Tällä sivulla: 

Linkkejä:

Yongey Mingyur Dorje Rinpochen lyhyt elämäkerta

Mingyur Rinpochen websivut www.yongey.org

Pitkän iän rukous

ja www.mingyur.org

Pitkä elämäkerta

Suomennoksia Mingyur Rinpochen opetuksista

Mingyur Rinpochen terveiset oppilailleen

Kuvia Rinpochen käynnistä Saaristomerellä

Tergarin Luostari Bodhgayassa  Intiassa

tammikuussa 2003

   
   

Mingyur Rinpochen lyhyt elämäkerta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mingyur Dorje Rinpoche on suuren Terton Yongle Mingyur Dorjen inkarnaatio. Hän eli 1600-luvulla ja hänen jälleensyntymisensä ennusti itse Guru Rinpoche.Terton Mingyur Dorje paljasti aarteina Dorje Drollon ja Padmasambhavan harjoituksia. Hän löysi myös toisen Karmapan, Karma Pakshin gurujoogan. Yongle Mingyur Dorje oli kuuluisa voimastaan luoda rauha estämällä armeijoiden hyökkäykset, ja kymmenes Karmapa ylisti häntä. Hänen kaikki myöhemmät inkarnaationsa olivat suuria mietiskelymestareita, oppineita ja myötätuntoisia opettajia.

Nykyinen, seitsemäs Mingyur Dorje Rinpoche, syntyi Nepalissa vuonna 1976 Tulku Urgyen Rinpochen poikana. Tulku Urgyenin hallussa on Chogyur Lingpan perimyslinja. Tertonin jälleensyntymäksi hänet tunnisti kuudestoista Gyalwa Karmapa. Dilgo Khyentse Rinpoche vahvisti, että seitsemäs Mingyur Dorje oli myöskin kuuluisan nyingma-laman, Kangyur Rinpochen emanaatio. Jo lapsena Mingyur Rinpoche etsiytyi usein luoliin ja sanoi menevänsä mietiskelemään, vaikkei hän silloin ollut saanut mitään ohjeita.

Kahdestoista Tai Situ Rinpoche antoi viralliset valtaoikeudet seitsemännelle Yongle Mingyur Dorjelle tämän ollessa 12-vuotias. Mingyur Rinpoche on vastaanottanut perinteensiirtoja ja opetuksia Situ Rinpochelta ja häntä pidetään yhtenä Tai Situpan keskeisimmistä edustajista. Rinpoche asuu enimmäkseen Tai Situpan pääluostarissa Palpung Sherab Lingissä Pohjois-Intiassa.Kun Rinpoche 16-vuotiaana oli saattanut päätökseen ensimmäisen kolmen vuoden retriitin, hänet valittiin Sherab Lingin luostarin retriittiohjaajaksi.

Mingyur Rinpoche on saanut perinteensiirtona buddhalaisuuden ja mahamudran transmissioita ja ohjeita myös Lama Tashi Dorjelta, Adi Rinpochelta ja Saljay Rinpochelta. Hänen isänsä Tulku Urgyen Rinpoche ja Nyolshul Khenpo Rinpoche opettivat hänelle Dzogchenia. Mingyur Rinpoche on opiskellut buddhalaista filosofiaa sekä Dzongsarin että Sherab Lingin shedrassa (opistossa). Khenchen Thrangu Rinpochelta hän vastaanotti Kagyu Dam Ngak Dzo perinteensiirron.

