22.Kagyu Mönlam Chenmo 19. - 26.12.2004

- vuosittainen rukousjuhla Pohjois-Intiassa

 

Julkaisuoikeudet © Pal Nyammay Kagyupay Sangha Monlam Chenmo. Images courtesy of PNKSMC.

Englanninkieliset sivut osoitteessa www.kagyumonlam.org

 

Edellinen Monlam-tapahtuma onnistui varsin hyvin. Muun ohjelman lisäksi juhlan kohokohtia oli hänen pyhyytensä 17. Gyalwa Karmapa Ogyen Trinley Dorjen kansainväliselle oppilasjoukolle antama eloisa ja syvällinen dharmaopetus .

 

Bokar Rinpochen poismeno elokuussa 2004 aiheutti muutoksia ohjelmaan ja kaipaus tuntuu monen sydämessä. Mönlam-tapahtumalla on kuitenkin hänen siunauksensa, ja tapahtuman järjestäjät tekevät parhaansa omalta vähäiseltä osaltaan, jotta Rinpochen laaja-alainen valaistunut toiminta ilmentyisi parhaimmin. Karmapa on paikalla koko juhlan ajan ja antaa opetusta Gampopan Kallisarvoisen vapautuksen ornamentista sekä Atishan Seitsemän kohdan mielenharjoituksesta.

   

 

Alkuvalmisteluja 2004

19. joulukuuta

20. joulukuuta

21. joulukuuta

22. joulukuuta

23. joulukuuta

24. joulukuuta

25. joulukuuta

26. joulukuuta

Linkit

Alkuvalmisteluja

 

Tormakakut saavat koristeellisen kuvioinnin.

Munkki muotoilee uhrikakkua, tormaa.  

Torma-kakkuja ja valon lahjana uhrattavia voilamppuja ruvettiin valmistelemaan jo joulukuun alussa. Intian ja Nepalin kagyu-luostareista saapuneet munkit työskentelevät hartaasti pyhien uhrilahjojen parissa. Muita lahjoja ovat suitsuke, kukkaköynnökset ja lukemattomat pienet kulhot, jotka täytetään päivittäin puhtaalla vedellä.

 

 

 

Voilamppuja valmistamassa ja sytyttämässä.

Voilamppuja sytytetään Mönlamissa maailmanrauhan puolesta.

Bodhgayan yössä ja aamun hämärässä voilamput sytytetään lahjana Buddhille ja Bodhisattvoille kymmenessä ilmansuunnassa. Samalla toivotaan, että kaikki olennot nauttisivat aidon viisauden valosta ja myötätunnosta.

50 000 voilamppua sytytetään joka päivä alkaen 6.12.2004, kunnes 1,500,000 lamppua on uhrattu.

Joka vuosi tämän runsaan viikon kestävän tapahtuman aikana lausutaan rukous nimeltä Jalojen pyrkimysten kuningas ja Ylistys 21 Taralle yli kaksisataatuhatta kertaa. Osanottajat lukevat myös ääneen koko Buddhan opetusten (sutrien ja tantrojen) kokoelman, Kangyurin. Kuudentoista Arhatin sadhana lausutaan ääneen, jotta Buddhan opetukset leviäisivät ja kuolleiden puolesta tehdään karmaa puhdistavia rukouksia. Mönlam päättyy Chenrezig pujaan ja rauhankulkueeseen, jossa kaikki osanottajat kiertävät suuren stupan ympäri kynttilöitä kantaen.

19. joulukuuta: Aurinko nousee

 

 
 
Hänen pyhyytensä 17. Karmapa Ogyen Trinley Dorje rukoilee Buddhaa Bodhgayan suuressa stupassa.
 
Mönlam-tapahtuman ensimmäisen päivän aamuhämärässä Bodhgayassa tuhannet munkit ja nunnat vaelsivat hiljaisina kohti suurta stupaa, paikkaa, jossa Buddha Shakyamuni saavutti valaistumisen. Kun he vielä matkasivat, Karmapa istui rukoukseen vaipuneena stupan sisään rakennetussa pyhäkössä. Sangha ja maallikko-oppilaat asettuivat odottamaan Karmapaa, joka kiistämättömänä johtohahmona, neljäs Jamgon Kongtrul vierellään, ohjasi sanghan sojong-seremoniaan. Maallikot - niin tiibetiläiset kuin ulkomaalaisetkin - olivat ihmeissään siitä, miten suuri mestari ilmeisen vaivattomasti johti seremonioita virheettä ja henkeäsalpaavalla auktoriteetilla. Monet maallikot ottivat myös sekä sojong-valat että bodhisattvavalat. (ks. Kalu Rinpochen opetuksia valoista.)

 

Yli kolmetuhatta munkkia ja nunnaa osoitti harrasta kunnioitusta Buddhan esimerkille. He olivat vastikään ajelleet hiuksensa ja pukeutuneet täydelliseen luostarikaapuun. He istuivat riveittäin ojennuksessa rukoillen yhdessä Karmapan kanssa.

Sojong valat otetaan mönlam-tapahtuman aikana joka aamu sen hyvän käytöksen ohjenuoraksi, joka elämä elämän jälkeen ohjaa meitä kohti buddhuutta. Nämä mahayana-valat otetaan juhlaseremonioiden aikana tai täyden- ja uudenkuun päivinä. Kahdeksaan valaan kuuluu tappamisen, valehtelemisen ja varastamisen välttäminen, selibaatti, paasto puolen päivän jälkeen, hajusteiden ja korujen pois jättäminen, laulamisen ja tanssimisen välttäminen ja se, ettei käytä upeita istuimia tai vuoteita (ylpeyden tunteen vähentämiseksi).

