BuddhaN Erikoistuntomerkit

32 päätunnusta

80 Sivutunnusta

puheen 60 ominaisuutta

 ____________________________________________________________________________________

                                                   

TÄYDELLISTYNEEN OLENNON 32 TUNTOMERKKIÄ

 

 

Samye Lingin pääalttarin Buddhapatsas

 

   Buddhan 32 päätuntomerkkiä (lähteenä Ken Holmesin kirja “Maitreya on Buddha Nature”)

 

257.  Hänen jalkansa ovat täysin tasaiset ja pyörien koristamat,

         jalat ovat leveät, nilkat eivät työnny ulos.

         Hänen sormensa ja varpaansa ovat pitkät ja niiden välissä on verkko.

258.  Hänen ihonsa on pehmeä, hieno ja nuorekas,

         ja kehossa on seitsemän koholla olevaa kohtaa.

         Hänen pohkeensa ovat kuin antiloopilla

         ja hänen sukuelimensä on sisään vetäytynyt niin kuin norsulla.

259.  Hänen kehonsa on kuin leijonan, eivätkä pohkeet ole ohuet vaan täyteläiset.                         

         Hänen olkapäänsä ovat hienostuneen pyöreät;

         käsivarret ovat pyöreät, pehmeät ja tasaiset.

260.  Hänen käsivartensa ovat pitkät ja hänen täydellisen puhdasta kehoaan

         ympäröi valokehä.

         Hänen kaulansa on kotilonkuoren tapaan pyöreä ja virheetön

          ja posket samanlaiset kuin eläinten kuninkaalla.

261.  Hänen 40 hammastaan ovat samanmittaiset. Ne ovat hyvin puhtaat ja tiheässä,

         tahrattomat ja tasaisessa rivissä;              

         kulmahampaat ovat täydelliset ja loistavan valkoiset.

262.  Hänen kielensä on pitkä, loppumaton ja käsittämätön,

          ja se tuntee kaikki maut mitä täydellisimmin.                 

          Itsestään syntyneen ääni

          on kuin kalavinka-linnun laulu tai Brahman sävelet.

263.  Olennoista parhaimmalla on kauniit silmät, ne ovat kuin siniset lootukset,

          ja silmäripset muistuttavat härän silmäripsiä.

          Tahrattoman valkoisine ”aarre-hiuksineen”

          hänen kasvojaan on kaunis katsella.

          Hänen pääalellaan on kohouma ja hänen ihonsa on puhdas, hieno ja kultainen.

264.   Ihokarvat hänen kehossaan ovat erityisen ohuet ja pehmeät,

          joka ihohuokosessa on yksi karva ja ne kiertyvät latvasta myötäpäivään.

          Hänen tukkansa on moitteeton muistuttaen syvänsinistä jalokiveä.

265.   Yhtä hyväkuntoisena kuin täydellinen nyagrodha-puu,

          pysyvästi hyvä ja vertaansa vailla oleva suuri pyhimys omaa

          Narayanan (Vishnun) voiman vankassa kehossaan. Nämä 32 merkkiä,

          eloisan loistavat ja järjellä käsittämättömät,

          ovat ihmisten valtiaan merkit, niin opetti Opettajamme.

 

 1. Hänen jalkansa ovat täysin tasaiset ja niitä koristavat dharman tuhatpuolaiset pyörät. Se johtuu siitä, että bodhisattva on ottanut sitoumuksensa vakavasti, pitänyt valansa ja kunnioittanut opettajia keräten siten paljon hyveitä.

 

2. Jalat ovat leveät, nilkat eivät työnny ulos. Se on seurausta lukemattomista hyvistä töistä.

                                           

3. Hänen sormensa ja varpaansa ovat pitkät. Se johtuu siitä että hän on suojellut olentoja, jotka olisivat muuten tulleet tapetuiksi.