Rinpoche on käynyt Tiibetissä ja antanut siunauksensa luostarilleen siellä. Hän on opettanut lännessä ja hänet tunnetaan kyvystään välittää Buddhan opetuksia selkeällä tavalla. Tai Situpa nimitti hänet Bodh Gayaan rakennettavan Tergarin luostarin johtajaksi. Lähde: http://www.simhas.org/mingyur.html

Mingyur Rinpochen pitkän iän rukous  

tiibetin kielellä kirjoittanut 12.Kenting Tai Situpa

 

Om deleg su tsjur tshig

Rabtsjam tsjalwei thutsje le drungpa

Nji  dy  drowei gönpo tshötsji dze

Sangtshen tenpei mepo kadrin tshen

Urzjen sangtsje njipe geleg tshol  

Tsjö tsji nampar rolpa tha je tsjang

Jongtsji   gewei   shenjen  jong tsji gön

Midzjur  tagpa dam pe  dzö dzinpa

Dordze sum tsji ngowor shabten sol 

Dzjurme zabmöi thatshig rinpotshe

Nge sang tendzin dampa tshötsji dze

Metsjung tshögi drulku  drowei gön

Dordze sum tsji ngowor shab ten sol

Lume tsjabne köntshog rintshen sum

Tsa sum damtshen tsjamtshoi dentob tsji

Lamei shab pe jyndy tenpa dang

Dze drin tsjog thar tsjab tshing tsje dzjur tshig.

 

Käännös: Olkoon kaikki hyvää ja onnellista! Lukemattomien Voittajien myötätunnosta syntynyt olentojen suojelija tänä degeneration aikana, Dharman herra, suurten mysteerien armollinen haltija, Urgyenin mestari, toinen Buddha, älä anna ansioittemme vähentyä! Muodot, joissa ilmestyt ovat lukemattomat. Lähellä kuin ystävä, koko maailmankaikkeuden suojelija, muuttumaton ja pysyvä pyhimys, rukoilemme Kolmen Vajran ydintä, pysy kanssamme pitkän aikaa! Kallisarvoinen lupauksesi on ikuinen ja syvällinen: opetat absoluuttisen totuuden salaisuuden, jonka itse olet oivaltanut. Ihmeellinen ja ylhäinen ilmestyskeho, olentojen suojelija, rukoilemme Kolmen Vajran ydintä, pysy kanssamme pitkän aikaa! Lahjomaton turva, harvinainen ja arvokas Kolme Jalokiveä,Kolme Juurta ja uskollisten suojelijoitten valtameri, lootusjalkoihisi kumartaen toivon, että elämäsi kukoistaa aina ja toimintasi ulottuu kaikkialle.

 

Mingyur Rinpochen pitkä elämäkerta

Yongey Mingyur Dorje Rinpochen emanaation perusta on Vajrapani, salaisuuksien herra, joka Chang Lochenin valtakunnassa on kaiken Buddan voiman, kestävyyden ja kykyjen ainoa ruumiillistuma. Hän on jalo Niruddha, jolla vajra valtaistuimella oli Buddha Shakyamunin oppilaista näyttävimmät voimat tehdä ihmetekoja. Tiibetin lumivuorilla hän oli kuningas Trisong Detsenin vanhin poika, dharmahallitsija ja prinssi Mutri Tsenpo, joka oli yksi Guru Padmasambhavan kahdestakymmenestäviidestä oppilaasta. Kuka voisi täysin kuvata kaikki toisiaan seuraavat emanaatiot, jotka ilmestyivät Tiibetissä ja levittivät Buddhan opetuksia Padmasambhavan lähettiläinä

Muutamia mainitaksemme: suuri tietäjä Goki Demtruchen, Padmasambhavan perijöistä hän, joka ilmestyi keskellä ja neljässä ilmansuunnassa aarteenpaljastajina, jotka kantoivat nimeä Lingpa, joilla oli viiden buddhaperheen luonto ja niiden luonto, jotka ovat neljässä väli-ilmansuunnassa. Heistä Terchen Dorje Lingpa oli idässä, Pema Lingpa lännessä ja Shikpo Lingpa väli-ilmansuunnassa. Oli myös Rinchen Phuntsok, Drigungin suuri Terton, tietäjä Jatson Nyingpo ja Namcho Mingyur Dorje. Heitä seuraaviin inkarnaatioihin kuuluivat Nudenin nimellä 21 päätertonia (aarteenpaljastajaa), joiden joukossa oli Yonge Mingyur Dorjen inkarnaatio. Hän syntyi Lhatokin alueella Khamissa ja näki nuoruudessaan visioita Padmasambhavasta, Karma Pakshista, Hayagrivasta, Vajra Vaharista ja Mahakalasta. Hän sepitti gurusadhanan Karma Pakshille mielestä löytyneenä aarteena, jonka hän oli saanut puhtaana näkynä.

