Ken Holmes:
Avalokiteshvara – myötätunnon bodhisattva

Tiibetiläiset tuntevat Avalokiteshvaran nimellä Chenrezig.  In English

 

 

Universaali rakkaus ja myötätunto ovat jokaisen bodhisattvan hengellisyyden perusta, mutta missään ne eivät ilmenny niin selkeästi kuin Chenrezigissä. Monella tapaa hän on myötätunnon arkkityyppinen ilmaisu, ja myötätuntoa tarvitaan ehdottomasti, jotta valaistuminen voidaan saavuttaa. Hänestä puhutaan kaikkialla mahayana-buddhalaisuudessa, joko erityisenä olentona tai yleisemmin bodhisattvan arkkityyppinä, jonka ydinolemus on jokaisen buddhan rakkautta.

 

Legenda Chenrezigistä erityisenä olentona

 

Olipa kyseessä pelkkä tosiseikka tai hämärän peitossa oleva legenda, tarina Chenrezigistä on myös kertomus siitä, miten myötätunto kehittyy mielessä. Myötätunto syntyy aluksi vilpittömänä toiveena valaistua ja visiona elämän tarkoituksesta asettaa muut etusijalle. Alun perin sankarillinen ajatus auttaa muita kypsyy ja syvenee, kun loputtoman tehtävän laajuus alkaa valjeta ja samsaran pohjimmainen luonne selkenee. Ihminen tunnistaa myös tietämättömyyden pirulliset taidot väistää totuutta ja sen kierot yritykset tuhota totuus. On pakko oppia käsittelemään sitä monelta suunnalta yhtä aikaa. Sitten kun hyvä ja paha ovat kauan taistelleet, yksilö tuntee tarpeen päästä lähemmäksi ongelman ydintä ja ystävystyä sen kanssa sen sijaan, että taistelisi tai hyökkäisi sitä vastaan. Sitä varten on opittava, miten saadaan liikkeelle sekä naisellinen että miehinen puoli mielen rakastavasta myötätunnosta ja miten olla sekä dynaaminen että vastaanottavainen silloin, kun mielen lukemattomien ilmentymien kanssa työskennellään. Näitä vaiheita kuvaa perinteinen tarina:

 

Hyvin kauan sitten tuhat nuorta miestä vannoi tulevansa buddhaksi ja jokainen heistä teki erilaisen päätöksen. Eräs päätti tulla Gautama Buddhaksi aikana, joka silloin oli kaukaisessa tulevaisuudessa, ja hänestä tuli meidän aikakautemme Buddha. Toinen, Chenrezig, päätti, ettei hän valaistuisi ennen kuin kaikki muut olisivat onnistuneet siinä, hän lupasi auttaa kaikkia muita heidän tehtävässään ja olla palvelija jokaiselle, joka toivoo saavuttavansa valaistumisen missä päin universumia tahansa. Hän opettaisi heitä ja kysyisi heidän kysymyksiään buddhilta, sillä ihmisten on usein vaikea muodostaa kysymyksistään selkeitä.

 

Hän tunsi suurta myötätuntoa kaikkia olentoja kohtaan ja matkusti tiheään heidän erilaisilla asuinpaikoillaan olemassaolon tiloissa korkeimmista jumalten asuinsijoista säälittävimpiin helvetteihin. Mitä enemmän kaikkialla vallitsevaa kärsimystä ja sekaannusta hän näki, sitä enemmän hän tahtoi auttaa. Hän rukoili buddhia: "Kunpa voisin auttaa kaikkia olentoja. Jos joskus väsyn tähän työhön, hajotkoon ruumiini tuhanneksi kappaleeksi."

 

Sen jälkeen hän vieraili alimmassa helvetissä (avici-helvetti) ja vapautti siellä kaikki ne olennot, jotka ottivat hänen opetuksensa vastaan. Aste asteelta hän eteni maailmoissa ylöspäin kohti jumalten maailmaa. Hän katseli maailmankaikkeutta ja näki, että vaikka hän oli vapauttanut tuhansia olentoja alempien maailmojen kärsimyksistä – eläimiä, henkiä ja helvettiolentoja – tuhannet uudet vyöryivät sisään ottaakseen heidän paikkansa. Hän oli uupunut ja epätoivoinen ja hänen päättäväisyytensä katosi. Niin hänen kehonsa hajosi tuhanteen kappaleeseen kuin granaattiomenan siemenet. Hän huusi avukseen kaikkia buddhia, jotka tulivat pelastamaan häntä suurin joukoin kuin lumihiutaleet ja tekivät hänestä ehjän taas. Sen jälkeen hänellä oli yhdeksän päätä ja tuhat kättä ja Buddha Amitabha lisäsi siihen vielä erityisesti siunaamansa pään, jolla oli hänen korkeampaa viisauttaan. Sitten bodhisattva Vajrapani lisäsi raivoisan pään, joka symbolisoi kaikkien buddhien erityisvoimia. Siksi Chenrezig kuvataan toisinaan tuhatkätisenä ja yksitoistapäisenä.

