Akong Tulku Rinpoche:

Täyskumarrukset

 

Otteita kurssista Four Foundations for the Mahamudra Course, Kagyu Samye Ling. Täyskumarruksiin liittyy tässä ngöndron eli alkuharjoitusten mukainen visualisaatio.

 

 

Täyskumarrukset eivät ole pelkästään tiibetiläinen perinne. Niitä on tehty viimeisten 3000 vuoden aikana eri uskonnoissa nöyryyden ja kunnioituksen osoituksena. Osana Neljää perustusta (Four Foundations) kumarruksiin liittyy erityismerkityksiä.

 

Ensinnäkin, kun teemme kumarruksen, keho, puhe ja mieli työskentelevät siinä yhdessä. Mieli ja puhe seuraavat kehon liikkeitä tai keho seuraa puhetta ja mieltä, nämä kolme toimivat samaan aikaan. Kehossa täytyy olla ymmärrys ja kunnioituksen tunne, puheellaan harjoituksen tekijä lausuu turvautumisrukousta ja mielessä on visualisaatio sen mukaan, mitä harjoitusta hän tekee.

 

Tässä tapauksessa visualisoidaan kagyu-perimyslinjan opettajat yhdessä jidamien ja kymmenen ilmansuunnan buddhien kanssa, Buddhan opetus eli dharma ja bodhisattvat, ylempi ja alempi sangha sekä jumaluuksien ja dharmansuojelijoiden eri aspektit Torch of Certainty -kirjan mukaan.

    Turvautumispuu. Ks. iso kuva selityksineen.

 

Visualisaatio alkaa niin, että kuvittelemme edessämme kauniin tyhjän tilan, mikä symbolisoi tyhjyyttä. Tyhjyydestä luodaan kaikki ajatukset, ensinnäkin veden kirkkaus. Tämän kauniin veden keskellä kasvaa toiveet täyttävä puu, joka tuottaa mitä ikinä voi toivoa: siinä on neljä päähaaraa ja viidentenä keskusrunko, ja se kasvaa keskellä toiveittemme leikkilampea. Päähaaran päällä, keskellä lehvästöä on leijonavaltaistuin, jonka päällä gurumme istuu, joko nykyinen tai kagyu-linjan edustaja. Hänen yläpuolellaan ovat kaikki kagyu-linjojen gurut aina Dorje Changiin (sanskritiksi Vajradhara) asti. On viisainta ajatella oma ihmisopettaja Dorje Changin muotoon, sillä kun guru on ihmishahmossa, hän voi tehdä virheitä ja silloin saatat tuntea, että polullasi on esteitä. Siksi on parasta nähdä gurun ydinolemus, opettajan kauneus, ja siihen sisältyy juuriguru, eikä vain hän, vaan kaikkien perimyslinjojen opettajat.

 

Jidam on henkilökohtainen mietiskelyjumaluus, joka voidaan ajatella Vajrajooginin (Dorje Phagmo) muodossa, hän on kaikkien jumaluuksien äiti. Ja sitten ajattelemme Buddhaa, ei kymmentä erilaista buddhaa vaan yhden Buddhan, joka edustaa kaikkia kymmentä ilmansuuntaa. Dharman voit kuvitella yhtenä tekstinä, joka sisältää kaikki opetukset. Ja Chenrezig, jota luulisin useimpien harjoittavan, on bodhisattvojen muoto. Ja sitten dharmansuojelijat: Mahakala Bernachen edustaa heitä.

 

Kun ensin olet kuvitellut tämän, ajattele, että lammen ympärillä on paljon olentoja. Seisot rannalla johtajana ja ympärillä ovat isäsi ja äitisi, veljet, sisaret ja ystävät, kaikki tuntevat olennot, kissasi ja koirasi jne. Ja sinä teet täyskumarruksia ja kuvittelet, että kaikki muut kumartavat samaan aikaan. Tekstissä neuvotaan myös ajattelemaan, että kehostasi ilmestyy kaltaisiasi monta miljoonaa, niin ettet ainoastaan sinä tee kumarruksia vaan itsesi miljoonat kopiot. Ja teistä jokainen kumartaa puhdistaakseen ajattoman ajan alusta lähtien kertynyttä negatiivisten tekojen aiheuttamaa karmaa, mitä oletkaan tehnyt entisissä elämissä väärin kehon kautta kuten tappanut ja varastanut, puheen kautta kuten valehdellut ja mielen kautta ajattelemalla pahasti. Harjoituksessa on tuntuma kehon, puheen ja mielen puhdistamisesta.

