21.Kagyu Mönlam Chenmo Bodhgayassa Pohjois-Intiassa 2002 - 2003

      

       Kansainvälinen sivusto - International webpage

      Kuvat © Pal Nyammay Kagyupay Sangha Monlam Chenmo. Images courtesy of PNKSMC.

      Teksti © Artyfakt Films ja Kagyu Monlam Production.

Mönlam-tapahtuma joulu - tammikuussa 2002-2003

 

 

 

 

 

 

 

Hänen Pyhyytensä Dalai Lama ja 17.Karmapa Urgyen Trinley Dorje mönlam-rukoustapahtumassa Bodhgayassa.

 

 

Olkoon käytökseni hyvää ja lempeää

Toivon, etten koskaan unohda valaistumismieltä.

Puhdistukoon kaikki vääryys kokonaan,

toivon vapautuvani karmasta, heikkouksista

ja pahuuden töistä

ja toimivani maailman kaikkien olentojen hyväksi

kuin lootus, johon vesi ei tartu,

kuin aurinko ja kuu ilman esteitä avaruudessa.

Laantukoot suurimmatkin kärsimykset

kaikkien maailmojen ääriin saakka.

Olkoot kaikki olennot onnellisia,

toivon että voin olla heille hyödyksi.

                    - Toivomusrukousten kuningas: pyrkimys hyvään ja jaloon käytökseen. Koko teksti

 

Buddhalainen elämäntapa on pysynyt jokseenkin muuttumattomana yli 2000 vuotta. Yksinkertainen elämäntapa ja pyrkimys inhimillisen kärsimyksen lievittämiseen ovat kumpikin arvokkaita piirteitä, jotka tuntuvat olevan maailman muutosten tuolla puolen. Tämä on se elämäntapa, jota kutsutaan tiibetinbuddhalaiseksi kagyu-perimyslinjan rukoustapahtumaksi. Sen seuraajat kokoontuvat kerran vuodessa lausuakseen yhdessä rukouksia, joiden mukaan he kilvoittelevat elämässään päivittäin.

                                                                                                                                                                                            

Vuosi 2003 oli kagyu monlam chenmo buddhalaisen rukoustapahtuman 20. juhlavuosi, jolloin kokoonnuttiin Bodhgayassa, Biharin osavaltiossa Pohjois-Intiassa. Bodhgaya on paikka, jossa Buddha Sakyamuni, prinssi Siddharta Gautama saavutti valaistumisen 2500 vuotta sitten. Monlam on tiibetin kieltä ja tarkoittaa pyrkimystä. Kagyu monlam chenmo on pitkä rukous, joka lausutaan, jotta Buddhan opetukset leviäisivät kaikkien olentojen hyödyksi.

 

"Monlam-rukouksilla Bodhgayassa on suuri merkitys. Tärkeitä on, että tapahtuma pyrkii olemaan hyödyksi kaikille olennoille ilman poikkeusta. Buddhalaiset uskovat, että tarve auttaa rauhan, sopusoinnun, väkivallattomuuden ja ekologisen tasapainon syntymisessä on yhtä rajaton kuin tuntevien olentojen määrä.

 

On myös merkityksellistä, että monlam-tapahtuma on Bodhgayassa, joka on erittäin pyhä paikka. Monlam, pyrkimys, on buddhalaisten opetusten ydin ja se perustuu hyvään käytökseen ja tervehenkiseen asenteeseen. Käytös riippuu siitä, millaisia ulkoisia muotoja noudattaa. Tässä keskitytään ja totutellaan myönteiseen ulkoiseen käyttäytymistapaan ja asenteeseen, josta on mahdollisimman paljon hyötyä suurimmalle osalle maailman olentoja." - 17. Gyalwang Karmapa Urgyen Trinley Dorje

 

Lähes 6000 munkkia ja nunnaa matkusti pieneen Bodhgayan kaupunkiin tavatakseen useita suuria lamoja ja Rinpocheja, jotka olivat tulleet viettämään kagyu monlam chenmo -rukoustapahtuman 20.juhlavuotta. Lamat ovat buddhalaisia opettajia tiibetinbuddhalaisessa perinteessä, ja Rinpochet, tiibetiksi 'kallisarvoinen', ovat suurten tiibetinbuddhalaisten opettajien jälleensyntymiä.  Kokous tapahtuu paikalla, jossa Buddha Sakyamuni, Siddharta Gautama, mies, johon yleensä viitataan sanalla Buddha, saavutti todellisen rauhan tilan ja tietoisuuden tai valaistumisen, luovuttuaan maallisesta perinnöstään, kuljettuaan mietiskelyn tietä ja pohdiskeltuaan inhimillisen kärsimyksen syitä. Monlam tapahtuman osanottajat rukoilevat täällä kaikkien olentojen puolesta. Koska Buddha valaistui täällä, paikassa tehdyt hyvät teot moninkertaistuvat.

