M/S Orbiitin etelänreissun 2006-2007 matkapäiväkirja:

Tätä M/S Orbiitilla pidettävää matkapäiväkirjaa julkaistaan tällä sivulla, aina kun teksti laivalta tänne Suomeen tulee. Kuviakin tekstin sekaan tulee, kun vain niitä saadaan. Laivan on tarkoitus olla takaisin Suomessa viimeistään Vapuksi 2007. Nyt päiväkirjaa on päivitetty 27.1.2007 asti.


Ma 27.11.06

Suunniteltu lähtö klo 12:00. Su iltana päätämme yhteistuumin lykätä lähtöä päivällä, sillä vakuutus on vielä varmistumatta ja apukoneen laitto kesken. Viime hetken hankinnat, uusi Suomen lippu, riippukeinut kauniita kelejä varten ja Matin Helpot ristikotkin saatiin näin tehtyä.

Ti 28.11.06

Vakuutus edelleen epävarma, lisäksi apukone kaipaa vielä pientä hienosäätöä. Lisää viime hetken hankintoja, verhonipsuja ja pattereita. Päätämme siirtää lähdön huomiselle.

Ke 29.11.06

Vakuutus varmistuu, sillä saralla kaikki kunnossa. Päivä vierähtää kuitenkin vakuutusyhtiön edellyttämän sääsatelliittisysteemin ja automaattiruorin hankinnassa. Siirrämme lähtöä jälleen kerran päivällä.

To 30.11.06

Ryöväämme satelliittisysteemit sisaralus Carmelista, ja kiivas ohjelman asennus ja taistelu tietotekniikkaviidakossa alkaa. Päivä vierähtää nopeasti satelliitin kanssa sählätessä ja paattia puunatessa. Yötä vasten lähdemme vielä satelliittijärjestelmän vaatiman ikiaikaisen vanhan matriisiprintterin metsästykseen. Yön hämärässä jahti ei tuota tulosta, lähtö huomiseksi.

Pe 01.11.06

Satelliitti ja automaattiruori saadaan asennettua vähintäänkin tyydyttävästi. Tuuli, tuo ikuinen ystävämme, riistää meiltä kuitenkin lähtemisen riemun. Huomenna aamulla, ajattelemme.

La 02.12.06

Suomenlinnasta vielä viime hetken hankinnat, lähtö tullin kautta n. klo 15:45, vihdoin ja viimein! Leila ja Elli hyppäsivät Kalasatamasta kyytiin ja taikoivat meille pikkujoulutunnelman glögeineen ja kinkkuineen.

Matkalla Tallinnaan tuulta n. 7-10m/s, aallokko kohtalaista, keinumista jonkin verran, perillä Piritan satamassa n. klo 22:00. Heittelystä huolimatta lippu korkealla ja tunnelma mahtava koko matkan, hymyilyä vaikea lopettaa. Nyt sitä mennään!

Su 03.12.06

 Elli ja Leila jäävät kyydistä pois ja Piritasta puhkutamme Paljassaaren satamaan tankkausta varten. Bunkkeriautoa ei kuitenkaan näy eikä kuulu, vaikka olemme paikalla ajallaan. Pienen soitteluringin jälkeen selviää, että bunkkerointitilaus on kyllä asianmukaisest tehty, sitä ei kuitenkaan ole koskaan asianmukaisesti vahvistettu. Tankkaus luvataan meille kaikesta huolimatta ennen klo 17:00. Bunkraus hoituu luvatusti, niinpä viimeisten ruokahankitojen jälkeen ja 12 000 uuden polttoöljylitran voimin lähdemme yötä vasten kohti Porkkalaa n. klo 24:00. Sää ja tuuli näyttävät suotuisilta, ei muuta kuin kotimaan vesiä kohti!

