24. Kagyu Mönlam Chenmo 27.12.2006 - 3.1.2007
 

vuosittainen rukousjuhla Pohjois-Intiassa

 

Julkaisuoikeudet © Pal Nyammay Kagyupay Sangha Monlam Chenmo. Images courtesy of PNKSMC.

Englanninkieliset sivut osoitteessa www.kagyumonlam.org                                              

Linkkejä

 

27. joulukuuta 2006

 

24. Kagyu Mönlamiin osallistuu 4500 munkkia ja nunnaa sekä ainakin 2000 pyhiinvaeltajaa Himalajan seudulta ja 2000 ulkomaista vierasta.

 

 

 

Rukoustapahtuma alkoi aamulla kello viisi viidensadan täysinvihityn gelong-munkin vaikuttavalla kulkueella. Kristallisia lootusmandaloita kantaen he kävelivät hiljaa mietiskellen Maha Bodhi temppelin pihamaan ympäri ja istuutuivat paikoilleen.

 

Ihmeellinen sääilmiö sattui Karmapan istuimen ympärillä noin 25 metrin säteellä siitä. Pian auringonnousun jälkeen ihmiset kokivat kosteuden tunteen, mutta kyse ei ollut maahan lankeavasta sateesta. Tämä "sade" vain ilmestyi noin kolmen metrin korkeuteen maan pinnasta ja sitten se satoi maahan. Pisarat olivat erikoisen muotoisia ja putoilivat harvakseen. Mikä vielä ihmeellisempää, taivas oli sininen. Kyllä, nektarin sade putosi alas pilvettömältä sinitaivaalta ja sininen taivas on jokseenkin harvinainen Bodh Gayassa! Lämpötila pysyi mukavan lämpimänä iltaan asti.

 

 

Hänen pyhyytensä Karmapa Ogyen Trinley Dorje antoi Sojong valat  kaikille halukkaille. Pian sen jälkeen Karmapa antoi opetuksia Milarepan elämästä. Hänen opetuksensa oli syvällistä mutta samalla helposti ymmärrettävää ja mieltä ylentävää.

 

Sen jälkeen Karmapa ja lukuisat sanghan jäsenet lauloivat Milarepan sepittämän "Laulun pyrkimyksestä" (Song of Aspiration). Omistus-rukousten jälkeen ohjelma Suuren Stupan luona oli siltä päivältä ohi.

 

    . Karmapa asettaa aktiivista toimintaa kuvaavan mustan kruunun päähänsä

 

Päivällisen jälkeen Karmapa opetti mietiskelyä Tergarin uudessa kauniissa temppelissä. Nämä opetukset valaisivat monien mielen.

28.joulukuuta 2006

 

Tällainen tapahtuma tarjoaa monia mahdollisuuksia harjoittaa kärsivällisyyttä, kun kulttuurit kohtaavat ja vahat tavat sulautuvat uusiin.

 

Päivä alkoi taas Suuren Stupan luona gelong-munkkien kulkueella ja Sojong-valojen lausunnalla.

 

Sen jälkeen lausuttiin Jalo toivomusrukous ja Hänen pyhyytensä Karmapa antoi opetuksia Akshobyan initiaatiota varten. Hän sanoi, että hänellä itsellään oli erityisen läheinen suhde tähän jumaluuteen.

 

      Nuori Jamgon Kongtrul

 

                                                      

 

 

Karmapa jatkoi kertomalla suuren joogin Milarepan elämästä. Tiibetin kuuluisan erakon esimerkki antoi monille erityistä kannustusta jatkaa dharmanharjoitusta.

 

 

Vasemmalla olevassa kuvassa munkit opiskelevat aiheeseen liittyvää teosta.

Suuren Stupan luona tarjoillun teen jälkeen Khenpo Lodro Donyo jatkoi opetusta.

 

            

29. joulukuuta 2006

Aikaisesta aamusta, puoli kuudesta lähtien, Karmapa johti Mönlam-rukouksia Tergain luostarissa, sillä Mahabodhi stupalla oli muita juhlallisuuksia (ks. alla). Hänen pyhyytensä antoi neuvoja vihityille munkeille ja sanoi, että istumajärjestyksessä seurattaisiin samaa tapaa kuin ennen Tiibetissä: ne jotka saapuivat aikaisin, istuisivat eturivissä saapumisjärjestyksessä. Karmapa piti järjestelmää oikeudenmukaisena, koska se ilmaisee osallistujien innostusta dharmanharjoitukseen.

