Akong Tulku Rinpoche in memoriam >

Akong Tulku Rinpoche – Rokpan perustaja 

Nuoruus Tiibetissä

Akong Tulku Rinpoche syntyi Khamin maakunnassa Itä-Tiibetissä vuona 1939. Ensimmäisen Akongin, Dolma Lhakang -luostarin apotin jälleensyntymää etsimään lähetetty partio löysi hänet hyvin nuorena. Etsintäpartio seurasi Kamtsang perinteen korkeimman johtajan, Hänen pyhyytensä 16. Gyalwa Karmapan tarkkoja ohjeita. Noin nelivuotiaana lapsi vietiin Khamin alueella Khamdossa sijaitsevaan luostariinsa, jotta hän saisi koulutuksen niihin hengellisiin tehtäviin, joita apotille kuuluu.

Dolma Lhakangissa oli noihin aikoihin noin sata munkkia ja siihen kuului monta pienempää retriittipaikkaa ja nunnaluostaria. Uskonnollisten opintojensa ohessa nuori Akong perehtyi tiibetiläiseen lääketieteeseen.

Nuorukaisena hän matkusti kylästä kylään, suoritti uskonnollisia seremonioita ja hoiti sairaita. Sitten hän siirtyi suureen Sechenin luostariyliopistoon, missä hän vastaanotti buddhalaisen kagyu-perinteen ytimen, mahamudraopetukset Sechen Kongtrul Rinpochelta.

Hänen hengellinen koulutuksensa täydentyi 16.Karmapan ohjauksen alaisena ja tämä antoi hänelle valtuudet opettaa myös tiibetiläistä lääketiedettä. Rinpochella on hallussaan myös useita nyingma-koulukunnan perimyslinjoja.

Häntä kohdeltiin hyvin kunnioittavasti tässä perinteitä korostavassa ympäristössä.

Pako Tiibetistä

Kun Kiina vuonna 1959 valloitti Tiibetin, Akong Rinpoche pakeni Intiaan. Hän oli yksi joukon johtajista, kun kolmesataa ihmistä lähti yhdeksän kuukauden mittaiseksi venyneelle, varsin vaativalle pakomatkalle. Tästä joukosta selvisi hengissä turvaan Intiaan kolmetoista. Matkan varrella ruoka kävi niin vähiin, että pakolaiset keittivät laukkujensa ja kenkiensä nahkaa keitoksi. Intiassa Rinpoche vietti jonkin aikaa pakolaisleirillä, kunnes häntä ja muutamia muita siellä olleista lamoista pyydettiin ottamaan vastuu nuorten lamojen koulukodista Dalhousiessa Luoteis-Intiassa. Siellä nuoret tunnistetut jälleensyntymät (tulkut) voivat saada koulutusta.

Englantilainen lady, myöhemmin nunnan valan ottanut sisar Palmo, Akong Tulku sekä Trungpa Tulku, Surmangin luostarin apotti, purjehtivat Englantiin vuonna 1963 opiskellakseen englantia Oxfordissa. Vain Trungpalla oli varoja ja Akong Rinpoche työskenteli muutamien vuosien ajan sairaalan vastaanotossa yksinkertaisissa tehtävissä ansaiten elannon itselleen ja tukien Trungpa Rinpochea ja Benchen luostarista tullutta Tulku Chimeä. He jakoivat yhdessä pienen asunnon.

Alkuaikoina Skotlannissa

Seuraavat 25 vuotta (1963 - 1985) kuluivat tiibetiläisen uskonnon ja kulttuurin joidenkin puolien tekemisessä tutuksi lännessä. Siitä oli se hyöty, että eräs Aasian hienoimmista sivilisaatioista erityispiirteineen alkoi avautua muulle maailmalle. Samalla varmistui sen säilyminen elävänä perinteenä.

Tähän työhön Kagyu Samye Lingin tiibetiläisessä keskuksessa paneuduttiin. Se oli ensimmäinen tiibetinbuddhalainen keskus lännessä johtajinaan aluksi tri Akong Tulku Rinpoche ja Chogyam Trungpa Rinpoche yhdessä ja myöhemmin tri Akong. Hän kehitti siitä ennen kaikkea rauhan ja hengellisyyden paikkaa, jossa vahvasti korostettiin toiminnallista ja epäitsekästä myötätuntoa ja joka oli avoin kaikille uskonnosta riippumatta. Eri puolilta maailmaa tulevien vierailijoiden määrä kasvoi, ja vastauksena kagyu-perinteen opetusten kasvavaan kysyntään hän kutsui sen suurimmat elävät opettajat ja mestarit Skotlantiin opettamaan mietiskelyä ja filosofiaa. Näiden opetusten syventyminen lännessä sai erityisen vahvan pohjan, kun kagyu perimyslinjan korkein johtaja, hänen pyhyytensä 16.Gyalwa Karmapa vieraili Samye Lingissä vuosina 1975 ja 1977. Akong Tulku sai tällöin Karmapalta pyynnön järjestää tämän puolen vuoden Euroopan kiertue.

