12. Kenting Tai Situpa

Portin avaaminen avaruuteen

Otteita kirjasta Nectar of Dharma: The Sacred Advice Vol 1, luku ”Chod”

 

Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että katsomme taivaalle ja näemme taivaan, mutta emme voi sanoa näkevämme taivasta, koska siinä ei ole mitään näkemistä; näemme sen kuitenkin.

 

Toisin päin katsottuna, kuka taivaan näkee? Me näemme sen, vaikka emme voikaan nähdä sitä, kun mitään nähtävää ei ole.

 

Sitten mietiskelyohjeissa neuvotaan: ”Anna ajatuksen syntyä.” Siihen ei tarvitse uhrata yhtään voimia, koska katsoessamme asiaa toisin päin ja nähdessämme, ettei mitään nähtävää ole, ajattelemme. Katso siis tuota ajatusta, se itsessään on taivaan kaltainen. Siinä ei ole mitään näkemistä. Ajatus häviää, kun ajattelet, ettei mitään nähtävää ole. Minne se hävisi? –Se ei mennyt minnekään.

 

Tällä tavalla mielen [ajatusten] ja avaruuden yhteen sulauttaminen on samanlaista kuin mielen sulauttaminen kaikkien buddhien mielen dharmakayaan.

 

On syvällisempikin syy siihen, miksi avaruus ilmentyy meille. Oppineimmasta oppimattomimpaan kaikki näkevät avaruuden, jopa helvettiolennot. Helvetit kuvataan paikkoina, missä juostaan peloissaan. Ilman tilaa ei voi juosta. Avaruutta on siis jopa helveteissä. Se johtuu siitä, että kaikkien ja kaiken olemus on avaruutta.

 

Kutsumme ulkoista todellisuutta objektiksi ja sisäistä mieleksi. Loppujen lopuksi niiden välillä ei ole eroa, ja siksi ihmeitä voidaan tehdä. Kun Guru Rinpoche ilmestyy eri muodoissa tai kun Milarepa lensi taivaalla linnun tavoin, se on kaiken oivaltamista. Ei ole oivallettu vain yhtä asiaa, vaan kaikki. Emme voi olla rajoittuneita buddhia. Valaistumisen buddhuus on rajaton, se koskee kaikkea ja siksi on ihmeitä. Portin avaaminen avaruuteen chod-harjoituksen phowassa liittyy siihen, mitä avaruus ja mieli ovat ja siihen, mitä tietämättömyys ja viisaus ovat.

 

 

Mietiskelyohjeita

Kotisivulle