Munkit ottavat Sojong-valat.


HH Karmapa, HE Jamgon Kongtrul, ja Kalu Rinpoche Yangsi
gampopa-hatuissaan rukouksia johtamassa.

 

 

Kun seremonia läheni loppuaan, aurinko nousi merkkinä alkavasta päivästä, joka olisi täynnä rukouksia kaikkien olentojen puolesta.

Ensimmäisellä istunnolla hänen pyhyytensä Karmapa, Jamgon Kongtrul Rinpoche ja Yangsi Kalu Rinpoche pukeutuivat Gampopa-hattuihin johtaessaan ylistyksiä Shakyamuni Buddhalle .

 

Iltapäivällä Karmapa jatkoi opetuksia Kallisarvoisesta vapautuksen ornamentista, kuten aikaisemmissakin Mönlam-tapahtumissa. Suuren tiibetiläisen mestarin, Gampopan, kirja sisältää koko buddhalaisen polun, niin kuin se kagyu-linjassa opetetaan. Karmapa puhui tiibetiksi, ja sen jälkeen rukoukset jatkuivat.

Huolimatta ohjelmantäyteisestä päivästä hän aloitti illalla vielä opetussarjan Seitsemästä mielenharjoituksesta. Nämä opetukset on suunnattu ulkomailta tulleille oppilaille ja luentosarja kestää koko mönlam-viikon ajan. Harvinainen tilaisuus saada opetusta itseltään Karmapalta innosti Sechen luostarin pyhäkköön useita satoja kuulijoita. Hänen pyhyytensä selosti, kuinka Geshe Chekawa Dorje -niminen opettaja aikoinaan tiivisti mielenharjoituksen ohjeet kadampa-perinteestä. Hän sanoi, että näistä käytännöllisistä neuvoista voi hyvinkin olla hyötyä ihmisille vaikeuksien keskellä kamppailevassa nykymaailmassa.

“Ensinnäkin meidän tulisi ymmärtää, että mielen eräs ominaisuus on sen mahdollisuus valita hyvä. Sitten tulisi huomata, että kehittääksemme hyvää itsessämme meidän täytyy etsiytyä sinne, missä hyvyys meitä inspiroi. Voimme esimerkiksi luoda yhteyden henkiseen opettajaan ja kuunnella hänen opetuksiaan, jotka saavat mielemme hyvät puolet esiin. Näin opetus tukee omaa harjoitustamme. Erityisesti nykyaikana ympäristö vaikuttaa meihin kovasti ja meidän tulee pysyä valppaina.”      

                                                                                                                                   - Karmapan opetuksista kansainvälisille oppilaille.

HH Karmapa, HE Jamgon Kongtrul ja Kalu Yangsi Rinpoche.

Tiibetiläiset nunnat lukevat uusia rukouskirjojaan.

Aidon henkisen mestarin voimaa ja kykyä saavuttaa ihmiset ei voi matkia, eikä sitä voi helposti sanoin kuvata. Hänen Pyhyytensä 17. Karmapa Ogyen Drodul Trinley Dorje ilmensi syvällisyyttä vailla vertaa. Hän oli esimerkkinä kaikille buddhalaisen polun kolminkertaisella perustalla: eettisessä käytöksessä ja itsekurissa, hengellisessä harjoituksessa sekä Dharman ymmärtämisessä ja tulkinnassa.

20.joulukuuta: Kunniakoroke

 


 


 

 

 

  Karmapa välittää Buddhan opetuksia yleisölle istuen korotetulla istuimella bodhipuun juurella. Hänen takanaan thangkamaalauksessa  Buddha Shakyamuni oppilaineen.  

 

“Kunnia sinulle, joka saavutit täydellisen valaistumisen bodhipuun juurella Magadhassa, istuen liikkumatta lootusasennossa ja tuoden päätökseen lukemattomien aikaisempien elämien ponnistukset.”

                                                                                                                                                          - Buddhan kahdentoista teon ylistyksestä

 

Yli 2500 vuotta sitten eräänä iltana Buddha Shakyamuni, joka oli hylännyt prinssin aseman ja ylellisen elämän palatsissa, istui kusharuohosta kootun keon päällä bodhipuun alla. Hänellä oli takanaan vuosien kova harjoitus, johon liittyivät silloisten henkisten perinteiden vaatimat äärimmäiset itsekurin ja asketismin muodot. Hän seurasi omaa meditatiivista oivallustaan ja vannoi istuvansa tuossa paikassa, kunnes saavuttaisi täydellisen buddhuuden. Bodhgaya, vajraistuin, on täten tärkein buddhalaisista pyhiinvaelluskohteista, ja Buddhan istuinpaikka sekä sen ylle kaartuva bodhipuu hallitsevat aluetta.

 

Tänä vuonna 17. Karmapa, Ogyen Drodul Trinley Dorje opettaa kirjasta Kallisarvoinen vapautuksen ornamentti. Valinta on yksinkertainen mutta voimakas ele, jolla hän osoittaa tukeutuvansa Buddhan perusopetuksiin. Karmapa opettaa taustanaan thangkamaalaus, jossa Buddha Shakyamuni antaa ensimmäisen opetuksensa Neljästä jalosta totuudesta viidelle ensimmäiselle oppilaalleen.
 

Karmapa  musta kruunu päässään.

Sangha on järjestäytynyt pitkiin riveihin.