 

Pelkästään taipuminen alas ja ylös ei puhdista, vaan mielen täytyy olla mukana, täytyy olla toive puhdistumisesta ja on myös sanottu, että täyskumarrukset voivat puhdistaa, jos rukoilet ymmärryksellä ja uskolla. Kumarrusta tehdessäsi laitat kätesi yhteen rukousasentoon, niin että jokainen sormi edustaa yhtä kymmenestä ilmansuunnasta. Kuvittele piteleväsi kämmenten välissä arvokasta toiveet täyttävää jalokiveä. Keskisormet ovat hiukan erillään, kuvaten auennutta kukkaa. Se on mielen symboli, kämmenet toisiaan vasten, hiukan tilaa niiden välissä, missä kuvittelet piteleväsi jalokiveä.  Peukalot ovat suorina ja myös hiukan erillään kuvaten nirvanaa, valaistumista, mutta pikkusormet kiinni toisissaan, mikä symbolisoi sitä, että kaikki samsarinen on suljettu pois. Tila keskisormien välissä kuvaa viisautta ja tietoa, sitä että haluat oppia henkisiä asioita.

 

Kun laitat kätesi näin yhteen, ajattelet: "Tämä toiveet täyttävän jalokiven kallisarvoisuus kymmenessä ilmansuunnassa, tarjoan sen perimyslinjalle kehoni, puheeni ja mieleni kautta". Joten asetat kätesi ensin päälaelle. Ja sitten siirrät ne otsasi kohdalle ja ajattelet, että tarjoat sen jidamille tai buddhalle. Siirtäessäsi kädet kurkun kohdalle tarjoat toiveet täyttävän jalokiven puheesi kautta. Vilpittömänä ja mielesi kauneudella panet kätesi rinnan eteen sydämen kohdalle ja samaan aikaan myös lausut turvautumisrukousta sanoen, että uhraat tämän kehollasi, puheellasi ja mielessäsi kagyu-guruille, kaikille guruille, Buddhalle, Dharmalle ja Sanghalle ja jumaluuksille. Ennen kuin laskeudut alas, ajattele puhdistuneesi tämän lahjan, sen kauneuden kautta.

 

Kun tulet maahan, ajattele, että olet tullut auttamaan kaikkia muita olentoja, vapauttamaan heidät. Kuvittele, että maassa ollessasi kehosi kattaa koko galaksin pinta-alan, kaikki tuntevat olennot, ja ylös tullessasi ajattelet vapauttavasi kaikki tuntevat olennot. Ja sitten taas, koskettaessasi kehoasi yhteen liitetyillä käsillä ajattele, että vapautat kehosi kaikista niistä huonoista teoista, jotka olet tehnyt kehon kautta. Puheen eli sanojen kautta tehdyt teot puhdistuvat ja kaikki, mitä olet ajatellut, puhdistuu myös. Tämä puhdistuminen ei ole vain itseäsi varten vaan kaikille, joten laajenna se itsesi ja oman kehosi rajojen ulkopuolelle. Jos sinun on vaikea pitää mielessäsi tuntumaa puhdistumisesta jokaisen kumarruksen yhteydessä, ajattele ainakin kumarrukset päätettyäsi istunnon lopussa: "Nyt olen puhdistunut huomattavasti, olen paljon parempi."

 

Täyskumarruksia tehdessä on tärkeää, että ne tehdään kauniisti, ei niin kuin voimisteluharjoitus, ei kilpaillen, ei viihdykkeenä, vaan hyvin vilpittömällä mielellä. Ne, joilla on terve keho, he voivat tehdä täyskumarruksia helposti, mutta jos olet sairas tai liian vanha siihen, voit tehdä lyhyitä kumarruksia, tai pelkästään istua visualisoiden, että olet monta yhtä aikaa, ja noilla muilla on kaikilla täysin terve ruumis ja he kaikki kumartavat yhdessä kanssasi. Vaikka voisi liikuttaa vain käsiään, ne voit laittaa pään päälle, otsan kohdalle, kurkun kohdalle ja sydämen kohdalle ja kumartaa päätä. Se on aivan riittävää, kunhan pystyy eläytymään sillä tavoin kunnolla. Mutta jos kehosi on aivan terve, älä käytä tätä tapaa laiskuudesta, vaan tee kumarrukset kunnolla.