Ma 04.12.06

Perillä Porkkalassa n. klo 07:00, passintarkastuksen jälkeen miehille muutama tunti unta. Nostamme ankkurit ja lähdemme kohti Hankoa n. klo 11:00. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoitus oli päästä ankkuriin Kasnäsiin, kovan aallokon takia ankkuroiduttiin kuitenkin Tvärminnen pohjoispuolelle lähelle Tammisaarta n. klo 18:00. Kaiken kaikkiaan sateinen, sumuinen päivä. Matkan varrella bongattu hylje ilahdutti tosin mieliämme. Huomisen suunnitelmana herätys klo 07:00, aamun valjettua lähtö kohti Marianhaminaa, jossa tarkoitus olla, kelien salliessa, myöhään tiistaiyönä.

Ti 05.12.06

Lähtö Tvärminnestä n. klo 09:00, josta ajoimme kellon ympäri. Ankkurissa olimme neljän tunnin matkan päässä Marianhaminasta n. klo 22:00. Alkumatkasta hieman tuulta, loppu kuitenkin rauhallista menoa. Ankkuriin jäimme tuulen yllyttyä.

Ke 06.12.06

Ankkuri ylös klo 08:00, perillä Marianhaminassa n. klo 13:00. Avoimessa tunti ennen M-haminaa ajeltiin siksakkia. Loppupäivä ja –yö laiturissa, odoteltiin tuulta. Syötiin ja juotiin hienosti itsenäisyyspäivän ja Limpun syntymäpäivän kunniaksi, saunottiin ja katsottiin perinteiseen tapaan Tuntematon sotilas.

To 07.12.07 

Lähtö klo 13:00. Jätimme M-haminan taaksemme kauniissa, kuulakkaassa, aurinkoisessa talvipäivässä. Suunta kohti rakkaan arkkivihollisen Ruotsinmaan rannikkoa. Ahvenanmerellä tuulta vain 10m/s, mutta aallokko melkoinen. Eteenpäin porskutettiin kaikesta huolimatta, ankkuriin Fågelön suojaan.

Pe 08.12.06

Lähtö Fågelöstä n. klo 08:30. Tarkoituksena päästä Öxelösundiin, mutta kovan merenkäynnin vuoksi jäämme Nynäshamniin laituriin klo 15:00. Sähkö- ja vesitankkaus onnistuu. Keulapotkuri hajosi laituroinnin tuoksinassa, pienellä korjauksella kaikki kunnossa.

La 09.12.06

Nynäshamnissa saimme nauttia satamassa järjestetyistä perinteisistä joulumarkkinoista. Vuolukat kävivät kylässä, ja Limppu lähti heidän kyytiinsä kohti koto-Suomea. Laituripaikka suhteettoman kallis, 63€. Osin tästä syystä siirryimme ruokavarastojen täydennyksen jälkeen ankkuriin n. mailin päähän satamasta. Iltasella merivartiosto kävi kylässä tarkistamassa, onko kaikki kunnossa. Kaikki hyvin, leppoisia kavereita!

Su 10.12.06

Jatkettiin matkaa ankkurista Sillsten snäppenin edustalle. Synkkä päivä: Pena sai tiedon isänsä kuolemasta, lisäksi meille valkeni että vakuutuksen mukaan emme saa kahdella miehellä ajaa kuin päiväsaikaan ja korkeintaan 50 mailia päivässä.

Ma 11.12.06

Matka vakuutusyhtiön sanelemien ehtojen mukaisesti Lidödjupetiin ankkuriin. Ensimmäinen yö, jona merivartiosto ei käynyt kylässä. Aukeilla paikoilla vähän keliä, muutoin rauhaisaa menoa saariston suojassa.

Ti 12.12.06

Aamulla startti auringon noustessa, hyvässä kelissä matka taittui mukavasti. Iltapäivällä ryhdyttiin tulkitsemaan vakuutusyhtiön asettamia ehtoja uudemman kerran. Pitkän pohdinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen (varmistuksen tähän saimme vielä Lontoosta englanninkielen ekspertiltä), että saamme ajaa kahdella miehellä enintään 24 tunnin ja 250 mailin rupeamia.