Buddhan opetusten merkitys ja niiden tiibetiläinen transmissio on konkreettisesti läsnä vuoden 2004 Kagyu Sangha Monlam Chenmossa. Hänen pyhyytensä Karmapan ohjeiden mukaisesti vain yksi koroke on pystytetty dharman opettamista varten. Se korostaa Buddhan opetusten viisautta, ei opettajan asemaa. Korkeat lamat ja rinpochet eivät istu täällä valtaistuimilla harjoitusten ja opetusten aikana. Myös Karmapa istuu lattiatyynyllä silloin, kun ei anna opetuksia.

Tämä on vain yksi muutoksista, joita Karmapa on säätänyt korostaakseen Buddhan opetusten puhtautta ja luostarikuria. Luostarivihkimyksen saaneiden järjestys riveissä seuraa nyt perinteistä kaavaa, ja vanhimmat täysinvihityt sanghan jäsenet istuvat lähimpänä Karmapaa tunnistettujen jälleensyntymien ja luostareiden johtajien sijasta.

Matalat istuimet luovat kontrastin bodhipuun ja vajraistuimen suuruuteen ja merkitykseen. Munkit ja nunnat istuvat suorissa riveissä koko päivän, mieli keskittyneenä rukoukseen ja mietiskelyyn, mikä on mönlam-tapahtuman päätarkoitus. Järjestys saa aikaan tyyneyden tunteen, joka säilyy, vaikka joukko on varsin suuri.

 

Nunnat ja maallikko-oppilaat kuuntelevat Karmapaa. Jalo yhteisö istumassa Bodhipuun juurella.
   
 
 
 

HE Jamgon Kongtrul

 

Neljäs Jamgon Kongtrul Rinpoche pysyi Karmapan rinnalla koko päivän. Hän otti sojong-valat, mietiskeli ja rukoili bodhipuun juurella. Illalla Karmapa jatkoi opetuksia kansainvälisille oppilailleen. Aiheena oli ensimmäisen Jamgon Kongtrul Rinpochen kommentaari Kadampa mestari Geshe Chekawa Yeshe Dorjen tekstiin Mielenharjoituksen seitsemän kohtaa.

“Elämämme on kokonaisuudessaan kallisarvoinen. Ei vain elämän mittaan tehdyt hyvät teot, vaan jokainen hetki voi olla valtavan merkityksellinen. Hetkellinen mielijohde voi olla käännekohta parempaan tai huonompaan. Siksi meidän täytyy tuntea vastuumme ja erottaa hyvä pahasta, merkityksellinen merkityksettömästä ja se, mikä on hyödyllistä siitä, mikä tuottaa vahinkoa. Erottelukyky auttaa meitä kantamaan vastuuta joka hetki parhaalla mahdollisella tavalla ja muistuttaa, että ajan jatkumossa mikä tahansa hetki voi olla se kaikkein tärkein loppuelämämme kannalta.” - Karmapa kansainvälisille oppilailleen

 

 

21. joulukuuta: Tietoisena ja tarkkaavaisena
 

HH Karmapa ja Yangsi Kalu Rinpoche

 

Kolmannen päivän aamuna sangha vaelsi taas aamuhämärässä juhlapaikalle ottaakseen sojong-valat. Aamun viileässä harmaudessa seremoniallista väriä toivat munkit kirkkaankeltaisissa gelong-hatuissaan. Lahjoin ja rukouksin osoitettiin hartautta ja pyydettiin Shakyamuni Buddhan viisautta läsnä olevien mieliin.

 

Munkit rukoilevat Shakyamuni Buddhaa Kurinpitäjämunkit valvovat järjestystä.

 

Täysin vihittyjen munkkien valaan kuuluu elää tavalla, joka edistää tarkkaavaisuutta, se on buddhalaisen harjoituksen kulmakivi. Kun hänen pyhyytensä Karmapa aamun istunnon päätyttyä lähti stupan luota, munkit nousivat hitaasti, kokosivat kaapujensa liepeet ja ottivat kerjuukulhot käsiinsä. He astelivat vakaasti bodhipuun ohitse, kiersivät stupan ympäri ja poistuivat.

 

-

“Kun kävelee eteenpäin tai taaksepäin, tulee olla täysin tietoinen siitä, että kävelee eteenpäin tai taaksepäin. Kun katsoo eteensä tai taakseen, kumartaa tai seisoo, tulee myös olla täysin tietoinen siitä, mitä tekee. Sanghaan kuulumista osoittavaa vaatetusta ja kerjuukulhoa kannetaan täysin tietoisena. Kun syödään tai juodaan, pureskellaan tai maistellaan ruokaa, siitä ollaan tietoisia. Kävellessä, seistessä, makuulla ollessa, istuessa, nukkuessa ja hereillä, puhuessa ja hiljentyneinä, pitäkää tietoisuuden valo sen kaiken yllä.”    

                                                                                                                   - Shakyamuni Buddha: Sutra neljästä tarkkaavaisuudesta

,

Karmapan ohjeiden mukaan sangha noudattaa puolipaastoa Mönlamin aikana, eikä nauti kiinteää ruokaa puolenpäivän jälkeen. He syövät lounaan yhdessä kerjuukulhoista, hiljaisen tarkkaavaisina, kuten metsissä elävillä munkeilla ja nunnilla Shakyamuni Buddhan elinaikana oli tapana. Vihityn sanghan esimerkillä on voimakas vaikutus koko yhteisöön tänä päivänä, aivan niin kuin tarkkaavainen käytös vaikutti kylien asukkaisiin 2500 vuotta sitten.

