Harley-Davidson moottorien historia

Ensimmäinen V-Twin :1909 
Kuusivuotta vanha Harley-Davidson Motor Company kehitti ensimmäisen V-Twin moottorin. 49,5 kuutiotuumainen moottori kehitti seitsemän hevosvoimaa. Kaksi sylinteriä  45-asteen kulmassa  muodostui nopeasti  Harley-Davidsonin tavaramerkiksi.



 
 

F-Head: 1911 
"F-head" eli sekaventtiilikone toimi Harley-Davidsonien moottorina vuoteen 1929 asti.



 
 

Flathead: 1929
45 kuutiotuumainen V-Twin moottori (joka tunnettiin myöhemmin fatheadina ja lättäpäänä) esiteltiin D mallina. Perusmoottori oli tuotannossa aina vuoteen 1972 asti. 


 
 

Knucklehead: 1936 
Harley-Davidsonin kehitti EL moottorin, kannen yläpuolisilla venttiileillä, 61 kuutiotuumaisen voimakoneen. Lisääntynyt teho ja uusi tyylikkäästi muotoiltu moottori sai nopeasti lempinimen "Knucklehead," eli rystypää johtuen erikoisista keinuvipujen koteloista. Samana vuonna HD esitteli myös 80 kuutiotuumaisen sivuventtilikoneen (flathead, lättäpää).

 
 

Panhead: 1948
Uudet ominaisuudet tulivat 61 ja 74 kuutiotuumaisiin kansiventtiilimoottoreihin, alumiiniset kannet ja hydrauliset nostajat. Uutta olivat myös yksiosaiset, kromatut venttilikopat jotka muistuttivat kakkupannua. Lempinimi panhead eli pannupää oli luonnollisesti ulkonäöstä. 


 
 

Shovelhead: 1966
Ensimmäiset "Shovelhead" eli lapiopäät tulivat Electra-Glide malleihin, korvaten Panheadin. Ensimmäisten vuosien (Early-Shovel) mallien alakerta oli peritty viimeisestä Panheadista, 1970 koneen alakerta uusiutui ja malli tunnetaan suomessa Tötterö-Shovelina.

 
 

Evolution®: 1984
Harley-Davidson esitteli 1340cc V² Evolution moottorin viidessä eri pyörämallissa, kaikki uusia Softail malleja. Seitsemänvuotisen kehitystyön seurauksena, Evolution moottori tuotti enemmän tehoa koko käyntialueella, kävi viileämpänä, puhtaampana ja oli öljytiivis. 



 
 

Twin Cam 88: 1999
 Twin Cam 88 nimi tulee kahdesta nokka-akselista. Tämä moottorimalli on jossainpäin saanut lempinimen "Fathead" eli pölkkypää johtuen isoista kansista. 

 

Revolution: 2001 
Nestejäähdytteinen 1130cc, 115 hevosvoimainen ja 9000 rpm kiertävä moottori.