 

Bodhgaya, Buddhan valaistumisen paikka lähellä Gayan kaupunkia, sijaitsee Biharin maakunnassa Pohjois-Intiassa. Se on buddhalaisten hengellinen koti ja sopii luonnollisesti rukoustapahtuman pitopaikaksi. Kokoontumisen keskipisteenä on hiekkakivestä rakennettu Mahaboddhi temppeli, joka on noin 50 metriä korkea. Se on rakennettu 3.vuosisadalla jKr., ja sen tuhouduttua se rakennettiin uudelleen 1100 ja 1300 -luvuilla.

Temppelin takana kasvaa bodhipuu, verso siitä puusta, jonka sanotaan alkaneen kasvunsa samana päivänä, kun Buddha syntyi. Tämän bodhipuun alla Buddha vietti ensimmäisen viikkonsa Bodhgayassa.

                      Mahaboddhi temppeli Bodhgayassa

 

Kagyu Monlam on valtavan hyväenteinen tapahtuma. Se tarjoaa osanottajille mahdollisuuden viettää aikaa monien suurten tiibetinbuddhalaisten mestarien läheisyydessä, sekä kagyu- että muiden perimyslinjojen, ja saada heidän siunauksensa. Vanhassa tiibetinbuddhalaisessa perinteessä kagyu on se koulukunta, joka korostaa mietiskelyä.

 

 

 

Keltaisen ja sinisen lipun lomittain asettuvat aaltokuviot kuvaavat viisautta ja myötätuntoa 16.Karmapan näyn mukaisesti. Ne symbolisoivat Buddhan opetusten leviämistä, sillä lipusta on tullut kagyu-perimyslinjan kansainvälinen vertauskuva.

 

 

"Niin kauan kuin on kärsimystä,

niin pitkään kuin on olentoja,

toivon pysyväni täällä

karkottaakseni pois maailman surut ."

                                                 - Shantideva

 

Tapahtuman ensimmäisen päivän alkajaisiksi saapuvat kunnianarvoisa Kyabje Bokar Rinpoche ja kunnianarvoisa Khenpo Donyo seurassaan Kyabje Kalu Yangsi Rinpoche. Koska Bodhgaya tunnetaan Buddhan valaistumisen paikkana eli vajraistuimena, tämä on hyvin pyhä paikka kaikille buddhalaisille. Buddhalaisia saapuu tänne maailman eri puolilta osallistuakseen hengellisiin seremonioihin ja harjoituksiin tässä erityisessä paikassa. He keräävät hyvän ansion kertymää rukouksin, kumartamalla ja kiertämällä suuren stupan ympäri.

 

Täyskumarruksia tehdään kehon, puheen ja mielen puhdistamiseksi, ja niillä osoitetaan kunnioitusta Buddhaa ja suuria opettajia kohtaan. Yhdellä istunnolla niitä voidaan tehdä satoja, ja ne pitävät tekijänsä ruumiinkuntoa yllä, samalla kun hyvän karman kertymä kasvaa tuhansien täyskumarrusten myötä. Opettajalle osoitetaan kunnioitusta useimmiten tekemällä kolme kumarrusta, jotka kuvaavat kolmea Jalokiveä: Buddhaa, suurta opettajaa; Dharmaa, suurta viisautta ja Sanghaa, dharmanharjoittajien yhteisöä. Kolme kumarrusta kuvaa myös kehoa, puhetta ja mieltä. Jotkut pyhiinvaeltajat mittaavat kehollaan pyhiinvaellusreittinsä kumartaen koko matkan ajan, satoja kilometrejä kuukausien kuluessa.

