Yongey
Mingyur Dorje
Rinpoche
Tunteet mietiskelyn
tukena
Luento Kasnäsissä 27.1.2003.
Tiibetistä
englanniksi kääntänyt Karma Tashi,
suomennos Ani Sherab.
(Rinpoche
on piirtänyt taululle kaksi kuvaa.)
Kääntäjä: Näette
tässä Rinpochen piirustukset.
Tällaisia olemme. Ympärillämme on erivärisiä kehiä ja jokainen
kehä edustaa yhtä mielenmyrkkyä eli heikkoutta. Ensimmäinen, musta
kehä symbolisoi tietämättömyyttä. Punainen on viha ja vihreä halu.
Olemme näiden mielenmyrkkyjen sisällä, kokonaan niiden vallassa.
Eri mielenmyrkyt
liittyvät eri asioihin: musta, tietämättömyys, on neutraali tunne.
Punainen, viha, on kärsimystä ja vihreä, halu, on onnen tunnetta.
Huolimatta siitä,
minkälaista elämämme on, niin kauan kuin olemme mielenmyrkkyjen
vallassa, kärsimme jatkuvasti. Tämä voidaan muuttaa. On tietenkin
niin, että ellei voi soveltaa korkeampien
tantrojen menetelmiä, ei tiedä miten. Mutta jos tuntee edes
alempien koulukuntien menetelmät, tilannetta voidaan käyttää
hyväksi meditaatiossa ja henkisellä tiellä.
Rinpoche selittää
ensin sen, miten muutos saadaan aikaan
shamata (tyyneys-) mietiskelyn avulla. Jos esimerkiksi
vihollinen uhkaa itseä, niin häntä kohtaan tuntee suurta vihaa. Se
on melkein sietämätön tunne ja on aikeissa lyödä – tällainen
tunne. Silloin on ensin tunnistettava tämä: minä olen vihainen.
Toiseksi, vihasta ei tarvitse päästä eroon eikä sitä myöskään
tarvitse seurata.
Miten se tehdään? –
Katso vihaa sellaisena kuin se on. Ei ole tarpeen tutkia mistä
viha tulee eikä sen väriä, katso vain omaa vihan tunnettasi. Sillä
hetkellä olet vapaa vihastasi. Samalla ymmärtää, miten on
käyttäytynyt ja on tietoinen siitä mitä parhaillaan tapahtuu. Se
lisää ymmärrystä ja puhdistaa tai muuttaa vihan kokonaan.
Viha ei välttämättä
heti katoa ja sitä on katsottava uudelleen. Karmaa ei kuitenkaan
kerry, koska ei ole tehnyt vihaista tekoa ja vähitellen viha
hälvenee. Tässä siis keskitytään vihaan yksipisteisesti,
harjoitellaan varovaisuutta käytöksessä eikä anneta vihan
sokaista. Yksipisteisyys, tarkkaavaisuus ja häiriintymättömyys
ovat shamata mietiskelyn kolme
avainominaisuutta.
Tuloksena on, että
1) viha muuttuu mietiskelyn tueksi ja 2) viha puhdistuu tai
laantuu. Viha häviää. Samalla tavoin toimitaan myös halun ja
tietämättömyyden kohdalla. Jos huomaat olevasi hajamielinen,
mielen kirkkaus ja selkeys puuttuu, katso vain mieltä, josta
selkeys puuttuu, ja se tukee mietiskelyä.
Vihaan ja haluun
liittyvissä harjoituksissa ei yleensä keskitytä niiden kohteeseen
vaan mieluummin subjektiin, katsotaan, miltä itsestä tuntuu. On
tietenkin niin, että syynä on kohde, mutta on parempi katsoa
subjektia kuin objektia. Näin on aloittelijoiden kohdalla. Kun
mietiskelyssä pääsee pitemmälle, voi käyttää sekä subjektia että
objektia meditaation kohteena.
Seuraavaksi
selitetään, miten se muuttuu valaistumismieleksi,
bodhicittaksi. Koska kaikki tuntevat
olennot kärsivät kolmen mielenmyrkyn, tietämättömyyden, halun ja
vihan vallassa, heitä kohtaan voi kehittää myötätuntoa. He
tuntevat tuskaa, joten minä tunnen myötätuntoa.
Harjoituksen voi
tehdä toivomalla, että kaikkien olentojen mielenmyrkyt
sisältyisivät omaan vihan tunteeseen ja että muut olisivat ilman
heikkouksia. Tässä lupaa ottavansa kärsimyksen pois kaikilta
tuntevilta olennoilta ja toivoo, että he olisivat kokonaan vapaat
myös kärsimyksen syistä.
Jos toimii kolmen
mielenmyrkyn mukaan, tekee karmaa. Mutta jos tietää, miten käyttää
näitä myrkkyjä, ne muuttuvat ja alkavat tukea harjoitusta ja itse
asiassa niistä tulee jotain myönteistä.
Miten tämä sitten
liittyy tyhjyyteen? Vihastunut henkilö on tyhjyyttä, kohde, joka
vihastuttaa on myös tyhjyyttä ja vihan tunne on tyhjyyttä. Kun
pysyy tässä näkemyksessä tyynesti, se on tyhjyyden mietiskelyä,
joka on peilinkirkasta viisautta. Muihin tunteisiin pätee sama.
Jos teillä on kysymyksiä, voitte esittää niitä
Kysymys: Mikä on
tuo toinen kuva?
Rinpoche (nauraa): Jos
voi kulkea menetelmän polun loppuun niin kaikki muuttuu
viisaudeksi niin kuin kuvassa! Vaikka harjoittaisi yleisten
kulkuneuvojen mukaan, se on mahdollista.
Kysymys: Miten
tunnistaa viha, kun se leimahtaa niin äkkiä?
Rinpoche: Yleensä
ottaen viha on helpoin tunnistaa. Siihen verrattuna halua ja
tietämättömyyttä on vaikea tunnistaa. Mutta sanotaan, että kun
harjaantuu, ei ole mitään yksittäistä ilmiötä, jota ei voisi
tunnistaa. Kunhan vain harjoittelee, se muuttuu yhä helpommaksi.
Ensinnäkin, tarkkaile aina itseäsi, vihastutko. Tarkkaavaisuus.
Samalla pysytään tietoisena siitä, miten viha itsessä syntyy, ja
ihan vain sen huomaaminen että on vihainen, on hyvin hyödyllistä.
© 2005 Mingyur Rinpoche
Mingyur Rinpochen elämäkerta
kotisivulle
|