Choying Dorje antoi hänelle nimen Rigzin Mingyur Dorje Drakpo Nuden Tsal. Hän opiskeli ahkerasti sutria, tantroja ja yleisiä tieteenaloja ja hänestä tuli oppinut ja korkea hengellinen mestari.

Kun kagyu perimyslinjaa kerran uhkasi vakava vaara valloittajien hyökätessä, ja kun ulkoiset, sisäiset ja salaiset esteet ilmestyivät, niin Guru Rinpochen ennustuksen mukaisesti Yongey Mingyur Dorje paljasti silloin Guru Dorje Drollon täydellisen opetuskokoelman, jonka hän salassa antoi 10. Karmapalle, Chogying Dorjelle. Tämä harjoitti sitä itse. Suuri terton ryhtyi soveltamaan Dorje Drolloa sen lähestymis- ja täydellistymisvaiheiden sekä toiminnan kautta ja yhdeksän kuukautta harjoitettuaan hän voitti ulkoiset, sisäiset ja salaiset epäsuotuisat olosuhteet ja esteet, mukaan lukien valloittajana tulleen armeijan. Hänen ansiostaan Kagyu opetukset loistivat nyt kuin nouseva aurinko.

Elämänsä jälkipuoliskolla hän seurasi mahasiddhan joogista elämäntapaa. Hän taltutti ja toi vapautuksen polulle monta samayanrikkojaa, pahoja voimia ja esteitä, jotka vahingoittavat buddhadharmaa ja tuntevia olentoja. Erityisesti hän sitoi valoin yhdeksän paholaisveljestä ja heidän joukkionsa, ne olivat maailmassa tuhoa aiheuttavia voimia. Näin hän suuresti auttoi Dharmaa ja olentoja.

Yongey Mingyur Dorjen muut termatekstit sisältävät Rauhallisen ja Raivoisan Padma Vajran sekä pitkän iän sadhanan nimeltä Tabshey Khajor, menetelmien ja tiedon yhdistymä. Nämä kolme olivat hänen keskeisimmät termansa ja niihin sisältyy monia lisäharjoituksia liittyen toimintaan ym.

Suoraan ja epäsuorasti suuri määrä jaloja olentoja, lamoja, tulkuja ja kaikkien koulukuntien sanghaa sai vastaanottaa hänen termaopetuksensa. Näiden opetusten pääasialliset vastaanottajat ennustettiin kuitenkin hänen omissa näyissään; he olivat korkea Tai Situ Kunkhyen Chokyi Jungney ja terton Kunchok Dorje.

Lainaus hänen termaennustuksistaan:

 

Utan laaksossa Tai Situ heiluttaa vajra kuparimiekkaa taivaalla.

Ja:

 

Tulevina vaikeina aikoina, kun viisi heikkoutta rehottavat,

anna tämä ensin dharmaperijällesi Amitalle,

pian sen jälkeen Parni-nimeä kantavalle,

anna se, äläkä salaa, niin hallitsijariita laantuu.

Tämä kuvaa opetusten vastaanottajaa. Edelleen:

 

Sinä olet Salaisuuksien herran ilmestyskeho,

minä olen kolmen ajan Buddha ja myöskin Shakyamuni,

joka myötätunnon valonsätein suojelee pimeän aikakauden olentoja.

Aina oikeaan aikaan, aidon pyrkimyksen voimalla,

syntymästä syntymään guru puhuu sinulle.

Rukoile, äläkä pidätä uskoasi ja hartauttasi.

Säilytä tämä sydämessäsi, jalo poikani, opetusten arvoinen.