Kagyu Samye Lingin kehitys

Gyalwa Karmapan ohjauksen alaisena Akong Rinpoche järjesti perinteisen kolmen vuoden retriitin Samye Lingissä ja aloitti perinteisen tiibetinbuddhalaisen temppelin, luostarikoulun, kirjaston ja museon rakentamisen. Ensimmäisessä vaiheessa valmistui temppelihalli, jonka rakentajina olivat länsimaalaiset vapaaehtoistyöntekijät Rinpochen johdolla. Tämä nähtiin usein työmaalla muurauslasta kädessään.

Temppelin sisäosat koristeltiin tankamaalareiden, kuvanveistäjien, puuseppien ja muiden käsityöläisten voimin Sherapalden Berun ohjauksessa. Sherapalden on yksi gadri-perinteen tunnustetuimpia taiteilijoita.

Akong Rinpoche on antanut Samye Lingissä monia initiaatioita. Kuva on Guru Rinpoche initiaatiosta.

Samyen temppelin avajaisissa 8.8.1988 XII Khentin Tai Situpa ja Lordi Steel paljastivat muistolaatan maailmanuskontojen edustajien läsnä ollessa. Tällöin maailmalle oli jo alkanut syntyä Samye Lingin sivukeskuksia ja muuta toimintaa. Samye Dzong kaupunkikeskukset kasvoivat Belgiassa, Espanjassa, Irlannissa, Etelä-Afrikassa, Zimbabwessa ja Britanniassa. Toisaalla terapeutit ja lääkärit osoittivat kiinnostusta tri Akong Tulkun buddhalaisen terapian ja lääketieteen taitoihin, ja se johti ainutlaatuisen järjestelmän, Tara Rokpa terapian syntyyn.

Akong Rinpochen toinen kirja ilmestyi englanniksi huhtikuussa 2005: Restoring the Balance

Kirjaan on koottu Rinpochen välittämää ajatonta viisautta, joka auttaa elämään tasapainoisena elämän haasteiden keskellä ja olemaan hyödyksi muille tässä yhä enemmän eksyttävässä maailmassa. Emme voi muuttaa maailmaa vastaamaan toiveitamme, mutta voimme valita, miten koemme asiat. Voimme oppia hyväksymään ja sopeutumaan muuttuviin tilanteisiin kypsemmällä tavalla. Tasapaino auttaa meitä myös löytämään omat sisäiset voimavaramme elämän keskellä.

Pehmytkantinen, 144 sivua, tilattavissa online-shopista hintaan £9.99. Kirjan myyntituloilla tuetaan Akong Tulku Rinpochen luostaria Dolma Lhakangia Tiibetissä ja Samye Lingin luostarin munkkeja ja nunnia.

Rinpochen ensimmäinen kirja, Taming the Tiger on julkaistu suomeksi nimellä Kuinka tiikeri kesytetään.

 

   
Limitless Compassion: A Way of Life by Akong Tulku Rinpoche

Rinpochen kolmas kirja julkaistiin 28.4.2010 Rinpochen 70-vuotispäivän kunniaksi. Kirja auttaa soveltamaan buddhalaisia opetuksia käytäntöön. Akong Tulku Rinpochen opettaa, miten tärkeitä tarkkaavaisuus, mietiskely ja myötätunto ovat onnellisen ja tyydyttävän elämän perustana. Hän selvittää perinteensiirron ja perinteen siirtolinjan merkityksen sekä kertoo, mikä voima on pyhillä paikoilla ja termateksteillä (Guru Rinpochen piilotetuilla kirjoituksilla).

