Flathead eli sivuventtiili 1929 - 1952 (-1972 Servi-Car)

 

1929 Esiteltiin Model D eli ensimmäinen sivuventtiili koneinen Harrikka. 45 kuutiotuumainen (750 cc) D Solo ja DL Sport Solo malli.

Kuvassa Model D.

1930 valmistettiin sivuventtiilikoneita 45 ja 74 kuutiotuumaisina.

45 kuutiotuumaiset mallit: D Solo, DL Sport Solo, RLD Special Sport Solo ja DS Sidecar Twin (sivuvaunullinen).

74 kuutiotuumaiset: V Solo, VL Sport Solo, VS Sidecar Twin ja VC Commercial.

1931 tuotannossa oli samat mallit kuin edellisenä vuonna. Kokonaistuotanto määrä oli noin puolet 1929 vuoden tuotannosta.

1932 vuonna esiteltiin Servi-car eli kolmepyöräinen 45 kuutiotuumaisella koneella joka säilyi tuotannossa 1972 vuoteen asti. R malli korvasi D mallin 45 kuutiotuumaisissa muutoksia mm : laturi siirtyi vaakatasoon moottorin eteen, Linkert kaasutin jne. Ison lättäpään mallisarja pysyi samana kuin aikaisemmin.

Kuvassa 32 VL 74

45 kuutiotuumaiset mallit: R Solo, RL Sport Solo, RS Sidecar Twin, RLD Special Sport Solo

Servi-Cars mallit 45 kuutiotuumaisia: G Servi-Car, GA Servi-Car, GD Servi-Car Large Compartment, GE Servi-Car Large Compartment

1933 74 kuutiotuumaisiin tuli tehtaan hotrod malli VLD, alumiinimännillä tuotti 5:1 puristuksilla 36 heppaa. Servi-Car mallisarja sai GDT mallin.

Kuvassa VL 74

1934 isojen lättäpäiden mallisarja vähän muuttui. VD Solo, VFDS Sidecar Twin, VDS Sidecar Twin, VLD Special Sport Solo

1935 80 kuutiotuumainen lättäpää esiteltiin. 45 kuutiotuumaisiin tuli lisää RLDR Competition Special malli ja 74:seen VLDJ Competition Special. Servi-Car mallit pysyivät entisellään.

80 kuutiotuumaiset olivat: VLDD Sport Solo, VDDS Sidecare

1936 Pikkulätyskän mallit pysyivät entisellään. 74 kuutiotuumaisista poistui VFDS malli. 80 kuutiotuumaiset olivat VLH Sport Solo ja VHS Sidecar.

Kuvassa VLH 80

1937 R mallinimi muuttui W:ksi ja V muutui U:ksi. U malleihin tuli 4 vaihteinen laatikko.

45" : W Solo, WL Solo, WLD Special Sport Solo, WS Sidecar Twin, WLDR Competition Special

74" : U Solo, US Sidecar Twin, UL Special Sport Solo

80" : UH Solo, ULH Sport Solo, UHS Sidecar

1938 öljy ja latausmittarit korvattiin merkkivaloilla. W ja WS mallit poistui 45" valikoimasta, myös 45" tuli nyt 4 vaihteiseksi. Isokoneiset mallit pysyivät ennallaan.

Kuvassa 74" UL malli.

1939 "kissansilmä" eli "cat's-eye" mallinen mittaripaneli otettiin käyttöön. HD lähetti kaksi WLA prototyyppiä Fort Knoxiin testiin. Myyntimallit pysyivät samoina kuin edellisvuonna.

1940 Armeija tilasi 745 WLA mallia Maaliskuussa. Myyntimallit pysyivät samoina kuin aikaisempina vuosina.

1941 Myyntimallit pysyivät samoina kuin aikaisempina vuosina.

Kuvassa 74" U malli.

1942 WLA mallia valmistettiin 13 460 kpl.

Kuvassa WLD 45" siviilimalli.

1943 WLA mallia valmistettiin 24 717 kpl.

1945 WL ja U-sarjaan sai optiona alumiinikannet.

1952 tehtiin viimeiset W, WL ja WLA mallit, tästä eteenpäin tehtiin flathead koneita vain Servi-Car malleihin.