Samayasi on vahva, sinä prinssihallitsija;

palvelet vielä suuresti Buddhan opetuksia.

Tällä tavoin hänen toimintansa olentojen hyödyksi oli todella Uddiyanan mestarin ennustuksen mukainen.

Yongey Mingyur Dorjen seuraava inkarnaatio syntyi Batokin perheeseen Lhatokin alueella. Hänet tunnettiin nimellä kolmisilmäinen Yongey, ja hän oli tavallisesta poikkeava yksilö, jolla oli kolme silmää ja viiden buddhaperheen merkit kehossaan. Oli aivan kuin Guru Dorje Drollo olisi ilmestynyt henkilökohtaisesti. Kolmella ominaisuudellaan: oppineisuudella, hyvyydellä ja jalolla mielenlaadulla hän oli suureksi hyödyksi Dharmalle ja tunteville olennoille.

Kolmas inkarnaatio syntyi Batokin perheeseen Lhatokin alueella. Häntä kutsuttiin nimellä Rimod Mingyur Dorje. Neljäs syntyi Dergessä Lhalungin perheeseen ja hänen nimessä oli Tragyen Mingyur Dorje. Viides syntyi Dergessä Shakhan perheeseen nimellä Shakha Mingyur Dorje. Kuudes syntyi Dergen Meshodissa Neyran perheeseen ja häntä kutsuttiin nimellä Neyra Mingyur Dorje. Kaikki nämä inkarnaatiot opiskelivat, pohdiskelivat ja harjoittivat sutria, tantroja ja eri tieteitä, niin että he ymmärsivät ja sisäistivät puhtaan viisauden ja sillä tavoin saivat haltuunsa dharmakayan ei-mietiskelyn istuimen. Muiden hyödyksi, viisauden, myötätunnon ja kyvykkyyden kolmen ominaisuuden kautta he toimivat edistämällä buddhadharmaa suuresti ja auttoivat siten tuntevia olentoja.

Yongey Mingyur Dorjen nykyinen inkarnaatio on tässä sarjassa seitsemäs, hän syntyi vuonna 1976. Hänen isänsä oli korkea Tulku Urgyen Rinpoche Nangchenista jolla on jumalallista alkuperää oleva Tsangsar verenperimä. Hänen äitinsä nimi on Sönam Chödron, Tiibetin kuninkaiden Songtsen Gampon ja Trisong Detsenin jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa.

Ennen Mingyur Rinpochen syntymää hänen isänsä Tulku Urgyen Rinpoche uneksi, että majesteettisen vaikuttava lama valkoisissa ngakpa vaatteissa ilmestyi ja sanoi: "Olen Yongey Mingyur Dorje. Olen tullut lainaamaan asuinpaikkaa kotonasi." Kuukausi lapsen syntymän jälkeen valkoinen kuunsäde kosketti taloa. Se kosketti sekä kattoa että talon etuseinää useita kertoja, ja paikalliset, jotka sen näkivät, puhuivat siitä hämmästyksellä.

Isä antoi pojalle nimen Lhundup Dorje. Kuudestoista Karmapa Rangjung Rigpe Dorje tunnisti hänet edellisen Yongey Mingyur Dorjen aidoksi inkarnaatioksi ja antoi hänelle nimen Karma Gyurmey Tenzin Chokyi Dorje.

Kuuden vanhana hän hallitsi luku- ja kirjoitustaidon. Noihin aikoihin Kyabje Dilgo Khyentse Rinpoche sanoi hänen isoisälleen, Lama Tashi Dorjelle ja hänen vanhemmilleen: "Tämä lapsi on Mingyur Dorjen inkarnaatio, kuten Karmapa sanoo. Mutta hän on myös terton Kangyur Rinpochen, Longchen Yeshe Dorjen inkarnaatio. Miten? Edellisellä Mingyur Rinpochella ja poismenneellä Kangyur Rinpochella oli sama perusta emanaatiolle ja nyt nämä kaksi lamaa ovat inkarnoituneet yhdessä muodossa ja tulleet tänne tänä jälleensyntymänä. Näin on esimerkiksi omalla kohdallanikin: olen kolmen eri laman tulku." Aikaisemman Kangyur Rinpochen lapset ja oppilaat luottavat siihen, että näin on.