Choje Akong Tulku Rinpoche on karma kagyu -perinteen mietiskelymestari. Hän syntyi vuonna 1940 ja aloitti luostarikoulun viisivuotiaana tullakseen Itä-Tiibetissä sijaitsevan luostarinsa Drolma Lhakangin apotiksi. Vuonna 1963 hän muutti Isoon-Britanniaan, minne hän perusti Kagyu Samye Lingin luostarin ja tiibetiläisen keskuksen. Hänen toimintansa on nykyään maailmanlaajuista ja esimerkkinä siitä, miten täysin kehityttyään ihminen voi valaista lukemattomien muiden elämän. Samye Lingin verkkokauppa £9.99

Tiibetiä auttamassa

“Myötätunto on siellä missä ystävällisyyden aurinko kohtaa surun kyyneleet ja syntyy sateenkaari.”

Tri Akong Tulku keskittyi 1990 -luvulla humanitaariseen työhön Tiibetissä ja Nepalissa. Hän aloitti myös useiden kodittomille tarkoitettujen katukeittoloiden toiminnan Euroopan suurkaupungeissa. Uskomattomalla energialla ja ahkeruudella hän on aikaansaanut yli sata eri projektia: kouluja, klinikoita, lääketieteen oppilaitoksia, yritysneuvontaa ja ympäristönsuojelua pääasiassa Itä-Tiibetissä.

Kansainvälisen Rokpasäätiön varapuheenjohtaja Lea Wyler on ollut vastuussa Nepalin projekteista, joista keskeinen on ollut Boudhanathin katukeittola talvikuukausina. Siihen on yhdistynyt lastenkoti, klinikka, naisten yritysten tukeminen ym.

 
Akong Rinpoche yhdessä 17. Karmapan kanssa Tiibetissä 1992.  

Akong Rinpoche oli yksi avainhenkilöistä, kun 16. Karmapan jälleensyntymää etsittiin. Hänellä oli merkittävä tehtävä tämän inkarnaaton löytämisessä, hänen saattamisessaan Karmapan pääluostariin Tolung Tsurphuun sekä myöhemmin Karmapan pääopettajien, 12.Tai Situpan ja 9.Goshir Gyaltsabpan vierailujen järjestämisessä Tiibetiin. Nämä antoivat uudelle karmapa-inkarnaatiolle luostarivalan ja myöhemmin kruunasivat hänet muodollisesti 17.Gyalwa Karmapaksi, Ogyen Trinley Dorjeksi.

Monet velvollisuudet Tiibetissä saivat Akong Rinpochen pyytämään veljeään, kunnianarvoisaa Lama Yeshe Losalia ottamaan vastuun Samye Lingistä Skotlannissa. Lama Yeshestä tuli uusi apotti ja hän on toiminut menestyksekkäästi luodakseen sinne voimakkaan luostariyhteisön.

Rinpoche matkustaa edelleen väsymättä sekä hyväntekeväisyysprojekteja tarkastamassa että eri maiden dharmakeskuksissa. Hän ohjaa myös Tara Rokpa terapian kehitystyötä. Akong Rinpoche vieraili Suomessa ensimmäisen kerran toukokuussa 2006. Silloin hän antoi Lääkäribuddhan initiaation  ja puhui yleisölle kulttuurikeskus Caisassa aiheesta Buddhalaisuutta käytännössä. Rinpoche vierailee Suomessa toisen kerran huhtikuussa 2013.

 

Akong Rinpochen pitkän iän rukous

Akong Rinpoche nimitti uuden laman Samye Lingiin

Opening of the Samye Ling Temple 1988, speech by Akong Rinpoche  Part 1   Part 2 

Video Interview with Akong Rinpoche   Part 1  Part 2

Akong Rinpoche's Birthday 2012

 

Akong Tulku Rinpoche in memoriam >

   

Akong Tulku Rinpoche ja Lama Yeshe Rinpoche Kagyu Samye Lingissä kesällä 2012.

 

Lama Yeshe Losal Rinpoche

 

Rokpa Trust -säätiön puheenjohtaja

Kagyu Samye Lingin apotti ja retriittien johtaja

Holy Isle -projektin toiminnanjohtaja

 

Lapsuus ja nuoruus

 

Lama Yeshe Losal syntyi vuonna 1943 Khamissa Itä-Tiibetissä paimentolais-perheeseen. Häntä kutsuttiin nimellä Jamdrak ja hän vietti huolettoman nuoruuden muiden kylän lasten kanssa niityillä leikkien. Kymmenvuotiaana hänen veljensä Akong Tulku Rinpoche kutsui hänet luostarikouluun. Tiibetiläisessä perinteessä on tapana, että jos joku perheen pojista valitaan luostarin johtajaksi, veli rupeaa hänen avustajakseen. Jamdrak opiskeli pienessä Dolma Lhakangin luostarissa ahkerasti – joskin vastentahtoisesti – useiden lamojen opastuksella.  

