Haamut, henget ym.

buddhalaisesta näkökulmasta

 

Haamut tai aaveet jaetaan buddhalaisittain useaan eri luokkaan. Samsaran kuudesta maailmasta yksi on nälkäisten henkien maailma, ne ovat eräänlaisia haamuja. Ihmisiin verrattuina ne ovat heikkoja ja voimattomia ja varsin ujoja. Niin ujoja, että ne eivät voi syödä niille tarjottua ruokaa muutoin kuin erityisten rukousten ja rituaalien saattelemana. Niillä on tunne, että ne eivät ole ruoan arvoisia. Niille tarjotaan tähteitä myötätuntoisella asenteella rukoillen.

 

Jotkut nälkäiset henget eivät voi ottaa vastaan minkäänlaista ruokaa, mutta ne voivat hiukan tyydyttää nälkäänsä palaneen ruoan tuoksulla. Siihen liittyy harjoitus nimeltä sur, jossa lausutaan tietty liturgia ja poltetaan hiukan ruokaa pohjaan, niin että syntyy palaneen ruoan haju.

 

On myös kateellisten jumalten luokkaan kuuluvia haamuja. Ne ovat voimakkaita ja kateellisia ja yrittävät käyttää voimaansa vahingoittaakseen muita olentoja.

 

Eläessään hyvin ahne ja saita ihminen voi jäädä kuoltuaan kummittelemaan tiettyyn paikkaan. Puhumme ”aaveesta”, mutta kyseessä on olento, joka on karman takia syntynyt siihen olomuotoon. Hänellä ei aikaisemman ahneuden tai saituuden takia ole nyt mitään, ei ruokaa eikä vaatteita, ja hän kokee monia kielteisiä seurauksia siitä, että ei ole kyennyt olemaan antelias.

 

Käsite bardo-olento viittaa tajuntaan, joka on kuoleman ja seuraavan elämän välisessä tilassa. Kuoleman ja seuraavan syntymän välinen bardo on samsaran kiertokulun ulkopuolella. Se samsarinen olomuoto, jossa me nyt ihmisinä olemme, tuntuu meistä erittäin todelta, konkreettiselta ja pysyvältä. Unohdamme, että kaikki muuttuu koko ajan. Jähmettynyt todellisuudenkäsityksemme estää meitä muistamasta menneisyyttä.

 

Kysymys: Mikä rooli optimismilla on samsarassa?

 

Khenpo Karthar Rinpoche: Kyse on siitä, miten optimismia käytetään. Jos olet optimistinen ja uskot voivasi tehdä dharmaharjoitusta entistä paremmin, käytät optimismia oikein. Toisaalta, jos olet optimistinen samsarisiin tavoitteisiin nähden, niin onhan optimismi hyvä asia, mutta eräänä päivänä huomaat keränneesi paljon omaisuutta ja valtaa ja sitten kuolet. Siihen se loppuu.

 

Lähde: Karma Chakme's Mountain Dharma, Volume One, sivut  88–91

 

Määritelmiä Tara-harjoituksessa

 

Henget (tiib dzjunpo, skrt bhuti). Kirjaimellinen merkitys: kahdeksan sairauksia ja muita vaikeuksia aiheuttavaa henkien luokkaa. Piilomerkitys: kehon energiakanavat (nadit). Absoluuttinen merkitys: kärsimys.

 

Verenimijät, verta juovat henget, zombiet (tiib. rolang, skrt vetala). Kirjaimellinen merkitys: mustan magian takia kävelemään lähtevät kuolleet ruumiit, jotka vahingoittavat eläviä. Piilomerkitys: energiakanavissa kiertävät energiapisarat (tiib.thigle , skrt bindu). Absoluuttinen merkitys: karma.

 

Taivaalliset musikantit, "hajun syöjät" ( tiib. driza, skrt gandharva). Kirjaimellinen merkitys: henkiolentoja, joilla on kyky lentää, musiikillisesti lahjakkaita ja "syövät tuoksuja" vieden ihmisten ruoasta ravitsevan voiman. Piilomerkitys: tuulen lailla liikkuva ajatusenergia.

 

Paikalliset jumaluudet (tiib. nödzin, skrt yaksha). Kirjaimellinen merkitys: rikkauksien jumalan Dzambalan alaisuudessa olevat henget, jotka voivat vahingoittaa ihmisiä viemällä elämänvoiman tai antamalla liikaa omaisuutta. Piilomerkitys: ajatukset. Absoluuttinen merkitys: kleshat kuten tietämättömyys, viha ja halu.

 

Elämäämme uhkaa tiibetiläisen lääketieteen mukaan 18 erilaista vahingon aiheuttajaa, avaharaa (tiib. dön).

 

Määritelmiä Vuoriston uhrisavurituaalissa

 

Kahdeksan luokkaa on yleinen termi maallisille jumaluuksille ja henkiolennoille. Luokituksia on monia, mutta yleinen on seuraava: 1.idän deevat, 2.etelän kuolemantuojat, 3. lännen mamot, 4. pohjoisen marat, 5. kaakon tsenpot (raivokkaat), 6. lounaan gyalpot (kuninkaat), 7. luoteen yakshat (vahingontuojat), 8.koillisen nagat. Teksti viittaa tässä näiden jumaluuksien pahantahtoisiin muotoihin.

