Akong Tulku Rinpoche

 

Silmäharjoituksia

 

 

 

Passiivinen rentoutuminen - kämmenet silmillä. Pidä silmät kiinni ja peitä ne kämmenilläsi painamatta silmämunia. Lepuuta kämmenten alasyrjää poskiluiden päällä ja tue sormet otsaan. Vaikka silmiin ei kosketa, valon pääsy kämmenten alle on kokonaan estynyt. Kyynärpäät kannattaa tukea pöytään tai polvien varaan asetettuun tyynyyn. Kun passiivinen rentoutuminen on tapahtunut, näkyy vain tasaista mustaa. Kuvittele mustaa pitäessäsi kämmeniä silmien päällä, ellei se aiheuta jännityksiä. Muussa tapauksessa muistele miellyttävää maisemaa tms. ja liikkuvia kohteita, jottei synny tuijotusta. Hyödyllisintä on yhdistää passiivinen ja dynaaminen rentoutuminen.  Tässä muistitekniikassa aktiivinen ja passiivinen rentoutuminen yhdistyvät.

 

Räpyttely kosteuttaa silmiä. Se vähentää myös valon tuloa silmiin ja parantaa silmäluomien liikkuvuutta. Kuvittele, että luomesi ovat räpytellessä perhosenkeveät, pidä ne sitten hetki suljettuina ja rentoudu muutamia sekunteja; tee harjoitusta ½ – 1 minuutin ajan. Toista noin kerran tunnissa.

 

Silmäluomet voi myös sulkea tiukasti säännöllisin väliajoin. Älä koskaan hiero silmiä rystysillä. Vaihtoehtoisesti voi hieroa ohimoita. Hiero myös niskan lihaksia. Hyvä näkö riippuu hyvästä verenkierrosta. Rentoutuminen lisää verenkiertoa silmien ympärillä. Hengitys taas vaikuttaa verenkierron laatuun.

 

Jos valo on liian kirkas avoimille silmille, sulje silmät ja avaa ne hitaasti tottuaksesi valoon. Istu mukavasti ja nojaa taaksepäin rentoutuen ja ajatellen ”irtonaisuutta”. Käännä katse kohti kirkasta valoa. Liikuta päätä kevyesti ja kohtalaisen nopeaan tahtiin sivulta toiselle. Muutama tuuma (tuuma =2.5cm) riittää jos liikettä tekee jatkuvasti. Jos se on vaikeaa, aloita katsomalla vaaleaa aluetta eikä suoraa valonlähdettä. Kun pystyt siihen, käännä katse valonlähteeseen lyhyeksi ajaksi. Tarpeen mukaan silmiä voi suojata kädellä.

 

Lopulta harjoituksen voi tehdä avoimin silmin: peitä yksi silmä kämmenellä ja heiluta päätä sivulta toiselle kuten edellä samalla kun annat silmän liikkua edestakaisin suoran valon poikki. Räpyttele nopeasti ja vapaasti. Toista toisella silmällä. Vaihtele silmästä toiseen noin minuutin väliajoin. Tämä on hyvin hyödyllistä ja tuntuu miellyttävältä.

 

Pitkä heilautus: Seiso haara-asennossa jalat noin puolen metrin päässä toisistaan. Käännä päätä ja ylävartaloa lanteista niin, että paino joutuu vasemmalle jalalle ja oikea kantapää nousee. Käänny sitten oikealle. Näkökenttä on liikkeen ansiosta ainakin 180 astetta. Älä kiinnitä huomiotasi mihinkään silmien liikkuvassa näkökentässä, vaan pidä yllä täysin passiivinen ja välinpitämätön asenne. Anna maailman vain liikkua silmiesi editse.

 

Lyhyt heilautus: Pitele sormea tai kynää pystysuorassa noin 15 cm päässä nenästäsi ja heiluta päätä sivulta toiselle. Huomaa miten sormi tai kynä näyttää liikkuvan taustaa vasten. Sulje silmäsi silloin tällöin ja seuraa liikettä mielikuvituksessasi. Kun avaat silmät terävöitä katse vaihdellen sormeen ja taustaan.

 

Palloilu: Leiki kahdella pallolla ja seuraa niiden rataa kädestä toiseen.

 

Nopea vilkaisu: Heitä esineisiin nopeita katseita.

 

Tara-Rokpa terapia

kotisivulle