Karma kagyu -perinteen turvautumispuu

Kuvan yksityiskohdat kaavion mukaan alla.

Lyhyt kagyu-perinteen siirtolinja Buddha Vajradharalta Tilopan ja Naropan kautta Marpalle

 
A. Tilopa (988 -1069). Sateenkaarivalon ympäröimä joogi yllään meditaatiovyö. Pitelee kalaa vasemmassa kädessään.   B. Naropa (1016 -1100). Sateenkaarivalon ympäröimä joogi yllään meditaatiovyö. Pitelee kapalaa vasemmassa kädessään.
 
Buddhat

C. Buddhien ryhmä alhaalla vasemmalla:

Buddha Shakyamuni keskellä, hänen ympärillään lukematon määrä buddhia.

     
Pitkä kagyu-perinteen siirtolinja    
 
1. Vajradhara, tiibetiksi Dorje Chang, sama kuin keskushahmo (numero 45). Sijainti turvautumispuun latvassa korostaa perinteen alkulähdettä, sijainti keskellä lehvästöä korostaa yhteyttä juuriguruun.   2. Lodro Rinchen (Ratnamati) – joko bodhisattva tai mahasiddha. Kuvassa valkoinen bodhisattva-hahmo jolla on samanlaiset sambhogakaya-ornamentit kuin Vajradharalla.
     
 
3. Saraha – mahasiddha, kuuluisa nuolentekijä, kirjoitti kolme suurta teosta mahamudran lauluja (doha). Kuvattu pitelemässä nuolta.   4. Nagarjuna – mahasiddha. Munkin kaapu, dharman opettamisen mudra.
     
 
5. Shawari / Savari – mahasiddha, joka oli metsästäjä. Pitelee vasemmassa kädessä jousta ja oikeassa nuolta. Harteilla riikinkukon höyhenistä tehty viitta.   6. Maitripa – mahasiddha, toinen Marpan pääopettajista Naropan ohella. Pitelee vasemmassa kädessä kapalaa, oikea käsi polven päällä vajra-mudrassa.
     
 
7. Marpa Lotsawa (1012 – 1097). Kumpikin käsi maata koskettavassa (voiton) mudrassa.   8. Milarepa (1040 -1123). Valkoiset joogin vaatteet. Oikea käsi selän takana, vasen korvan takana kuvaten (kaiun) kuuntelemista.
     
 
9. Gampopa (1079-1153). Munkin vaatteet ja ns. Gampopan meditaatiohattu. Kädet mietiskelyasennossa pidellen jalokiveä.   10. Düsum Khyenpa, 1. Karmapa (1110 – 1193). Musta vajrakruunu, kädet dharmaa opettavassa mudrassa.
     
 
11. Drogon Rechen (1088 – 1158), 1. Situ, samanlainen hattu kuin Gampopalla, mutta ilman sivuliepeitä.   12. Pomdrakpa (1170-1249). Munkin kaapu, ei hattua, maata koskettava mudra.
     
 
13. Karma Pakshi, 2. Karmapa (1206 – 1283). Musta vajrakruunu, parta, maata koskettava mudra.   14. Urgyenpa (1230 – 1309). Munkin vaatteet, ei hattua. Oikea käsi maata koskettavassa mudrassa, vasen meditaatiomudrassa pidellen jalokiveä.
     
 
15. Rangjung Dorje, 3. Karmapa (1284 – 1339). Käsivarret ristissä pidellen vajraa ja kelloa. Lootukset olkapäillä.   16. Yungtonpa / Yungton Shikpo (1284 – 1365). Munkin kaapu, teräväkärkinen hattu. Vasen käsi meditaatiomudrassa pidellen kapalaa. Oikea dharmaa opettavassa mudrassa sydämen kohdalla.
     
 
17. Rolpe Dorje, 4. Karmapa (1340 – 1383). Musta kruunu, oikea käsi polven päällä, vasen sylissä meditaatiomudrassa pidellen jalokiveä.   18. Khachö Wangpo, 2. Shamar (1330 – 1403). Punainen kruunu, oikea käsi polven päällä, vasen meditaatiomudrassa pidellen kirjaa.
     
 
19. Deshin Shekpa, 5. Karmapa(1384 – 1415). Musta kruunu, kädet sydämen korkeudella pidellen kelloa ja vajraa.   20. Rikpe Raldri (Ratnabhadra), 1400-luvulla. Munkin kaapu, ei hattua, kädet dharmaa opettavassa mudrassa.
     