Puoli kymmenen maissa Karmapa vieraili Mahabodhi temppelissä osallistuakseen Biharin maakunnan järjestämään uskontojenväliseen kokoukseen. Kokouksen teemana oli "Yhteiset uskonnolliset rukoukset maailmanrauhan puolesta 2550 vuotta Buddhan mahaparinirvanan jälkeen."

Koska tämän kokouksen osallistujat olivat arvovieraita, Bodh Gayan kadut puhdistettiin, satoja sotilaita saapui teiden varsille ja pääteille piirrettiin kalkkiviivat auttamaan liikenteen ohjauksessa.

Poliittisten puhujien lisäksi Biharin suurimman yliopiston johtaja piti puheenvuoron samoin kuin Mahatma Gandhin tytär, ryhmä naisten oikeuksien puolestapuhujia ym. Uskonnoista edustettuina olivat hindut, muslimit, sikhit, jainalaiset, kristityt ja buddhalaiset.

Kaikki nämä puhujat antoivat kokoukselle vilpittömät ja syvälliset näkökantansa. Kunniavieraana Hänen pyhyytensä Karmapa puhui viimeiseksi. Hän sanoi näin: "Olen mitä ilmeisimmin nuorin täällä. Monet ovat puhuneet jo erinomaisesti, eikä minulla ole tarvetta lisätä siihen sen enempää. Se mitä tarvitaan on vain se, että toteutetaan käytännön tasolla kaikki se, mitä uskonnolliset johtajat ovat sanoneet.. Olen omistanut elämäni jäljellä olevat vuodet kokonaan sille työlle. Enempää lisättävää minulla ei tähän todellakaan ole."

Kokouksen ajaksi Mönlam siirrettiin Suurelta Stupalta Tergarin luostariin. Sinne mahtuu noin 3000 ihmistä. Tiibetiläiset ovat tottuneet, että tällaisissa suurtapahtumissa harvoin saa hyviä istumapaikkoja. He tyytyvät olemaan pihamaalla ja ovat iloisia jos kuulevat hiukan siitä mitä tapahtuu. Kaikkia neuvottiin varautumaan ulkoilmapaikkoihin.

Kokouksen jälkeen Karmapa piti lyhyen lounastauon, johti seuraavan Mönlam-istunnon ja antoi Akshobya-initiaation. Hän myönsi myös ryhmätapaamisen ulkomaisten oppilaiden kanssa ja mukaan pääsivät myös ne, jotka olivat äskettäin saapuneet Tiibetistä Bodh Gayaan pyhiinvaellukselle.

30. joulukuuta 2006

31 joulukuuta 2006

           

 

 

 

 

Illalla kello seitsemän, kun Karmapa antoi opetuksia ulkomaalaisille oppilailleen, tapahtui jotakin erikoista. Hänen pyhyytensä oli antanut ngöndron (viiden alkuharjoituksen) initiaation useita päiviä aiemmin. Nyt hän antoi lukemistransmission (tiibetiksi lung) ja hän luki sen englanniksi!

Sitä ennen hän kertoi haluavansa kehittää läheisemmän yhteyden länsimaisiin ihmisiin ja kulttuuriin, kävellä läntisellä maaperällä ja avata oven tähän uuteen suhteeseen. Se oli hänen uuden vuoden toiveensa.

Hän selitti, että oli työskennellyt lungin käännökseen liittyen yhteistyössä amerikkalaisen kääntäjän, Ari Goldfieldin kanssa. Aiemmin kaksi brittiä oli opettanut hänelle englantia.

Hän pyysi kaikilta anteeksi sitä, että hänen aksenttiaan oli vaikea ymmärtää ja toivoi, että ihmiset eivät takertuisi virheisiin hänen sanoissaan, vaan kuuntelisivat sisältöä. Hänen aksenttinsa tuntui olevan amerikanenglantia, eikä mitään virheitä löytynyt.