 

Uudessa muodossaan Chenrezigistä tuli vielä voimakkaampi kuin ennen, mutta samsaran monenlaiset kärsimykset saivat hänet silti kyyneliin. Hän otti taas pyhän valan kaikkien buddhien edessä: "En tahdo valaistua ennen kuin viimeinenkin olento on vapautettu." Kerran hänen myötätuntoiset kyyneleensä vierivät maahan ja siihen kohtaan kasvoi kaksi lootuksen kukkaa. Kummastakin ilmestyi naispuolisen bodhisattvan, Taran, hahmo; toinen valkoinen ja toinen vihreä. Tara (tiibetiksi drolma) merkitsee Pelastajatarta, Häntä joka kantaa samsaran meren yli. Kaksi Taraa tahtoivat olla Chenrezigin dharmasisaria ja auttaa häntä saattamaan olentoja valaistumiseen.

 

Mahayana-teksteissä kerrotaan myös, että Chenrezig uhrasi mantransa om mani padme hung buddhalle, joka neuvoi häntä käyttämään sitä hyvin erityisenä keinona olentojen vapauttamiseen. Valaistunut siunasi mantran ja korosti, että siinä ruumiillistui kaikkien buddhien yhdistynyt myötätunto. Silloin jumalat ripottelivat kukkasateen maailmoihin, maa järisi lievästi ja ilma täyttyi taivaallisten olentojen mantranlausunnasta.

 

Chenrezig – Tiibetin johtotähti

 

Ei ole tavatonta, että buddha tai jopa bodhisattva asetetaan jonkin tietyn uskonlahkon keskiöön, kuten esimerkiksi Buddha Amitabha japanilaisen Puhtaan maan buddhalaisuuden koulukunnassa. Mutta että kokonainen kansakunta, jolla on suurin valikoima buddhalaisia opetuksia maan päällä, pitää Chenrezigiä johtajanaan ja suojelijanaan, on todellakin suosionosoitus.

 

Tiibetiläiset uskovat, että ammoiset kuninkaat, jotka toivat buddhalaisuuden Tiibetiin, olivat Chenrezigin ja Manjushrin ruumiillistumia. Siitä lähtien joitakin jälleensyntyneitä lamoja kuten Karmapan 17 sukupolvea ja myöhemmin Dalai-lamoja on myös pidetty hänen ruumiillistuminaan. Vielä hämmästyttävämpää on, että melkein jokainen buddhalainen Tiibetissä resitoi Chenrezigin mantraa om mani padme hung päivittäin, jopa siinä määrin, että sanotaan lasten oppivan sanomaan mani-mantran ennen kuin he oppivat sanomaan mama ja papa.

 

Chenrezig – kosminen bodhisattva

 

Mahayana-buddhalaisuudessa on lukuisia menetelmiä, joilla kielteinen muutetaan myönteiseksi. Niiden ytimessä on myötätunto. Bodhisattva Chenrezig on vertauskuva kaikista näistä myötätuntoisista menetelmistä toiminnassa. Saarnassa Chenrezigin oivalluksesta sanotaan: "Jos yksi asia ja yksi asia ainoastaan edustaisi jokaista valaistunutta ominaisuutta ikään kuin se olisi omalla kämmenellämme, mikä se olisi? – Suuri myötätunto."

 

Myötätunnon valo loistaa viisaasti ja ajattomasti. Se valaisee asiat oppilaan mukaan: perheenhuoltajalle se näyttää miten taloon tuodaan rauha, viisaus ja sopusointu. Yksinäiselle mietiskelijälle se näyttää, miten suhtautua rakkaudella mutta tiukasti oman mielen komplekseihin. Valtakunnan hallitsijalle se näyttää tavan hallita ja vaivaisille keinot tulla toimeen kärsimysten kanssa. Eräät myötätunnon menetelmistä ovat pinnallisia ja lääkitseviä. Toiset ovat äärimäisen syvällisiä ja radikaaleja. Yksi syvällisistä menetelmistä, johon Chenrezig erityisesti liittyy on äänen voiman käyttö porttina vapauteen.