Yhden ongelman ratkettua toinen ilmestyi: satelliittisysteemin tulisi automaattisesti tulostaa sääkarttoja!

Huonoa keliä luvassa seuraavaksi kolmeksi päiväksi, joten päädymme Kalmarin edustalle ankkuriin. Rannikkopojat kävivät jälleen kerran ja tulivat käymään ihan paatissa asti!

Ke 13.12.06

Siirryimme laituriin n. klo 10:00. Laituripaikka ilmainen, sähköstä tosin jouduimme pulittamaan reilut 300 kruunua. Sähkömiestä sai odotella pitkälle iltpäivään. Apukoneen öljynvaihto.

To 14.12.06

Taistelemme tv-antennin kanssa ja yritämme saada kuvan näkymään, tuloksetta. Kelin odottelua Kalmarissa, ulkona tuulta 15m/s ja aallot 3,5m. Kaupunki tutustumisen arvoinen vanhoine kaupunkeineen ja keskiaikaisine linnoineen. Mikäs tässä odotellessa, kaapit täynnä hyvää ruokaa ja juomaa, sauna kuumana ja kotielokuvateatteri pyörimässä.

Pe 15.12.06

Kalmarissa edelleen keliltä suojassa. Todella edullinen satamapaikka, vain 350 kruunua (sisältäen sähköt, laituripaikan kaupungin ytimessä sekä jätehuollon). Taistelu tv-antennin kanssa jatkuu, tämänhetkisen johtopäätöksen mukaan härveli on hajalla (katolta löydetty palanut vahvistin). Viritelty automaattiruori ruorikonehuoneen puolesta valmiiksi.

La 16.12.06

Lähtö Kalmarista n. klo 11:00. Jälleen kerran tarvittiin Penan erinomaisia hiivarissa-ajotaitoja. Skirminshamniin saavuimme n. klo 03:15. Pääkonetta sammutettaessa huomasimme polttoaineletkussa vuodon. Sitä paikkaillessa menikin aamutunneille saakka.

Su 17.12.06

Aamulla heräsimme raikkaaseen pakkaspäivään, kannella liikkuminen sujui parhaiten luistellen. Klo 08:45 ankkurit nostakaa, maa jäädä saa! Alkumatkasta keli mahtava, radio pelotteli kuitenkin tuulen nousevan 15 metriin. Suomalainen ei usko ennen kuin näkee, klo 14:00 käännyimme Ystadiin, jossa jälleen kerran Ruotsin mitä ystävällisin rajavartiolaitos kävi vierailulla. Illasta kinkku sulamaan joulua varten.

Ma 18.12.06 – Ti 19.12.06

Lähtö Ystadista n. klo 09:30 hienossa kelissä, eilisistä mainingeista ei tietoakaan. Reilu 20h tiukkaa ajoa, perillä Kiel-Holtenaussa n. klo 08:00 ti-aamuna. Laiturista saimme vettä, sähköä ei. Laiturimaksu vaivaiset 10€ ja satamakapteeni mitä ystävällisin herrasmies.

Iltasella paikalliseen ensimmäisille maakaljoille. Bratwurstia emme saaneet, aimo annoksen saksalaista ystävällisyyttä ja vieraanvaraisuutta kylläkin.

Ke 20.12.06

Kielin kanavan läpi! Lähtö n. klo 08:30, läpi mentiin valoisaan aikaan, perillä Brunsbüttelin päässä n. klo 17:00.

Kanavassa kova kauppalaivaliikenne, sen sijaan vastaan tuli ainoastaan yksi huvivene, sekin ruotsalainen purkkari. Vastaan purjehtijoiden joukossa oli myös muutama suomalainen rahtilaiva, likaisine Suomen lippuineen. Läpimeno sujui jouhevasti, livuimme enimmäkseen yksinämme ja keskeytyksettä rauhaisasti kanavan toiseen päähän. Jonkin aikaa tosin saksalainen polizei-paatti seurasi liikkeitämme (hämäräperäistä porukkaa kun olemme), hetken päästä sekin kuitenkin lähti omille teilleen ja saimme jatkaa matkantekoa rauhassa. Laituriin Brunsbütteliin ennen sulkuja. Taas kerran saimme vieraita, illasta kävivät polizei-sedät kylässä.