 

Kun haluat lopettaa kumartamisen tehtyäsi 21, 100 tai muun määrän, kiinnitä huomiosi siihen, että turvautumisrukous tulee tehtyä yhtä monta kertaa. Jos kumarrat kerran samalla kuin teet yhden rukouksen, siitä kehittyy kohtuullinen vauhti, niin että et tee kumarruksia turhan nopeasti. Opittuasi turvautumisrukouksen voit nopeuttaa tahtia hieman. Kun sanot drintsen tsave dang... ajattelet guruja, että Dorje Chang on kaikkien gurujen ydinolemus. Voit halutessasi aloittaa rukouksen myös sanoista Palden lame dampa...  Sanoessasi yidam chilkor tsi... ajattelet jumaluuksia ja jidameja, ja koetat saada selkeästi mieleen ainakin yhden kuvan, tässä tapauksessa Vajrajooginin. Kun sanot sandze tshomdende... ajattelet Buddhan kuvaa, johon sisältyy kaikki kymmenen ilmansuunnan buddhat ja sanoessasi dampe tshö voit ajatella dharmaa, Buddhan kaikkia opetuksia ja tietoa. Kun sanot pakpe gendyn la... ajattelet kaikkia bodhisattvoja, Chenrezigiä ja myötätuntoa ja pavo khandro... dharmansuojelijoita, joita Mahakala Bernachen edustaa yhtenä kuvana. Se kanavoi mieltäsi. Voit harjoituttaa mieltä niin, että tavallaan siirrät visualisaation asteelta seuraavalle samalla tuntien itsesi ja kaikkien muiden puhdistumisen. Ja kun haluat voit pitää tauon, istua muutamia minuutteja rentouttaen mieltä ja visualisoida samalla kagyu-perimyslinjaa uudelleen.

 

Drin -tshen tsa-va dang tsjy-par tshe-pei pal-den la-ma dam-pa nam la tsjab-su-tshio

Ji-dam tsjil-kor tsi lha-tshog nam la tsjab-su-tshio

Sang-dze tshom-den-de nam la tsjab-su-tshio

dam-pe tshö nam la tsjab-su-tshio

pak-pei ge-dyn nam-la tsjab-su-tshio

pa-vo khan-dro tshö-tsjong sung-me tshog je-she tsi tsjen dang den pa nam la tsjab-su-tshio.

 

Turvaudumme loistaviin Guruihin, mitä ystävällisimpään juuriguruumme ja perimyslinjan guruihin.

Turvaudumme yidameihin ja heidän mandaloidensa jumalseurueisiin.

Turvaudumme Buddhiin, Voittajiin.

Turvaudumme pyhään Dharmaan.

Turvaudumme ylhäiseen Sanghaan. 

Turvaudumme dakoihin, dakineihin, dharmansuojelijoihin ja vartijoihin, joilla on viisauden silmät.

 

Mietiskelyistunto ei ole rentoutumisharjoitus siinä mielessä, että vain makoilisit tai alkaisit jutella muiden kanssa. On sanottu, että istunnon aikana, jotta saisit siitä hyödyn alusta loppuun, ei pitäisi keskustella kenenkään kanssa tavallisista asioista, ei pitäisi käydä wc:ssä eikä juoda tai polttaa. Tekeepä sitten tunnin, kahden tunnin tai muun pituisen mietiskelyistunnon, sinä aikana pitäisi pysyä meditatiivisessa tilassa, niin että puhe puhdistuu ja mieli puhdistuu. Aina siihen asti kunnes olet jakanut harjoituksesta kertyneen ansion, älä käyttäydy tavalliseen tapaan vaan puhtaalla tavalla. Ellet jaksa tehdä fyysistä harjoitusta, visualisoi rentoutuessasi tai lausu turvautumisrukousta.

 

Sanotaan, että jos istunnon aikana mantraa resitoidessa alkaa puhua jonkun kanssa, täytyy sanoa mantra kymmenen ylimääräistä kertaa saadakseen sen voiman takaisin. Jos juo jotain tai käy wc:ssä, mantraa on sanottava 20 ylimääräistä kertaa, koska menettää sen voiman. Sama koskee täyskumarruksia. Tietenkin, jos olet esimerkiksi perheesi keskellä ja sinun on vaikkapa suojeltava lasta vahingoittamasta itseään, sinulla on vastuu etkä voi ajatella voiman menetystä. Mutta jos olet retriitillä ja voit tehdä istunnon, se tulee tehdä jalolla tavalla.