Lungin jälkeen Karmapa puhui tulkkinsa Ngondrupin välityksellä ongelmista yleisellä tasolla. Hän kehotti meitä kaikkia, että jätämme vanhat ongelmamme "roskikseen" emmekä tuo niitä mukanamme uuteen vuoteen. Se voi inspiroida muutosta itsessämme, eikä tuo muutos riipu sen enempää ajankohdasta kuin tavoistakaan. Hän lisäsi, että uusi vuosi on erinomainen mahdollisuus muuttua, mutta koska muutos ei riipu ajankohdasta, voimme muuttua milloin vain tahdomme. Ei tarvitse odottaa uutta vuotta tai muuta erityistä tapahtumaa.

Karmapa jatkoi sanomalla, että dharmanharjoituksen päätarkoitus on riisua näkemyksistämme jäykkyys ja takertuminen yhteen näkökulmaan. Buddha opetti, jotta polku veisi meidät kaikkien eri näkökulmien tuolle puolen.

Kehittääkseen mielenrauhaa ja myötätuntoa tunti tunnilta, päivä päivältä, oppilaat voivat tutkia omaa mieltään nähdäkseen, miten lähimmäisenrakkaus ja myötätunto lisääntyvät. Siinä työssä kunnollinen ohjaus ja hyveelliset esimerkit ovat tarpeen. Jokaisen täytyy myös tehdä oma osansa odottamatta apua ulkopuolelta.

Karrmapa huomautti, että "minä" tuntuu usein omistavan tämän kehon, mutta "minä ei ehkä todellisuudessa asu kehossa. Syödessämme ravitsemme monia kehossamme olevia eliöitä. Ehkä "minä" viittaa mieleen ja mieltä olisi ruokittava ja annettava sille liikuntaa ainakin kahdesti päivässä, jotta se pysyisi vahvana. Ollaksemme vahvoja ja kypsiä ihmisiä meidän kaikkien pitäisi ottaa "henkisiä vitamiineja".

"Näen Mönlamissa tuhat bodhisattvaa, pitkiä ja lyhyitä, kultatukkaisia ja mustatukkaisia. Tunnen voimaa ja nöyryyttä läsnäolostanne. Tunnen, että minun täytyy tehdä enemmän  tämän voiman ja ykseydentunteen puolesta, mikä Kagyu Mönlamia tukee. Kaikki toimintani riippuu muiden kokoontumisista ja heidän voimistaan. Sillä tavalla olemme kaikki erottamattomia. Todellakin. Minä hyödyn teistä ja toivon, että tekin hyödytte minusta."

Hänen pyhyytensä toivoi kaikille hyvää vointia ja että yhteys, joka nyt oli solmittu, säilyisi.

"Koemmepa onnea tai kärsimystä, koemme sen yhdessä. Toivon teille kaikkea hyvää. Tashi deleg koko tulevalle vuodelle."

Karmapan puhe (länsimaisille oppilaille) uudenvuoden aattoiltana Tergarin luostarissa

"Kun olin pieni ja asuin luostarissa, odotin uudenvuoden aattoa jännityksellä. Voin tuskin nukkua, ehkä se johtui toiveistani ja tavoitteista, joihin pyrin. Tänäkin uutena vuotena minulla on toive ja tavoite. Toivon, että tulevana vuonna voisin astella samalla maaperällä kuin te, läntisellä pallonpuoliskolla. Näkisin samat maisemat kuin te ja avaisin siten oven läheiseen suhteeseen kanssanne. Sitä toivon uudeksi vuodeksi.

Kun katsomme taaksepäin kulunutta vuotta, muistamme tuskallisia ja vaikeita kokemuksia. On myös iloa ja onnea, jota voimme muistella. Nämä erilaiset kokemukset, olivatpa ne vaikeita ja haastavia tai iloisia ja miellyttäviä - ne ovat elämämme maisemia tai kudelmia, jotakin jolla on elämässämme merkitystä. On tärkeä muistaa nämä ilot ja surut, jotka värittävät viime vuotta. Syy on se, että kohdattuja vaikeuksia ei pitäisi yrittää vain unohtaa liian tuskallisina. Haasteethan muokkaavat elämää ja niitä pitäisi käyttää hyväksi.