 

4. Sormien ja varpaiden välissä on hienovarainen verkko. Se on tulosta aiemmasta rauhantyöstä.

 

5. Hänen ihonsa on pehmeä, hieno ja nuorekas. Se johtuu aiemmasta anteliaisuudesta köyhiä ja nälkäisiä kohtaan.

 

6. Hänen kehossaan on seitsemän koholla olevaa kohtaa: käsien selkämykset, jalkojen päälliset, olkapäät ja niska ovat kauniin täyteläiset ja pyöreät. Se johtuu siitä, että hän on antanut ruokaa ja juomaa sitä tarvitseville.

                                           

7. Hänen pohkeensa ovat kuin antiloopilla, toisin sanoen vahvat, kiinteät ja lihaksikkaat. Se johtuu siitä, että hän on opetellut hallitsemaan kaikki buddhalaisen opin viisi haaraa perin pohjin.

                                           

 8. Hänen sukuelimensä on sisään vetäytynyt niin kuin norsulla. Se johtuu siitä, että hän on ollut aina siveellinen.

 

9. Hänen kehonsa on kuin leijonan, suuri ja majesteettinen. Se johtuu siitä, että hän on huolehtinut muista olennoista suuresti.

 

10. Pohkeet eivät ole ohuet vaan täyteläiset. Tämäkin on tulosta aiemmasta anteliaisuudesta, erityisesti siitä, että hän on antanut lääkettä sairaille.

                                           

11. Hänen olkapäänsä ovat hienostuneen pyöreät. Se johtuu oikeasta puheesta, joka poistaa toisten pelkoja ja huolia ystävällisin ja tilanteeseen sopivin sanavalinnoin.

 

12. Käsivarret ovat pyöreät, pehmeät ja tasaiset. Se on tulosta siitä, että hän on aina ollut olentojen ystävä.

 

13. Hänen käsivartensa ovat pitkät, ulottuen polviin asti. Se johtuu siitä, että hän on aina pyrkinyt täyttämään muiden odotukset.

 

14. Hänen täydellisen puhdasta kehoaan ympäröi valokehä. Se on seurausta peräänantamattomista ponnistuksista harjoittaa kymmentä hyvettä.

 

15. Hänen kaulansa on kotilonkuoren tapaan pyöreä ja virheetön. Buddhan kaulassa on kolme ohutta viivaa kuten kotilonkuoren spiraalissa. Ne ovat merkki siitä, että Buddha kykenee opettamaan kaikki dharman 84,000 aspektia. Ne ovat myös tulosta sairaiden hoitamisesta ja lääkkeiden jakamisesta heille.

 

16. Hänen poskensa ovat samanlaiset kuin leijonalla. Se on tulosta siitä, että hän ei ole koskaan hukannut puheen voimaa hyödyttömään jutusteluun vaan on käyttänyt sitä ohjatakseen ihmisiä sen pariin mikä on hyvää ja hyödyllistä, ja erityisesti buddhalaisen harjoituksen pariin.

 

17. Hänellä on 40 hammasta, 20 kummassakin leuassa. Se on tulosta siitä, että hän on kohdellut kaikkia samanlaisella ystävällisyydellä, aivan kuin he olisivat hänen omia vanhempiaan. Se on myös tulosta kovien sanojen käytön välttämisestä.

 

18. Hänen hampaansa ovat hyvin valkoiset ja kauniissa järjestyksessä. Se johtuu siitä, että hän on puhunut aina totuudenmukaisesti luodakseen sopusointua.

 

19. Hampaat ovat tahrattomat ja tasaisessa rivissä; niissä ei ole reikiä ja ne ovat samanpituiset. Se johtuu siitä, että hän on antanut pois omaisuuttaan ja hankkinut elantonsa rehellisesti.

                                                                 

20. Kulmahampaat ovat täydelliset ja loistavan valkoiset. Se on aikaisemman täydellisen rehellisyyden ja suoruuden tulosta niin teoissa, sanoissa kuin ajatusten tasolla.

 

21. Hänen kielensä on pitkä, loppumaton ja käsittämätön. Kieli, samoin kuin kohouma päälaella antaa tuntuman loputtomuudesta kaikille, jotka sen näkevät. [Loputtoman korkeaa päälakikohoumaa ei voi piirtää, siksi taiteilijat kuvaavat Buddhan päälaelle jonkinlaisen nutturan, mutta ne, jotka näkevät hänet, näkevät kohouman eri tavoin, ks. kohta 27.] Kieli on sellainen, koska Buddha voi selittää tyhjyyden syvällisen merkityksen ja se on myös tulosta siitä, että hän on puhunut miellyttävällä ja pehmeällä äänellä.