Vuonna 1984 kun Rinpoche oli 8-vuotias, hän muutti Nagi Gompaan opiskellakseen isänsä, korkean Tulku Urgyen Rinpochen kanssa. Hän opiskeli perinteisessä ohjauksessa henkilökohtaisen kokemuksen kautta noin kaksi ja puoli vuotta sellaisia mahamudra opetuksia kuin verrattoman Gampopan neljä Dharmaa ja ohjeet dzogchenin Trekcho ja Togal aspekteihin. Vaikka annetut opetukset olivatkin lyhyitä, hän harjoitti jokaista kohtaa useiden päivien ajan.

Kymmenvuotiaana hänen korkeutensa Tai Situ Rinpoche kehotti häntä tulemaan Sherab Lingiin, Tai Situpojen pääluostariin maanpaossa, toiseen Palpungiin. Siellä hän oppi mestarin omalta opettajalta, Lama Tsultrimilta Karma Kamtsangin päivittäisten rituaalien käytännön ja tantrat Marpan perinteen mukaan. Opiskeltuaan niitä suurella peräänantamattomuudella hän hallitsi ne täysin. Jamgon Tai Situ Rinpochelta ja korkealta tulku Saljey Rinpochelta hän sai vuoden aikana initiaatioita, lukemistransmissioita ja Kamtsang perimyslinjan opastavia ohjeita.

Vuonna 1988 Sherab Lingin retriittikeskuksessa Tenzin Gephel Lingissä oli alkamassa ensimmäinen retriitti. Vaikka Mingyur Rinpoche oli vasta 12-vuotias, hän ilmaisi päättäväisesti halunsa mennä retriitille, ja Situ Rinpoche myöntyi mielihyvin. Seuraavat kolme vuotta hän siis harjoitti lukemattomien kagyu siddhojen ydinohjeita alkuharjoituksista kehittelyvaiheen harjoituksiin, kuten Gyalwa Gyamtso, Chakrasamvara ja Vajra Varahi; ja täydellistämisvaiheeseen, johon kuuluu Naropan kuuden joogan taitavien keinojen harjoitus; aina vapautuksen polkuun asti, mihin sisältyy mahamudran syvällinen harjoitus. Lyhyesti sanottuna, hänen ponnisteli yöt ja päivät läpi kehittelyvaiheen, täydellistämisvaiheen ja vapautuksen polun ja saavutti olemassaolonsa virrassa tavallisesta poikkeavan tason kokemuksessa ja oivalluksessa.

Kun retriitti päättyi ja Mingyur Rinpoche tuli ulos tiibetiläisen kuukalenterin ensimmäisessä kuussa 15-vuotiaana, Situ Rinpoche pyysi häntä seuraavan retriitin vetäjäksi. Samana vuonna hän antoi 15 munkille ja 13 nunnalle initiaatiot, lukemistransmissiot ja harjoitusohjeet sekä alkuharjoituksiin että harjoitusten pääosaan. Samalla kun hän vastasi sekä munkkien että nunnien retriitistä, hän itse teki harjoitusta siinä määrin, että se vastasi monen vuoden retriittiä.

Täyttäessään 19 vuotta hän siirtyi Dzongsarin luostariopistoon. Kunnianarvoisan Khenpo Kunga Wangchukin alaisuudessa hän opiskeli muiden aineiden ohella Abhisamaya Lamkaraa ja Prajnaparamitaa.

Vuoden kuluttua Situ Rinpoche pyysi häntä sijaisekseen Sherab Lingin luostariin, ja niin Mingyur Rinpochesta tuli luostarin vastaava henkilö. Hän perusti tuolloin myös uuden luostariopiston ja opiskeli siellä itse.