Henkilökohtaisesti koin vaikeuksia erityisesti vuosina 1999 ja 2000 (pako Tiibetistä), niin kuin monet teistä tietävät. Nuo vaikeudet ja haasteet ovat muodostuneet elämäni kohokohdiksi. Ellen olisi paennut, minua ei ehkä tunnettaisi, ainakin jonkinlainen huomio liittyi noihin aikoihin. Jokainen vaikeus voi olla siunaus valepuvussa.

Ne voivat kaunistaa elämää. Niistä voi löytää hyödyllisiä tuloksia. Kaikkein parasta on, jos voi käyttää kaikkia kohtaamiaan ongelmia tulevan vuoden kehitykseen. Niistä tulee inhimillisen arvokkuuden, täyttymyksen tunteen ominaisuuksia, joita koristaa kyky oppia. Se olisi kaikkein arvokkain asia tehtäväksi.

Ellei niin voi tehdä, koetut hankaluudet täytyisi ainakin jättää taakse, päästää niistä irti. Älä tuo taakkaa uuteen vuoteen - tule uusi elämä mukanasi.

Vuonna 2006 olen kohdannut monia haasteita, erityisesti olen ottanut vastuun Kagyu Monlamin johdosta. Se on suuri vastuu ja siihen liittyy paljon vaikeuksia ja pohdintaa. Mutta tänä iltana kaikki nuo haasteet, miten vaikeita ne sitten olivatkin, ovat olleet vaivan arvoisia, koska ne on tehty teidän takianne. Miksi siis takertua ongelmiin? Olen jättänyt ne taakseni. Tänä iltana tulen luoksenne kristallisen tuorein mielin a toivon että tekin tulette samalla tavalla kaunistaen inhimillistä elämäänne arvokkuudella tai että ette ainakaan tuo painolastin taakkaa nykyiseen elämäänne. Ihminen tarvitsee tilaa, joten älkää tuoko matkatavaroiden taakkaa mukananne. Sanokaa hyvästit menneelle vuodelle.

Se, mitä meidän tarvitsee pohtia on, kuvittelemmeko ajan määräävän meitä, kuvittelemmeko että tavat määräävät tekemisistämme. Aika ei sanele muutosta meissä, eikä tapakulttuuri ratkaise, vaan se, onko meillä halua muutokseen. Olemmeko inspiroituneita, motivoituneita muuttumaan. Käytämme uutta vuotta vapaaehtoisesti muutoksen välineenä. Voimme muuttua milloin vain, koska aika tai tavat eivät määrää siitä. Buddhalaisuuden päämääränä on paljastaa ehdolliset totutut ajattelutapamme - fanaattinen takertuminen tiettyyn näkemykseen todellisuudesta. Buddhalaiset opetukset auttavat purkamaan juuttuneisuuden. Ne auttavat ymmärtämään fiksaation, jyrkkyyden. Emme tahdo kehittää uutta näkökulmaa polulla edetessämme, vaan vähitellen ulotumme kaikenlaisten näkökulmien tuolle puolen.

Kun sovellamme dharmaa hengelliseen elämäämme ja arkielämään, asenteemme on vapaa äärimmäisestä takertumisesta. Kun elämme elämäämme, kohtaamme haasteita ja vaikeuksia, siinä on tarpeeksi tilaa liikkua, teot voivat vain tapahtua. Ei tarvitse jäädä kiinni - mieluummin voi ryhtyä toiveikkaaksi, nähdä mahdollisuuksia, saada varmuutta.

Joten, tänä iltana erityisesti on tärkeää, että emme yritä tuoda erityisesti esiin tätä tai tuota näkemystä. Meillä on jo tarpeeksi mielipiteitä. Se mitä tarvitsemme, on aito kokemus mielenrauhasta, vakaasta mielestä, laajan viisauden syventäminen riippumatta siitä kuinka kauan kukin on tehnyt sitä ja sitä [harjoitusta]. On tutkittava mitä omassa elämässä tapahtuu päivittäin. Miten näemme maailman päivästä päivään, kuukaudesta toiseen. Lähimmäisenrakkaudelle ja myötätunnolle olisi käyttöä. Voimme kysyä miten olemme kehittyneet. Mitä olemme tehneet päivittäin, että ne näkyisivät elämässämme?

Tarvitaan kahta asiaa:

1) Kunnollista ohjausta

2) Esimerkkejä siitä mikä on hyvää ja pitäisi omaksua ja mikä on vahingollista ja pitäisi hylätä.