 

Rukousmyllyt pyörivät myötäpäivään ja jokainen myllyn pyörähdys vastaa mantran lausumista ääneen. Myllyjen sisällä on satoja kirjoitettuja mantroja. Jokaisen rukouksen uskotaan ilmentyvän maailmassa hyvänä karmana ja myllyä pyöritetään ansioiden keräämiseksi.

 

Kyabje Kalu Rinpoche järjesti ensimmäisen monlamin, suuren kagyu-rukoustapahtuman vuonna 1983. Hän oli kuuluisa mietiskelymestari ja tunnettu hartaudestaan. Kalu Rinpoche avasi länsimaisille oppilaille tien tiibetinbuddhalaisuuteen ja on ensimmäinen Suomessakin vieraillut lama. Kyabje Bokar Rinpoche on tunnistettu yhdeksi aikamme suurimmista tiibetiläisistä meditaatiomestareista.

 

Lamojen ja eri puolilta maailmaa, idästä ja lännestä tulevien oppilaiden tuella mönlam-tapahtuma on vuoden 1983 jälkeen järjestetty vuosittain kasvavan joukon kokoontumisena. Sen olennainen tarkoitus on tuoda tietoisuuteen, että maailmassa on kaikenlaisia ristiriitoja. Harjoituksen tarkoitus on puhdistaa pois sairauksia ja rauhoittaa levottomuuksia, jotta todellinen rauha ja sopusointu saavat sijaa.

 

Yhtä tärkeä on buddhalaisuuden hengellinen pyrkimys kehittää bodhimieltä. Se on toive vapautua kärsimyksestä ja valaistua yhdistettynä siihen toiveeseen, että omat hyvät teot edesauttaisivat vapauttamaan kaikki lähimmäiset. Näin ajatellen tilaisuudessa rukoillaan.

 

Kalu Rinpoche ja Bokar Rinpoche
 
 

HE Tai Situ Rinpoche, Kalu Rinpoche, ja Bokar Rinpoche  Bodhgayassa 1987

 

Kyabje Yangsi Kalu Rinpoche on ensimmäisen Kalu Rinpochen jälleensyntymä.

Munkeiksi ryhtyvät menevät yleensä luostariin lapsena. He saavat kasvatuksen luostarikoulussa ja opinnot keskittyvät buddhalaisiin harjoituksiin, rituaaleihin ja filosofiaan. Nuorukaisina he voivat valita, jäävätkö luostariin ja ottavatko munkin valat, joihin kuuluu tappamisen, varastamisen ja valehtelun välttäminen sekä selibaattivala. Monet tekevät syvällisiä harjoituksia retriiteillä, joistakin tulee korkeita opettajia, jotka palaavat maan päälle elämä toisensa jälkeen yhä uudelleen, auttaakseen muita olentoja pois kärsimyksestä. Nykyisin buddhalaiset nunnat voivat tehdä samoja harjoituksia kuin miehiset toverinsakin.

 

Nuori Kyabje Kalu Yangsi Rinpoche

 

 

Kunnianarvoisa Thrangu Rinpoche on perimyslinjansa yhdeksäs jälleensyntymä. Hänen pyhyytensä Dalai Lama nimitti Rinpochen hänen pyhyytensä 17. Karmapan henkilökohtaiseksi opinto-ohjaajaksi. Rinpoche tunnetaan taidostaan esittää monimutkaisia opetuksia taitavasti ja hän on perustanut munkki- ja nunnaluostareita, yliopistoja ja retriittipaikkoja Nepaliin, Intiaan ja muualle Aasiaan sekä länsimaihin.

 

"Yleisesti Bodhgaya on hyvin pyhä paikka tiibetiläisille ja tiibetiksi Intiaa kutsutaan 'Jaloksi maaksi'. Intia on yksinkertainen maa, vähävarainen ja alhainen koulutustasoltaan, mutta täällä Buddha vaikutti ja opetti Dharmaa. Buddhan opetukset levisivät Intiasta Tiibetiin, Kiinaan, Mongoliaan, Thaimaahan, Sri Lankaan, Burmaan ja kaikkialle Aasiaan, nyttemmin kaikkialle maailmaan. Mutta on tärkeä tietää, että kaikki opetus on lähtöisin Bodhgayasta, Intiasta ja siksi Intia on niin pyhä maa, kaiken Dharman alkulähde.

