Etusivu Kalareissut Varusteet Perhot Muuta Email

Käsivarsi 92
Lemmenjoki 91

Käsivarsi 2005

Vuoden tauon jälkeen suuntasimme taas Käsivarteen. Reissun ajankohtaan väännettiin moneen kertaan ja lähtijöiden määrä kutistui alkuperäisestä neljästä kahteen.

Pitkällisen valmistautumisen johdosta rinkka oli keventynyt usealla kilolla ja perhorasia paisunut huomattavasti. Mielessä tuikkivat ennätysharjukset.

Tiukasta aikataulusta johtuen olimme päättäneet lentää Kilpisjärveltä tunturiin. Kilpisjärvelle saavuttaessa sää vain oli niin huono, ettemme päässeet illalla  lentämään tunturiin. Harmitti kun kallista kalastusaikaa tuhlaantui odottamiseen. Toisaalta 40 tunnin valvomisen jälkeen uni maistui.

Saana keskiyöllä.

Aamulla sää oli parempi ja aamulla lentokone lensi tiiviiseen tahtiin eilen väliin jääneitä lentoja. Pääsimme puolenpäivän aikaan lähtemään.

Sitten kalaan...
Kiersin nopeasti ottipaikat lävitse kuulapään kanssa. Hiljaista oli. Vaihdoin mustan nymfin siiman päähän. Ensimmäisellä heitolla siima pysähtyi ja kalan potkujen tutu jumputus alkoi. Hetken väsyttelyn jälkeen reissun avauskala 43 cm harjus oli ylhäällä. Päästin kalan mittauksen jälkeen hakemaan lisää kokoa. Toinen samankokoinen harjus tuli heti perään ylös ja kolmas kävi tärppäämässä. Nälkä kurni mahassa. Oli aika lähteä leirin pystytykseen ja ruuan laittoon. Istahdin rannalle ihailemaan maisemia ja odottamaan alempana olevaa Markkua.

Pakollisten ruokailujen, teltan pystytyksen ja yms. jälkeen rynnättiin tietysti kalaan. Syönti oli Lapin mittapulla heikohkoa ja kalaa tuli harvakseltaan eli ei joka heitolla. Iltakalastuksen neljäs kala puhkaisi kilonrajan. Klinkhåmerin pettämä 50 cm nätti harjus painoi 1100 g. Kala jäi reissun suurimmaksi. Oman ennätyksen parantaminen jäi toiseen kertaan. Markku hinasi omaa ennätystään 45 cm. Ensi kerralla kilon raja paukkuu Markullakin.

Reissun isoin harjus oli 50 cm ja 1100 g otti Klinkhåmer specialiin.

Reissun toisena päivänä jatkui heikohko syönti. Isoja kiloisia harjuksia oli vähän. Päivän isoimmat olivat 49,5 cm, 1070 g ja 48cm, 990 g kalat.

Mustan nymfin pettämä 46 cm.

Harjus 49,5 cm ja 1070 g

Päivällä alkanut kova tuuli sai illalla seurakseen sateen. Kalojen syönti halukkuus heikkeni entisestään. Kirjasin reissun aikana tilastoihin 58 saamaani harjusta. Tilastosta puuttuu muutama kala, joita ei viitsinyt sadepäivinä kirjata. Näistä harjuksista 32 tuli ensimmäisen puolentoista vuorokauden aina. Säiden takia syönti muuttui todella huonoksi ja loppujen kolmen kalastuspäivän aikana sain vain 24 harjusta.

Toisen päivän iltana alkanut sade jatkui noin vuorokauden. Tuuli yltyi myrskyksi ja lämpötila putosi 7 asteeseen. Ruokakalat saatiin mutta ei paljon muuta. Vapa oli kaarella pelkästään tuulen voimasta.

Tuuli hakkasi ulkotelttaa sisätelttaan kiinni ja toi vettä sisätelttaan. Kyhjötimme absidin puolella, jossa oli suhteellisen kuivaa. Ankea touhua. Viritimme lopulta sisäteltan päälle auki revityn jätesäkin ja se piti enimmät vedet pois sisäteltassa.

Illalla sade loppui, mutta tuuli ja kylmyys jäivät koko loppureissun riesaksi. Kylmän sään hyvänä puolena oli hyttysten häviäminen ilmatilasta.

Ruohokannukka

Markun uusista kahluukengistä irtosi pohjahuopa. Rautalankavirityksellä saimme sen pysymään menossa mukana.

Kävimme huiputtamassa tunturin. Ilma kylmä ja tuulinen. Kuulimme myöhemmin, että Haltin suunnassa oli samana päivän satanut lunta. Lumi oli jopa jäänyt maahan.

Maisemia huipulta

Lisää maisemia

Suuri valloittaja, taustalla lumisadetta tunturissa

Jääleinikki tunturin rinteillä.

Totesimme taustalla olevan joen tyhjäksi. Lämmintä oli 2 astetta.

Auringon lasku tunturin taa

Maisemia yön valossa

Lisää yö maisemia

31. heinäkuuta klo 03.32 pakkasta oli -3 astetta. Lämpötila on voinut yön kuluessa laskea vielä lisää.

Teltan pystytys pakkasessa oli todella vaikeaa. Ulkoteltan kaarien saumausaine oli pakkasessa jäykistynyt ja kangas ei tahtonut venyä tarpeeksi kaarien laitossa. Saimme kahteen mieheen juuri ja juuri kaaret paikalleen.

Aamu valkeni pilvisenä.

Viimeinen kävely päivä on edessä. Ilma oli lämmennyt yöstä. Edelleen on kuitenkin kylmää ja taivas lupaa sadetta.