Tunnistakaa itse mikä on vahingollista ja luopukaa siitä ja tunnistakaa se, mitä tulee omaksua. Self help. Auttakaa itseänne arvostamaan hyviä asioita ja kehittymään, älkää olko riippuvaisia muista esimerkkeinänne, vaan seuratkaa niitä ohjesääntöjä joita tulee seurata. Oman avun suhteen mitä meidän tulee tehdä?

Ruokimme itseämme kolme kertaa päivässä. Kolme tai ei, joka tapauksessa meillä on tunne siitä, että meidän on pidettävä huolta kehostamme. Tuntuu, että "minä" omistaa kehon. Tällä jatkuvalla kokemuksella ei ole tarkkaa viitekohtaa kehoon tai mihinkään yksikköön. On kuitenkin jokin riippuvuussuhde, ehkä tajunta, mieli, tietoisuus, josta meillä on kokemus. Jos niin on, ehkä meidän täytyy tukea sitä, ruokkia sitä kolmesti päivässä. Mieltä täytyy ruokkia jotta se olisi vahva, varma ja kypsä - niin kuin ottaisi mentaalisia vitamiineja.

Fyysinen vilustuminen on epämukavaa, mutta henkinen vilustuminen on vielä pahempaa. Ehkä meidän täytyisi huolehtia mielestämme enemmän kuin kehostamme.

Päätteeksi haluaisin sanoa, että olen kuullut noin tuhannen teistä tulevan ulkomailta. Minulle te siis olette niin kuin tuhat Buddhaa, tuhat Bodhisattvaa. En itse asiassa tiedä miltä Buddha näyttää, miltä Buddhien pitäisi näyttää, mutta tällä kertaa Buddhen tukat ovat erivärisiä - vaaleita, mustia, ruskeita - lyhyitä ja pitkiä. Olen ihmeissäni moninaisuuden kirjosta, jolla Buddhat voivat ilmestyä.


Että tulitte tänne ja osallistutte vilpittömästi Kagyu Mönlamiin saa minun voimani kasvamaan, siltä minusta tuntuu. Tunnen uudistuvani ja tahdon tehdä jotain enemmän. Tästä voiman tunnosta haluaisin kiittää teitä kaikkia - kiitos.

Menneisyydessä tekoni ovat olleet kiinni muista, yhteydestä muihin, heidän yhteen kootuista voimistaan. Tulevaisuudessa on myös näin, muiden voimat yhdessä toisistaan erottamattomina. Ja te kaikki olette todella hyvin tärkeitä minulle - ja ehkä minäkin olen hiukkasen teille.

Tänä iltana lähetän teille toivotukset täydestä sydämestäni, että voisitte hyvin ja että pysyisimme yhteydessä toisiimme tulevina vuosina. Iloissa ja suruissa pysymme yhdessä.

Näillä sanoilla toivon teille kaikkea parasta. Hyvää uutta vuotta."

1.tammikuuta 2007

2. tammikuuta 2007

                     

3. tammikuuta 2007

Kagyu Mönlam päättyi ja Tergarin luostari pyhitettiin.

Pyhitysseremonia oli aamulla ja kunnianarvoisa Mingyur Rinpoche sekä hänen pyhyytensä Karmapa puhuivat kauniisti toivottaen Tergarin Instituutille onnea sen kaikissa tulevissa toimissa. Kumpikin kiitti Karma Gyaltsenia kovasta työstä luostarin rakennusvaiheen vastaavana johtajana. Hän oli siitä vastuussa kokonaiset kolme vuotta ja häntä avusti Kuno Karma. Työn tuloksena on hämmästyttävän kaunis ja upea luostari, jonka rakentaminen saatiin loppuun Kagyu Mönlamin aikana.

Karmapa kertoi, että uusissa tiloissa järjestettäisiin pidempiä ja lyhyempiä kursseja sekä ulkomaalaisille että tiibetiläisille oppilaille, siellä opetettaisiin tiibetin kieltä ja tulevien Mönlamien toimisto sijaitsisi myös luostarissa.