 

Kyabje Kalu Rinpoche aloitti monlam-rukoukset ja kun hän siirtyi pois, kagyu monlam jatkui. Nyt on kagyu monlamin 20. juhlavuosi. Tapahtuman tarkoitus on edistää rauhaa, sopusointua sekä kaikkien olentojen onnea ja hyvinvointia. Koko maailman hyödyksi kaikki Intian pyhät paikat ja erityisesti Bodhgaya ovat monlam-rukousten keskuksia kuin Buddhan sydämen ydin." - Thrangu Rinpoche

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aamusumussa kulkuetta johtaa hänen korkeutensa Jamgon Kongtrul yhdessä Yangsi Kalu Rinpochen ja Kyabje Bokar Rinpochen kanssa.

 

 

Hänen korkeutensa neljäs Jamgon Kongtrul on yksi Karmapan pääoppilaista, kallisarvoisista 'sydänpojista'. Ottaen huomioon hänen nuoruutensa, Jamgon Kongtrul osoittaa päivittäisten rukousten lausunnassa hämmästyttävää ahkeruutta ja sinnikkyyttä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuolleiden puolesta rukoillaan ja tehdään seremonioita heidän karmansa puhdistumiseksi. Usko jälleensyntymiseen edellyttää, että ymmärretään, mikä yhteys yhdellä elämällä on seuraavaan. Vainajan ystävät ja sukulaiset antavat hänen nimensä seremoniaa varten ja annetut nimet kirjoitetaan paperille. Rukousten ja siunausten saattamana nimilistoja sisältävät paperit sitten poltetaan ja toivotaan hyvää jälleensyntymää.

 

Kangyurin lukeminen tarkoittaa Buddhan sutraopetusten 108 teosta käsittävien tekstien ääneen lausumista. Ne luetaan kokonaan yhtenä ainoana päivänä.

 

Tuhansia kynttilöitä ja voilamppuja sytytetään uhrilahjana Buddhalle. Valo kuvaa myös mielen valaistumista, tiedon ja viisauden lisääntymistä ja tietämättömyyden pimeyden poistumista. Suitsuke kuvaa puhdistumista ja muuttumista ja on samalla miellyttävän tuoksuinen uhrilahja Buddhalle.

 

Loistava ja tyyni kulttuurin virta on mitä parhain hyve:

he, joilla on hienostunut mieli, leikkivät kirkkaassa lootusjärvessä;

tätä erinomaista tietä kulkemalla, laulunlinjaa, suloista kuin siitepölyn hunaja,

maistakoot he loistokkaan tiedon tuoksuvia kastepisaroita.

 

Koko kallisarvoisen maanpiirin laajuudelta tässä suuressa maailmassa

näyttäytyköön olentojen hyöty kuin heijastus lukemattomista kuista,

joiden virkistävä läsnäolo tuo pysyvän hyvinvoinnin ja onnen,

jotta yöliljojen ihana kimppu avautuisi rauhan ja ilon merkkinä.

 

Valkoisten pilvien katoksesta laskeutuu ansion ja viisauden kaksi kertymää.

Kuin valohelmien pisarat tai sade,

joka laskeutuu kauniiseen puistoon, missä onnekkaat oppilaat ovat ilman puolueellisuutta,

avatkoot nämä totuuden sanat ystävyyden kukat,

niin että hyvinvointi ja ilo kukoistavat.

 

                                           Ote rukouksesta Riemukkaan toiveen sointuva sävelmä

                                           ~ kirjoittanut XVII Gyalwang Karmapa, Urgyen Trinley Dorje

 

Kagyu Monlam tapahtuman viidentenä iltana saapuu 17. Karmapa vierastaloon Bodhgayassa. Tuhannet odottavat häntä innokkaasti, joskin vain järjestäjät ja palvelusväki pääsevät majatalon pihaan tervehtimään hänen seuruettaan. Karmapa pakeni Tiibetistä vuonna 2000 ja hän asuu Intiassa pakolaisena. Paljon turvamiehiä seuraa häntä matkoilla ja pitää yllä järjestystä, sillä ihmiset tungeksivat hänen ympärillään koettaen nähdä vilauksen Karmapasta. Sanotaan, että on varsin hyväenteistä saada hänen siunauksensa edes kerran elämässä.