 

Tiibetiläisten jarling-torvien sointi kiirii kauas.
 

Myöhäisen iltapäivän aurinko kultaa silmäkantamattomiin ulottuvat rivistöt syvänpunaisina ja kullankeltaisina loistavia luostarikaapuja. Sanghan mielenkiinto on taas keskittynyt kaikille hyvää toivoviin rukouksiin. Rukousten soinnikkuus ja lausunnan hidas, tarkka rytmi vetää säteilyssään vertoja auringolle. Näinä sodan ja ahneuden vaikeina aikoina, kun lyhytnäköisyys ja omien etujen ajaminen petollisesti houkuttelevat, hänen pyhyytensä Karmapa ja tämä yhteisö ilmentävät sellaista hyvää tahtoa, joka saa äärettömän kiitolliseksi. Samalla se sytyttää syvän luottamuksen dharmaan, joka on tuon hyvyyden alkulähde.

 

Resitaatioihin kuuluvat Laiva joka vie olennot vapauteen (edellisen Kalu Rinpochen sepittämä shangpa-kagyu rukous), Rukous Mahamudran tarkan merkityksen ymmärtämiseksi (Kolmas Karmapa Rangjung Dorje), Guru Rinpochen Neljä aikaa ja kymmenen ilmansuuntaa -rukous sekä Totuuden sanat, jonka myötä rukouksin kerätty ansio omistetaan kaikkien olentojen hyödyksi.

 

Suojelija Mahakalan pujan jälkeen Tashi, onnen toivotusten rukous, täytti läsnä olevien mielet ja sydämet. Sen on sanoittanut ja sovittanut itse 17.Karmapa tätä tilaisuutta varten ja sen kaunis sävel kantaa vakaata lupausta. 

“Meidän on muistettava, että pidämme itseämme dharmanharjoittajina. Sen merkitsee hyvää motivaatiota. Tahdomme kehittää myönteisen ajattelutavan ja suunnata tekomme niin, että tulos on myönteinen ja hyvä. Se on dharmanharjoittajan merkki. ...Kaikkien voimavarojemme tulisi suuntautua siihen, että tulokset ovat myönteisiä, siihen tulee sitoutua.”

- Karmapa kansainvälisille oppilailleen.

22. joulukuuta: Dharman kasvot



HH Karmapa opettaa Monlamin osanottajia bodhipuun muodostaman katoksen alla.

 

Koko 2004 Kagyu Sangha Monlam Chenmo -tapahtuman ajan värikkäät liput liehuvat kokouspaikalla. 16. Karmapan unen perusteella valmistettu lippu sinikeltaisine aaltokuvioineen väreilee auringossa ja jakaa tilan monivärisen kansainvälisen buddhalaisen lipun kanssa. Lippujen alla sanghakin on monivärinen tuokiokuva nykypäivän buddhalaisuudesta. Tähän tilaisuuteen osallistuu sekä erilaisten tiibetinbuddhalaisten koulukuntien jäseniä että muiden buddhalaisten suuntauksien harjoittajia. 

 

 

Etualalla nuori kiinalainen nunna.

 

Historiallisten tiibetiläisten pukujen, laulannan ja mantrojen taustaa vasten täällä erottuvat länsimaista tulleet maallikkoharjoittajat samoin kuin Thaimaasta, Kiinasta, Koreasta ja muista Aasian maista tulleet vieraat. Kaikki jakavat keskenään rukoukset maailmanrauhan puolesta ja turvautuvat Buddhaan, Dharmaan ja Sanghaan.

Tämän päivän keskeisiä harjoituksia ovat ylistykset Taralle ja Guru Rinpochelle. Tara on suojelijatar, joka myötätunnossaan on aina valmis astumaan alas lootusistuimeltaan olentojen avuksi. Guru Rinpoche eli  Padmasambhava on suuri intialainen mestari, joka auttoi tuomaan dharman Tiibetiin ja perusti lumen maahan ensimmäisen luostarin, Samye Lingin, Lhasan lähelle. Rukoukset Bodhgayassa tänä päivänä muistuttavat meitä siitä, että dharman vahvuus ei ole instituutioissa, ei rakennuksissa eikä merkkihenkilöissä, vaan sen seuraajien sisäisessä vakaumuksessa.


HH Karmapa keskustelee Khentrul Lobsang Gyatson,
Mönlam-tapahrumaan osallistuvan korkean nyingma-laman kanssa.

Puheessaan kansainvälisille oppilaille Karmapa korosti kunkin harjoittajan vakaata keskittymistä siihen, mikä Buddhan opetuksissa on olennaisinta - egoon takertumisen vähentäminen sekä rakastavan ystävällisyyden ja myötätunnon kehittäminen kaikkia olentoja kohtaan. Näitä opetuksia ei pidä pohdiskella pelkästään muodollisina harjoituksina, vaan niitä tulee soveltaa koko elämään. Seitsemän kohdan mielenharjoitus sisältää ns. lojong-ohjeet, jotka ovat varsin hyödyllisiä tämän päivän maailmassa.

Tulkut

Buddha suojelee Monlamia.

“Kun puhumme rakkauden ja myötätunnon kehittämisestä, tärkeää on, että rakkautemme ja myötätuntomme kehittyvät aidoiksi ja vilpittömiksi. Niitä voi nimittäin näytellä ulkoisesti, vaikka sisäpuolella tuntee toisin. Aitous ja vilpittömyys on jotain, minkä vain itse voi arvioida omalla kohdallaan. Puhumme siitä myötätunnosta, josta hyötyä muille, ei pelkästä silmänlumeesta.

