Harley Davidson Motor Company historia

 

               

Arthur Davidson, Walter Davidson, William S. Harley , William A Davidson.

1903 21 vuotias William S. Harley ja 20 vuotias Arthur Davidson rakensivat ensimmäisen Harley-Davidson moottoripyörän. Pyörä oli rakennettu kilpapyöräksi, se oli varustettu 3-1/8 tuuman porauksella ja 3-1/2 tuuman iskulla, kuutiotuumia löytyi 25 (410 cc). Ensimmäisenä vuonna valmistettiin 3 kpl moottoripyöriä.

1904 Teollinen tuotanto alkoi Davidson perheen takapihalla liiterissä. Pyörä oli nyt 30 kuutiotuumainen yksisylinterinen Silent Gray Fellow.

1907 Harley-Davidson yhtiö rekisteröitiin. V-Twinin ensimmäinen prototyyppi valmistettiin. Ainoastaan 150 moottoripyörää myytiin tänä vuonna. Esimmäiset pyörät poliisien käyttöön myytiin.

1908

 

1909 HD teki ensimmäiset V-Twin koneet. Kuutiotuumia oli 49,5 ja hevosvoimia 7.

 1911 HD valmisti ensimmäiset ”F-head” eli sekaventtili harrikat jotka olivat tuotannossa vuoteen 1929 asti.

 1914 sai harrikan ostettua sivuvaunulla varustettuna.

 1915 tuli 3 vaihteiset vaihdelaatikot tuotantoon.

 1920 HD:stä tuli maailman suurin moottoripyörien valmistaja jolla oli yli 2000 jälleenmyyjää 67:ssä maassa.

 1921 ensimmäiset 74 kuutiotuumaiset V-Twinit tulivat markkinoille mallinimillä JD ja FD.

 1925 Joe Petrali alkoi kilpailemaan HD:llä. Hän oli yksi menestyksekkäimmistä dirt-track kuskista HD:llä.

 1926 yksisylinteriset mallit tulivat uudelleen myyntiin sitten vuoden 1918. Mallinimet olivat A, AA, B ja BA. Oli sekä sivuventtilisä että kansiventtilisiä malleja.

 1928 tuli JD malli markkinoille. Pyörän huippunopeus oli 85-100 mph. 1928 kaikkiin malleihin oli saatavissa myös etujarru.

 1929 flathead eli lättäpäät tulivat markkinoille 45 kuutiotuumaisina mallinimellä D. Perusmoottori säilyi tuotannossa vuoteen 1972 asti.

 1935 Japanilaiset alkoivat valmistaa lisenssillä HD:tä japanissa. Pyörän nimi oli Rikuo. Joe Petrali voitti HD peashooter kaikki kolmetoista American Motorcycle Association National Championship dirt track kilpailua.

 1936 tuli tehokas EL malli 61 kuutiotuumaisena kansiventtilein varustettuna markkinoille. Malli tunnetaan paremmin nimellä Knucklehead. Tänä vuonna tuli markkinoille myös 80 kuutiotuumainen sivuventtiili kone.

 1937 markkinoille tulivat ensimmäiset WL mallit. Tänä vuonna Joe Petrali rikkoi nopeusennätyksen ajamalla 136,183 mph modifioidulla 61 kuutiotuumailella knuckleheadilla.

 1942 HD valmisti XA mallia joka normaalista poiketen boxerikone. XA mallia valmistettiin 1011 kappaletta.

 1945 Toinen Maailmansota loppui ja HD oli valmistanut 90 000 WLA pyörää sotakäyttöön.

 1946 HD esitteli 45 kuutiotuumaisen WR kilpamallin.

 1948 tulivat 61 ja 74 kuutiotuumaiset Panhead mallit markkinoille. Niissä olivat kannen yläpuoliset venttiilit, alumiinikannet sekä hydrauliset nostajat.

 1949 tuli markkinoille FL Hydra-Glide malli jossa oli hydraulinen etujousitus.

 1952 tuli esimmäinen Sportsteri markkinoille mallinimellä K. Erikoisuutena sportsterissa on muista HD malleista poiketen moottori ja vaihdelaatikko samaa pakettia. Esimmäiset sporsterit olivat sivuventtilisiä. 

1953 Indian motorcycle ajautui konkurssiin. Ja HD:stä tuli ainoa amerikkalainen moottoripyörien valmistaja.

 1956 itse Kuningas Elvis Presley istahti KH (Sportster) harrikan kyytiin. Ja joku otti siitä kuva ja laittoi Enthusiast  lehden kanteen.

 1957 Sportstereista tuli virallisesti Sportstereita. Kone muuttui 55 kuutiotuumaiseksi, venttiilit tulivat kanteen ja mallinimeksi XL.

 1958 Duo-Glide malliin tuli hydraulinen takajousitus.

 1964 Servi-Car sai ensimmäisenä harrikkana sähköstartin.

 1965 Electra-Glide korvasi Duo-Glide mallin. Electra-Glide oli ensimmäinen Fl malli johon sai sähköstartin. Möyhemmin samana vuonna myös Sporsteriin sai sähköstartin.

 1966 Shovelhead moottorit korvasivat Panheadit Electra-Glide malleissa.

 1969 HD yhdistyi AMF:ään (American Machine and Foundry Company).

 1970 valmistui ensimmäinen Sportsterin XR 750 malli joka oli suunniteltu kilpakäyttöön.

Samana vuonna Bonnevillen suola-aavikolla Cal Rayborn rikkoi maanopeusennätyksen Sporster-moottorisella streamliner:lla 265 mph.

 1971 FX 1200 Super Glide malliin tuli kevyt ja sporttinen keula (samanlainen kuin Sportstereissa).

 1977 FXS Low Rider malli tuli markkinoille. Samaisena vuonna ilmestyi Sportsterista tyylikä Café Racer mallinimellä XLCR.

 1980 FTL malli markkinoitiin.

 1981 HD irtautui AMF:stä.

 1982 FXR/FXRS Super Glide II

 1984 esiteltiin uusi ja tehokas Evolution 1340 cc moottori. Moottori oli entisiä tehokkaampi (joka nopudessa), kävi viileämpänä, puhtaampi ja öljytiiviimpi. Moottori ruuvattiin kiinni Softail malliin.

 1986 Sporster sai myös oman Evolution koneensa.

 1987 HD markkinoi "Buy Back” ohjelman jolla se hyvittää Sporster XLH 883:sta täyden ostohinnan jos pyörän vaihtaa FL tai FX malleihin kahden vuoden sisällä.

 1988 Springer etuhaarukka palasi tuotantoon FXSTS malliin. Sporterista tuli myös 1200:nen malli.

 1990 esiteltiin FLSTF Fat Boy malli.

 1992 HD osti osan Buell Motorcycle Company:sta. Buell alkoi käyttämään XLH 883:sen moottoria.

 1994 HD rakensi kilpakäyttöön VR1000 pyörän. Kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu kone oli vesijäähdytteinen.

 1995 tuli klassinen FLHR Road King malli myyntiin. Ultra Classic Electra Glide oli ensimmäinen harrikan malli jossa oli ruisku.

 1999 asennettiin kaikkiin big twineihin uusi Twin Cam 88 moottori.

 2001 tuli tuotantoon nestejäähdytteinen VRSCA V-Rod . V-Rod on VR-1000:sta kehitetty moottori kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla tuottaen 115 hevosvoimaa.