 

 

 

 

15-vuotiaana hänen opintonsa äkkiä keskeytyivät. Luostarin väki joutui pakomatkalle kiinalaisten tunkeutuessa maahan. Matka yli Himalajan kesti useita kuukausia ja ainoastaan kourallinen matkaan lähtijöistä pääsi lopulta Intiaan. Intian kuumuuteen tottumattomista tiibetiläisistä monet sairastuivat ja Jamdrak sai tuberkuloosin ja isorokon. Parannuttuaan hän jatkoi opintojaan ja hänet valittiin hallinnolliseen virkaan Dalai Laman alaisuudessa.

 

Tutustuminen länteen

 

Kuudestoista Karmapa muutti nuoren miehen elämän. Hän kutsui tämän luostariinsa Sikkimiin eikä Jamdrak epäröinyt jättää virkaansa. Häntä kohdeltiin Karmapan luostarissa arvostuksella vaikka hän oli maallikko, ja hän sai opetusta korkeimmilta kagyu-lamoilta. Jamdrak ei kuitenkaan osannut arvostaa tilaisuutta, vaan suuntasi uteliaisuutensa länteen. Hän onnistui saamaan viisumin ja matkusti veljensä Akong Tulkun luo. Tämä oli sillä välin perustanut Samye Lingin tiibetiläisen keskuksen Skotlantiin yhdessä Trungpa Rinpochen kanssa. 

 

Jamdrak saapui Britanniaan kesken hippiliikkeen parhainta kukoistuskautta. Nuoret aristokraatit, näyttelijät ja poptähdet parveilivat Samye Lingissä ja Jamdrak uppoutui tähän elämäntyyliin vaikka tunsikin sisällään kasvavan tyhjyyden. Akong Tulku seurasi kärsivällisyydellä sivusta. Muutos tapahtui, kun Jamdrak palasi kalastusmatkalta ja kehui saaliillaan. Ensimmäistä kertaa Akong Rinpoche näytti tunteensa ja torui pikkuveljeä. Surullisena hän myönsi epäonnistuneensa tämän kasvattamisessa hyväksi buddhalaiseksi.

 

Jamdrak katui ja ymmärsi, miten ystävällinen veli oli hänelle ollut. Hän ei enää tahtonut kapinoida. Pian hän liittyi Karmapan seurueeseen ja matkusti Amerikkaan, missä hän yhdessä toisen nuoren tiibetiläisen kanssa sai kaikkien hämmästykseksi tehtävän perustaa Karma Triyana Dharmachakra nimisen keskuksen Woodstockiin lähelle New Yorkia. Jamdrak jatkoi buddhalaisuuden opintoja ja harjoitusta siellä. Hän oli vakuuttunut, ettei läntinen sivistys anna hänelle pysyvää onnea ja käsitti, ettei voi olla avuksi veljelleen eikä kenellekään muulle, ellei hän ensin kehitä mielenrauhaa. Siksi hän pyysi saada munkin valat.

 

Munkin valat ja retriitti

 

Kuudennentoista Karmapan antama munkkivihkimys vuonna 1980 teki Jamdrakista munkin nimeltä Yeshe Losal. Pian hän vetäytyi tiukkaan retriittiin Woodstockissa. Kunnianarvoisan Kalu Rinpochen neuvosta hän luki Milarepan elämäntarinan, jossa kuvataan tämän tiibetiläisen pyhimysjoogin koettelemuksia. Lama Yeshe uskoi, että hänellä oli suuri tarve puhdistaa mieltään ja siksi hän mietiskeli peräänantamattomalla tarmolla. Myöhemmin Kalu Rinpoche sanoi, että Lama Yeshe perisi kaiken viisauden mitä hänellä on antaa ja että tämä oli hänen perimyslinjansa haltija. Hän sai monia opetuksia korkeilta kagyu-lamoilta ja initiaatioita mm. juurigurultaan 16 Karmapalta, 12. Tai Situpalta, Jamgon Kongtrul Rinpochelta ja Gyaltsab Rinpochelta. 16. Karmapa kuvasi lamaa sanomalla, että jos tahtoo oppia meditaatiota, ei tarvitse etsiä kauempaa kuin Lama Yeshe Losal.

