1 + 2

Yi yi

Taiwan / Japani 2000

Tuotantoyhtiöt: AtomFilms,  Nemuru Otoko Seisaku Iinkai,  Omega Project,   Pony Canyon Inc. Käsikirjoitus ja ohjaus: Edward Yang. Musiikki: Kai-Li Peng. Kuvaus: Wei-han Yang. Leikkaus: Bo-Wen Chen. Näyttelijät: Nien-Jen Wu ( N.J.),  Elaine Jin (Min-Min), Issey Ogata (Ota),Kelly Lee (Ting-Ting), Jonathan Chang (Yang-Yang), Hsi-Sheng Chen (Ah-Di), Su-Yun Ko (Sherry),  Michael Tao,  Shu-shen Hsiao (Hsiao Yen), Adrian Lin (Li-Li),  Pang Chang Yu (Fatty), Ru-Yun Tang (Min-Minin äiti),  Shu-Yuan Hsu,  Hsin-Yi Tseng (Yun-Yun).

174 minuuttia                

Aasialainen elokuva yhdistetään, populääristi sanottunaainakin hongkongilaisiin taistelufilmeihin. Kerhossamme nähtiin viime pääsiäisenä kiinalainen spektaakkeli, joten nyt on taiwanilaisenvuoro. Taiwanilaista   elokuvaa ei Suomessa liiemmälti tunneta. Oscar-palkittu Ang Lee on tunnetuin   aasialaisista elokuvista maan ohjaajista. Taiwanilaista elokuvaa pidetään kaikkein eurooppalaisimpana. Niistä löytyy sekä eurooppalaisille tuttuja näkökulmia kaupunkilaiselämäntyylistä että korostuksia ohjaajavetoisesta taide-elokuvasta. Vierasta puolestaan ovat suhteet Kiinaan ja  uskonnolliset viittaukset.
                     
Edward Yang on yksi Taiwanin merkkiohjaajista. Ensimmäiset elokuvat löytyvät jo 1980-luvulta; läpimurto 1991 nuorisokuvauksella, joka on englanninkieliseltä nimeltään ”A Brighter summer day”.
                     
”1+2” on Yangin  uusin aluevaltaus urallaan;  Hänet palkittiin Cannesissa parhaasta ohjauksesta v. 2000. ”1+2” on kolmituntinen taipeilaisen porvariperheen muotokuva. Lyhyesti sanottuna: Langon häistä anopin hautajaisiin. Elokuvan päähenkilö on perheenisä, ylityöllistetty tietokonealan yrittäjä NJ. Perheen äiti Min-Min käy töissä. Lapsia on kaksi , 13-vuotias Ting ja 8- vuotias poika Yang Yang. Lisäksi talossaasuu vaimon iäkäs äiti.
                     
Helsingin Sanomien elokuvakriitikko Helena Ylänen luonnehtii Yangin tyyliä niin näkymättömäksi ja asenteettomaksi, että ”1+2”:n kiteyttäminen muutamaan sanaan on lähes mahdotonta ja rikos ohjaajan pyrkimyksiä kohtaan. Elokuvasta puuttuu dramatisointi ja merkitysten tyrkytys, jonka johdosta kertominen vie aikaa. Tästä johtuu elokuvan pitkä kesto.
 
Hieman yllättäen perheenjäseniä seurataan enemmän erikseen kuin yhdessä. Jäsenten erilaiset matkat johtavat niin Tokioon kuin uskonnollisten oppi-isien luokse. Tuloksena on hienosävyinen, kaunis ja tasapainoinen kokonaisuus. Oma viehätyksensä on perherakenteella - vanhemmat elävät menneisyyttä, nuorimmat etsivät tulevaisuutta, joille nykyhetki antaa puitteet. Kaikki on hidasta liikettä. Ohjaaja Yang on onnistunut poistamaan elokuvasta kliseet ja keinotekoiset ratkaisut. Elokuvan alkuperäinen nimi ”yi, yi”, jonka suora käännös on ”Yksi, yksi”. Yang valitsi elokuvan kansainvälisen nimen englanninkielen sanoista ”A one and a two”, mikä kuvaa jazzmuusikkojen tapaa panna biisi käyntiin.    

Internet Movie Database