Akong Tulku Rinpoche:

16. Gyalwa Karmapan kuolema

Kagyu Samye Ling 1982

 

 

Luulen että tiedätte jo, mitä tapahtui, mutta selventääkseni asiaa kerron tapahtumista nyt kun viivyn tässä hetken. Kun lähdin Chicagosta, Hänen Pyhyytensä terveys huononi päivä päivältä. Lääkärit luovuttivat jo Hong Kongissa, mutta heidän velvollisuutensa on yrittää auttaa, vaikka se pidentäisi elämää vain muutamalla päivällä.

 

Hän ei kuollut syöpään. Monet muut kehon toiminnat alkoivat pettää, munuaiset ja keuhkot. Viimeinen sairaus oli keuhkokuume. Minulla on ollut onnea olla läsnä siellä, meitä lääkäreitä on ollut hoitamassa häntä vuorotellen noin yhdeksän ja hoidimme häntä sairauden eri vaiheissa. Hän kertoi meille kaikille, että hänen täytyy pian lähteä tästä elämästä ja toisti sen useaan kertaan. Mutta me olimme kovin tietämättömiä emmekä tahtoneet uskoa tai kuulla sitä, joten yritimme jättää asian sikseen. Mutta Hänen Pyhyytensä on valmistautunut kuolemaansa paitsi viimeisten viikkojen ajan jo silloin, kun viimeksi tein pyhiinvaellusmatkan Rumtekiin hänen luokseen, hän pyysi kahta asiaa, jotka meidän täytyy tehdä.

 

Niistä ensimmäinen on historiankirjan julkaiseminen, se koskee asioita, joita olemme yrittäneet julkaista, mutta työ on viivästynyt. Toinen oli hänen valokuvansa ottaminen niin suurena, että se vastaa hänen kokoaan elävänä. Ihmettelin miksi hän sitä haluaa ja kysyin syytä. Hän vastasi, että siten kun hän ei ole Rumtekissa, siellä tarvitaan hänen valokuvaansa.

 

Asioista huolehtiva sihteeri oli paikalla ja hän vakuutti Karmapalle, ettei hän varmastikaan ole kuolemaisillaan, eikä kuvaa tarvita juuri nyt. Mutta Karmapa vastasi, että elämä on pysymätöntä, joten ei voi koskaan tietää, milloin hän on paikalla ja milloin ei. Se oli eräänlainen viesti. Useita kuukausia sitten hän sanoi eräälle lähimmistä oppilaistaan, että hänen täytyy muuttaa kehoa jotta hänen jälleensyntymänsä ehtii kasvaa Situ Rinpochen ja Shamar Rinpochen ohjauksessa. Niin että sitten kun he vanhenevat, hänen seuraajansa voi huolehtia jatkosta. Hän sanoi, että vaikka hän voisikin viipyä jonkin verran pidempään, hänen uusi inkarnaationsa kärsisi kovasti, ellei se kasvaisi korkeiden Rinpocheiden ohjauksessa. Siksi hänen on muutettava kehoa, niin että opetusten jatkumo säilyy vaivatta. Minusta se on tärkeä viesti meille kaikille ja jotain, mikä meidän täytyy hyväksyä. Näin suuret opetukset ovat siirtyneet opettajalta toiselle näihin aikoihin saakka.

 

Hänen pyhyytensä on nyt sairaalassa tilassa, jota kutsumme samadhiksi, vaikka hän kuoli keskiviikkoiltana. Tiibetiläisen kuukalenterin mukaan se oli varhain torstaiaamuna, kahdeksantena päivä. Korkeat opettajamme pysyvät kuollessaan samanlaisina kuin he olivat eläessään. Hänen sydämensä kohdalla on hieman lämpöä, eikä mieli ole irronnut kehosta kokonaan. Tila kestää 24 tunnista viikkoon, mutta kaikki Rinpochet ovat sitä mieltä, että Karmapa tulee ulos samadhi-meditaatiotilasta tänä iltana kello kahdeksan aikoihin. Sitten voimme siirtää hänen ruumiinsa Rumtekiin. Intian hallitus huolehtii järjestelyistä. Ruumis kuljetetaan Chicagosta New Yorkiin, sieltä Lontoon kautta Delhiin ja edelleen erikoiskoneella Bagdalaan ja lopuksi Rumtekiin.

 

On ollut sekä Situ Rinpochen että minun toiveeni, että eurooppalaiset oppilaat voisivat nähdä hänen ruumiinsa Lontoossa, mutta se ei nyt ole mahdollista, koska lentokone pysähtyy vain tunniksi. Esteenä ovat myös tullimuodollisuudet. Lontooseen ei siis kannata sen takia mennä, mutta Hänen Pyhyytensä on joka tapauksessa aina kanssamme, jos voimme tuntea niin. Ei tarvitse matkustaa tavatakseen hänet. Hän on meissä, jos meillä on kykyä nähdä se.

 

Voitte lausua uutta versiota Hänen Pyhyytensä pitkän iän rukouksesta, jossa pyydetään hänen palaavan mahdollisimman pian. Meillä on myös hänen sadhanansa ja voitte liittää pyynnön hänen paluustaan kaikkiin harjoituksiin, joita teette. Hän on jo meissä, mutta tietämättömyytemme takia emme voi nähdä ilman ihmiskehoa. Voimme oppia siitä sen, että pysymättömyys koskee jopa suuria opettajia ja että tulee harjoittaa dharmaa. Älkää viivytelkö, älkäämme kuluttako niin paljon aikaa omien ongelmiemme parissa. Meidän täytyy työskennellä ahkerasta harjoittaaksemme dharmaa nyt.