To 21.12.06

Lähtö Brunsbüttelistä aamulla. Orbiit ajoi ennätyksensä 10,2 solmua myötävirrassa! Perillä Borkumissa aamuyön tunteina, yö ankkurissa. Keli koko päivän hyvä, tuuli vain 5m/s. Maininki ulkona Pohjanmerellä kuitenkin n. metrin huipussaan.

Pe 22.12.06

Lähtö Borkumista n. klo 09:30. Matkan ensimmäiset pyöriäiset bongattu! Keli ensimmäistä kertaa lähes peilityyni, mainingit vain 1½ m.

N. klo 20:00 aikoihin Hollannin rajavartiolaitos kierteli ja kaarteli meitä, radion kautta ottivat yhteyttä. Kaikki ok, ystävällisiä olivat jälleen. Perillä Ijmuidenissa n. klo 02:00, laituriin.

La 23.12.06

Jäätiin Ijmuidenin Sea Port Marinaan, melko kallis laituripaikka (57€/yö). Tehtiin joulusiivous koko paattiin, joka paikka kiiltelee puhtauttaan. Rentoa meininkiä ja kinkunpaistoa, aattoa odotellessa.

Su 24.12.06

Aatto! Lähdettiin viime hetken jouluostoksille ja porukoita vastaan Amsterdamiin, jonne matkaa Ijmuidenista n. 30 km. Kuusi koristeltiin lapsien toimesta ja sidottiin messiin tolppaan kiinni. Jouluruoka syötiin Eskoloiden malliin n. klo 23:00.

Ma 25.12.06

Pienistä tiloista huolimatta kuusi –ihme kyllä- edelleen pystyssä. Joulupäivä meni lahjoja ihmetellessä. Lapsien kanssa laskettiin pulkkamäkeä ja otettiin pullonheittokisa läheisellä hiekkarannalla.

 

Ti 26.12.06

Tapania vietettiin perinteisesti huilaillen ja kinkkua sulatellen. Nuoriso lähti kierrokselle Damiin ja Pekka palautti ulkomailta vuokratun auton.

 

Ke 27.12.06

Anna, Asle ja Leila lähtivät kotimatkalle. Starttasimme koneet n. klo 16:00 ja suuntasimme jälleen kerran kohti Espanjan aurinkoa. Rotterdamin satamaa ei turhaan kutsuta kiireiseksi, laivaa tuli vastaan kuin junaa Pasilan asemalla.

 

 

 

To 28.12.06

Keli äityi aamuyöstä n. klo 02:00 liian kovaksi. Vaihtoehtoina jatkaa eteenpäin tai palata Hollannin puolelle Haagiin. Päätämme jatkaa eteenpäin ja muutaman siksakin jälkeen rantauduimme Zeebruggen suursatamaan Belgian puolelle. Ei satamamaksua, ei myöskään mahdollisuutta saada sähköä tai vettä. Muutoin hyvä satama ponttoonien satamassa.

Pe 29.12.06

Päivä kului Zeebruggen lähiympäristöön tutustuessa. Ei kovinkaan kummoinen satamakaupunki, muutama mukava merimiesravintola löytyi kylläkin. Belgian poliisi kävi kylässä ja kehotti tutustumaan Bruggen kaupunkiin.

 

 

 

La 30.12.06

Otimme poliisien neuvosta vaarin ja muutaman mutkan kautta löysimme kuin löysimmekin oikean, Bruggeen vievän junan. Belgialaisilla ilmeisesti jokin juhlapäivä, kaupungilla tuhottomasti ihmisiä liikkeellä. Onnistuimme bongaamaan jouluparaatin työhevosineen ja tonttuineen.

