Ennustukset 17. Karmapasta

Lähde: Karmapan viralliset sivut, julkaisuoikeudet Kagyu Office

 

Viides Karmapa Deshin Shekpa (1384 – 1415) antoi ennustuksen joistakin 17. Karmapan elämää koskevista yksityiskohdista.

 

Esteiden voittaminen

 

Eräiden ennustusten mukaan kohdataan ongelmia, kun siirrytään 16. Karmapan ajasta aikaan, jolloin 17. Karmapa on perinteen johtaja. Erityisesti Chögyur Dechen Lingpan ennustus viittaa siihen, että Karmapan henkilöydestä kiistellään, ja että kiista ratkeaa painottamalla sitä, miten Karmapan ja Tai Situ Rinpochen mielet ovat toisistaan erottamattomat toisistaan erottamattomuutta.

 

Viidennen Karmapan, Deshin Shekpan ennustus tarjoaa vieläkin yksityiskohtaisemman näyn siirtymäajasta.
Viides Karmapa Deshin Shekpa  

 

Padmasambhavan ydinilmentymä Tiibetiä varten

 

Viides Karmapa ennusti, että 17. Karmapa voittaisi esteet, jotka uhkaavat Kagyu-perinteen jatkuvuutta. Seuraavat siirtymäaikaa koskevat rivit ovat ote laajemmasta ennustuksesta:

 

Viidennen Karmapan, Deshin Shekpan ennustus (1384  – 1415)

 

Karmapoiden rukousnauhassa kuudennentoista ajan lopulla

ja seitsemännentoista ajan alussa

paholaisen inkarnaatio (kirjaimellisesti samayan rikkoja),

eräs nimeltä Na-tha (tiib. ”sukulainen”, erityisesti veljenpoika),

nousee tähän asemaan Sachossa.

Tuon henkilön turmeltuneiden tavoitteiden voimasta

Karmapan perinne on tuhon partaalla.

 

Silloin eräs, jolla on oikeamieliset pyrkimykset aikaisemmista elämistä,

Padmasambhavan ydinilmentymä (mieli-emanaatio)

läntisestä ilmansuunnasta,

eräs, jolla on luomien muodostama ketju kaulassaan, hurja ja raivokas,

jonka suu puhuu vihan äänellä,

jonka iho on tummanpuhuva ja silmät muljottavat.

Hän kukistaa samayan rikkojan inkarnaation.

Hän suojelee Tiibetiä ja Khamia jonkin aikaa.

Sinä aikana onni kuin auringonpaiste,

vallitsee Tiibetissä, niin luulen.

 

Ilman häntä, vaikka karmisesti hyveellisiä onkin,

dharma hiipuu

demonin kielteisten toiveiden täyttyessä.

Onnea on vaikea tavoittaa.

 

Keskuksen kuningas häpäistään keskeltä käsin,

demonin inkarnaatio korkeassa virka-asemassa tulee Kongin alueelta,

horjuttaa keskusta ja tuhoaa keskuksen vaikutuspiirin.

Monet vastatulleet,

[tietämättä] mitä on tapahtunut, kätkeytyvät.

 

Näinä huonoina aikoina elävät olennot

joutuvat demonin vieteltäviksi.

Ilman uskoa dharmaan he kärsivät kovin.

Ylhäällä, alhaalla ja keskellä, kaikilla kolmella alueella

sattuu alinomaa mullistuksia ja kiistoja.

Riidasta, metelistä ja väittelystä

ei saa hetken rauhaa.

On vain tämä kurja kiihkeä mielentila,

yltäkylläisyyden ja lekottelun sijaan.

On vain nämä kalvavat kahleet

vapauden sijaan.

 

Kolme Kallisarvoista, Kolme Juurta ja Dharmansuojelijat,

onhan heillä toki myötätuntoa.

Olentojen karman ja demonin toiveiden tähden

alamäen aika alkaa.

Silloin dharman salaisella perinteellä

on entistä enemmän voimaa ja se tuo siunauksen viipymättä.

 

 

Terchen Chögyur Dechen Lingpan näky (1800-luvun puolivälissä)

Lähde: Karmapan viralliset sivut

 

Suuren ei-lahkolaisen mestarin Chögyur Dechen Lingpan (1829–1870) näky antaa hätkähdyttävää ennakkotietoa 17. Karmapan elämän yksityiskohdista. Hän on yksi kuuluisimmista salattujen pyhien tekstien löytäjistä (tertoneista) menneinä vuosisatoina.