20-vuotiaana hän työskenteli Sherab Lingin luostariopiston avustavana opettajana ja vastasi samalla kolmannesta retriitistä, jolla oli kolmisenkymmentä munkkia ja nunnaa. Tämä työ jatkui kunnes hän oli 24-vuotias, vaikka hän usein olikin itse 1 - 3 kuukauden mittaisilla retriiteillä. 22-vuotiaana hän otti täyden munkinvalan Tai Situ Rinpochelta.

Edesmennyt Nyoshul Khen Rinpoche opetti Mingyur Rinpochelle Trechon ja Togalin kuulemisperinteen alkuperäisen puhtauden ja välittömän läsnäolon. Tämä linja on sinetöity salaiseksi ja se siirretään kerrallaan vain yhdelle henkilölle. Opetus tapahtui sadan päivän aikana, päivät siroteltuina usean seuraavan vuoden ajalle. Jokaisena noista päivistä, jolloin taukoja ei pidetty, oli ensin opetusistunto ja sitten Rinpoche harjoitti opetusten merkitystä. Tällä tavoin hän vastaanotti täydellisinä ydinohjeet, jotka tunnetaan nimellä Suuri opastus henkilökohtaisen kokemuksen kautta.

Hän sai myös Cholking Tersain Tulku Urgyen Rinpochelta ja Dam-nGak Dzodin Khenchen Thrangu Rinpochelta.

Kun Situ Rinpoche ei vuosiin päässyt käymään Intiassa, Mingyur Rinpoche jatkoi Sherab Lingin luostarin ja retriittikeskusten johtajana sekä ohjasi uuden Palpungin luostarin toimintaa. Hän opiskeli siellä suurella ahkeruudella seitsemän vuoden ajan, kunnes hallitsi Madhyamikan, Prajnaparamitan, Abhidharman, Pramanan ja Vinayan viisi perinteistä pääteosta keskeisine opinkappaleineen ja niiden sivuaineet. Vaikka hän onkin täysinoppinut, hän jatkaa henkilökohtaisia opintojaan ja lisäksi opettaa, kirjoittaa ja osallistuu väittelyihin ollakseen hyödyksi muille.

Rinpoche on nuorin kuudesta veljeksestä, jotka kaikki ovat itsenäisiä tulkuja. Vanhin on Chökyi Nyima Rinpoche, kagyu-mestari ja Boudhanathissa Nepalissa sijaitsevan Ka-Nying luostarin apotti. Toinen on Choling Rinpoche, Boudhanathissa Nepalissa elävä nyingma-mestari, nykyisen Dilgo Khyentse Rinpochen isä. Kolmanneksi vanhin Tenpa on Tenga Rinpochen sihteeri eikä seuraa tulkujen tietä, joskin hänet tunnistettiin. Samoin tekee neljäs, Orgyen Jigme, joka elää ja työskentelee Taiwanilla. Viides veljeksistä on Tsoknyi Rinpoche, Drukpa kagyu-mestari, jolla on luostari Swayambhunathissa, Nepalissa. Hän opettaa eri puolilla maailmaa ja on Mingyur Rinpochen läheisin veli.

Lähde: http://www.sherabling.org

*****************************************************************************

Kunnianarvoisan Yongey Mingyur Rinpochen terveiset oppilailleen:

Vaikka synnyin Nepalissa ja opiskelin dharmaa Intiassa suurimman osan nuoruuttani, olen viime vuosina myös matkustanut yli 20 maassa niin Euroopassa, Pohjois-Amerikassa kuin Aasiassakin. Olen opettanut näissä maissa dharmaa, ja puhun tässä kokemuksistani. Minusta näyttää, että ihmiset voivat viettää elämänsä neljällä eri tavalla. Ensinnäkin voi elää keskittyen sisäiseen rauhaan. Toiseksi voi pitää aineellista omaisuutta tärkeänä. Kolmas elämäntapa yhdistää sisäisen rauhan ja aineellisen omaisuuden. Neljäs on sellainen, jossa ei ole omaisuutta eikä rauhaa...

