Varjoja paratiisissa
Suomi 1986
 

Tuottaja, Ohjaaja, Käsikirjoittaja: Aki Kaurismäki. Kuvaus: (Eastmancolor 1:1,85) Timo Salminen. Lavastus: Pertti Hilkamo. Musiikki: Topi Sorsakoski & Agents, Albert Collins, Elmore James jne. Leikkaus: Raija Talvio. Näyttelijät: Matti Pellonpää (Nikander), Kati Outinen (Ilona), Saku Kuosmanen (Melartin), Esko Nikkari (Työkaveri), Kylli Köngäs (Ystävätär). Pituus: 74 minuuttia.

Aki Kaurismäen elokuvat voidaan karkeasti jakaa kolmeen kategoriaan: Klassikkofilmatisoinnit, huumorielokuvat ja työläiselokuvat. Viimeksi mainittuun kuuluvat elokuvat VARJOJA PARATIISISSA (1986), ARIEL (1988) ja TULITIKKUTEHTAAN TYTTÖ (1990), joissa kaikissa ilmenee Aki Kaurismäen elokuvien merkittävin ominaispiirre – intiimi kamarielokuvamaisuus (vrt. Robert Bressonin teokset).

Trilogian avaus, jota useasti pidetään sarjan parhaimpana; on Valintatalon kassan ja roskakuskin koominen mutta toisaalta traaginen rakkaustarina. A. Kaurismäellä on aina ollut näkemystä luoda sympaattisia ja erikoislaatuisia henkilöhahmoja, yhteiskunnan vähäosaisista "mattimeikäläisistä", joilla on omat pienet unelmansa. VARJOJA PARATIISISSA on juuri tästä esimerkistä hyvin käypä. "Rock-sukupolven Heikki ja Kaija" (Antti Alanen).

Monet ovat sitä mieltä, että Aki Kaurismäki tekee / ohjaa samaa elokuvaa, joka luotuu / uudistuu sisältä päin. Tämä ilmenee myös hänen ulkomaisissa töissään kuten I HIRED A CONTRACT KILLER (1990), Englanti ja BOHEEMIELÄMÄÄ (1992) Ranska. On kieli sitten suomi tai joku muu, A Kaurismäen elokuvat sykkivät usein niukkoja mutta tehokkaita näyttelijäsuorituksia. Tunnettuja kaurismäkeläisiä ovat mm. Kari Väänänen, Kati Outinen, Sakari Kuosmanen, Esko Nikkari... Huomattavin heistä on ehdottomasti Matti Pellonpää (1951–1995), joka palkittiin 90-luvun alkupuolella Felix-palkinnolla – Euroopan parhaimpana miesnäyttelijänä.

Aki Kaurismäki täydensi työläistrilogiaansa v. 1996 hienolla elokuvalla KAUAS PILVET KARKAAVAT, johon hän aluksi myös suunnitteli luottonäyttelijäänsä Matti Pellonpäätä.

Tämä (VARJOJA PARATIISISSA) PAUKUN LEFFAKERHON valinta kotimaiseksi elokuvaksi on myös kunnianosoitus suomalaiselle elokuvalle, joka Kaurismäkien kautta on suorittanut kauan odotetun nk. varsinaisen kansainvälisen läpimurron.

Elokuvan nimi viittaa Erich Maria Remarquen (1898-1970) romaaniin, ilmeisesti teokseen "Taivas ei tunne suosikkeja".

 
Hyppyleikkauksia tai ei – Suomen Godard – Good Art!
 

Internet Movie Database