 

Su 31.12.06

Pientä verryttelyä lähialueella, tutustuttiin mm. läheiseen Seafront-merimuseoon ja sen yhteyteen kuuluviin sukellusbotskiin ja vanhaan majakkalaivaan. Uutta vuotta juhlistettiin skumpan kera kahteen kertaan, ensin Suomen ja sitten paikallista aikaa. Orbiitin pikkutorvi yhtyi suurten alusten suursireenien töräyksiin vuodenvaihteen kunniaksi. Uskomatonta mutta totta, ulkona lämmintä lähes 20 astetta. Ulkona edelleen liikaa tuulta, toivorikkaina odottelemme kelien parantumista.

 

 

Ma 01.01.07

Edelleen Zeebruggessä odotellaan keliä ja parannellaan krapulaa.

Ti 02.01.07

Museokierros loppuun. Edelleen keli liian kova, jumitusta ja odottelua.

Ke 03.01.07

Lähtö Zeebruggestä –vihdoin ja viimein- klo 06:00. Keli oli hyvä mennä, perillä Ranskan puolella Dunkerquen kaupungissa klo 12:00.

Belgian ja Ranskan rajalla belgialaisesta rannikkovartioston pelastushelikopterista laskeutui kaksi miestä harjoitusmielessä kannelle. Haastattelivat meitä hetken ja painuivat takaisin taivaalle, mukavia heppuja. Illalla tutustuttiin paikallisiin olutravintoloihin melkein aution oloisessa kaupungissa.

To 04.01.07

Kierros kaupungilla, ruokakaupoissa ja leipomoissa. Tuliaisina ihania ranskalaisia juustoja ja viinejä. Vuolukat vuokrasivat auton ja lähtivät kotimatkalle yötä vasten. Huomenaamulla lähtö kohti Dieppeä?

Pe 05.01.07

Lähtö aamulla klo 08:00. Hitaan sulutuksen jälkeen matka jatkui kohti suunniteltua kohdetta, Dieppeä. Vasta nyt alkaa virtojen vaikutus tosissaan tuntua. Ensimmäinen todellinen esimerkki vuoroveden voimasta suhteessa aaltoon; polttoainetta paloi turhankin paljon.

 

Illalla n.klo 22:00 kone keitti, ankkuri alas kovassa merenkäynnissä, matkaa maihin toistakymmentä mailia. Kalastajia lähellä, mikä helpotti orpoa oloa. Palopumppu päälle, merivesi alkaa kiertää ja kone hiljalleen jäähtyä. Tätä ennen oli kuitenkin seurannut pläkäri, koska apukone oli saanut höyrystyneestä jäähdytysvedestä kosteutta. N. tunnin ankkurissa kiikkumisen jälkeen starttasimme koneen ja lähdimme jatkamaan. Loppumatka joutui kuitenkin niin hyvin suotuisasta virrasta johtuen, että pääsimme Dieppen ohi St.Valerien edustalle.

La 06.01.07

Aamulla herätessä vastassa olivat Doveriin verrattavat kalkkikalliomaisemat. Ankkuri ylös puolenpäivän jälkeen, edessä seuraavan niemen kierto. Tässäkin niemenkärjessä virrat ja vuorovesi nostattivat yllättävän korkeat aallot. Kärjen kierrettyämme tuuli alkoi vastoin sääennusteita nousta. Päätimme unohtaa Cherbourgin ja suunnistimme kohti Le Havren kaupunkia. Tällä neljän tunnin lopputaipaleella Orbiit koki kovimman merenkäyntinsä viimeiseen seitsemään vuoteen. Ei vielä vaarallista, mutta äärimmäisen epämukavaa matkustamista. Le Havren edustalla käännyimme sisääntuloväylälle tarkoituksenamme rantautua sataman suulla olevaan marinaan. Marinassa oleva merenkäynti ja laitureiden pieni koko tekivät kuitenkin suunnitelmamme tyhjiksi. Otimme yhteyttä VHF:ään, joka ystävällisesti ohjasi meidät Quinetten sulkujen kautta sisäsatamaan. Olo ilmaista 15 vrk:n ajan, vesi 24€/kuutio.