Tunnen esimerkiksi tiibetiläisen vanhan naisen, joka on köyhä, mutta onnellinen ja mieleltään vahva. Hän on aina auttavainen ja iloinen. Vaikka hänellä ei ole omaisuutta, hänellä on sisäinen rauha ja onni elämässään.

Vaikka olisi kuuluisa ja omistaisi rikkauksia, mutta sisäistä viisautta, myötätuntoa ja ystävällisyyttä puuttuisi, kokisi vihan tunteita, pelkoa ja masennusta ja olisi mitä luultavimmin noiden tunteiden vanki, eikä voisi nauttia omaisuudestaan.

Jos on sekä rikkautta että rauhaa ja onnea, elää hyvää elämää, voi olla hyödyksi itselleen ja muille. Viimeinen vaihtoehto on sen vastakohta. Ellei ole varallisuutta eikä sisäistä rauhaa, voi tulla väkivaltaiseksi, sortua rikoksiin, varastaa, ryöstää ja murhata. Sillä tavoin oma hyvinvointi menetetään varmasti eikä saavuteta mitään.

Mikä on paras tapa olla hyödyksi muille? – Tapoja on kaksi: toimiminen ja viisaus. Toiminta vaatii ystävällisyyttä ja myötätuntoa. Miksi? – Koska siten hyöty muille on suurempi. Lisäksi, jos on ystävällinen itselleen, niin pitää itsestään ja itseluottamus kasvaa. Ystävällisyys saa aikaan sen, että kaikista tulee ystäviäsi ja vihamiehet häviävät. Jos kohtelet itseäsi myötätuntoisesti, tahdot luonnollisesti olla onnellinen ja työskentelet sen hyväksi ilman laiskuutta. Jos olet myötätuntoinen muita kohtaan, saat aikaan paljon hyvää. Niin itse kuin muutkin menestyvät.

Viisaus on keino kartuttaa sisäisiä voimavaroja. Rauha ja onni saavat enimmäkseen alkunsa sisäpuoleltamme. Sisäinen olemuksemme on rauhan tilassa, vapaa huolista ja kärsimyksestä. Jos voi tunnistaa sen, voi luottaa siihen, että pelko, tuska ja ahdistus saadaan sen voimalla lakkaamaan ja elämästä tulee merkityksellistä.

                                                                (Käännös Rinpochen kotisivuilta englanninkielisestä tervehdyksestä.)

 

Pal Tergar Rigdzin Khacho Dargye Ling

Uusi luostari

Mingyur Rinpoche on rakennuttanut Bodhgayaan luostarin, joka siunattiin käyttöön kagyu mönlam -seremonioiden päätteeksi 3. tammikuuta 2007.

"Kun tuhansia rukouksia lausutaan yhdessä pyhässä paikassa hyöty kullekin osanottajalle on tuhansia kertoja suurempi ja myös kaikille tunteville olennoille, joille rukoukset omistetaan. Rakennamme luostarin Bodhgayaan varmistaaksemme Kagyu rukousseremonian jatkuvuuden ja suuret Karma Gön Cho väittelyt. Nämä tapahtumat ovat tärkeitä maailmanrauhan ja onnellisuuden edistämiseksi. Toivomme että tulette mukaan tähän työhön ja että se antaa teille rauhan ja tyydytyksen tässä elämässä, kaikissa tulevissa elämissänne ja hyödyttää kaikkia tuntevia olentoja." (Mingyur Rinpoche, Bodhgayassa 2002)

 

4. Jamgon Kongtrul, 17. Gyalwang Karmapa ja 7. Mingyur Rinpoche Tergarin luostarin pyhitysseremoniassa Bodhgayassa tammikuussa 2007

 

Tergarin luostarin tarkoituksena on majoittaa Bodhgayaan tulevat pyhiinvaeltajien joukot buddhalaisten juhlapyhien aikana. Avarassa temppelihallissa ovat menneisyyden, tulevaisuuden ja nykyisten Buddhien patsaat ja monia valaistuneen kehon, puheen ja mielen vertauskuvia.

