Rukousmyllyt ja rukousliput

 

Rajattoman valon Buddha Amitabha sanoi: "Rukousmyllyistä on hyötyä silloin, kun maailmassa on huonot ajat. Dharman pyörän kääntäminen saa kyvykkäimmät saavuttamaan valaistumisen ja toimimaan kaikkien olentojen hyödyksi, keskinkertaiset saavat onnekkaan jälleensyntymän ja löytävät pyhän dharman ja vähälahjaisimmatkin pysyvät erossa pahoista teoista."

Samye Lingin suurta stupaa ympäröivä rakennus pystytettiin talkoilla kesällä 2005 Akong Rinpochen johdolla. Rakennuksen sisäsivulle sijoitettiin suuria kuparisia rukousmyllyjä, jotka sisältävät satojatuhansia om mani padme hung -mantroja. Ulkoseinälle tehtiin kaappeja, joissa voidaan säilyttää vainajien tuhkauurnia. Kävelytie katettiin koristeellisella kuparikatolla samaan tapaan kuin stupan edessä oleva sisäänkäynti.

6. joulukuuta 2005 aamuliukkaalla tiellä tyhjä tukkirekka syöksyi pensasaidan läpi suoraan vastavalmistuneen rakennuksen seinään ja teki paljon tuhoa. Kesällä 2006 tuhot korjattiin. Tietoa onnettomuudesta englanniksi.

 

Rukousmyllyjen talo

valmistui lokakuussa 2007

 

 

Britannian ensimmäinen rukousmyllyjä varten rakennettu talo on nyt valmis. Se pyhitettiin erityisessä seremoniassa Akong Tulku Rinpochen johdolla kesällä 2007. Talo ympäröi Samye Lingin kaunista Voiton stupaa kolmelta sivulta.

 

Jokaisessa myllyssä on miljoonia rukouksia. Niiden energia ja siunaukset aktivoidaan ja lähetetään maailmalle samalla, kun sähköiset moottorit pyörittävät myllyjä hitaasti yötä päivää.

 

Ihmiset voivat osallistua pyörittämiseen ja lisätä liikkeen vauhtia puisista kahvoista pyörittämällä. Samalla he ansaitsevat ansion, joka kertyy rukoilemalla miljoonin rukouksin kaikkien olentojen ja planeettamme puolesta.

 

   

Voiton stupa ja rukousmyllyjen talo tarvitsevat edelleen tukeanne. Projektiin voi osallistua ostamalla esimerkiksi

  • 200 miljoonaa mantraa myllyjen sisään 10 punnalla (Chenrezig, Karmapa, Guru Rinpoche ja Tara)

  • patsaan 100 punnalla

  • pienen kultaisen stupan pyhäkköalttarille 300 punnalla.

Tai voitte osallistua stupan ja rukousmyllytalon

 ylläpitoon: ne maalataan vuosittain. Rukousliput vaihdetaan tiibetiläisenä uutena vuotena (yleensä helmikuussa).

  • Yksi nauha rukouslippuja maksaa 30 puntaa.

Kaikki 10 punnan ja sitä suuremmat lahjoitukset kirjoitetaan vuosittain muistiin Rauhan kirjaan, jota pidetään stupan pyhäkössä.


Lahjoituskaavake (englanniksi).

OM MANI PADME HUNG on myötätunnon bodhisattvan, Chenrezigin mantra. Sen toistamisen sanotaan vapauttavan olentoja viiden ristiriitaisen tunteen aiheuttamista kärsimyksistä:

Temppelin rukousmylly pyörii yötä päivää.  
           
  OM     MA     NI     PAD     ME     HUNG  
  vapauttaa ylpeydestä, joka saa tuntevan olennon syntymään jumalten maailmaan.     vapauttaa kateudesta, jonka takia tunteva olento syntyy kateelliseksi jumalaksi.     vapauttaa halusta, joka johtaa tuntevan olennon syntymään ihmisten maailmassa.     vapauttaa tietämättömyy-destä, joka saa tuntevan olennon syntymään eläimeksi.     vapauttaa saituudesta, jonka takia tunteva olento syntyy nälkäisenä henkenä.     vapauttaa vihasta, joka johtaa tuntevan olennon syntymään helvetti-maailmassa.  