 

17.Karmapa antoi Vihreän Taran initiaation bodhipuun juurella.

 

Hänen pyhyytensä 17. Gyalwang Karmapa, Ogyen Trinley Dorje on kagyu-perimyslinjan kruununjalokivi. Hän on 17. linjassa, joka alkaa ensimmäisestä Karmapasta, Dusum Khyenpasta. Tämä ennusti palaavansa useita kertoja opettaakseen dharman viisautta. Ensimmäinen Karmapa kehitti jälleensyntymiin perustuvan buddhalaisen perimyslinja-järjestelmän buddhalaisten periaatteiden mukaan säilyttääkseen tiibetinbuddhalaisen perinteen koskemattomuuden. Tässä järjestelmässä jokainen Karmapa jättää kirjeen, ennen kuin siirtyy parinirvanaan, pois tästä maailmasta. Hänen oppilaansa etsivät Karmapan jälleensyntymää kirjeessä olevien tietojen, mm. syntymäpaikan, nimen, perheen ja muiden merkkien perusteella. Muut tiibetinbuddhalaiset koulukunnat ovat omaksuneet samanlaisen järjestelmän.

 

Tänä vuonna Changchub Puntsok Ling buddhalainen hyväntekeväisyysjärjestö on sponsoroinut Monlam tapahtuman. Keskus sijaitsee Hong Kongissa ja sitä johtaa kunnianarvoisa Lama Kelsang. Kiitosmandalan uhraamisen jälkeen ryhmä vastaanotti Karmapan siunauksen.

 

Ei ole kärsimystä, ei sen syytä eikä sen loppumista.

Ei ole polkua, ei viisautta, ei saavutusta eikä saavuttamatta jäämistä.

Näin, Shariputra, bodhisattvoilla ei ole mitään saavutettavaa.

He ovat riippuvaisia viisauden täydellistämisestä.

-  Viisauden sydänsutra

 

 

Monlam-juhlallisuuksien viimeinen päivä huipentuu hänen pyhyytensä 14. Dalai laman Tenzin Gyatson vierailuun. Dalai Lama on Tiibetin hengellinen ja maallinen johtaja samalla kun hän on korkea buddhalainen opettaja. Hänen pyhyytensä Dalai Lama tunnetaan ympäri maailman rauhan ja rakastavan ystävällisyyden lähettiläänä ja hänelle myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto vuonna 1989. Hänen pyhyytensä painottaa aina, että on tärkeää löytää eri uskontojen yhteinen pohja ja välttää korostamasta niiden eroavaisuuksia. Sekä hänen pyhyyttään Dalai Lamaa että hänen pyhyyttään Karmapaa pidetään myötätunnon Buddhan, bodhisattva Chenrezigin ilmestyksinä.

"Olipa ihminen buddhalainen tai ei, hänen tulisi tietää, että kaikki olennot poikkeuksetta tahtovat olla onnellisia ja hyvinvoivia. Kaikki toivovat vapautta kärsimyksestä ja aitoa onnea, rauhaa toivotaan huolimatta siitä, mihin ryhmään kuulutaan. Täytyy oivaltaa, että onnen ja hyvinvoinnin kokemiseksi täytyy luoda onnen ja hyvinvoinnin syy. Jotta kokisi vapautumisen kärsimyksestä, on ymmärrettävä, että tulee luopua teoista ja asenteista, jotka aiheuttavat kärsimystä. Buddhalaiset opetukset korostavat sitä, miten tärkeä on ymmärtää, kuinka sekä kärsimys että onnellisuus riippuvat syyn ja seurauksen laista. Toisistaan riippuvuuden tosiasia ei ole puolueellinen näkemys, se ei aseta yksilöitä eriarvoiseen asemaan. Toisistaan riippuvuus on universaali totuus ja määrää elämänkokemuksen laadun kaikkien yksilöiden kohdalla, olivatpa he uskonnollisia tai eivät. Yksilöiden täytyy ensimmäiseksi ottaa selville se, mikä heidän surunsa ja kärsimyksensä aiheuttaa. Sitten harjoitetaan mieltä sen mukaan, ja ymmärryksen kasvaessa kaikki mielen kärsimys, tuska ja turhautuminen alkavat laantua."  - 17. Gyalwang Karmapa

