, joista hän on ollut kuuluisa vuosisatojen ajan. Kun 17. Karmapa Urgyen Trinley Dorje viimein pääsee Rumtekiin ja saa nämä pyhät esineet haltuunsa, se on valtava ilo kaikille kagyu-perinteen seuraajille ympäri maailman, tavoittaahan niiden siunaus tuhannet ja tuo vapautuksen katsomalla, kuulemalla, koskettamalla ja muistamalla. (Kirjasta Ken Holmes: Karmapa)

 

Siunattujen pillereiden valmistusta Rumtekissa

17. Karmapa

kotisivulle