Drukpa Kunley, jumalan houkka

 

"Harhanomaista olemassaoloa pohdiskeleva joogi, missä sitten oletkin, siellä on opinahjosi, siellä retriittipaikkasi. Matkoillasi maailmalla, keitä pidit hartaimpina?"

 

Drukpa Kunley vastasi Chenga Rinpochen kysymykseen näin:

 

"Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, kävin kagyu luostarikoulussa.

Ja siinä kagyu luostarikoulussa munkilla kuin munkilla oli muki täynnä olutta.

Pelkäsin juopuvani ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, vierailin sakya luostarikoulussa.

Ja siinä sakya luostarikoulussa munkit halkoivat hiuksia opinkappaleista väitellessään.

Pelkäsin hukkaavani totuuden tien ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, vierailin gelukpa luostarikoulussa.

Ja siellä gelukpa luostarikoulussa munkit etsivät itsellensä poikaystäviä.

Pelkäsin siemennesteeni menevän hukkaan ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, kävin joogien koulussa.

Noilla retriiteillä kaikki mietiskelijät uneksivat rakastajista.

Pelkäsin, että minusta tulee isä ja talollinen ja niin pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, vierailin nyingma luostarikoulussa.

Siinä nyingma luostarikoulussa kaikki munkit tahtoivat esittää naamiotansseja.

Pelkäsin, että minusta tulee ammattitanssija ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, kävin vuoriston erakkomajoilla.

Noissa erakkomajoissa munkit keräsivät maallista omaisuutta.

Pelkäsin rikkovani lamalle antamani valat ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, menin joutomaille ja hautuumaille.

Ja noilla hylätyillä alueilla shamaaninoidat hankkivat elantonsa kuuluisuudella.

Pelkäsin jumalten ja demonien orjuuttavan itseni ja pysyin omissa oloissani.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, vierailin pyhiinvaeltajien kulkueessa.

Pyhiinvaeltajat näyttivät käyvän kauppaa

ja koska pelkäsin, että minusta tulee laskelmoiva kauppias, pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, kävin retriittikeskuksessa.

Siellä mietiskelijät paistattelivat päivää.

Epäröin rentoutua pienen majan turvassa ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, istuin uudestisyntyneen laman jalkojen juuressa.

Hän oli koko ajan huolissaan uskonnollisten esineidensä aarteistosta.

Pelkäsin muuttuvani keräilijäksi ja saituriksi ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, tutustuin laman palveluskuntaan.

He olivat panneet lamansa keräämään veroja.

Pelkäsin, että joudun oppilaitteni palvelijaksi ja pysyin itsekseni.


Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, kävin rikkaan miehen talossa,

jossa omaisuuden orjuuttamat valittivat kuin helvetin asukkaat.

Pelkäsin jälleensyntyväni nälkäiseksi hengeksi ja pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, kävin köyhässä talossa,

mistä perintökalut ja omaisuus oli pantattu.

Pelkäsin että olen suvulleni häpeäksi ja jäin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, vierailin Lhasan uskonnollisessa keskuksessa,

missä emännät toivoivat vierailijoitten suosionosoituksia ja lahjoja.

Koska pelkäsin, että minusta tulee imartelija, pysyin itsekseni.

 

Minä, ikuisesti vaelteleva joogi, maan halki kulkiessani

tapasin omaa hyötyänsä etsiviä kurjia kaikkialla minne katsoin.

Pelkäsin ajatella ainoastaan itseäni ja pysyin omissa oloissani.

 

"Se, mitä sanot, on totta", Chenga Rinpoche vastasi.

 

Sitten Drukpa Kunley jatkoi matkaansa Jayuliin. Siellä hän majoittui kuvernöörin taloon ja häntä kestittiin kaikin tavoin. Oppineet, mietiskelijät ja munkit kokoontuivat, joivat olutta ja keskustelivat. Vanhempi akateemikko huomautti hänelle: "Et pukeudu laman, munkin etkä askeetikon tavoin. Teet mitä huvittaa ja näytät huonoa esimerkkiä maallikoille. Etsisit itsellesi paikan mihin asettua sen sijaan että kuljeskelet ympäriinsä hyödyttömänä kuin kulkukoira. Mustaat kaikkien uskonnollisten ihmisten maineen. Miksi teet niin?"

 

"Jos minusta tulisi lama, palveluskuntani orjuuttaisi minut ja menettäisin vapauteni. Jos rupeaisin munkiksi, minun täytyisi noudattaa itsekuria ja kuka voi jatkuvasti pitää valansa? Jos olisin askeettipyhimys joutuisin etsimään ja tutkimaan mielen luontoa - ikään kuin se ei olisi jo ilmiselvästi näkyvissä. Se, näytänkö huonoa esimerkkiä vai en, riippuu kokonaan kunkin ihmisen älykkyydestä. Lisäksi, jos jonkun kohtalona on viettää aikansa helvetissä, Buddhan matkiminen ei pelasta häntä. Jos kohtalona on buddhuus, ei ole olennaista minkälaisia vaatteita pitää yllään ja sellaisen ihmisen toiminta, mitä se onkaan, on luonnostaan ja itsestään puhdasta. Pysyvän kodin toivominen ja kaikki aineelliset päämäärät suistavat henkiseltä tieltä, sillä ne vahvistavat ajatusta minästä ja siitä mikä on minun. Munkeilla on sitä suurempi vaara takertuvaan kiintymykseen, mitä enemmän heitä kunnioitetaan valojen vuoksi. Vaikka onkin hyvä, että tahtoo perustaa luostarin tai paikan, jossa mietiskelyä voi harjoittaa, kun yhteisön suojeluvaisto saa syntymään sisäisen omahyväisyyden ja ulkomaailmaa kohtaan syntyy juopa, se, mikä oli alun perin pyhien yhteys, muuttuu varkaiden murjuksi, sillä itsekäs motivaatio saa kaikki valtaansa."

 

Oppineihin tämä kritiikki teki vaikutuksen ja he kiittivät häntä.

 

(ote kirjasta The Divine Madman)

kotisivulle