 

Suramgama sutrassa kerrotaan, miten kauan sitten bodhisattva seurasi erästä buddha Avalokiteshvaraa, jolta hän sai tämän nimen ja joka neuvoi häntä keskittymään kuuloaistimuksiin mietiskelyn aikana. Analysoimalla sitä, mikä ensin näytti olevan kaksi asiaa – ulkoinen ääni ja sisäinen kuuloaisti – bodhisattva käsitti pian, ettei niitä voinut erottaa toisistaan; ne olivat ei-dualistisia. Kumpaakaan ei löytynyt ilman toista ja täten ne eivät olleet olemassa. Keskittyen tähän tyhjyyteen suoralla tietoisuudella, ei niinkään älyllisen analyysin kautta, bodhisattva ymmärsi tajunnan luonteen ja hän saavutti valaistumisen tason toisensa jälkeen ja sen myötä erityisvoimia toisten auttamiseen. Nämä voimat, joita hänen mantransa om mani padme hung ilmentää, mainitaan myös Lootussutrassa. Niiden avulla hän voi ilmestyä kelle tahansa juuri siinä muodossa, joka kulloinkin on tarkoituksenmukaisin. Hän ilmestyy buddhana opettaakseen bodhisattvoja, kurinalaisena munkkina heille, jotka etsivät Neljää jaloa totuutta, suurena dharmasankarina heille, jotka tahtovat suojella heikkoja, viisaana neuvonantajana niille, jotka tahtovat oppia hallitsemista, nunnana naisille, jotka ovat väsyneet maalliseen osaansa, voimakkaana bramiinipappina heille, jotka tahtovat hallita luonnonvoimia jne.

 

Uskotaan, että Chenrezigin rukoileminen, mani-mantran lausuminen ja syvällinen äänen luonteen mietiskely pelastaa ihmisiä vaaroissa kuten haaksirikoissa, tulipaloissa ja sodissa. Jotkut pitävät mahdollisena, että miljoonan mantran lausuminen saa sokean näkemään. Joskus sellaiset väitteet on tarkoitettu totena otettaviksi, mutta laajemmat selitysteokset osoittavat järkiperäisemmin, että ne toimivat usean elämän aikana. Näiden selitysten yleinen johtoajatus on, että epäonni johtuu huonosta karmasta ja että huono karma on useimmiten huono tapa, jonka tähden samat onnettomuudet jatkuvat tulevissa elämissä. Chenrezigin mietiskely ja hänen mantransa ei pelkästään murra näitä kielteisiä tapoja vaan myös avaa myötätunnon tulvaportit korvaten vihan rakkaudella ja kärsivällisyydellä.

 

Tantroissa Chenrezigillä on monia eri muotoja: yhdet, kolmet, viidet, seitsemät, yhdettoista ja jopa 84000 kasvot. Jotkut hänen hahmoistaan ovat lempeitä, ystävällisiä ja armeliaita. Toiset näyttävät myötätunnon raivoisat kasvot. Kaikkein tavallisimman muodon - sen, jolla on yhdet kasvot ja neljä kättä - erityisominaisuus on, että se on ainoa tantrinen harjoitus, jossa ei ole mitään vaaraa ja jota kuka tahansa voi harjoittaa missä vain. Yleisesti mahayana-buddhalaiset uskovat Chenrezigin armon olevan niin voimakas, että mantran lausuminen yhden ainoankin kerran tai yksi katse hänen lempeisiin kasvoihinsa avoimin sydämin riittää kylvämään tulevan valaistumisen siemenen mieleen.

 

Yksitoistakasvoinen tuhatkätinen Chenrezigin muoto on myös laajalti harjoitettu uposita paastorituaalina (tiibetiläiset kutsuvat sitä nimellä njungne). Sen ensimmäiseen päivään kuuluu niukka ruokailu ja toisena päivänä täyspaasto. Tässä rituaalissa kehitetään myötätuntoa jatkuvin rukouksin ja nöyrtymällä. Sen tarkoituksena on auttaa kurjia haamuja ja henkiä ja samalla poistaa osallistujan omaa pahaa karmaa, jota on kertynyt ahneuden ja saituuden tähden. Tätä raivoisampi on Chenrezigin punainen pystyasennossa seisova muoto, joka tunnetaan nimellä "Hän, joka vavisuttaa olemassaolon perustaa."

 

 

Opetuksia Chenrezigistä

Kotisivu