Etusivu Kalareissut Varusteet Perhot Muuta Email

Lemmenjoki 91

Finnmark 2007

25.6. - 1.7.

Pitkän odotuksen jälkeen Finnmarkin erämaiden kalavedet avattiin suomalaisille. Tuo kalamiehen luvattu Eldorado oli käytävä tutkimassa.

Paikka vaihtoehtoja oli paljon, mutta päädyimme suuntaamaan Jiesjärven ympäristöön.

Noin 16 tunnin ajon jälkeen saavuimme lähtöpaikalle. Tuhlasimme ensimmäiset 10 minuuttia ihmettelyyn. Siitä hyvästä saimme tehdä loppuvalmistelut kaatosateessa ja myrskyssä. Kävely meni rivakasti, kun ei taukoja viitsinyt pidellä.

Perussää

Aamulla sää oli parempi ja lähdimme vaeltamaan kohti kalavesiä...

Ensimmäinen leiripaikka

Tauolla

Suuntasimme Hans Lindmanin taimen paikalle. Saaliina oli pieniä +/- 40 cm harjuksia. Markku sai yhden isomman 47 cm harjuksen. Joitain mahdollisesti isomman kala head and tail tuikkeja näkyi harvakseltaan. Paikka taitaa olla parempi taimenen kudun lähestyessä.

Siellä niitä isoja pitäisi uida...

Aamulla sade oli palannut takaisin ja päätimme pikku kopaisun jälkeen jatkaa matkaa seuraavalle "joelle". Pakkaaminen tehtiin teltan sisällä säästä johtuen. Telttana oli Fjällräven Akka Shape R/S 2. Korkein kohta teltassa on 95 cm, joten hieman ahdasta touhua.

Pakkausta

Saimme koko matkan nauttia vesisateesta, meininki oli kohtuullisen kurja.

Sateensuojat vähän hakusessa

Sadetta

Illalla sää muuttui suorastaan hienoksi. Joki osoittautui pikku puroksi ja homma meni järvikalastukseksi. Saaliina yksi harjus 46 cm.

Keskiyön tuolla puolen

Matkalla pysähdyimme pikku joen pätkälle. Saimme nopeasti useamman harjuksen. Kokokin alkoi olla oikean suuntaista. Isoin oli 50 cm.

Harjus 50 cm

Sateenkaari eli vaihteeksi sadetta

Uusi joki pikku koskineen näytti lupaavalta. Teltalle löytyi ensiluokkainen paikka, joen törmältä. Ensimmäiset puoli tuntia sai nykiä tyhjää hyvännäköisissä paikossa. Musta Klinkki toi avauskalaksi 44 cm harjuksen. Seurasin jokea alapäin pieneen lampeen. Pleasant tail nymfi kelpasi ja väsyttelin ylös 51 cm harjuksen.

Harjus 51 cm

Sama harri vapautettuna

Ottipaikalla

Maisemia yön valossa

Olin kahlaamassa pienen kosken alapuolta, kun vesi räjähti eloon jalkojen alla. Olin melkein astunut ison taimenen päälle. Taimenen olinpaikka oli nyt tiedossa ja myöhemmin yrittämään sitä.

Myöhemmin koitti seuraavana iltana. Hiivin varovasti taimenen alapuolelle ja löysin sen samasta poterosta. Taimen näkyi selvästi puolen metrin syvyisessä vedessä noin 1,5 metrin päässä. Kokoa oli vähintään 3 kg, luultavasti kuitenkin yli 4 kg. Kokeilin tarjota useampaa eri perhoa taimenelle kädet vapisten. Se ei hyväksynyt tarjouksia.

Hiivin paikalta pois, vaihdoin perukkeen paksumpaa ja perhoksi Muddler Minnowin. Konttasin kalan yläpuolelle ja sain perhon hivutettua suunnilleen kalan eteen. Perho tarttui pohjaan. Onneksi se irtosi suhteellisen helposti ja kala ei paennut. Kalalle oli hankala uittaa perhoa, koska sen olinpaikan päällä oli koivunoksa ja ympärillä kiviä. Viimein sain hivutettua perhon kalan eteen. Vesi pärskähti, kala kiinni ja peruke poikki. Pettymys oli kova. Jälkiviisaana voi sanoa, että perukkeen paksuuden tulisi olla jotain muuta kuin 0,22 mm tuollaisessa tilanteessa. Ehkä 0,35 olisi sopiva. Siimaa ei ollut ulkona kuin vavanmitta, joten siinä ei joustoa ole. Kala ei palannut enää uudestaan poteroonsa vaikka kävin useasti kyttäämässä, uniin kylläkin.

Lisää yö maisemia

Maisemaa leiristä alaspäin

Leiripaikka

Seuraava päivä tuli avattua leirin läheltä pituuden puolesta ennätysharrilla 55 cm. Painoa kalalla oli 1,32 kg, joten entinen 1,4 kg ennätys jäi voimaan.

Harjusta 55 cm

Jokea leiristä ylöspäin

Lähes teltan ovelta 53 cm, 1.15 kg harjus

Olisiko hauen hampaiden jälkiä?

Summa summarum; kalapaikkojen löytyminen oli työn takana. Kun paikat löytyivät isoa harjusta tuli kohtuullisesti. Sain 3 päivän aikana 7 harjusta, jotka oli vähintään 50 cm pitkiä. Kalat olivat suhteellisen hoikkia, joten pituus/painosuhde ei ollut paras mahdollinen. Todellisiin isomuksiin tuntuisi kuitenkin olevan mahdollisuudet.