 

 

Rukousliput

 

 

 

Rukousliput liehuvat perinteisesti tiibetiläisten temppelien ja stupien lähistöllä sekä Himalajan vuoriston solissa.

 

Tiibetinbuddhalaiset ovat vuosisatojen ajan ripustaneet lippuja koteihinsa ja henkisiin harjoituspaikkoihin tuodakseen sinne hyvää energiaa.

 

Liput ovat värikkäitä kangassuikaleita, joihin on kirjoitettu pyhiä lauseita tai mantroja sekä piirretty hyväenteisiä vertauskuvia.

   

Tarkoitus on tasapainottaa luonnonelementtejä ripustamalla liput tiettyyn järjestykseen värien mukaan: keltainen, vihreä, punainen, valkoinen ja sininen. Värit kuvaavat maa-, vesi-, tuli-, ilma- ja tilaelementtiä.

 

Rukousliput voidaan laittaa joko sisätiloihin tai ulkoilmaan. Kun liput ripustetaan ulos, ne aktivoituvat ja niihin kirjoitetut hyvän toivotukset kulkeutuvat tuulen mukana eri suuntiin. Sanotaan, että rukousliput tuovat onnea, pitkän iän ja hyvinvointia lippujen ripustajalle ja heille, jotka ovat niiden läheisyydessä.

 

Eniten hyötyä rukouslipuista on rakennuksen länsiseinustalla, toiseksi paras on pohjoissuunta ja kolmanneksi etelä. Vältä lippujen ripustamista itään. Tiibetiläisessä kuukalenterissa on merkittynä astrologisesti epäedulliset päivät, jolloin rukouslippuja ei tule ripustaa.

 

Lipuissa usein kuvattu "tuulihevonen" on hyvän onnen, voiman ja vapauden symboli. Jos energiaa on vähän ja kaikki tuntuu ylivoimaiselta, juuri silloin on oikea aika ripustaa rukouslippuja, jotka tasapainottavat elementtejä sekä ympäristössä että kehossa. Samalla tehdään henkistä harjoitusta kehittämällä myötätuntoa, rakkautta ja viisautta; se on kaikkein tärkeintä.

Fyysiseen harjoitukseen kuuluu ympäristön suojeleminen ja kunnioittaminen. Millaiset olosuhteet luomme, sellaisessa maailmassa elämme.

Rukouslippuja voi ostaa Samye Lingin verkkokaupasta.

 

 

        Tuulihevonen kantaa rukouksia.

                                                                                                                               

12. Kenting Tai Situpa:

Lung Ta - tuulihevonen

 

 

Minua on pyydetty kertomaan rukouslippujen merkityksestä; niitä kutsutaan myös "tuulihevosiksi", tiibetiksi Lung Ta. Vaikka niiden merkitystä ei välttämättä tarvitse tietää niitä ripustaessaan, niistä on enemmän hyötyä, jos ymmärtää niiden tarkoituksen ja voi uskoa ja luottaa niiden voimaan. Siksi on hyvä tietää mitä Lung Ta tarkoittaa, mihin rukouslippuja käytetään ja mitä ne edustavat.

 

Rukouslippuja on kahdenlaisia: Lung Ta ja Jur Dar. Ne painetaan kummatkin kankaalle ja ommellaan rivistöksi nauhaan. Ne voidaan myös nostaa tankoon korkeilla paikoilla kuten tavalliset liput.

 

Ennen vanhaan köyhät ihmiset, joilla ei ollut varaa painaa rukouksia kankaalle, painoivat ne paperille ja heittivät paperit ilmaan vuoren rinteiltä. Koska rinteillä ei kävelty, ei ollut vaaraa, että niiden päälle olisi tallattu ja ne hajosivat lumessa omia aikojaan. Jos rukouslippujen päällä kävellään tai ajetaan niiden yli jollain kulkuneuvoilla, sekä kulkija että lipun uhrannut henkilö keräävät huonoa karmaa.

