Khenchen Thrangu Rinpoche:

 

Kahdeksan hyväenteistä asiaa

 

Näillä kahdeksalla tavanomaisilta näyttävällä aineksella on enteellinen merkitys, sillä jokainen niistä muistuttaa jostakin hyväenteisestä tapahtumasta: kuinka dharma ilmestyi tähän maailmaan, miten sitä opetettiin ja miten se levisi voimakkaana ja hyödyllisenä.

 

 

Hyväenteinen kotilonkuori

Heti valaistumisensa jälkeen Buddha ymmärsi, että vaikka hän itse oli nähnyt kaikkien asioiden luonnon täydellisesti ja kokonaan – hän oli kokenut sanoinkuvaamattoman dharmatan syvällisen rauhan – hän tunsi, etteivät muut voisi sitä käsittää. Hän päätti pysytellä metsässä samadhin tilassa. Kun hän oli ollut samadhissa 49 päivää, niin eräs bodhisattva hindujumala Indran muodossa ilmestyi ja rohkaisi Buddhaa opettamaan, tarjoten hänelle valkoisen kotilonkuoren, joka kiertyi myötäpäivään. Tämä oli ensimmäinen valaistuneen Buddhan vastaanottama lahja, ja sen ansiosta hän päätti kääntää dharman pyörää, ts. opettaa dharmaa.

Hyvänteinen jukurtti

Toinen hyväenteinen aines on jukurtti, joka liittyy Buddhan opetukseen siitä, että kunnolla dharmaa harjoittaaksemme meidän täytyy hylätä elämäntapojen äärimmäisyyteen vievät muodot. Yksi äärimmäisyys on hedonismi, jossa tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman paljon nautintoja: hienoja vaatteita, hyvää ruokaa jne. Tämän äärimmäisyyden ongelmana on, että jos nautinnoista tulee päämäärä tai pakkomielle, dharman harjoittamiseen ei jää aikaa eikä voimia. Myös liiallinen asketismi on hylättävä, sillä fyysisen kehon tarpeista huolehtimatta jättäminen ei johda oivallukseen ja se itse asiassa hidastaa syvällisen viisauden kehittymistä. Näyttääkseen esimerkin siitä, että nautinnonhalu on hylättävä, Buddha jätti isänsä kuninkaan palatsin ja eli kuusi vuotta Naranjana joen varsilla äärimmäisen askeettisissa oloissa. Näyttääkseen esimerkin siitä, että lihankidutus on myös väärä tie, hän otti vastaan juuri ennen valaistumistaan ravintorikkaan jukurtin, jonka bramiininainen Lekshe hänelle toi. Kun hän oli syönyt sen, fyysisen täydellisyyden merkit, jotka buddhan kehoa koristavat, ilmestyivät entistä selkeämpinä.

Hyväenteinen durva-ruoho

Ruohonleikkaaja nimeltä Tashi (nimi tarkoittaa "hyväenteistä") tarjosi Buddhalle durva-ruohoa, josta hän teki istuimen bodhipuun alle. Buddha istui ruohotyynyllä valaistuessaan, ja koska historian pimeä kausi tuolloin muuttui valoisaksi, durva-ruohoa pidetään hyvänteisenä.

 

Hyväenteinen vermilion

Vermilion (eräs punainen maalaji) on hyväenteistä sillä siihen liittyy tarina siitä, miten kielteiset voimat (mara) viekoittelivat Buddhaa ennen hänen valaistumistaan ja miten Buddha voitti ne. Mara ilmestyi eri muodoissa ja lopulta haastoi: "Et voi mitenkään valaistua." Buddha vastasi, että hän voi, koska hän on täydellistänyt ansion ja viisauden kertymät kolmena ajanjaksona, joista kuhunkin kuuluu lukemattomia maailmankaikkeuksien elinikiä. Mara kysyi: "No kuka sitten on todistajasi?" Buddha ojensi oikean kätensä kohti oikeaa polveaan ja kosketti sormilla maata. Maan jumalatar ilmestyi ja tarjosi Buddhalle vermilionia sanoen: "Minä todistan, että hän on kerännyt kaksi kertymää näiden lukemattomien maailmankausien kuluessa."

 

Hyväenteinen bilva-hedelmä

Viiden hyväenteinen aines on eräänlainen omena, bilva-hedelmä. Kun Buddha eli isänsä, Sakyoiden kuninkaan palatsissa, hän tuli tietämään syntymän, vanhenemisen, sairauden ja kuoleman kärsimyksistä, ja päätti etsiä tien niistä vapautumiseen. Silloin hän asettui puun juurelle mietiskelemään. Hän kehitti tuolloin täydellisen tyyneyden (shamata meditaation) tilan, jonka puun jumalatar havaitsi tarjoten hänelle bilva-hedelmän.

 

 

 

 

Hyväenteinen peili

Kun Buddha oli syönyt jukurtin, jonka braminininen Lekshe hänelle tarjosi, hänen asketismin kuivettama kehonsa muuttui majesteettiseksi ja fyysisen täydellisyyden 32 päätunnusta ja 80 sivutunnusta tulivat näkyviin. Muodon jumalatar (aistihalujen ulottuvuudesta) tarjosi hänelle tuolloin peilin, jotta hän voi nähdä oman ruumiinsa voiman ja loiston.

 

Hyväenteinen lääke, givam

Tämä lääkeaine saadaan norsun kehosta, mahdollisesti sappirakosta. Se on muistona ajasta kauan ennen Buddhan valaistumista. Tuolloin Buddhan serkku Devadatta, joka oli kiusannut häntä monien elämien aikana kateuden tähden, koetti tappaa Buddhan usuttamalla mielenvikaisen norsun hänen kävelyreitilleen. Buddha sinkosi sormistaan kymmenen leijonaa, jotka taltuttivat norsun. Se polvistui Buddhan edessä ja tarjosi itsensä keho mukaan lukien. Koska givam-nimisä tehokasta lääkettä tehdään norsun kehosta, se muistuttaa meitä hetkestä, jolloin Buddha voitti mielenvikaisen norsun vihastumisen.

 

Hyväenteinen valkoinen sinapinsiemen

Kun Buddha teki ihmeitä viidentoista päivän ajan, Vajrapani tarjosi hänelle sinapinsiemeniä päivittäin. Tuolloin kuusi johtavaa ei-buddhalaista johtajaa oli haastanut Buddhan ihmeidentekoon. Buddha suostui kilpailuun kuukalenterin ensimmäisen kuukauden (helmi- maaliskuu) viitenätoista ensimmäisenä päivänä. Haastajat pysyivät mukana kilpailussa viikon, mutta kahdeksantena päivänä Buddha pelotti heidät pois näin: Buddhan valtaistuimen jalustasta ilmestyi bodhisattva Vajrapani viiden ihmissyöjän (rakshasan) kanssa. Vääräoppiset opettajat pakenivat silloin paikalta, eivätkä tulleet takaisin. Toisella viikolla Buddha sitten teki ihmeitä yksikseen ilman kilpailijoita. Kun Vajrapani ilmestyi Buddhan valtaistuimesta, hän tarjosi Buddhalle valkoisia sinapinsiemeniä.

 

 

Kahdeksan onnea tuottavaa vertauskuvaa

Seitsemän maailmanhallitsijan tunnusmerkkiä

Alttarilahjat

Buddhan elämä

 

Kotisivulle