 

Kun lopettaa kumarrusten teon, voi istua muutamia minuutteja hiljaa ja käydä mielessään läpi visualisaation yksityiskohdittain vielä kerran. Jos tekee Neljä perustusta kunnolla, siihen kuuluu bodhisattva-valan otto. Kumarrusten jälkeen seuraava teksti perustuukin bodhisattva-valaan. Ellet ole saanut tätä valaa, voit kuitenkin resitoida turvautumisrukouksen ja tehdä kumarrukset ja toivoa, että tästä päivästä aina siihen asti kun saavuttaa valaistumisen, olisi hyödyksi kaikille muille olennoille. Tällä tavoin kehittää bodhisattva-pyrkimystä, vaikkakaan ei ole ottanut varsinaista valaa. Sanoessasi bodhisattva-rukouksen kuvittelet koko visualisaation edessäsi ja että teet sitoumuksen kaikkien perimyslinjojen turvautumispuiden edessä.

 

Seuraavaksi visualisaatio sulautetaan. Yksinkertainen tapa tehdä se on ajatella, että kaikki jumaluudet (dakat, dakinit ja dharmansuojelijat) sulautuvat bodhisattvoihin. Bodhisattvat sulautuvat Dharmaan ja Dharma sulautuu Buddhaan, joka sulautuu jidamiin ja jidam sulautuu guruun. Kaikki gurut sulautuvat keskusguruun, niin että lopuksi jäljellä ovat kaikki ne, jotka ovat sinä itse ja keskushahmo Dorje Chang, joka on kaiken ydinolemus, mutta Vajradharan muodossa.

 

Hänen otsastaan ilmaantuu valkoinen valonsäde, joka koskettaa sinun otsaasi ja kaikkien niiden otsaa, jotka ovat ympärilläsi. Se puhdistaa kaikki pahat teot, joita olette tehneet kehon kautta. Hänen kurkustaan ilmestyy punainen valonsäde, joka koskettaa sinun ja ympärilläsi olevien kurkkua, ja kaikki puheen kautta tekemänne väärinkäytökset puhdistuvat. Hänen keskiruumiistaan ilmaantuu sininen valonsäde koskettaen sydämiänne puhdistaen kaikki kielteiset ajatukset.

 

Sen jälkeen ilmestyy yhtä aikaa kolme eriväristä sädettä, valkoinen, punainen ja sininen ja puhdistaa kaiken. Jokainen on nyt täysin puhdistunut. Dorje Chang sulautuu vähitellen valonsäteisiin ja imeytyy meihin. Hänen kehonsa absorboituu kehoomme, hänen puheensa puheeseemme ja hänen mielensä mieleemme. Enää Dorje Chang ei ole ulkopuolellamme, vaan on tullut yhdeksi meidän kanssamme, ja mietiskelemme tätä vähän aikaa.

 

Lopuksi, vaikka kehomme, puheemme ja mielemme onkin Dorje Chang, Dorje Chang ilmestyy myös ulkopuolellamme uudelleen, ja päivittäisessä elämässä Dorje Chang on päämme päällä. Kävellessämme Dorje Chang on oikealla olkapäällämme ja syödessämme kurkun kohdalla, niin että ruoka, jonka syömme, on myös lahja Dorje Changille.

 

Tämä uudelleen ilmestynyt Dorje Chang kuvitellaan läpikuultavana miniatyyrikuvana, ei patsaan eikä savikuvan kaltaisena. Kuva voi olla minkä kokoinen tahansa, mutta tärkeää on, että päivätajunnassa olemme tietoisia Dorje Changista päämme päällä. Kävellessä, kun Dorje Chang kuvitellaan oikealla olkapäällä, kierrämme hahmon ympäri myötäpäivään. Kun syömme ruokaa, kuvittelemme Dorje Changin keskellä kurkkua ja uhraamme kaiken ruuan lahjana hänelle. Nukkuessamme keskitymme tähän Dorje Changin muotoon sydämessämme. Kuva on kirkas kuin kristalli ja koetamme imeyttää mielemme siihen ja yhtyä uudelleen Dorje Changiin kehomme keskuksessa.