 

Elementeistä avaruus muistuttaa mieltä ja tajuntaa eniten. Seuraavaksi lähinnä on ilma. Rukousliput liehuvat tuulen mukana ilmassa ja tuuli kantaa kankaaseen painetun rukouksen siunausta, tuulesta tulee siis siunattu. Minne tuuli meneekin, olennot, jotka hengittävät ilmaa ja kaikki, joita tuuli koskettaa, saavat rukouksiin sisältyvän siunauksen. 

 

Se on rukouslippujen tarkoitus yleisesti sanottuna ja voidaan ajatella, että tuulen hevonen kantaa rukouksia.


Vaikka Lung Ta ja Jur Dar ovat erilaisia, ne perustuvat yhteen periaatteeseen. Ihmisen elämässä menestys riippuu neljästä asiasta: pitkästä iästä, ansioista, voimasta ja onnesta. Rukousliput lisäävät ja pitävät näitä neljää yllä. Ne menetetään tekemällä huonoja tekoja tai viihtymällä kielteisten asioiden parissa.


Lung Ta & Jur Dar


Lung Ta -tyyppisiä lippuja uhrataan, jotta ihmisen elinvoima, onni ja menestys olisivat taattuja. Jos joku yrittää tehdä jotain ja epäonnistuu siinä vaikka kuinka yrittäisi, sanotaan, että henkilön lung ta on matalalla. Kun kaikki, mitä tekee, onnistuu helposti, ilman esteitä ja menestys seuraa, sanotaan että lung ta on korkealla.


Lung Ta -lipuissa on yleensä hevonen keskuskuviona, ja neljään kulmaan on painettu neljä majesteettista eläintä, joilla on mystinen merkitys: lumileijona, garuda, lohikäärme ja tiikeri. Ne kuvaavat majesteettisen ihmisolennon neljää inhimillistä ja neljää taivaallista ominaisuutta.

 

 
Lohikäärme: voimakas ja järkkymätön, samalla leikkisä. Lämmin aitous, itsestään voittoisa. Elementti vesi, ilmansuunta länsi.   Garuda: viisaus ilman toiveita ja pelkoja. Elementti tuli, ilmansuunta pohjoinen.
     
 
Tiikeri: rohkeus, tietoisuus, ystävällisyys ja vaatimattomuus. Elementti ilma, ilmansuunta etelä.  

Lumileijona: kirkas ja ehdoton ilo, mieli jossa ei ole epäilyksen häivää, hyvyys. Elementti maa, ilmansuunta itä.

     


Jur Dar -lippuja tehdään ansioiden kasvattamiseksi. Niitä uhrataan usein sairaiden tai kuolleiden puolesta. Näissä lipuissa on tekstejä esimerkiksi Vapautumisen sutrasta ja mantroja kuten
om mani peme hung tai pitkän iän rukouksia. Uhraamme niitä vuosittain lisätäksemme henkilökohtaisia ansioitamme.


Jur Dar -lipuissa ei ole eläinten kuvia, ainoastaan tiibetinkielistä kirjoitusta, rukouksia ja mantroja. Niillä ei tavoitella mitään maallisia päämääriä tai ominaisuuksia. Jur Dar lähettää vain rukouksen tuuleen, joka toistaa sitä yhä uudelleen. Mitä enemmän lippu liehuu tuulessa, sitä enemmän tuuli toistaa rukousta. Niin tuuli kantaa siunausta kaikkialle ympäristöön.

 

Päällisin puolin nämä kaksi lipputyyppiä siis näyttävät jokseenkin samanlaisilta, mutta niillä on hiukan eri tarkoitus.

© Rokpa Trust

Stupat ja pyhiinvaellukset

Kotisivulle