 

Guru Rinpoche ilmestyy Chögyur Dechen Lingpalle

 

Tunnetuin 17. Karmapaa koskeva ennustus tulee Chögyur Dechen Lingpalta. Kun hän oli vierailulla Karman luostarissa, Guru Rinpoche ilmestyi hänelle näyssä. (Guru Rinpoche oli suuri intialainen mestari, joka tuli Tiibetiin 800-luvulla. Häntä pidetään tärkeimpänä henkilönä, joka levitti buddhalaisuutta Tiibetiin.)

 

Lisätietoa Guru Rinpochesta (Padmasambhavasta)
 
   

Chögyur Dechen Lingpa, näkijä  

 

Näyssä Guru Rinpochea ympäröi Karmapan 21 ilmentymää. Chögyur Lingpan aikaan kuvattiin perinteisesti jo syntyneet 14 inkarnaatiota, mutta näyssä ilmestyi lisäksi seitsemän tulevaa jälleensyntymää. Näky kuvasi niiden tulevaa toimintaa. Keskellä istui Guru Rinpoche valkoisen lumileijonan selässä opettaen Buddhan erilaisista ilmestysmuodoista.

 

Chögyur Dechen Lingpa kuvasi ennustuksesta kertovan näkynsä Karman luostarin apotille, Karmai Khenchen Rinchen Tarjaylle, joka neuvoi taiteilijoita maalaamaan siitä seinäfreskon. Chögyur Lingpan suullinen kertomus tallennettiin kirjoitukseen nimeltä Hyväenteisen sävelmän nuottien soitto (Sounding the Tones of the Melody of Auspiciousness).

 

Koska Chögyur Lingpa oli 14. Karmapan aikalainen, näyt 15. Karmapasta eteenpäin 21. Karmapaan asti olivat ennustuksia. Vaikka ne ovat lyhyitä, ennustuksiin 15. – 17. Karmapasta liittyy useita huomionarvoisia yksityiskohtia, jotka ovat toteutuneet.

 

15. ja 16. Karmapaa koskevat ennustukset

 

Chögyur Lingpa näki ennakkoon, että 15. Karmapa olisi kehittynyt joogi ja mietiskelisi kehon energioita, se toteutui.

 

Myös 16. Karmapaa koskeva ennustus oli ihmeen tarkka. Näyssä hän asui kaksikerroksisessa talossa. Yläkerrassa oli Buddha Shakyamunin patsas ja Karmapa istui alakerrassa. Kuvaus merkitsi, että 16. Karmapa olisi puhdas munkki, jolla olisi monia moraalisesti puhtaita oppilaita

 

Yksityiskohta thangkamaalauksesta, joka kuvaa terton Chögyur Dechen Lingpan näkyä, joka ennusti, että 17. Karmapa saisi opetusta Situ Rinpochelta jossain Tiibetin ulkopuolella.  

 

Maisemanmuutos perinteensiirtoa varten

 

Chögyur Lingpan ennustuksessa 17. Karmapasta sanotaan:

 

Vihannan puun alla

kalliovuorella

on seitsemästoista inkarnaatio

yhdessä Kenting Tai Situpan kanssa.

Heidän mielensä ovat toisistaan erottamattomat

ja sitä kautta Buddhan opetusten puu

kukoistaa ja kantaa runsaan sadon,

Gampopan perinteen ytimen.

 

Ennustukseen liitetyssä maalauksessa 17. Karmapa, jolle Padmasambhava antoi nimen Pal Khyabdak Ogyen Gyalway Nyugu Drodul Trinley Dorje Tsal Chokle Nampar Gyalway De, kuvataan vehreässä ympäristössä kukkaniityllä lehtevän puun alla keskustelemassa Situ Rinpochen kanssa.

 

Näin siis sekä sanallinen ennustus että thangkamaalaus viittaavat siihen, että 17. Karmapa oleskelisi vuorella vehreiden puiden alla yhdessä Tai Situ Rinpochen kanssa. Maisema ei muistuta lainkaan sitä karua laaksoa, jossa Tsurphun luostari sijaitsee. Sen sijaan se muistuttaa kovasti maisemaa, johon Hänen pyhyytensä Karmapa pakeni vuoden 1999 lopulla.

 

Karmapa

Lausu Karmapan mantraa

Kotisivu