Jokaisen on itse löydettävä tie oman mielensä voimavaroihin, otettava selvää, mikä todella inspiroi epäitsekkään rakkauden ja myötätunnon kehittämiseen ja ymmärrettävä, että niiden kehittäminen on keskeistä. On itse koeteltava itseään nähdäkseen, miksi rakkautta ja myötätuntoa pitää vaalia. Sitten kun asia on selvinnyt, voi todella ryhtyä työhön ja harjoittaa tonglenia, lähettämistä ja vastaanottamista. - Ote hänen pyhyytensä Karmapan opetuksista kansainvälisille oppilaille

 

23. joulukuuta: Jalokivin koristettu
 

 

 
 

HH Karmapa johtaa rukouksia.

 

 

Viides päivä Kagyu Sangha Monlam Chenmo 2004 -tapahtumassa oli paljolti edellisten kaltainen: sangha otti aamulla sojong-valat, pimeys väistyi ja aamu valkeni, ja alkoi rukoustentäyteinen päivä. 17. Karmapa Ogyen Drodul Trinley Dorje on julkaissut tänä vuonna uuden rukouskirjan tätä tapahtumaa varten. Hän on valinnut aamupäivän rukouksien sisällön niin, että Buddha Shakyamunin asema turvautumisen lähteenä ylitse muiden painottuu. Mukana on myös monia edellisten Mönlamien rukouksia, jotka tänä vuonna resitoidaan aina päivän päätteeksi.

 


Kalu Yangsi Rinpoche ja HE Jamgon Kongtrul

 

Aamun rukouksissa osoitetaan kunnioitusta Kolmelle jalokivelle. Harjoitus alkaa täyskumarruksilla ja Shakyamuni Buddha ylistysrukouksella. Turvautumista seuraa bodhicittan, epäitsekkään motivaation kehittäminen, jonka mukaan valaistumiseen pyritään kaikkien olentojen hyödyksi. Sitten seuraa Ydinsutra ja Kolmen jalokiven rukous. Ennen teetaukoa sangha lausuu sanskritinkielisen perinteisen ruokarukouksen.

 


Osallistujajoukko


Laulunjohtajat

 

Umze Rinpoche ja Khenpo Lodro Donyo Rinpoche

 

 

 

“Kun turvaudutaan Kolmeen jalokiveen, ihanne on olla turvautumatta henkilöön. Meille “buddha” on Shakyamuni Buddha. On tärkeää muistaa tämän ajan buddha, joka on antanut meille nämä opetukset, ja hän on Shakyamuni Buddha. Täten Shakyamuni Buddha on turvautumisen kohde, eikä kenenkään muun henkilön tai jumaluuden tulisi ottaa hänen paikkaansa. Opetuksissaan Buddha mainitsee, että jokainen on itse oma suojelijansa. On ymmärrettävä, että harhan vallassa, samsarisessa tilassa ollessasi, et ole oma suojelijasi. Buddha on näyttänyt tien ja hän on epäilemättä turvamme. Todellinen turva on kuitenkin Dharma, joka kunkin ihmisen täytyy yhdistää omaan potentiaaliinsa. Sanghan tuella tuon työn tulokset meissä tulevat sitten näkyviksi. Dharmaa, Buddhan opetuksia harjoittamalla, voi saavuttaa vapauden. Sillä tavoin voi tulla omaksi suojelijakseen.”

                                                                        - Hänen pyhyytensä Karmapan opetuksia Kagyu Monlamin ystävät -järjestön jäsenille Opetus kokonaisuudessaan

 

Gelek Tulku mietiskelemässä

Shelri Tulkun iloinen hymy

 

Kun ilta hämärtyi, kirkkaana kuin kellot soi viesti, että keskittymisen kohteena tulee pitää Buddha, Dharma ja Sangha, vastuu omasta dharmaharjoituksesta tulee kantaa itse, ja aito harjoitus sisältää turvautumisen ja bodhicittan kehittämisen käytännön tasolla omassa elämässä ja käytöksessä.

 

24. joulukuuta: Myötätunnon liekit loimuavat

 

 

 

 

HH Karmapan johdolla poltetaan paperit, joihin on kirjoitettu niiden kuolleiden nimet, joiden puolesta sanghaa on pyydetty rukoilemaan.

 

Tämä on puhdistusseremonia, joka hyödyttää erityisesti heitä, jotka ovat siirtyneet pois. Hänen pyhyytensä Karmapa rukoili tuhansien kuolleiden puolesta ja siunasi heidät. Samalla rukoiltiin niiden puolesta, jotka ovat kuolleet sodissa, yhteenotoissa tai muun kaaoksen keskellä. Ihmiset toivat läheistensä nimiä seremoniassa avustavien ylläpitämille listoille. Nuo listat poltettiin sitten tulessa seremonian kohokohdassa, vertauskuvana karman puhdistumisesta. Samalla kun tuli poltti pois epäpuhtauksia, Avalokiteshvaran, myötätunnon suuren mestarin mantra OM MANI PEME HUNG, kaikui ilmassa. Se kokosi sanghan puolueettoman ystävällisyyden ja rajattoman rakkauden hengessä.

 

Vaikka 2004 Kagyu Sangha Monlam Chenmo on ilon ja rauhan juhla, monien bodhipuun alle kokoontuneiden sydämessä on suru. Kyabje Dorje Chang Bokar Rinpoche on poissa. Tämä opettaja oli keskeinen hahmo aikaisempien Mönlam-tapahtumien järjestäjänä sen jälkeen, kun hänen oma opettajansa, Kyabje Kalu Rinpoche siirtyi pois vuonna 1989. Bokar Rinpoche oli myös yksi 17. Karmapan Ogyen Drodul Trinley Dorjen opettajista ja Shangpa Kagyu -perimyslinjan johtaja.