                                           

22. Makuaisti on mitä täydellisin. Kaikella mitä Buddha syö, on erinomainen maku. Se johtuu siitä, että hän on aina etsinyt ratkaisuja ja tehokkaita vastauksia olentojen ongelmiin.

                     

23. Itsestään syntyneen ääni on kuin kalavinka-linnun laulu tai Brahman sävelet. Se on tulosta siitä, että hän on aina puhunut miellyttävällä, rauhallisella äänellä totuuden sanoja, sisällöltään sellaisia, joilla on merkitystä olennoille.

                                           

24. Olennoista parhaimmalla on kauniit silmät, ne ovat kuin siniset lootukset. Hän on katsonut olentoja rakkaudella niin kuin äiti ainoaa lastaan.

           

25. Silmäripset muistuttavat komeudessaan härän silmäripsiä, ne ovat pitkät ja kauniit ja erillään

 toisistaan. Se on tulosta vihan ja tekopyhyyden voittamisesta omissa ihmissuhteissa.

 

26. Tahrattoman valkoisine ”aarre-hiuksineen” hänen kasvojaan on kaunis katsella. Buddhan kasvot ovat kirkkaat ja säteilevät. He, jotka näkevät ne, liikuttuvat syvästi niiden suuresta kauneudesta.  Buddhan otsalla on aarre-hius, joka on hyvin pitkä (yli metrin mittainen), valkoinen ja kietoutunut tiukkaan kiehkuraan kulmakarvojen väliin. Maalauksissa ja patsaissa se esitetään usein yksinkertaisena pisteenä. Nämä merkit ovat tulosta siitä, että bodhisattva on aina kohdellut erityisiä olentoja kuten muita bodhisattvoja kunnioituksella.

 

27. Hänen pääalellaan on kohouma. Itse asiassa he, jotka katsovat Buddhan päätä, eivät voi havaita mihin hänen päälakensa päättyy. Se jatkuu aina vain ylöspäin, jumalten maailmoiden toiselle puolen näkymättömiin. Se on tulosta siitä, että bodhisattvana ollessaan Buddha palveli ja omistautui guruille, opettajille ja muille bodhisattvoille.

 

28. Hänen ihonsa on puhdas ja hieno. Se johtuu siitä, että hän on aina pyrkinyt tekemään hyvää ja muokannut mieltään joustavaksi ja helposti käsiteltäväksi.

 

29. Hänen ihossaan on kullanhohto. Se on tulosta siitä, että hän on palvellut Buddhia jatkuvasti ja antanut heille uhrilahjoja.

 

30. Ihokarvat hänen kehossaan ovat erityisen ohuet ja pehmeät, joka ihohuokosessa on yksi karva ja ne kiertyvät latvasta myötäpäivään. Tämä on tulosta siitä, että hän on aina mietiskellyt tehdäkseen mielestään sopivan kaikkiin töihin ja ahkeruudesta, jotta työt saadaan päätökseen.

 

31. Hänen tukkansa on moitteeton muistuttaen syvänsinistä jalokiveä. Se on voinut alun perin merkitä, että tummassa tukassa on kaunis sininen kiilto kuten safiirissa, vaikka usein tämä kohta otetaan kirjaimellisesti ja Buddhan tukka maalataan siniseksi. Säihke on tulosta siitä, että hän on aina toiminut lähimmäisenrakkaudella.

                                           

32. Yhtä hyväkuntoisena kuin täydellinen nyagrodha-puu, pysyvästi hyvä ja vertaansa vailla oleva suuri pyhimys omaa Narayanan (Vishnun) voiman vankassa kehossaan.  Tämä viimeinen merkki koskee koko kehoa. Nyagrodha-puu tunnetaan sopusuhtaisesta muodostaan ja suoruudestaan, Nairayana on Vishnun toinen nimi, ja Vishnu on kuuluisa voimistaan.