Laiturilla meitä odotti Ranskan tulli sadan miehen ja koiran voimin. Parin tunnin ajan tutkivat alusta perinpohjin ja ihmettelivät suomalaista saunaa. Perusteellisista etsinnöistä huolimatta joutuivat palaamaan kotiin tyhjin käsin.

Su 07.01.07

Tutkimusretki kaupunkiin. Kaunis, rinteelle rakentuva, ei mikään pikkukaupunki. Merimiesravintola ystävällisine omistajineenkin löytyi.

Ma 08.01.07

Suvin ja Penan päiväretkin Pariisiin. Nähty on Louvre puutarhoineen, Notre Dame, Riemukaari ja näktmät Eiffel-tornin huipulta!

Orbiitilla poliisivisiitti ja vesitankkaus.

Ti 09.01.07

Kelin odottelua. Ruokavarastojen täydennystä, pientä konehuoltoa ja paatin täydellinen torppaus.

Ke 10.01.07

Kelin odottelua. Leffoja.

To 11.01.07

Navy Barin omistajapariskunta vierailulla, saivat maistaa suomalaista känttyrieskaa punaviinin ja juustojen kera. Edelleen odotellaan keliä.

Pe 12.01.07

Ranskalainen toimittaja kävi kiinnostuneena haastattelemassa ja tekemässä jutun paikallisradioon. Kolme sotalaivaa parkkeerasi laituriin Orbiitin taakse. Keliä odotellaan.

La 13.01.07

Visiitti paikalliseen kauppahalliin, joka paikka pursusi liha-, juusto- ja herkkutiskejä. Maittuvia tuliasia =)

Su 14.01.07

Lähtö aamulla klo 06:00, vihdoin ja viimein. Ennusmerkit hyvät: suoraan suluista läpi! Virrat erittäin suotuisat mutkissa, joissa yleensä korkea meri ja ristiaallokkoa. Yöksi yritimme maihinnousua Jerseyn saarille, päädyimme kuitenkin laskemaa ankkurin saaren pohjoispuolelle.

Ma 15.01.07

Ensimmäinen päivä Atlantin mainingeissa, upeaa! Matka sujui jouhevasti, kunnes klo 14:30 kone sammui. Samantien koukku pohjaan ja tilannetta tutkimaan. Lopulta syyksi paljastui polttoainefiltterin tukkeutuminen . Koska keli oli hyvä ja ankkurisyvyys kohdallaan, korjasimme filtterin ankkurissa.

Ei aikaakaan, kun koko matkan peräämme huolehtinut Ranskan rannikkovartiosto karautti veneellä viereemme. Peruslitanian ”keitä olette-mistä tulette-minne menette” jälkeen toivottivat hyvää matkaa. Samanaikaisesti filtteri kunnossa ja kone rallatti jälleen iloisesti. Illalla tuuli ja merenkäynti kuitenkin nousivat ja pakottivat meidät hakeutumaan rannikon suojaan ankkuriin.

Ti 16.01.07

Pientä empimistä lähdön suhteen. Sääennuste lupaa tuulta viittä Beaufortia, myöhemmin (n. kuuden tunnin kuluttua) jopa kahdeksaa. Pääsemme kuitenkin kääntöpisteestä toiselle vakuutusyhtiön sallimissa tuulirajoissa ja tulemme Brestin lahdelle. Mainingit ovat upeita, korkeimmillaan yli horisontin ja pisimmillään n. sadan metrin pituisia. Porskutamme eteenpäin mitä ihanimmassa kesäsäässä, radio kuitenkin huutaa varoituksia yhä tiuhempaan tahtiin. Yritimme omatoimisesti valita suojasatamaa, mutta välittömästi kurssia muutettuamme huuteli Ranskan rannikkovartiosto jälleen peräämme ja kyseli aikomuksistamme. Kerromme tilanteen, ja saamme koordinaattien kera ankkuripaikan, joka on kuitenkin 15 mailia eri suunnassa kuin ajattelemamme paikka.