 

Seuraavat neljä mainittua jumaluutta (hallusinaatioiden mestarit, saastuttamisen mestarit, hulluuden demonit, mies- ja naispuoliset kuolemantuojat) ovat ne, jotka erityisesti aiheuttavat hallusinaatioita, saastumista, hulluutta ja kuolemaa tässä järjestyksessä. Niiden joukossa esimerkiksi saastuttamisen mestareilla on johtaja nimeltä Mustan pimeyden poika. Eräässä tekstissä hänet kuvataan asumassa Saastumisen linnassa. Hän on musta, käyttää mustaa vaatetusta ja ratsastaa mustalla hevosella mustien lintujen ja koirien seurassa. ’Kuolemantuojat’, kirjaimellisesti mies- ja naispuoliset kuolleiden valtiaat, ovat Yamarajan, kuolleiden tuomarin alaisia. Sellaiset pahantahtoiset henget saattavat työskennellä tuottaakseen kuolemaa perheessä, niin että on tehtävä tiettyjä harjoituksia perheenjäsenten kuolemien pysäyttämiseksi.

 

Driwo tarkoittaa kirjaimellisesti ”veitsiolento”, ja on erilaisia henkiolentoja joilla on sellainen nimi. Ne elävät kaikki terävien aseiden tai veitsien kärjissä saaden nuo teräaseet vahingoittamaan olentoja.

 

Taurongit ovat pahantahtoisia tiibetiläisiä luonnonhenkiä, jotka voivat aiheuttaa riitelyä, hajaantumista, lastentauteja ja raemyrskyjä. Usein kuvataan yhdeksän taurongin veljekset mutta myös yhdentoista ryhmä ja kolmensadankuudenkymmenen. Ne asuvat luolissa ja maanhalkeamissa. Ne voivat hallita salamoita ja omaavat suuria parantajan voimia, meedion kautta ne muuttuvat parantajiksi, erityisesti vesikauhun.

 

Drong-sit ovat ”kylien ihmissyöjiä” tai haamuja, jotka elävät syömällä ihmislihaa ravinnokseen.

 

Planeettojen jumaluuksien, joiden johtaja on Rahula – auringon- ja kuunpimennyksien jumaluus, sanotaan aiheuttavan epilepsiaa ja sydänkohtauksia.

 

Nagat ovat vedenhenkiä, jotka elävät valtamerissä ja järvissä tai pohjavesissä, ja heidän valtakuntaansa sisäänpääsy kulkee lähteiden kautta. Heidät kuvataan ihmisiksi vyötäröstä ylöspäin ja käärmeiksi vyötäröstä alaspäin, mutta heillä on voima ilmaantua sekä ihmisen että käärmeen hahmossa. Heidän yhteiskuntansa on järjestetty viiteen tai joskus kuuteen luokkaan ja heillä on hallussaan aarteita tai dharma-pyhäinjäännöksiä ja kirjoituksia. Alemmat nagat elävät jatkuvasti käärmeen muodossa. Pahantahtoiset nagat voivat aiheuttaa lepraa, haavoja, tulehduksia, kutinaa, raajojen turpoamista, keuhkotautia ja syöpäpesäkkeitä. Eräät voimakkaat nagat pystyvät myös hallitsemaan sadetta. Toisinaan on välttämätöntä suorittaa rituaaleja lähteillä, joiden tiedetään olevan voimakkaiden nagojen asuinpaikkoja, jos kuivuus uhkaa. Mutta rituaalin suorittavat lamat, joilla on korkea oivalluksen taso, sillä olisi vaarallista suututtaa nagoja.

 

Kuninkaat (gyalpot) ovat tärkeitä Tiibetin luonnonhenkiä, jotka kuvataan kantamassa leveälierisiä hattuja. Heidän johtajansa on Pehar-jumaluus, Samyen entinen vartijajumala. Gyalpot asuvat kivissä tai temppeleissä ja käyttävät voimaa yli alueen tai perheen, johon niillä tavallisesti on yhteys edellisen, väkivaltaisesti päättyneen elämän ajalta. Ne voivat olla alueen tai perheen suojelijoita, tai jos pahantahtoisia, ne voivat aiheuttaa ihmisten tai eläinten kuoleman ja aikaansaada hulluutta. Niillä on myös vallassaan meedioita ennustusten ja neuvojen antoon, ja Pehar itse pitää vallassaan Tiibetin kuuluisinta oraakkelia Nechungissa. On erityisiä kuninkaiden vaatteita (tiib.rgyal.chas), joita oraakkelit pitävät yllään silloin, kun he ovat näiden jumaluuksien vallassa.

 

Dam-si on yhdenlainen muoto eläinpäisistä si-hengistä (tiib. sri), joiden eri muotoihin kuuluvat henget ovat saaneet alkunsa eri sarjoihin kuuluvista munista. Dam-si on samayan eli dharmasitoumuksen si, joka vahingoittaa vajrayanan harjoittajia. Ne pystyvät myös estämään sateen lankeamisen ja aiheuttamaan kuivuutta. Niillä sanotaan olevan sian pää ja ne elävät siellä missä kolme laaksoa kohtaa. Sin munat, luvultaan 13, laskettiin sin kalliopalatsiin ja niiden ensimmäiset esi-isät tässä paikassa olivat miespuolinen, joka hankki olemassaolonsa miespuolisten samayan menetysten kautta ja naispuolinen, joka hankki olemassaolonsa niiden naispuolisten kautta, joilla oli väärät näkemykset.

 

Gonpot ovat henkiä, joista on erityistä vahinkoa valtiolle. Lhasassa pidettiin tärkeä vuosittainen seremonia, jotta estettiin yhdeksän gonpo-veljeksen ryhmää vahingoittamasta Dalai Lamaa. Kuningas Langdarman, joka tukahdutti dharman Tiibetissä 800-luvulla, sanotaan olleen gonpon vallassa.

 

Ks. myös

Dakat ja dakinit

Neljän ilmansuunnan kuninkaat

 

Kotisivu