 

Mitä sitten teemmekään, aina kun syömme, puhumme, kävelemme tai nukumme, koetamme olla tietoisia Dorje Changista. Ei niin, että erottelisimme: "Tämä on harjoitusaika, aika Dorje Changille." Samalla ajattelet, että olet kaikkien tuntevien olentojen ympäröimä ja koetat kuvitella tai nähdä jokaisessa Dorje Changin ydinolemuksen. Kaikki kuulemasi äänet koetat kuulla tyhjyyden äänenä tai mantrana. Kaikki ajatukset, joita ilmestyy, ovat Dorje Changin ajatuksia, tyhjyyttä. Niin ihmiset kuin eläimet, kaikki tuntevat olennot, koeta nähdä Dorje Changin muodossa mieluummin kuin tavallisessa muodossa.

 

Tämä mielenharjoitus, täyskumarrukset, joka on neljästä perustuksesta ensimmäinen, on puhdistava. 111000 kumarrusta ei takaa puhdistumista, sillä luvut ovat symbolisia. On monia opettajia, jotka tekevät tuon määrän joka vuosi elämänsä ajan. Jos saat niitä tehtyä 111000, siitä ei ole vahinkoa, vaikka jatkaisit niiden tekemistä. Puhdistamista riittää jokaiselle päivälle, se ei ole mikään lottovoitto, jonka saa kertaheitolla. Usein meillä on tosin tunne, että en ole tässä elämässä tehnyt niin paljon väärin, en ole tappanut, valehdellut enkä varastanut. Mutta buddhalaisessa harjoituksessa me emme ajattele sitä hyvää ja pahaa, jota olemme tehneet tässä elämässä, vaan aluttoman ajan alusta tähän hetkeen saakka. Monet meistä ovat syntyneet ja jälleensyntyneet miljoonia ja biljoonia kertoja. Ja joka kerta olemme tehneet jotain hyvää ja jotain pahaa, ja koemme noiden tekojen seurauksista joitakin parhaillaankin. Siksi meidän täytyy ajatella puhdistamista sieltä saakka, eikä tuudittautua uskomaan, että päivän tai parin harjoitus varmaankin riittää.

 

Istunnon päätteeksi omistamme harjoituksesta kertyneen ansion kaikille olennoille lausumalla omistusrukouksia. On suositeltavaa, että silloin tällöin, ainakin kerran viikossa tai kuukaudessa käytät vähintään tunnin siihen, että tutkit tarkkaan turvautumispuuta esittävää kuvaa ja opiskelet luetteloa apuna käyttäen hahmoja yksityiskohdittain, keitä kuvassa on, esimerkiksi ensimmäisestä Karmapasta aina 16. Karmapaan asti, koko kagyu-perimyslinjan ja koetat visualisoida parhaan kykysi mukaan. Päivittäin kumarruksia tehdessäsi keskityt ainakin yhteen kuvaan, joka edustaa muita siinä ryhmässä.

 

Visualisoidessasi älä näe hahmoja piirroksen tai patsaan tavoin. Ne pitää kuvitella peilikuvan kaltaisena heijastuksena, joka ilmestyy läpikuultavana. Usein ihmiset luulevat, että kuvalla täytyy olla etupuoli ja selkäpuoli, mutta niin ei ole, eikä myöskään tarvitse ajatella elimiä tms. Visualisaation koko on muutettavissa vapaasti aivan pikkuruisesta jyväsestä vuoren tai galaksin kokoiseksi. Sen tulisi olla aina muutettavissa kooltaan. Kumartaessasi yhteen liitetyin käsin et tarjoa lahjana pelkästään omaa kehoasi, puhettasi ja mieltäsi vaan myös sen mitä omistat ja kaiken mitä universumissa on. Sen tähden kymmenen sormea edustavat kymmentä ilmansuuntaa, jotka pitävät kaiken sisällään.

 

Mitä aikatauluun tulee, voit tehdä kumarruksia pitäen ensisijaisena joko määrää tai laatua. Mutta niin kauan kuin teet niitä hyvin vilpittömästi ja teet parhaasi etkä ole laiska, fyysinen kuntosi määrää tahdin. Iäkkäänä voit ehkä tehdä esimerkiksi vain sata kumarrusta päivässä, ja silloin voit aloittaa Dorje Sempa -harjoituksen yhtä aikaa kumarrusten kanssa saattaen kumarrukset päätökseen runsaassa kolmessa vuodessa.

 

Linkkejä:

Neljä perusharjoitusta (ngöndro)

Opetuksia turvautumisesta

Opetuksia gurujoogasta

Kotisivu