 

Viisi vuotta myöhemmin Lama Yeshen retriitti jatkui Kagyu Samye Lingissä Skotlannissa. Vähitellen hän sai retriittiläisiä ohjatakseen, ja kun Akong Rinpoche 1990-luvun alussa lähti Rokpan tehtäviin Tiibetiin, myös Samye Lingin hallinnolliset asiat tulivat hänen vastuulleen. Erityisesti nuoret hakeutuivat Lama Yeshen oppilaiksi, sillä hän ymmärsi heitä hyvin. Vuonna 1995 Kenting Tai Situpa nimitti Lama Yeshen Kagyu Samye Lingin apotiksi.

 

Lama Yeshe uskoi, että koska hän oli löytänyt mielenrauhan munkkina ja mietiskelyä harjoittamalla, muutkin voisivat hyötyä samanlaisesta kokemuksesta. Hän tiesi, ettei luostarivalojen ottaminen ollut lännessä tuttu perinne, ja siksi hän päättikin antaa tulokkaille ensin noviisivalat. Jos vuoden päästä tahtoi jatkaa, se oli mahdollista ja näin munkkien ja nunnien lukumäärä on vähitellen kasvanut Samye Lingissä yli viiteenkymmeneen. Auttaakseen sanghaa hän perusti rahaston.

 

Lama Yeshe on jatkanut omaa mietiskelyharjoitustaan pitkän retriitin jälkeen ja tehnyt kaksi 49 päivän bardoretriittiä täydellisessä pimeydessä. Niistä ensimmäisen hän teki Nepalissa Tulku Urgyenin ohjauksessa vuonna 1994 ja toisen vuonna 1997 omassa bardoretriittejä varten erityisesti rakennetussa talossaan Holy Islellä Skotlannissa. 60-vuotispäivänään vuonna 2003 hän sai tiibetiläisen arvonimen Rinpoche, 'kallisarvoinen'.

 

Holy Isle

verkkosivut

 

Vuonna 1990 eräs irlantilainen nainen tarjosi Lama Yeshelle saarta ostettavaksi. Nainen sanoi, että neitsyt Maria oli neuvonut häntä lähestymään buddhalaisia Samye Lingissä. Lama tunsi, että paikka muistutti hänen kotiseutujaan Tiibetissä.

 

Saarta tutkittuaan hän istui sen rannalla katsellen, kun valot syttyivät vastapäisen Lamlashin satamaan. Silloin hän muisti näyn, jonka hän oli nähnyt unijoogaa harjoittaessaan Woodstockissa vuosia aiemmin. Hän koki silloin lentävänsä yli kauniin saaren, jonka ympärillä valot vilkkuivat kuin voilamppujen liekit. Lama Yeshe tiesi, että hänellä on saareen voimakas yhteys, ja että hänen tulisi tehdä kaikkensa, jotta se saadaan ostetuksi.

 

Lama Yeshe ymmärsi, että saarella on merkitystä ihmisille uskonnosta riippumatta, sillä sen historia kattaa niin kristinuskon kuin aiemmat esikristillisetkin perinteet. Vaikka varoja ei ollut, Lama Yeshe onnistui herättämään vastakaikua monissa, ja tarvittava määrä lahjoituksia saaren ostamiseksi saatiin kerättyä ja saari ostettiin vuonna 1992.

 

Holy Isle on saanut nimensä siellä 500-luvulla luolassa asuneen kristillisen pyhimyksen, Saint Molaisen mukaan. Saaren länsirinteellä sijaitseva luola on ollut pyhiinvaelluspaikkana noista ajoista lähtien. Saaren pohjoispäähän on entisen maatilan runkoa myötäillen rakennettu keskus The Centre for World Peace and Health, jonka tiloja voidaan käyttää eri uskontojen ja henkisten suuntausten kursseihin ja seminaareihin. Sen avajaiset olivat vuonna 2003. Eteläpäässä sijaitsevat majakanvartijan talot on kunnostettu naisten pitkiä retriittejä varten. Ensimmäinen kolmen vuoden, kolmen kuukauden ja kolmen päivän retriitti päättyi siellä maaliskuussa 2006. Tässä retriitissä oli mukana naisia kahdeksasta eri maasta.

 

Eteläosaan saarta suunnitellaan lisää tiloja pitkiä buddhalaisia retriittejä, ja tulevaisuudessa miesten ja naisten rinteisiin soluina rakennetut yksiköt sijaitsisivat vierekkäin. Kaikessa rakentamisessa pyritään ottamaan huomioon ekologiset näkökohdat. Holy Isle on ARC:n (Alliance of Religions and Conservation) suojeltavien kohteiden luettelossa.

