Osien sinkitys kotikonstein

Ohjeet poimittu internetin keskustelupalstoilta. En ole itse kokeillut enkä ota mitään vastuuta hommasta.

 

Löysin uutta käyttöä sitruunahapolle tehdessäni sinkityslaitosta.
Tein vanhan 1,5 V pariston, ei alkali, (-) navan sinkistä kaksi anodilevyä ja 5% sitruunahaposta elektrolyytin lisäämällä siihen 10% pöytäsuolaa (NaCl) sähkönjohteeksi. Pinnoitettavana oli kaksi 20% sitruunahapolla ruosteesta puhdistettua pinnaa. Virtalähteenä toimi 1,5 V paristo, (+) kytkettynä sinkkilevyihin ja (-) pinnoihin, virtaa irtosi 0,15 A. Tunnin prosessoinnin jäälkeen pinnat olivat tasaisen harmaan sinkkikerroksen päällystämät ja kiilloituksen jälkeen kuin uudet !
Laajennan laitosta isommalla virtalähteellä (6V/4A akkulaturi), jolloin voin käsitellä yhden pinnasatsin tunnissa. Sillähän pääsee jo tuntipalkoille !
Tuolla systeemillä voi myös sinkitä tankin sisäpuolelta. Ruosteenpoiston jälkeenhän elektrolyytti on tallessa, suola sekaan, (-) tankin runkoon ja (+) sinkkianodiin tankin sisään. Isoja sinkkianodeja käytetään veneissä, ei maksa paljon (esim Biltema myy). On varmasti parempi kuin ettei käsittele ollenkaan tai fosforihapolla aikaansaatu fosfaattikalvo.
Pitäisköhän tämä patentoida ?

 

Ja sitten toinen, vähän kehittyneempi versio....

Itse väsään pystyyn omaa sinkityskokeilua Classic&Motorcycle Mechanics (Nov 1998) mukaisesti:
- muoviastia
- DC virtalähde (esim SP-elektroniikka 1000mA 21e, 7 asentoa jännitteelle)
- Sinkkilevy (esim. romuttamo tai veneliike)
- Sinkkikloridi ZiCl 20g (Yliopiston apteekki 100g 21e)
- Ammoniumkloridi NH4Cl 120g (Yliopiston apteekki 500g 5e)
Liuotus:
-sinkkikloridi 20g - 250ml lämmin hanavesi
- ammoniumkloridi 120g - 750g hanavesi
Suhteuttaen saa isompia annoksia ;)

sekoitetaan varovasti yhteen (muista kumihanskat, suojalasit)

Kytke plusnapa sinkkilevyyn ja miinusnapa sinkittävään esineeseen, pienillä virroilla (jännitteellä) tulee sileämpi pinta.

Kun pinta on valmis, pese osa hanan alla ja anna kuivua. Osan kuivuttua voi sen kiilloittaa tai hangata karkealla mataksi.

Unohdin tuossa mainita, että ennen sinkitystä osat täytyy tietysti valmistaa sinkitykseen eli
1. Puhdistus esim. liuottimella (esim. trikloorietyleeni) tai esim. natriumhydroksidilla(lipeäkivi) 
= rasvat pois 

2. Peittaus hapolla esim. rikkihappo, fosforihappo tai suolahappo. Näista suolahappo on ehkä kotioloissa helpoin koska huonelämpötila riittää. 
vahvuus lämpötila aika
Suolahappo 15-20% 15-20C 30s-5min
Fosforihappo 15-20% 50-80C 
Rikkihappo 5-20% 60-85C 10 min
Myös orgaaniset hapot käyvät (mm. sitruunahappo) ja ovat turvallisempia
= ruoste ja muu kuona pois

Happoja laimennettaessa on hyvä muistaa vanha sanonta: ensin vesi, sitten happo, muuten tulee käteen rakko.

Tämän jälkeen pesu hanan alla, eikä osaan saa sitten koskea käsin tai meni uusiksi.

3. Sinkitys