 
21. Tongwa Dönden, 6. Karmapa (1416 – 1453). Musta kruunu, molemmat kädet alhaalla, oikeassa vajra, vasemmassa kello.   22. Bengar Jampal Zangpo, (1400- ja 1500-luvuilla). Munkin kaapu. Gampopa-hattu ilman sivuliepeitä. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, vasen meditaatiomudrassa pidellen kirjaa. Kirjoitti Vajradhara-rukouksen (Dorje Chang Tungma).
     
 
23. Goshir Paljor Dondrup, 1. Gyaltsap (1427 – 1489). Munkin kaapu. Kädet polvien päällä maata koskettavassa mudrassa. Ei kruunua.   24. Chödrak Gyatso, 7. Karmapa (1454 – 1506). Musta kruunu. Molemmat kädet dharmaa opettavassa mudrassa.
     
 
25. Tashi Paljor, 1. Sangye Nyenpa (1457-1525). Munkin kaapu, ei kruunua, kädet meditaatiomudrassa.   26. Mikyo Dorje, 8. Karmapa (1507 – 1554). Musta kruunu, dharmaa opettava mudra.
     
 
27. Könchok Yenlak, 5. Sharmar (1525 – 1583). Punainen kruunu. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, vasen meditaatiomudrassa pidellen kirjaa.   28. Wangchuk Dorje, 9. Karmapa (1556- 1603). Musta kruunu. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, vasen meditaatiomudrassa pidellen maljaa.
     
 
29. Chökyi Wangchuk, 6. Shamar (1584 – 1635). Punainen kruunu. Dharmaa opettava mudra. Lootukset olkapäillä.   30.Chöying Dorje, 10. Karmapa (1604 – 1674). Musta kruunu. Vasen käsi pitelee kirjakääröä, oikea osoittavassa mudrassa polven päällä.
     
 
31. Yeshe Nyingpo, 7. Shamar (1631 – 1694). Punainen kruunu. Vasen käsi koskettaa maata. Oikea dharmaa opettavassa mudrassa.   32. Yeshe Dorje, 11. Karmapa (1675- 1702). Musta kruunu. Vasen käsi meditaatiomudrassa pidellen jalokiveä. Oikea käsi koskettaa maata.
     
 
33. Chokyi Dondrup, 8. Shamar (1695 – 1732). Punainen kruunu. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, vasen meditaatiomudrassa pidellen kirjakääröä.   34. Changchup Dorje, 12. Karmapa (1703 – 1732). Musta kruunu. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, vasen meditaatiomudrassa pidellen kirjakääröä.
 
35. Chökyi Jugne, 8. Situ (1700 – 1774). Punainen kruunu. Oikea käsi pitelee kirjakääröä sylissä.   36. Dudul Dorje, 13. Karmapa (1733 – 1797). Musta kruunu. Oikea kämmen ulospäin, koskettaa maata. Vasen käsi dharmaa opettavassa mudrassa. Valkoinen kukka vasemman olkapään yläpuolella.
     
 
37. Mipham Chodrup Gyatso, 10. Shamar (1742 – 1792). Punainen kruunu. Pitelee kelloa ja vajraa.   38. Pema Nyenche Wangpo, 9. Situ (1774 – 1853). Punainen kruunu. Vasen käsi meditaatiomudrassa, oikea dharmaa opettavassa mudrassa. Kukka oikea olkapään korkeudella.
 
39. Thechok Dorje, 14. Karmapa (1798 – 1868). Musta kruunu. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, oikea meditaatiomudrassa.   40. Lodro Thaye, 1. Jamgon Kongtrul (1813 – 1899) Panditan päähine. Kummatkin kädet dharmaa opettavassa mudrassa. Miekka ja dharmateksti kukan päällä oikean olkapään korkeudella. Malja ja svastika kukan päällä vasemman olkapään korkeudella.
 
41. Khakhyap Dorje, 15. Karmapa (1871 – 1922). Musta kruunu. Pitelee kelloa ja vajraa ristissä rinnan päällä.   42. Pema Wangchok, 11. Situ (1886 – 1952). Punainen kruunu. Vasen käsi meditaatioasennossa pitelee kapalaa. Oikea käsi osoittavassa mudrassa polven päällä.
 