 

 

Bokar Rinpoche  johtaa puhdistusseremoniaa 2002.

 

"Kyabje Dorje Chang Bokar Rinpoche siirtyi pois  17. elokuuta 2004, vain 64-vuotiaana. Saatuaan päätökseen aamun mietiskelyistunnon hän yllättäen lähti Dharmadhatun puhtaaseen ulottuvuuteen, lähestyen opettajista parhainta, Shakyamunia, kuin lapsi äitinsä syliä. Ansioittemme riittämättömyyden tähden vertaansa vailla oleva opin ja kaikkien olentojen suojelija siirtyi toistaiseksi muualle toisten hyödyksi." (Ote Khenpo Lödro Donyod Rinpochen laatimasta lyhyestä elämäkerrasta.)

 

Henkinen opettajani, muista minua! Muista minua!

Sinä olet kaikki turvautumisen kohteet yhdessä, muista minua!

Käännä mieleni ja kaikkien olentojen mieli kohti aitoja opetuksia.

Siunaa, että  henkisen polun kaikki vaiheet -

luopuminen, herääminen ja oikea näkemys - todella syntyvät minussa.
                                

- Kyabje Dorje Chang Bokar Rinpochen rukouksesta "Leveät siivet, jotka nostavat minut hartauden äärelle".

 

Kyabje Bokar Rinpoche on puhdistautumisen tarpeen tuolla puolen. Hänen oppilaansa eivät voi häntä nyt kuitenkaan nähdä, ja myötätunnon mantran tarkkaavainen lausuminen tuntui helpottavan surua, joka vaihtui tunteeksi hänen läsnäolostaan kaikkialla, yhdistyneenä Buddhiin ja Bodhisattvoihin kymmenessä ilmansuunnassa ja kolmessa ajassa.

 

Sinä, joka toimit joka ikisen olennon hyödyksi ilman poikkeusta;

valaistuneen toimintasi aika ei ole koskaan ohi.

Oi bodhisattva, olentojen aurinko, joka karkottaa kaikki surumme,

pyydän, ilmesty pian uudelleen viisaine tekoinesi!

- Rukous joka karkottaa surun sydämestä
Rukous Kyabje Dorje Chang Bokar Rinpochen pikaiseksi palaamiseksi,
kirjoittanut hänen pyhyytensä 17. Karmapa, Ogyen Drodul Trinley Dorje

 

 

 


Khenpo Lodro Donyo Rinpoche johtaa munkkien rivistöä.
 

 

Illalla hänen Karmapa toivotti kansainvälisille oppilailleen hyvää joulua samalla, kun hänen luentonsarjansa Seitsemän kohdan mielenharjoituksesta jatkui. Ohessa hänen sanansa yhdistettynä toiveeseen siitä, että tämän aidon ja suuren henkisen mestarin siunaus olisi olennoille hyödyksi.

 

“ Käytän tilaisuutta hyväkseni toivottaakseni teille kaikille Tashi Delek, mikä merkitsee hyväenteistä, hyvyyttä ja hyvinvointia. Se on tervehdys, jonka myötä tahdon toivottaa teille onnea, rauhaa ja terveyttä. Sanon tämän teille henkilökohtaisesti, ja voitte välittää tervehdykseni muille, joihin teillä on yhteys. Näin sisäisen verkostomme kautta Tashi delek -toivotukseni onnen, terveyden ja henkisen hyvinvoinnin vallitsemiseksi, välittyy kaikille niille, joihin teillä on yhteys.

 

- Karmapa kansainvälisille oppilailleen jouluaattona 2004

 


HE Jamgon Kongtrul Rinpoche


2004 Monlam Bodhgayassa

 

Kaikki mahdollinen hyöty mönlam-tapahtuman kuvista ja teksteistä verkossa omistetaan sille päämäärälle, että jokainen olento ilman poikkeusta vapautuisi kärsimyksestä. Sivu omistetaan myös vertaansa vailla olevan henkisen mestarin, Kyabje Dorje Chang Bokar Rinpochen muistolle. Huolimatta korkeasta koulutuksestaan ja täydellisestä oivalluksestaan, hän liikkui joukossamme mitä nöyrimmin ja suurta myötätuntoa osoittaen, itseään säästämättä. Jatkukoon hänen spontaani valaistunut toimintansa kaikenkattavana ja loistokkaana!

 

 

25. joulukuuta: Buddhan sana

 


HH Karmapa uhraa mandalan.

 

Tiibetiläisen perinteen mukaan mandala uhrataan ennen opetuksia merkkinä siitä, miten paljon dharmaa arvostetaan. Mandala on symbolinen lahja, joka kuvaa kaikkea aineellista hyvää runsain mitoin. Joka iltapäivä, ennen kuin Karmapa aloittaa opetukset Vapautuksen kallisarvoisesta ornamentista tiibetinkieleiselle yleisölle stupan ääressä, munkit uhraavat hänelle mandalan, samalla kun yleisö lausuu seremoniaan liittyvät rukoukset ääneen.