 

Olemme joka tapauksessa erittäin onnekkaita. Meillä on perinteen ylläpitäjät, jotka Hänen Pyhyytensä on kouluttanut. Meillä on kaikki korkeat Rinpochet. He ovat nyt tarpeeksi varttuneita ja heillä on kaikki perinteensiirrot hallussaan. 16. Karmapa on välittänyt kaiken tiedon eteenpäin. Perinteen ylläpitäjillä on kyky huolehtia meistä ja auttaa meitä. Joten vaikka toisaalta olemme hyvin surullisia, meidän täytyy olla myös onnellisia siitä, että Karmapa pystyy tulemaan takaisin. Ja siitä, että muut suuret opettajat voivat jatkaa hänen opetuksiaan ja olla tukenamme.

 

Luulisin että tässä on kaikki, mitä minulla oli sanottavana. On hyvä, että Trungpa Rinpoche ja minä olimme läsnä Karmapan luona yhtä aikaa. Tiedätte, että välillämme on ollut vaikeuksia. Hänen Pyhyytensä esitti kaksi toivetta, joista toinen oli, että jätämme erimielisyydet taaksemme. Trungpa Rinpoche ja minä olemme kumpikin hyväksyneet sen. Se on Karmapan edessä vannottu vala, ja teidän kaikkien tulee hyväksyä se. Se on ystävyyden vala, jonka aiomme myös pitää.

 

Olen saanut toimia Karmapan ohjeita noudattaen hänen eläessään Tiibetissä ja myöhemmin kun hän vieraili Euroopassa. Erityisesti olin paikalla hänen elämänsä kahtena viimeisenä viikkona Chicagossa ja pystyin palvelemaan häntä öin ja päivin, sain olla hänen lähellään ja kommunikoida niin, ettei mitään jäänyt kysymättä. Vaikka olen surullinen, minulla ei ainakaan ole sellaista tunnetta, että unohdin jotain. Olen täysin tyytyväinen ja onnellinen, että sain palvella häntä.

 

Toinen Karmapan pyynnöistä oli, että menisin Rumtekiin mahdollisimman pian. Se on siis velvollisuuteni. Vaikka hän on kanssamme, menen sinne rukoillakseni ja tarjotakseni uhrilahjoja hänen keholleen. Olen varma että tämä koskee kaikkia keskuksia. Monet tulevat rukoilemaan ja antamaan uhrilahjoja. Sen, miksi hän pyysi tätä minulta erikseen, voi tulkita monella tavoin. Esimerkiksi puhuimme aiemmin, että jos Hänen Pyhyytensä kuolee, ehkä meidän ei tarvitse tehdä uhrilahjaseremoniaa vuonna 1984, mutta hän lupasi tulla. En epäile sitä yhtään, vaikka hän on kuollut. Ne jotka haluavat nähdä Hänen Pyhyytensä, he näkevät hänet kyllä aikanaan. Hän ilmestyy monin tavoin, ehkä hänen jälleensyntymänsä on silloin ilmestynyt ja voi tulla tänne. Ehkä hän ilmestyy niin kuin Milarepa ilmestyi kuolemansa jälkeen niille, jotka tahtoivat nähdä hänet.

 

Ilmestyköön Hänen Pyhyytensä Karmapa eri muodoissa kaikkialla missä hän on luvannut tehdä niin tuona tiettynä päivänä. Älkää siis ajatelko, ettei häntä enää ole. Olen sataprosenttisen varma, että hän tulee ajallaan. Pidämme häntä siis edelleen olemassa olevana, hän ei kävele ympäriinsä emmekä voi nähdä häntä, mutta Milarepa näki Marpa Lotsan monta kertaa ja Marpa Lotsa näki Naropan monta kertaa. Kaikki sanoivat, että Naropa on kuollut, mutta Marpan hartaassa mielessä Naropa on aina siellä missä tarvitaan. Joten Karmapa tulee olemaan paikalla ja me kuljemme eteenpäin. Jatkamme entiseen tapaan ja pidämme lupauksemme opettaa toinen toistamme niin, että voimme nähdä hänet ja vastaanottaa opetusta häneltä.

 

Kysymys: Jättikö Hänen Pyhyytensä jälkeensä kirjettä?

Akong Rinpoche: Se on jotain, mistä en julkaise tietoa nyt. Sen päättävät kagyupoiden johtajat, he ovat vastuussa.

 

Kysymys: Teemmekö keräyksen lahjaa varten?

Akong Rinpoche: Se on täysin teidän päätettävissänne. Luulen että keräyksiä on ollut aivan tarpeeksi. Kellään ei varmaankaan ole yhtään rahaa jäljellä. Raha ei ole ratkaisu, dharmanharjoitus on ratkaisu. Harjoittakaa dharmaa kunnolla, riidelkää mahdollisimman vähän tässä organisaatiossa, perheidenne keskuudessa ja itseksenne. Asioita ei ratkaista riitelemällä vaan auttamalla toinen toistaan. Me puhumme myötätunnosta jo aamurukouksessa, mutta se mitä teemme on kokonaan vastoin parempaa tietoa.

 

Dr Lewy's account

Situ Rinpoche: 16. Gyalwa Karmapan kuolema

17. Gyalwa Karmapa

Elämä ja kuolema

Kotisivu