 

Nämä 32 merkkiä, eloisan loistavat ja järjellä käsittämättömät, ovat ihmisten valtiaan merkit, niin opetti Opettajamme. Kaikki nämä merkit ovat niin loisteliaita että niitä unohtuu katselemaan. Niiden kauneus ja syvällisyys saa katsojan ymmärtämään, että hän on olennoista korkeimman läheisyydessä; jonkin sellaisen lähellä, jota ei pysty järjellä käsittämään. Buddha itse opetti nämä merkit Valaistuneen olennon merkkeinä. Vaikka joillain muilla suurilla olennoilla on useita samanlaisia merkkejä, kuvauksen mukaan ne eivät ole nämä merkit, eivät ainakaan täydellisinä. 

 

80 erityistä merkkiä lähteenä Ju Mipham Rinpochen kirja “Entering the Gates of Wisdom”

 

 

Kynnet

 

 

 

Sormet

 

 

 

Suonet

 

 

Jalkaterät

 

 

 

Kävely

 

 

 

 

 

 

 

 

Pää

 

 

 

 

Tukka

 

 

 

 

 

 

Silmät

 

 

 

 

 

Kulmakarvat

 

 

 

 

Korvat

 

 

Nenä

 

 

Kasvot

 

 

 

Kieli

 

 

 

Kulmahampaat

 

 

 

 

 

Puhe

 

 

 

Käsivarret

 

 

Käsivarsien ja käsien viivat

 

 

Keho yleensä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Puhtaus 

 

 

 

 

Alaruumis

 

 

 

 

Napa

 

 

Yleistä

 

1.     väriltään kuparinpunaiset

2.     kiiltävät ja loistavat

3.     kauniin muotoiset ilman litteitä kohtia tai uria

 

4.     pyöreät

5.     ilman karheutta

6.     herkät mutta upeat; hyvin hienostuneet

 

7.     eivät pullistu näkyville

8.     eikä niissä ole kyhmyjä

 

9.     nilkat eivät pistä esiin

10. jalkaterät ovat samanmittaiset

11. askel on tasainen

 

12.  ylittää ihmisten kävelyn, liikkuu kuin leijona

13.  ylittää nagojen liikkeet, liikkuu kuin norsu

14.  liikkuu suoraan ilman halki niin kuin hanhet

15.  on minkä tahansa ryhmän luonnollinen johtaja vieden ryhmän sinne minne se toivoo menevänsä

16.  kääntyy luonnostaan oikealle

17.  kävely on erittäin kaunista

18.  kävelee horjumatta

 

19.  on kauniin pyöreä

20.  hiuskarvat ovat täydellisesti yhtä suurten välimatkojen päässä toisistaan

21.  otsa on leveä ja suuri

 

22.  on sysimusta

23.  on hyvin kaunis ja viehättävä

24.  on pehmeä

25.  ei ole epäsiisti eikä letitetty

26.  ei ole karkea

27.  tuoksuu hyvältä

 

28.  suuret ja pitkänomaiset, kuin utpala-kukan terälehdet

29.  kauniit kuin lootukset

30.  puhtaat ja virheettömät, ei ryppyjä tms.

31.  näkevät ilman esteitä tai epäselvyyttä

32.  silmäluomet ovat hyvin kauniit

 

33.  ovat pitkät ja ohuet

34.  niiden karvat ovat pehmeitä

35.  niissä on kiilto

36.  niiden karvat ovat samanmittaiset

 

37.  ovat samanpituiset ja muutenkin yhtä suuret

38.  kokonaan ilman kuulovaurioita

 

39.  kauniinmuotoinen

40.  ilman epäpuhtauksia, likaa tai räkää

 

41.  eivät ole pitkänomaiset vaan sopusuhtaiset

42.  huulet ovat punaiset kuin bimba-hedelmä

43.  yhtä kirkkaat kuin peilikuva

 

44.  lootuksen kaltainen ja kapea

45.  on vahva

46.  on vaaleanpunainen – ilman valkoista

 

47.  kaikki neljä ovat paikoillaan pyöreinä

48.  terävinä

49.  hyvin valkoisina

50.  samanpituisina

51.  ihastuttavina

 