43. Palden Khyentse Özer, 2. Jamgon Kongtrul (1904 – 1953). Punainen kruunu. Munkin kaapu, Gampopa-hattu. Vasen käsi meditaatiomudrassa pidellen jalokiveä. Oikea dharmaa opettavassa mudrassa.  

44. Rangjung Rigpe Dorje, 16. Karmapa (1923 – 1981). Musta kruunu. Oikea käsi dharmaa opettavassa mudrassa, vasen sylissä pidellen toiveet täyttävää maljaa.

     

45. Juuriguru Vajradharan hahmossa.

 

Jidamit

46. Chakrasamvara / Khorlo Demchog ja Vajravarahi

 

47. Gyalwa Gyamtso (Chenrezig) 48. Guhyasamaja
   
49. Hayagriva 50. Mahamaya
51. Hevajra 52. Vajravarahi
   
 

Bodhisattva-sangha

 
 

 
 

53. Avalokiteshvara (Chenrezig)

 
 
54. Akashagarbha  

55. Maitreya

 
56. Vajrapani  

57. Manjushri

 
58. Maudgalyana  

59.Ananda

   

 

60. Shariputra  

61. Samantabhadra

 
62. Sarva-nivarana-viskambhin  

63. Ksitigarbha

     
 

Dharmansuojelijat

 
 

 
 

64. Dorje Bernachen (Mahakala)

 
 
65. Kuusikätinen Mahakala   66. Nelikätinen Mahakala
 
67. Vajrasadhu (tiib. Dorje Legpa / Damchin)   68. Rangjung Gyalmo
 
69. Shing Khyong   70. Ekajati
 
71. Sringon   72. Drakpatsen / Rabtenma
 
73. Karnak / Ngakdak naga-kuningas   74.Tseringma
 
75. Vaishravana / Namtöse / Namse   76. Achi Udronma
     
Muut gurut    
 
77. Phagmo Drupa (1110 - 1170), Gampopan pääoppilaita. Hänen oppilaansa perustivat kagyu-linjan kahdeksan pienempää haaraa.   78. Palden Atisha (983 -1054) toi kadampa-opetukset Tiibetiin. Sutra- ja tantra-opetusten yhdistäjä, joka korosti mahayanaa.
 

 
79. Padmasambhava / Guru Rinpoche (700-luvulla Tiibetissä). Ihmeitä tekevä mestari auttoi rakentamaan Tiibetin ensimmäisen luostarin, Samyen.   80. Tsondru Drakpa (1123 – 1194) tunnetumpi nimellä Guru Shang. Perusti tsalpa kagyun. Gampopan veljenpojan, Takpo Gomtsulin oppilas.
   

81. Barom Dharma Wangchuk (n.1100), Gampopan pääoppilaita. Barom kagyu -linjan perustaja.   82. Machig Lapdrönma (1055 – 1149 tai 1031 - 1124) vastaanotti chöd-opetukset. Tunnistettu viisausdakiniksi ihmisen muodossa.
 
83. Dakini Sukasiddhi, yksi Tilopan opettajista, opetti tajunnan sinkoamisen ulos kehosta.   84. Niguma, Naropan sisar, tunnettu Niguman kuudesta joogasta.
 
85. Khyungpo Naljor (978 – 1079 tai 990 – 1139), siddha, joka toi Niguman kuusi joogaa Tiibetiin ja perusti shangpa kagyu -perimyslinjan.   86. Kunkhyen Dolpopa Sherab Gyaltsen (1292 -1361) perusti Jonangpa-koulukunnan, joka korostaa Kalachakra tantraa, buddhaluontoon liittyviä opetuksia ja madhyamakan shengtong-näkemystä.
 
87. Sakyapa Kunga Nyingpo (1092 – 1158), Konchok Gyalpon poika, perusti sakya-perimyslinjan ja tuli sen kantajaksi, oppinut siddha.   88. Jamgon Khyentse Wangpo (1820 – 1892), ensimmäinen tai suuri Khyentse; yksi 1800-luvun ekumeenisen rime-liikkeen johtohahmoista, Jamgon Kongtrul Lodro Thayen juuriguru.
     
Lahjoja uhraavat jumalattaret    
 
 

 

Tiibetinbuddhalaiset koulukunnat

Kuinka dharma tuli Tiibetiin

Karma kagyu -koulukunta

Karma Kagyu Lineage Tree

Kotisivulle