Pyhittämisseremonia päättyi suuriin pitoihin, joihin kaikki vieraat olivat tervetulleita. Lounaan jälkeen Karmapa palasi Maha Bodhi Stupalle ja puhui määrätietoisesti kasvisruokavaliosta. Hän pyysi paikalla olijoita vähentämään lihansyöntiä tai pidättäytymään lihasta kokonaan. Hän painotti, että lihan syöminen oli yhteen sopimatonta bodhisattvan elämäntavan kanssa. Jos ihmiset omaksuisivat kasvisruokavalion, se auttaisi poistamaan esteitä hänen pyhyytensä Dalai laman ja hänen itsensä elämien tieltä ja pidentäisi myös muiden suurten mestareiden elämää. Puheensa päätteeksi Karmapa pyysi koko sanghaa ottamaan valan olla syömättä lihaa siinä määrin kuin he kykenivät. (Linkit englanninkieliseen käännökseen ja mp3-tiedostoon www.kagyumonlam.org ).

Vin Harris: 17. Karmapan ohjeet lihansyönnin välttämiseksi   /   In English 

Katso myös Karmapan puhe kasvissyönnistä vuonna 2007

Myöhemmin iltapäivällä Kagyu Mönlamin järjestäjäorganisaatiot ja Hway Yu säätiö uhrasivat perinteisen mandalalahjan. Illemmalla kaikki osanottajat uhrasivat kynttilöitä samalla kun Karmapa johti rukouksia tiibetiksi, kiinaksi ja englanniksi. Hway säätiön edustajat lausuivat  voilamppu-rukouksen, jonka oli kirjoittanut Atisha. Sitten lama David Karma Chopel johti Karmapan säveltämän ja sanoittaman laulun "Voi maailma".

Rukousten ja laulujen päätteeksi Karmapa poistui stupasta hänen seuraajiensa heiluttaessa pieniä sähkökynttilöitä ja laulaen karmapa chenno suurella tunteella samalla kun he kiersivät stupan ympäri.

Linkkejä:

21. kagyu monlam 2003 - 2004

22. kagyu monlam joulukuussa 2004

23. kagyu monlam tammikuussa 2006

24. kagyu monlam tammikuussa 2007

25. kagyu monlam joulukuussa 2007 ja Monlam logo

26. kagyu monlam tammikuussa 2009

27. kagyu monlam joulukuussa 2009 ja kuvagalleria

28. kagyu monlam joulukuussa 2010

29. kagyu monlam maaliskuussa 2012

30. kagyu monlam joulukuussa 2012

 

Karmapan ohjeita mönlameita varten 2004

Tapahtuman historiaa

 

Karmapan ympäristösivut (englanniksi ja tiibetiksi)    

Ympäristönsuojelukonferenssi 3. - 7.10.2009 Intiassa

Karmapan ohjeita ympäristönsuojelusta 2009 (englanninkielinen pdf-tiedosto)

Karmapan neuvoja ympäristönsuojelusta 2008

 

Kagyu Monlam Chenmo (viralliset sivut tiibetiksi, englanniksi ja kiinaksi)

Kagyu Monlam Blog (englanniksi)

Kagyu Monlam Video (tiibetiksi, englanniksi, kiinaksi)

kagyumonlam.tv: Nagarjunan kirje ystävälle. mp3-tiedostot ovat noin 2 tuntia pitkiä. Karmapa antaa opetukset tiibetiksi, 1. ja 2. opetuksessa on englanninkielinen käännös, 3. - 5. opetuksissa on englannin ja kiinankielinen käännös. Kuvat ja teksti
1. opetus (20.12.09 aamupäivä)
2. opetus (20.12.09 iltapäivä)
3. opetus (21.12.09 aamupäivä)
4. opetus (21.12.09 iltapäivä)
5. opetus (22.12.09 aamupäivä)

Gyalwang Karmapan opetuksia Milarepasta

Erityisraportti - tormat

Nagarjunan ”Kirje ystävälle”

Perinteisiä opetuksia - Opetuksia pääasiassa aasialaisille Bodhgayassa 31.12.2008. - 3.1.2009

Dharman mukainen elämä - Karmapan opetuksia länsimaalaisille Bodhgayassa 12. - 14.1.2009

Gyalwang Karmapan opetuksia madhyamikasta

Rokpan soppakeittiö Bodhgayassa tammikuussa 2009

 

CD:t, DVD:t, kirjat, pinssit ja riipukset: Namse Bangdzo Bookstore

Karmapan toiminta

 

kotisivulle