52.  on vaikuttavaa kuin lohikäärmeen karjunta – ukkonen

on lempeää ja sitä on ilo kuulla, ei muminaa eikä rykimistä

 

53.  ovat pitkät ja täyteläiset

54.  ovat pehmeät kuin hienoin villa

 

55.  ovat selkeät ja loistavat

56.  ovat syvälliset

57.  ovat pitkät ja laajat

 

58.  on hoikka ja vaikuttavan arvokas

59.  kehon osat hyvin suhteessa toisiinsa

60.  jokainen erityisominaisuus on selkeä ja täydellinen

61.  on suuri, jokainen raaja on pitkä ja hyväkuntoinen

62.  iho on nuorekas

63.  koko keho on pehmeä, mikään kohta ei ole karkea

64.  ei tunne itsetietoisuudesta johtuvaa ujoutta

65.  on täyteläinen

66.  suoraryhtinen, ei kumarassa eikä veltto

67.  raajojen suhde sormiin ja varpaisiin on täsmällisen oikea

 

68.  ihossa ei ole epätäydellisyyttä, finnejä eikä luomia

69.  ei mitään rumaa

70.  ilman epäpuhtauksia kuten rähmää, plakkia jne.

71.  aina puhdas ilman että tarvitsee peseytyä

 

72.  lantio kauniin pyöreä (ei työnny ulos)

73.  alavatsa kauniin muotoinen

74.  vyötärö ei ole liian pitkä

75.  ei vatsakumpua

 

76.  hyvin syvä

77.  navan viivat kiertyvät myötäpäivään

 

78.  kaikki kehon, puheen ja mielen toiminta on puhdasta

79.  kaikki toiminta on viehättävää ja

80.  jos näkee jonkun näistä merkeistä tai 32 päämerkistä, se tekee mielen suunnattoman iloiseksi.

 

 

Buddhan soinnukkaan puheen 60 ominaisuutta

 

1. Se on selkeää ja älykästä, koska sen kuuleminen saa tuntevat olennot juurtumaan hyveeseen.

2. Se on sujuvaa ja rauhoittavaa, koska se saa kuulijat tuntemaan itsensä välittömästi terveiksi.

 

Nämä kaksi ominaisuutta ovat tuloksia.

 

3. Kuulijan mieli kokee sen kauniina, koska se opettaa sitä, mikä pitää poistaa ja mitä kasvattaa.

 

Tämä on ominaisuus, joka ilmaistaan.

 

4. Se vaikuttaa kuulijasta sopivalta, koska sanavalinta on osuva.

 

Ensimmäistä neljää voidaan kutsua myös puheen olennaisiksi ominaisuuksiksi.

 

5. Sillä on puhdas ja hyveellinen motiivi, koska se saavutetaan ylimaallisen seurauksena.

6. Se on saastumaton, koska sen motivaatio on vapaa kielteisistä vaikutuksista siksi, että uinuvat kielteiset vaikutukset on poistettu.

 

Nämä kaksi ominaisuutta liittyvät motivaatioon; niitä voi kuvata myös niin, että ne liittyvät Buddhien puheen virheettömään luonteeseen.

 

7. Se on selkeää mitä sanoihin ja kirjaimiin tulee. Tämä liittyy puheen käyttöön.

8. Sen kuuleminen on miellyttävää, koska se karkottaa epäterveet näkemykset.

9. Se on tarkkaavaisen kuuntelemisen arvoista, koska se opettaa aidon tuonpuoleisen saavuttamisen keinot.

10. Se ei vahingoita, koska se ei kritisoi muita ja se torjuu harhaan joutuneen puheen.

11. Se kuulostaa ihanalta, ja täyttää kuulijan mielen ilolla.

12. Se kesyttää, koska se opettaa miten kielteisyydet kuten halu parannetaan.

 

Nämä viisi ominaisuutta liittyvät kykyihin: puheen sulosointuisuuteen ja ymmärrettävyyteen.