Kallisarvoisen perimyslinjan mestareiden majoitustilat on sijoitettu rukoushallin yläpuolelle. Hänen pyhyytensä Karmapan asuintilat ja dharmansuojelijan pyhäkkö sijoittuvat rakennuksessa ylimmäisiksi.

Rukoushuoneen länsipuolella ovat opiskelutilat, kirjasto ja Taran pyhäkkö. Siellä on 40 huonetta opettajia ja opiskelijoita varten sekä yleiset tilat, kuten keittiöt ja pesuhuoneet. Temppelihallin alapuolella olevissa makuusaleissa on 600 paikkaa munkeille. Terveysasema jakaa terveydenhoidon yleistietoutta paikallisille asukkaille ja toimii muiden humanitaaristen projektien paikallisena tukena.

Alueella on riittävästi tilaa myös kauniille luostaripuutarhalle. Toiveena on, että rauhan ja kauneuden ilmapiiri muodostuu inspiraatioksi ympäri maailmaa tuleville hengellisen tien harjoittajille.

Bodhgayan suuri stupa Intiassa

Vuosittain suuren stupan luokse Bodhgayaan kerääntyy tuhansittain munkkeja ja nunnia yhdessä hänen pyhyytensä Karmapa Ogyen Trinley Dorjen ja monien korkeiden lamojen kanssa kagyu monlam -rukoustapahtumaan. Pyhässä paikassa yhdessä lausutut tuhannet rukoukset ovat tuhansia kertoja voimakkaampia ja niistä koituu hyöty kullekin osanottajalle sekä kaikille tunteville olennoille, joille rukoukset omistetaan.

Kagyu-perinteessä mietiskely ja filosofia ovat yhteydessä toisiinsa. Karma Gön Cho -väittelytilaisuudet antavat useiden buddhalaisten opinahjojen lahjakkaille oppilaille mahdollisuuden tavata ja keskustella eri näkemyksistä sekä vertailla mietiskelykokemuksiaan. Kun tämä korkeiden lamojen, munkkien ja nunnien tapaaminen on Buddhan valaistumisen pyhässä paikassa, siitä on valtava hyöty.

Tavoitteena on, että luostari Bodhgayassa turvaa nämä tapahtumat myös tulevaisuudessa maailmanrauhan ja onnellisuuden tärkeinä edistäjinä. Tergarin luostari


Seitsemäs Mingyur Dorje Rinpoche

Ensimmäinen Yong Ge Mingyur Dorje oli Vajrapanin ilmestyskeho (emanaatio) ja suuri mestari 10. Karmapan aikana. Hän auttoi Dharman leviämistä Tiibetissä paljastamalla tärkeitä "termoja" eli kätkettyjä tekstejä, jotka uudistivat Karma Kagyu perimyslinjaa.

Nykyinen seitsemäs Mingyur Rinpoche syntyi Nepalissa vuonna 1976. Hänen isänsä, suuri Dzochen mestari Tulku Urgyen Rinpoche ja hänen äitinsä Sonam Chodron ovat paikallista aatelia.

Kuudestoista Karmapa tunnisti Mingyur Rinpochen ja hän opiskeli Sherab Lingin luostarissa Intiassa. Rinpoche saattoi perinteisen kolmen vuoden retriitin päätökseen 17-vuotiaana ja toimi Sherab Lingin luostariopiston eli shedran vanhempan opettaja.

Hänen pyhyytensä Dilgo Khyentse tunnisti Rinpochen myös Kangyur Rinpochen emanaatioksi ja hän on saanut opetusta ja perinteensiirtoja monilta dzogchen-perimyslinjan suurilta mestareilta.

kotisivulle