Tulikoiran vuosi

 

Tiibetiläisen kalenterin mukaan vuosi alkaa 28. helmikuuta 2006. Sitä edeltää puulinnun vuosi.

 

Koiran vuosi on vilpitön, oikeudenmukainen ja eettinen. Hyvää tarkoittavat projektit edistyvät ja korkeat ihanteet ovat arvossa. Tuli voi kuitenkin muuttaa koiran vuoden ilmapiirin kärsimättömäksi ja itsepäiseksi. Siksi on hyvä pyrkiä kuuntelemaan muita, pysyä laajakatseisena ja arvioida asiat huolellisesti etukäteen.

 

Tiibetiläisen kuukalenterin juhlapäivät 2006 - 2007

 

 

 

 

 

 

Tulikoiran vuosiallakka tilattavissa online-shopista

 

 

 

 

 

 

 

 2006 maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai lauantai sunnuntai
helmikuu 28 Uusi vuosi
maaliskuu 1 2 3 4 5
6     7    Lääkäribuddha 8 9   Guru Rinpoche 10 11 12   Vihreä Tara
13    Milarepa 14  täysik. Marpa 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24  Vajrajoogini 25 26
27 28   Mahakala 29 Uusikuu 30 31        
huhtikuu 1 2
4 5 6   Lääkäribuddha 7 8   Guru Rinpoche 9
10 11  Vihreä Tara 12 13 Täysikuu 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23  Vajrajoogini
24 25 26   Mahakala 27 Uusikuu 28 29 30
toukokuu 1      2 3 4 5   Lääkäribuddha 6 7    Guru Rinpoche
8 9 10 11  Vihreä Tara 12 13 Täysikuu Vesak 14
15 16 17 18 19 20 21
22  Vajrajoogini 23 24 25 26   Mahakala 27 Uusikuu 28
29 30 31
kesäkuu 1 2 3    Buddhan synt. 4   Lääkäribuddha
5 6   Guru Rinpoche 7 8 9  Vihreä Tara 10 11 Täysikuu ym.
12 13 14 15 16 17 18
19 20  Vajrajoogini 21 22 23 24   Mahakala 25 Uusikuu
26 27 28 29 30
heinäkuu 1 2
3 4   Lääkäribuddha 5 6   Guru Rinpoche 7 8 9  Vihreä Tara
10 11 Täysikuu ym. 12 13 14 15 16
17 18 19 20  Vajrajoogini 21 22 23
24   Mahakala 25 Uusikuu 26 27 28 29 Dharmachakra 30
31
elokuu 1 2   Lääkäribuddha 3 4   Guru Rinpoche 5 6
7  Vihreä Tara 8 9  Täysikuu Gampo 10 11 12 13
14 15 16 17 18  Vajrajoogini 19 20
21 22   Mahakala 23 Uusikuu 24 25 26 27
28 29 30 31
syyskuu 1   Lääkäribuddha 2 3  Guru Rinpoche
4 5  Vihreä Tara 6 7   Täysikuu 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17  Vajrajoogini
18 19 20 21 Mahakala 22 23 24
25 26 27 28 29 30 Lääkäribuddha
lokakuu 1
2  Guru Rinpoche 3 4 5  Vihreä Tara 6 7   Täysikuu 8
9 10 11 12 13 14 15
16  Vajrajoogini 17 18 19 20   Mahakala 21 22 Uusikuu
23 24 25 26 27 28 29
30  Lääkäribuddha 31  Guru Rinpoche
marraskuu 1 2 3  Vihreä Tara 4 5   Täysikuu
6 7 8 9 10 11 12 Lhabab duchen
13 14 15  Vajrajoogini 16 17 18 19  Mahakala
20  Uusikuu 21 22 23 24 25 26
27  Lääkäribuddha 28 29  Guru Rinpoche 30
joulukuu 1 2 3  Vihreä Tara
4   Täysikuu 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15  Vajrajoogini 16 17
18 19   Mahakala 20  Uusikuu 21 22 23 24
25 26 27  Lääkäribuddha 28 29  Guru Rinpoche 30 31
2007 maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai lauantai sunnuntai
tammikuu 1 Vihreä Tara 2 3 Täysikuu 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 Vajrajoogini 14
15 16 17 18 Mahakala 19 Uusikuu 20 21
22 23 24 25 26 Lääkäribuddha 27 28 Guru Rinpoche
29 30 31
helmikuu 1 2 Täysikuu 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 Vajraj./Mahak. 13 Mahakala 14 Mahakala
15 Mahakala 16 Mahakala 17 Uusikuu

 

28.2.- 14.3. Bumjur Dawa ja 28.5.- 25.6. Saga Dawa: aikoja, jolloin tekojen vaikutus moninkertaistuu.

26.6.  Karmapan syntymäpäivä (21 v)

11.7. Paikallisten jumaluuksien päivä (täysikuu)

 

(13. toukokuuta Wesak, Theravada-perinne juhlii Buddhan syntymää, valaistumista ja parinirvanaan siirtymistä)

Dharman pyörän kääntöpäivät 2006:

3.   kesäkuuta Buddha syntyi Lumbinissa
11. kesäkuuta Buddhan valaistuminen ja parinirvanaan siirtyminen (täysikuun päivä)
29. heinäkuuta Dharmachakra-päivä, Buddha opetti Neljä jaloa totuutta (käänsi Dharman pyörää ensimmäisen kerran)
12. marraskuuta Lhabab duchen, Buddha laskeutui alas taivasmaailmoista, jonne hän oli mennyt opettamaan vapauttaakseen äitinsä.
 