 

13. Se ei ole karkeaa, koska se ei sovella mitään mikä väsyttää.

14. Sitä ei ole vaikea harjoittaa eikä se horju, koska se opettaa, miten rikottu korjataan.

It is not difficult to practice or corruptible since it teaches how to regenerate what has been broken.

 

Nämä kaksi liittyvät siihen miten se inspiroi oikeaa käytöstä.

 

15. Se pitää kuria yllä parhaalla tavalla, koska se luo pohjan kyvyiltään kolmella eri tasolla oleville.

16. Se on korville miellyttävää kuunneltavaa, koska se poistaa voimakkaiden häiriötekijöiden luomat esteet.

17. Se tekee oppilaat fyysisesti tyytyväisiksi taidokkuutensa ja syvällisen sisäisen näkemyksensä kautta.

18. Se tekee oppilaiden mielen tyytyväiseksi taidokkuutensa ja syvällisen sisäisen näkemyksensä kautta.

 

Nämä neljä liittyvät siihen miten muita ohjataan syvälliseen henkiseen syventymisen tilaan.

 

19. Se rauhoittaa mieltä poistamalla epäilyt.

20. Se luo hyvinvointia poistamalla vääristyneet ajattelutavat ja epävarmuuden.

 

Nämä kaksi liittyvät siihen miten Buddhan puhe lisää viisautta. Täten ominaisuudet 13 – 20 kuvaavat tapaa, jolla puhe auttaa muita kolmessa harjoituksessa (itsekuri, keskittyminen ja erittelevä viisaus; sanskritiksi sila, samadhi ja prajna).

 

21. Se poistaa surun poistamalla katumuksen.

22. Se on universaalisti valaisevaa, koska sen kuunteleminen edistää hienointa viisautta.

23. Se on täydellisen älyn aikaansaannos, joka luo pohjan pohdiskelun kautta syntyvälle parhaimmalle viisaudelle.

 

Nämä kolme liittyvät puheen virkistäviin ja tyydyttäviin ominaisuuksiin.

 

24. Se on äärimmäisen selkeää, koska se opettaa ilman puolueellisuutta tai pidäkkeitä.

 

Tämä ominaisuus on saituuden poissaoloa mitä dharmaan tulee.

 

25. Se tekee iloiseksi: oppilaat iloitsevat kun hyvät ominaisuudet, jotka on jo saavutettu, lisääntyvät.

26. Se tuo ilmeisen ilon: sellainen onni, mitä ei ennen ollut, syntyy.

27. Se tekee tietoiseksi kaikesta tuomalla esiin sen mikä on syvällistä.

28. Se tekee täydellisen älykkääksi opettamalla laajasti.

 

Nämä neljä ominaisuutta ravitsevat tuntevien olentojen elämää.

 

29. Se on järki, koska se ilmaisee sen, mikä pätee.

30. Se on suhteessa muiden subjektiivisiin olosuhteisiin, koska se opettaa tavalla, joka käy yksiin oppilaina olevien yksilöiden olemassaolon kanssa.

31. Se ei ole mumisevaa, koska ilmaisu ei ole sekavaa, epäröivää tms.

 

Nämä kolme ominaisuutta liittyvät tietoiseen soveltamiseen.

 

32. Se on kuin leijonan karjaisu, niin kunnioitusta herättävää, että se sulkee pois vastaväitteet.

33. Se on kuin elefantin törähdys, niin kauaskantoinen, että se kuuluu mille tahansa ryhmälle.

34. Se on kuin ukkosen jyrinä, ääneltään matala.

35. Se on kuin naga-kuninkaan sävelmä, kuulemisen ja ihastumisen arvoinen.

36. Se on kuin gandharvojen meloodiat: sen kuuleminen hurmaannuttaa.

37. Se on kuin kalavinka-linnun laulu: ihmetyttää kaikkia, lisää ymmärrystä jatkuvasti eivätkä muut äänet koskaan voita sitä.

38. Se on kuin Brahman sävelmä, kuuluisa kaukanakin.

39. Se on kuin myyttisen shang-shang-tiu linnun laulu, koska sen kuuleminen tuo hyvää onnea minkä tahansa tehtävän suorittamiseen.