Riemua synkkyyden keskelle aiheuttaa kuitenkin satelliittisysteemimme, joka kuukauden reissussa olon jälkeen alkaa syöttää asiallista materiaalia. Tällä hetkellä ennuste on kuitenkin huono: kovaa tuulta seuraavaksi kahdeksi päiväksi.

Ke 17.01.07

Radio huutaa varoituksia koko yön ja kippari nukkuu koiranunta ja valvoo tilannetta. Ankkuripaikka n. 200m rannasta ja tuuli suoraan kohti. N. klo 09:30 se sitten tapahtuu, ankkuri pettää laakista n. 50m. Iso aalto ja 8 beaufortin tuuli, joka painaa suoraan meitä päin 15 mailin matkalta (ihmeellinen viranomaisten määräämä ankkuripaikka). Äkkiä kone käyntiin ja Pena pystyyn, keula kohti tuulta ja ankkuri ylös vaakasuorassa vesisateessa. Ranskan kiitettävästi toiminut rannikkovartiosto reagoi tilanteeseemme nopeasti ja ilmoittaa, että voimme siirtyä toiselle ankkuripaikalla  lähemmäksi rantaa. Paikka osoittautuu tuulelle ja aallokolle sopivaksi. Killumme loppupäivän n. parin metrin aallokossa tuulen puhaltaessa 6-9 Beaufortin voimalla.

To 18.01.07-La 20.01.07

Välillä tuuli puhaltaa melkein seitsemään Beaufortia, välillä on melkein tyyntä. Tyynempi ajanjakso on kuitenkin aina niin lyhyt, ettei meri sen aikana ehdi edes kunnolla rauhoittua.

La 20. pvä keli tyyntyy. Innolla odotamme sunnuntain säätiedotusta. Satelliittisysteemi toimii nyt moitteettomasti ja antaa tietoa kiitettävästi ja riittävästi. Illalla säätiedotusta tarkoin tutkittuamme päätämme yrittää lähtöä sunnuntai-aamuna. Lähtö on ajoitettava joko aamuun tai iltaan, sillä seuraavassa niemenkärjessä on jopa 5 solmun virta.

Su 21.01.07

Lähdemme liikkeelle aamuhämärissä, ankkuripaikalla keli melko hyvä, pientä maininkia. Päästyämme meitä suojaavan niemen ohi huomaamme kuitenkin swellin olevan liian kova, jotta voisimme turvallisesti kiertää n. tunnin matkan päässä olevan, suuremman niemen. Ennen käännöstä takaisin aalto ehtii nousta n. neljän metrin korkeuteen.

Meille osoitetaan jälleen uusi ankkuripaikka. Paikalle saapuessamme meitä kuuntelee VHF:n kautta bratislavalainen kauppalaiva M/S Nika. Aluksella ei ole provianttia, jäljellä ainoastaan kahvia ja makaronia. Nika pyytää meiltä mahdollisuutta toimittaa jonkinlaista provianttia, mitä tahansa. Keräämme omista vähistä ruokavarastoistamme muutaman ruokakassin ja lastaamme ne Busterin kyytiin. Kapteeni oli mitä kiitollisin, maksoi tavaroista reilusti ja antoi vaivanpalkaksi pullon viskiä ja kartongin tupakkaa.

Illan vietämme säätiedotuksia odotellen.

Ma 22.01.07

Aamulla otamme yhteyttä bunkrausfirmaan ja joudumme ilmoittamaan, että kelien takia emme pääse Lorientin kaupunkiin, jossa olimme suunnitelleen bunkkeroinnin tapahtuvaksi. Firma ei ilahdu uutisesta, kuorma-auto odottaa Lorientissa ja raksuttaa rahaa. Hetken pohdinnan ja kymmenien puhelinsoittojen sekä VHF:ssä vietetyn ajan jälkeen saamme luvan suorittaa bunkrauksen läheisessä Douarnenzin kaupungin kalasatamassa. N. klo 12:00 starttaamme koneen ja suuntaamme kohti Douarnenezia.