Tänä aamuna yleisö uhrasi mandalan itsensä hänen pyhyytensä, Karma Kagyu perimyslinjan korkeimman johtajan 17. Karmapan Ogyen Drodul Trinley Dorjen johdolla. Mandala uhrattiin Kagyur tekstikokoelmalle, 108 teoksen sarjalle, joka sisältää kaikki Buddha Shakyamunin olemassa olevat opetukset tiibetiksi käännettyinä.

 


HH Karmapa
johtaa Kangyur-kulkuetta

 


Lahjoja Buddhan pyhille sanoille. 

 

Kunnia sinulle, joka katsoit tuntevia olentoja myötätunnolla
ja käänsit Dharman pyörää Varanasissa ja muualla,
saattaen jokaisen opetuksesi vastaanottaneista
johonkin saavutukseen vievistä kolmesta kulkuneuvosta.

-Buddhan kahdentoista teon ylistyksestä

 


Khenpo Lodro Donyo Rinpoche


Tulkut lukevat Kangyuria


Kallisarvoinen Kangyur kannettiin munkkien olkapäillä stupatemppelistä alas. Kulkue eteni jonossa, yksi henkilö kantaen aina yhtä 108:sta teoksesta. Karmapa, Yangsi Kalu Rinpoche, Jamgon Kongtrul Rinpoche ja Khenpo Lödro Donyo Rinpoche, sekä muut korkeat lamat johtivat kulkueen hitaasti stupatemppelin ympäri ulommaista, keskimmäistä ja sisintä kehää pitkin, ennen kuin teokset laskettiin seurueen eteen rakennetuille alttaripöydille.

 

Aamun ylistysrukoukset korostivat Shakyamuni Buddhan ja hänen opetustensa verrattomuutta. Rukousten jälkeen nämä Buddhan puheen viisautta sisältävät kirjakääröt avattiin puisista koteloistaan ja esiin nostettiin kapeat tiibetinkielisiä opetuksia sisältävät irtolehdet.


 


Jokainen sivu jaettiin sanghan ja maallikkoseuraajien keskuuteen huolella. Sen jälkeen, pitkin päivää stupan ympäristö kaikui Buddhan opetusten sointia. Buddhan valaistumisen paikalla lausuttiin opetuksia ääneen kuorossa. Buddha itse opetti, että kuoltuaan hän ilmestyisi Dharmatekstien muodossa. Tänään hän on läsnä selvästi, jopa bodhipuun lehdet värisevät hänen sanojensa henkäyksestä.
 


 Kangyuria lukemassa.

 

Tavallisesti meillä on taipumus kääntää vastoinkäymiset vahingollisemmiksi, kuin ne alkujaan olivatkaan. Toisinaan ne ovat vähäpätöisiä, mutta suurentelemme niitä niin, että ne vahingoittavat meitä. On oltava rohkea ja uskallettava kohdata esteet. Kun mieli on peloton, mitkään olosuhteet eivät voi aiheuttaa vakavaa vahinkoa. Suhteellisella tasolla vastoinkäymisiä voi kohdata, tai jonkinlaisia kielteisiä voimia. On kuitenkin varmaa, että ikävä tilanne sinänsä ei ole niin tuhoisa kuin se, miten sitä liioittelemme. On siis oltava rohkea alusta asti ja peloton vastuksien edessä.

- Hänen pyhyytensä opetuksista kansainvälisille oppilaille

 

 

26 joulukuuta: Siunausjuhla
 


Hänen pyhyytensä 17. Karmapa antaa initiaation.

 

2004 Kagyu Sangha Monlam Chenmon viimeinen päivä alkoi turvautumalla, bodhicitta-lupauksella ja Buddha Shakyamunin ylistyksellä. Buddhan aikana munkit harjoittivat tiukkaa itsekuria, johon kuului mietiskely ja opiskelu, elämä metsissä ilman mukavuuksia ja yhden päivittäisen aterian hankinta almukierroksella kylässä. Näin munkit saivat vaatimattoman tuen harjoitukselleen ilman, että heidän tarvitsi käyttää aikaansa liiketoimiin. Monet munkit ja nunnat harjoittavat tätä perinnettä edelleen Kaakkois-Aasiassa.

 

Älä tee mitään pahaa,

tee ainoastaan hyvää.
Kesytä mielesi kokonaan.

Tämä on Buddhan opetus.

 

 - Shakyamuni Buddha

 


Khenpo Donyo Rinpoche johtaa munkit almukierrokselle.


Munkit ottavat vastaan almuja.

 

Tänä aamuna Karmapa jatkoi perinteiden korostamista pyytäen munkkeja ja nunnia menemään vertauskuvalliselle almukierrokselle Buddhan elinaikana vallinneen tavan muistoksi. Kulkue siirtyi eteenpäin hiljaisesti ja tarkkaavaisuutta harjoitellen, samalla kun yleisö tungeksi ympärillä tahtoen antaa munkeille ja nunnille ruokalahjoja. Hänen pyhyytensä tuli itse portille seuraamaan, miten lahjojen antaminen onnistui. Munkit ja nunnat istuivat sitten yhdessä ruusupuutarhassa stupan äärellä, nauttien ateriansa tietoisina ja tarkkaavaisina.

 


HH Karmapa seuraa  almujen keräämistä

HE Jamgon Kongtrul ja Kalu Rinpoche vierellään.

 

Iltapäivällä Mönlamiin osallistuva väki lisääntyi entisestään, kun tiibetiläiset, ulkomaalaiset, luostarivalan ottaneet ja maallikot täyttivät bodhipuun ympäristön saadakseen siunauksen ja initiaation 17. Karmapalta Ogyen Drodul Trinley Dorjelta. Hän painotti sitä, miten hyväenteistä on toivoa toisille pitkää ikää ja edesauttaa terveyttä edistävien olosuhteiden syntymisessä. Hänen pyhyytensä antoi mittaamattoman elämän Buddhan, Amitayuksen, initiaation.