 

Kauniilla saarella laiduntaa lauma harvinaisia eriskay-poneja ja soay-lampaita sekä sanaan-vuohia. Nyttemmin siitä on tullut keidas myös lukuisille vierailijoille, jotka tulevat pyhiinvaelluksille tai kursseille ja lyhyille retriiteille.

 

Holy Islen historia

Holy Isle rukous

The 12th Kenting Tai Situpa on Holy Island 1993

Holy Island Newsletter 2004 / 2005 - ote uutislehdestä ja sen suomennos

Holy Island Uutiset 2005/2006

Holy Island Uutiset 2007

Holy Isle Uutisia kesällä 2009

Holy Isle Newsletter  2009

Holy Isle Project  

Holy Isle Blog

Access Point Project (kunnon laituri saarelle)

Holy Isle Art

         

         

Apotti ja opettaja

 

Lama Yeshe Rinpochen ohjauksessa Samye Ling on kasvanut. Luostarin viimeistä lisäsiipeä rakennetaan ja temppeli puutarhoineen sekä monet kurssit houkuttelevat vuosittain tuhansia kävijöitä.

 

Lama Yeshe Rinpoche matkustaa paljon ja opettaa eri Samye Dzong -keskuksissa ja osallistuu uskontojenvälisiin konferensseihin. Vuonna 1998 hän sai Theravada perinteen arvonimen ”Sasana Kirti Sri” sarvodaya bikkhu -munkkien kongressissa Sri Lankassa. Hän on ensimmäinen tiibetiläinen lama, joka on solminut sellaisen yhteyden theravada-yhteisöön ja saanut tämän arvonimen. Lisäksi tri Rewatadhamma kutsui hänet Burmaan tutustumaan maan pyhiin paikkoihin ja sen jälkeen hän tutustui thaimaalaisiin pyhiinvaelluskohteisiin Ajahn Sumedhon johdolla.

 

Samana vuonna Lama Yeshestä tuli ensimmäinen tiibetiläinen lama, joka toimi yhtenä luostarivalojen antajana monikansallisessa seremoniassa, jossa yli sata naista sai täydet nunnan valat, mukaan lukien 11 nunnaa Samye Lingistä.

   

Vuonna 2002 hänet kutsuttiin Buckinghamin palatsiin, missä hän tapasi kuninkaallisen perheen jäseniä ja lahjoitti kuningattarelle perinteisen silkkihuivin sekä tiibetiläisen thangkan. Karisma ja huumorintaju ovat tehneet Lama Yeshestä kysytyn puhujan myös liike-elämässä. Hän on puhunut mietiskelystä korkean tason yritysjohtajille suurissa kokouksissa. Hänellä on tuhansia ystäviä ja oppilaita ympäri maailmaa. Elokuussa 2003 hän kutsui joukon uskonnollisia johtajia Holy Islelle ja solmi uusia ystävyyssuhteita.

 

Nyt Lama Yeshe Rinpoche keskittyy Samye Lingin luostarin rakentamisen loppuvaiheeseen. Viimeiseen lisäsiipeen tulee koulutustiloja, museo ja kirjasto. Hänen energiansa ja inspiraationsa kannattelevat lukuisia toimintoja, joista on hyötyä ihmisille monin tavoin.

Rinpochen 70-vuotisjuhlat (2013)
Suomen-vierailu 2011
Inter-faith meeting on Vartiosaari Island
Lama Yeshe Rinpochen pitkän iän rukous

Joyful Living by Lama Yeshe Losal Rinpoche contains an account of Lama's life (2006)
Video teachings by Lama Yeshe Rinpoche: Practice advice  Mindfulness

Elävä dharma - kirja perustuu Lama Yeshe Rinpochen opetuksiin ja käsittelee buddhalaisuuden käytännön soveltamista arkielämään. Maanläheisellä ja suoralla tavallaan Lama Yeshe Losal selkeyttää ja valaisee syvällisiä buddhalaisia opetuksia, jotta ne olisivat helpommin ymmärrettäviä ja tavoitettavia. Lama Yeshe opettaa buddhalaista näkökulmaa elämään idän ja lännen ihmisten keskuudessa hankkimansa laajan ihmistuntemuksen näkemyksin, huumorintajuisesti ja vahvan tietämyksen varassa. Hän antaa tarkkoja käytännön meditaatio-ohjeita yksinkertaisen innostavalla tyylillä. 166 sivua, 8 kuvaa, hinta 24,- (Biokustannus)

kotisivulle