Päivät, jolloin uusia rukouslippuja ei tule ripustaa vuonna 2006: 3.1., 6.1., 15.1., 30.1., 9.2. 10.2., 23.2., 9.3., 22.3., 5.4., 10.4., 17.4., 1.5., 14.5., 25.5., 9.6., 23.6., 6.7., 17.7., 1.8., 13.8., 27.8., 23.9., 5.10., 16.10., 12.11., 2.12., 8.12. 24.12., 27.12. 30.1. 2007, 31.1.2007, 12.2.2007  Lue lisää rukouslipuista.

 

Tiibetiläinen kalenteri perustuu nykyisin Phukpa Lhündrub Gyatso –nimisen astrologin vuonna 1447 laatimaan teokseen nimeltä Pundarikan suulliset opetukset [tiib. pad dkar zhal lung]. Phuk-järjestelmä tuli tunnetuksi nimellä Phukluk eli Phukpa Lhundrup Gyatson astrologinen perinne. Tämä on elävä perinne, ja Tiibetin virallinen kalenteri, suurin osa tiibetiläisistä käyttää sitä. Se ei kuitenkaan ole ainoa astrologinen järjestelmä Tiibetissä. Gyalwa Karmapoiden perimyslinjaan sisältyy Tsurluk, Tsurphun astrologinen perinne. Kolmas Karmapa Rangjung Dorje (1284-1339) kirjoitti teoksen Lyhyt yhteenveto astrologiasta [tiib. rtsis kun bsdus pa]. Koska Gyalwang Karmapoiden perinne on Tsurphun luostarin perinne Tiibetissä, Karmapoiden kehittämää astrologista perinnettä kutsutaan nimellä Tsurluk.

Tsurluk järjestelmä oli käytössä seitsemännen Karmapan Chödrag Gyatson aikana (1454-1406). Tsurphun oppinut mestari Töndrup Öser laati tuolloin monia syvällisiä ohjeita ja uuden kattavan astrologisen teoksen kolmannen Karmapan järjestelmän nojalla. Myöhemmin toinen Pawo Rinpoche, Tsuklak Trengwa (1504-1566), joka oli kahdeksannen Karmapan, Mikyö Dorjen (1507-1554) oppilas, kommentoi laajasti kolmannen Karmapan teosta. Sitten Karma Ngeleg Tenzin, joka oli Tai Situ Chokyi Jungneyn (1700-1774) pääoppilas, kirjoitti kirjan nimeltä Tarpeellisten osatekijöiden erinomainen malja [nyer mkho bum bzang], tiivisti kalenteria ja laati monia laskelmia ja ennustusmenetelmiä.

Jamgon Kongtrul Suuri (1813-1899) kirjoitti keskeneräiseksi jäänyttä teosta Yhteenveto erinomaisesta luennosta [legs bshad kun btus] ja monet oppineet käyttivät Tsurluk-järjestelmää hänen ohjeittensa mukaan. Viidennentoista ja kuudennentoista Karmapan aikana (1871-1922 ja 1924-1981) tunnettu ja oppinut astrologian tuntija Öser Rabten käytti Tsurphun perinnettä työssään. Täten Tsurphun kalenteri jatkaa katkeamatonta Tsurluk-perinnettä ja Tsurphun astrologia jatkuu nyt 17. Karmapan Urgyen Trinley Dorjen aikana. Tsipa Gelek Dhargay on päävastuussa siitä Karmapan pääluostarin Rumtekin Dharma Chakra -keskuksessa Intiassa.

Kagyu Samye Lingin kalenteri on omistettu 17. Gyalwa Karmapan Ogyen Trinley Dorjen pitkälle iälle ja hyödylliselle toiminnalle. Hänen kaukainen edeltäjänsä loi Tsurphun laskelmien [tiib. rtsi] perinteen. Rtsi tarkoittaa paljon muutakin kuin astrologiaa. Se on ennustava tiede, joka tekee huomioita muutoksista luonnossa: vuodenajoista, säästä, eläinten käyttäytymisestä, ihmisen kehosta, päivän kierrosta ja planeetoista.

Samye Ling myy seuraavia kalentereja vuodelle 2006:

Samye Lingin luostarin seinäkalenteri Dharmakalenteri Taskuallakka

Samye Lingin online shop myy kalentereja

__________________

 

Vesikäärmeen vuosi 14.2.2013 - 2014

Vesilohikäärmeen vuosi 22.2.2012 - 13.2.2013

Rautajäniksen vuosi 5.3.2011 - 21.2.2012

Rautatiikerin vuosi 14.2.2010 - 4.3.2011

Maahärän vuosi 25.2.2009 - 13.2. 2010

Maarotan vuosi 8.2.2008 - 24.2.2009

Tulisian vuosi 18.2.2007 - 7.2.2008

Tulikoiran vuosi 28.2.2006 - 17.2.2007

Puulinnun vuosi 9.2.2005 - 27.2.2006

Puuapinan vuosi 21.2.2004 - 8.2.2005

Vesilampaan vuosi 2003 - 2004

 

kotisivulle