Tässä vaiheessa ystäväaluksemme Nika on kuullut keskustelumme VHF:ssä ja pyytää, josko voisimme toimittaa heille provianttia sekä 2000 litraa vettä pääkonetta varten. Selvittelemme asiaa eri viranomaisten kanssa, jotka suhtautuvat suunnitelmaan suopeasti.

Douarnenezissa kiinnityimme laituriin kalasatamaan ja saimme satamakapteenilta luvan ottaa vettä. Tankkiauton saapuessa paikalle n. klo 14:00 alkaa aluksen papereiden kopiointi urakalla. Lisäksi autonkuljettajan pitää saada maksu suoraan käteen ennen bunkrauksen aloittamista. Neljän automaatin kautta takaisin rantaan rahat kourassa. Tankkaus voi alkaa!

Ranskalaisilla ei kuitenkaan pyynnöstä huolimatta ole Camlock-liitintä mukanaan, joten joudumme liruttamaan polttoaineen tankkeihin.

Kalasatamasta bongasimme myös matkan ensimmäisen hain! Laiturilla lojui kalastajien ja lokkien hylkäämänä n. puolen metrin pituinen hietahai. Pienestä koostaan huolimatta sen purukalusto oli melkoinen.

Nikan sekä oma provianttimme haettiin paikallisesta halpamarketista. N. klo 20:00 suuntasimme kauppakasseinemme kohti Nikaa. Puolenyön aikaan oli vesi sekä proviantti saatu siirretyksi, ja siirryimme omalle tutulle ankkuripaikallemme.

Ti 23.01.07 

Päivä tuulta ja tyrskykalastusta. Kalaa ei tule, mutta tuuli tyyntyy ja sitä mukaa merikin rauhoittuu. Emme kuitenkaan halua lähteä yötä vasten ylittämään niemenkärkeä, jossa virta saattaa nousta jopa yli viiden solmun. Lähtö seuraavana aamuna klo 07:00.

Ke 24.01.07

Lähtörutiinit tavalliseen tapaan. Meri on olosuhteisiin nähden hyvä, osumme oikeaan aikaan niemenkärkeen ja saavutamme ennätyksellisen 12.6 solmun nopeuden. Matka jatkuu sivumyötäisen myötä hyvää vauhtia koko päivän. Illalla laskemme ankkurin Dumet-lahdelle.

To 25.01.07M/S Orbiit ankkurissa pohjois-Espanjan Santaderin edustalla 29.1.1007. Kuvaaja: L.Alberto Martínez Magadán

Pääsemme jatkamaan edelleen koillistuulen siivittämänä ja illalla ankkuroimme D’Oleron-saaren länsipuolelle.

Pe 26.01.07

Lähtö seitsemän nurkissa aamulla, tavoitteena Fuenterrabian lahti Ranskan ja Espanjan rajalla. Matka joutuu nopeasti n. 8½ solmun vauhtia, saavutamme tavoitteemme n. klo 03:00.

La 27.01.07

Aamulla silmät auki, edessä avautuva kaupunki lumisine vuorenhuippuineen usvan peitossa. Olemmeko Alpeilla vai Espanjassa? Lumi on laskeutunut Espanjan pohjoisrannikolle; kannet jäässä ja miehistö nurin. Ankkuri ylös n. klo 09:00. Päivän aikana saamme seurailla Espanjan pohjoisrannikkoa ja ihailla jylhiä maisemia. Perillä Santanderissa n. klo 21:00, yöksi jäämme ankkuriin aivan sataman läheisyyteen.

 

Matkapäiväkirjaan tulee lisää tekstiä, kun sitä nyt matkan jälkeen keritään tekemään !