40. Se on kuin Indran sävelmä, jossa käytetään jaloja sanoja.

41. Se on kuin mahtavan jumalallisen rummun ääni, voittoisa kielteisten voimien yli.

 

Yllä olevat kymmenen ominaisuutta ovat esimerkkejä Buddhan puheen suuruudesta.

 

42. Se ei ole ylpeää, vaikka sitä ylistetään heikkouksien puutteen vuoksi.

43. Se ei häiriinny kritiikistä.

44. Se käyttää termejä oikein – ei muuta sanotun merkitystä ja pysyttelee totutun terminologian määrittelemissä merkityksissä.

45. Se ei epäröi, koska muisti on virheetön.

46. Se ei ole epätäydellinen tehokkuudessaan, koska se on keskittynyt ja kattaa kaikki alueet oppilaiden tarkoituksenmukaisesta hyödystä sekä ajan että tilanteen suhteen.

47. Se ei anna periksi, koska kunnianosoitukset eivät vaikuta siihen.

48. Se on itsevarmaa, koska yleisön reaktiot eivät vaikuta siihen.

49. Se on äärimmäisen iloista, sillä se ei väsy eikä kadu opettaessaan dharma.

50. Se kattaa jokaisen merkityksen tuntemalla kaiken mitä on tiedettävissä.

51. Se on virheetöntä, koska se saa kaikki ymmärtämään sen merkityksen oman rakkautensa kautta, tukien jopa niitä, joilla ei ole hyveen juuria.

52. Se on jatkuvaa ilmaisten itseään tauotta, toisin sanoen, se opettaa pysyvästi.

53. Se on loistavaa, koska se tuo ymmärryksen ja selittää perin pohjin ilmaistujen merkitysten eri puolet.

54. Se kattaa kaikki termit eri ilmaisumuodoissa jumalten kielillä ja muilla kielillä, silloinkin kun käytetään vain yhtä sanaa.

55. Se antaa vastauksen yksilöllisen tarpeen mukaan valaisemalla kaikkia eri merkityksiä joihin yksilöt etsivät vastauksia.

56. Sitä ei voi arvostella, koska se ei koskaan väitä mitään minkä voisi kieltää ja siten katua.

57. Se ei ole koskaan muuta kuin epäitsekäs, koska se neuvot ovat aina paikallaan eivätkä koskaan vääriä.

58. Se on kiireetöntä sillä Buddhat eivät puhu hätiköiden eivätkä epäselvästi.

59. Se kuuluu koko yleisölle, ja sen kuulevat yhtä hyvin kaukana kuin lähellä olevat.

60. Se on kaikista asioista hienovaraisin, koska sillä on kyky opettaa minkä tahansa merkitys ja se voi käyttää mitä tahansa esimerkkinä.

 

Nämä viimeiset 19 ovat ominaisuuksia, jotka liittyvät siihen, miten Buddhat ovat hyödyksi oppilailleen.

 

Yllä oleviin liitetään joskus neljä ylimääräistä ominaisuutta – halun, vihan, tietämättömyyden ja marojen¹ voittaminen, jolloin ominaisuuksia on 64.

 

_____________________________

 

¹Marat ovat kuolema, heikkoudet, aggregaatit ja ylpeys.

 Heikkouksista kolme pääheikkoutta ovat tietämättömyys (siitä että itseä ei ole), halu ja viha.

 Viisi aggregaattia eli skandhaa muodostaa sen mitä pidämme itsenä: muoto, johon tässä kuuluu myös ääni, haju, maku ja tuntoaistimus. Toiseksi seuraa tuntemus, joka voi olla miellyttävä, epämiellyttävä tai neutraali. Kolmas skandha on erottelukyky. Erottelemme yksityiskohtia siitä mitä havaitsemme, kohde voi olla esim. punainen tai valkoinen. Neljäntenä ovat ajatukset eli mielen liikkeet ja viidentenä tajunta jossa on kuusi osaa: viisi aistitajuntaa sekä ajatustajunta.

 

Kuva © Kagyu Samye Ling Monastery

 

Buddhalaisuus

32 päätunnusta ja 80 sivutunnusta

kotisivulle