 

 

Hänen pyhyytensä Karmapa Mönlam-rukoustapahtumassa vuodenvaihteessa 2001 - 2002

17. Gyalwa Karmapa Ogyen Drodul Trinley Dorje osallistui Monlam-tapahtumaan vuonna 2001 ensimmäistä kertaa. Mukana olivat myös Jamgon Kongtrul ja Gyaltsap Rinpoche sekä Kyabje Kalu Yangsi Rinpoche, Kyabje Bokar Rinpoche ja Kyabje Mingyur Rinpoche. Noin 60 rinpochea kokoontui bodhipuun juurelle yhdessä 3500 munkin ja nunnan sekä noin 400 länsimaalaisen vieraan kanssa. Intiasta, Nepalista, Bhutanista ja Tiibetistä tuli 2000 pyhiinvaeltajaa.

 

Mönlam-tapahtuman aikana hänen pyhyytensä antoi joka päivä opetuksia Kallisarvoisen vapautuksen ornamentista tiibetin kielellä. Nuoren hengellisen mestarin viisaus sai monien silmiin kyyneleet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karmapa opetti länsimaalaisia oppilaita kolmena iltana rukousten päätyttyä. Kymmenen päivän kuluessa monet saivat tilaisuuden myös henkilökohtaiseen tapaamiseen Karmapan kanssa. Hän työskenteli niin intensiivisesti, että tuskin ehti syödä. Hänen anteliaisuutensa ja lempeytensä inspiroivat muita aidosti.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ennen Mönlamin alkua sää oli kylmä ja sateinen. Kun seremoniat alkoivat, taivas kirkastui, ja koko tapahtuman ajan sää oli selkeä, aurinkoinen ja lämmin.

Linkkejä:

21. kagyu monlam 2003 - 2004

22. kagyu monlam joulukuussa 2004

23. kagyu monlam tammikuussa 2006

24. kagyu monlam tammikuussa 2007

25. kagyu monlam joulukuussa 2007 ja Monlam logo

26. kagyu monlam tammikuussa 2009

27. kagyu monlam joulukuussa 2009 ja kuvagalleria

28. kagyu monlam joulukuussa 2010

29. kagyu monlam maaliskuussa 2012

30. kagyu monlam joulukuussa 2012

 

Karmapan ohjeita mönlameita varten 2004

Tapahtuman historiaa

 

Karmapan ympäristösivut (englanniksi ja tiibetiksi)    

Ympäristönsuojelukonferenssi 3. - 7.10.2009 Intiassa

Karmapan ohjeita ympäristönsuojelusta 2009 (englanninkielinen pdf-tiedosto)

Karmapan neuvoja ympäristönsuojelusta 2008

 

Kagyu Monlam Chenmo (viralliset sivut tiibetiksi, englanniksi ja kiinaksi)

Kagyu Monlam Blog (englanniksi)

Kagyu Monlam Video (tiibetiksi, englanniksi, kiinaksi)

kagyumonlam.tv: Nagarjunan kirje ystävälle. mp3-tiedostot ovat noin 2 tuntia pitkiä. Karmapa antaa opetukset tiibetiksi, 1. ja 2. opetuksessa on englanninkielinen käännös, 3. - 5. opetuksissa on englannin ja kiinankielinen käännös. Kuvat ja teksti
1. opetus (20.12.09 aamupäivä)
2. opetus (20.12.09 iltapäivä)
3. opetus (21.12.09 aamupäivä)
4. opetus (21.12.09 iltapäivä)
5. opetus (22.12.09 aamupäivä)

Gyalwang Karmapan opetuksia Milarepasta

Erityisraportti - tormat

Nagarjunan ”Kirje ystävälle”

Perinteisiä opetuksia - Opetuksia pääasiassa aasialaisille Bodhgayassa 31.12.2008. - 3.1.2009

Dharman mukainen elämä - Karmapan opetuksia länsimaalaisille Bodhgayassa 12. - 14.1.2009

Gyalwang Karmapan opetuksia madhyamikasta

Rokpan soppakeittiö Bodhgayassa tammikuussa 2009

 

CD:t, DVD:t, kirjat, pinssit ja riipukset: Namse Bangdzo Bookstore

Karmapan toiminta

 

kotisivulle