 

Sitten siunattu joukko lauloi kauniin perinteisen rukouksen, ja tilaisuus päättyi iloiseen juhlaan, johon kaikki osallistuivat. Vaihdettiin tervehdyksiä ja hyvän onnen toivotukset kaikuivat, samalla kun ihmiset heiluttivat khata-liinoja ilmassa symbolina onnen toivotuksista kaikille.

 


Khata-liinat heiluvat ilmassa.
 

Illalla Karmapa antoi viimeiset opetukset Seitsemän kohdan mielenharjoituksesta kansainvälisille oppilaille. Oppilaat uhrasivat khata-liinoja ja muita lahjoja kiitollisina, kunnianosoituksena hänen istuimelleen.

 

“Yleensä ottaen pyrkimykset ovat tärkeitä, ja laaja ja syvällinen pyrkimys on erityisen tärkeä, koska siitä on erityisen paljon hyötyä. Toivomusrukoukset, joita lausumme ja tapa, jolla hyvät teot omistetaan muille, eivät saa olla rajoittuneita omaan hyötyymme tässä elämässä tai tulevissa. Pyrkimyksemme täytyy olla niin laaja ja kaikenkattava kuin mahdollista, mielenharjoituksen hengessä... Mitä syvällisempi ja suurempi se on, sen parempi, sitä hyödyllisempää.

 

Yleensä ottaen on tärkeää, että pyrkii olemaan hyvä dharmanharjoittaja. Ensisijaisesti olisi kuitenkin pyrittävä olemaan hyvä ihminen. Hänen pyhyytensä Dalai Lama on palkittu Nobelin rauhanpalkinnolla. Hän on tietenkin korkeasti oivaltanut henkilö, suuri dharmanharjoittaja, mutta palkintoa hän ei saanut niinkään hengellisen ymmärryksensä vuoksi eikä henkisen roolinsa takia. Ennen muuta se oli tunnustus hänen antamastaan esimerkistä, tavasta, jolla hän on elänyt.

- Karmapan opetuksista kansainvälisille oppilaille

 

 

Kagyu Monlam -tapahtuman jälkeen hänen pyhyytensä Karmapa jäi Bodhgayaan muutamaksi päiväksi, ja kutsui lukuisten paikallisten temppeleiden johtajat koolle rukoilemaan tsunamin uhrien muistoksi, kukin oman perinteensä mukaan ja omalla kielellään. Paluumatkalla Gyuton luostariin Karmapa osallistui Delhissä maailmanrauhalle omistetun päivän kokoukseen Intian Mahabodhi Societyn kutsusta. Karmapa matkusti Bodhgayaan uudelleen 25.1.2005 kaikkien tiibetinbuddhalaisten perimyslinjojen yhteiseen rauhantapahtumaan, jota johti hänen pyhyytensä Dalai Lama.

Linkit:

21. kagyu monlam 2003 - 2004

22. kagyu monlam joulukuussa 2004

23. kagyu monlam tammikuussa 2006

24. kagyu monlam tammikuussa 2007

25. kagyu monlam joulukuussa 2007 ja Monlam logo

26. kagyu monlam tammikuussa 2009

27. kagyu monlam joulukuussa 2009 ja kuvagalleria

28. kagyu monlam joulukuussa 2010

29. kagyu monlam maaliskuussa 2012

30. kagyu monlam joulukuussa 2012

 

Karmapan ohjeita mönlameita varten 2004

Tapahtuman historiaa

 

Karmapan ympäristösivut (englanniksi ja tiibetiksi)    

Ympäristönsuojelukonferenssi 3. - 7.10.2009 Intiassa

Karmapan ohjeita ympäristönsuojelusta 2009 (englanninkielinen pdf-tiedosto)

Karmapan neuvoja ympäristönsuojelusta 2008

 

Kagyu Monlam Chenmo (viralliset sivut tiibetiksi, englanniksi ja kiinaksi)

Kagyu Monlam Blog (englanniksi)

Kagyu Monlam Video (tiibetiksi, englanniksi, kiinaksi)

kagyumonlam.tv: Nagarjunan kirje ystävälle. mp3-tiedostot ovat noin 2 tuntia pitkiä. Karmapa antaa opetukset tiibetiksi, 1. ja 2. opetuksessa on englanninkielinen käännös, 3. - 5. opetuksissa on englannin ja kiinankielinen käännös. Kuvat ja teksti
1. opetus (20.12.09 aamupäivä)
2. opetus (20.12.09 iltapäivä)
3. opetus (21.12.09 aamupäivä)
4. opetus (21.12.09 iltapäivä)
5. opetus (22.12.09 aamupäivä)

Gyalwang Karmapan opetuksia Milarepasta

Erityisraportti - tormat

Nagarjunan ”Kirje ystävälle”

Perinteisiä opetuksia - Opetuksia pääasiassa aasialaisille Bodhgayassa 31.12.2008. - 3.1.2009

Dharman mukainen elämä - Karmapan opetuksia länsimaalaisille Bodhgayassa 12. - 14.1.2009

Gyalwang Karmapan opetuksia madhyamikasta

Rokpan soppakeittiö Bodhgayassa tammikuussa 2009

 

CD:t, DVD:t, kirjat, pinssit ja riipukset: Namse Bangdzo Bookstore

Karmapan toiminta

 

kotisivulle