Nelikätinen Chenrezik sadhanan harjoitusohjeet

 

Nämä ohjeet perustuvat 15. Gyalwa Karmapan Khachap Dorjen kommentaariin

Tangtong Gyalpon tekstistä Kaikenkattava olentojen hyöty.

Koonnut Ken Holmes, suomennos Ani Sherab © Kagyu Samye Ling Monastery 2010

 

 

Yksinkertaiset ohjeet kaikennäkevän myötätunnon valtiaan,

Avalokiteshvaran eli Chenrezikin mietiskelyyn ja mantran lausuntaan

 

Rakenne

 

Harjoituksessa on neljä osaa:

 

1. Alkuvalmistelut:

Turvautuminen ja bodhimielen kehittäminen.

 

2. Visualisaation vaihe:

Samayasattva, rukous, jnanasattva ja mantran lausuminen.

 

3. Täydellistymisen vaihe:

Visualisaation sulauttaminen ja tyhjyydessä lepääminen.

 

4. Päätös:

Puhtaiden ilmentymien esilletulo ja ansion jakaminen muiden kanssa.

 

 

   Karmapa Khachap Dorje

1. Alkuvalmistelut

 

Turvautuminen ja bodhimielen kehittäminen

 

Kuvittele, että oma gurusi ilmestyy avarassa ja kauniissa paikassa edessäsi Chenrezikin hahmossa ja ilmentää siten hengellistä läsnäoloaan ja huolenpitoaan sinusta ja jokaisesta olennosta. Chenrezikin hahmo kuvastaa kaikkien buddhien rakkautta ja myötätuntoa.

 

Guru ottaa nelikätisen Chenrezikin muodon. Muoto on tehty valosta, se on kuin hologrammi ja täysin ontto sisältä. Se on ihmeen inspiroiva ja liikuttaa sydäntä, kun kaikki itsekkyys sulaa rakkaudeksi. Tässä vaiheessa ei tarvita yksityiskohtaista visualisaatiota Chenrezikistä. Chenrezikin muotoisen gurun ympärillä on valtava joukko buddhia ja bodhisattvoja, heitä on loputtomasti aina avaruuden ääriin asti. Tämä voidaan joko visualisoida tai vain tuntea, että he ovat läsnä ja että Chenrezik on heidän perusolemuksensa.

 

Ympärilläsi on loputon määrä tuntevia olentoja. Voit joko vain olettaa, että he ovat paikalla tai visualisoida tarkemmin (isä ja miespuoliset olennot oikealla, äiti ja naispuoliset vasemmalla, kuten täyskumarruksia tehdessä, jos tunnet harjoituksen).

 

Kun olet saanut tuntuman heidän läsnäolostaan, lausu omasta ja muiden tuntevien olentojen – entisten vanhempiemme ja ystäviemme – puolesta nelirivinen rukous, johon sisältyy turvautuminen ja bodhimielen kehittäminen: San-dze tshö dangVoit tehdä sen kolme kertaa muodollisesti tai niin monta kertaa kuin on tarpeen, jotta saat aidon tunteen turvautumisesta ja muille omistautumisesta.

 

Turvautumisen kenttä sulautuu sen jälkeen sinuun, mutta tunteen siitä, että turvautumisen kohteet tukevat sinua, pitäisi säilyä koko istunnon ajan, samoin tunteen siitä, että olet yhteydessä kaikkiin muihin tunteviin olentoihin.

 

2. Visualisaation vaihe

 

Samayasattva

 

Luo mielikuva visualisaatiosta rivi riviltä samalla kun lausut rukousta. Jos teet harjoitusta itseksesi, lausu sanat aluksi hitaasti, niin että sanat ja visualisaation vaiheet vastaavat toisiaan. Vaihtoehtoisesti voit lausua visualisaatiota kuvaavat säkeet ensin ja pitää tauon visualisointia varten. Voit myös visualisoida ensin ja lausua sanat sen jälkeen, järjestyksellä ei ole väliä. Pääasia on oppia luomaan suhteellisen tarkka mielikuva ja parantaa sitä istunto istunnolta, kuukausi kuukaudelta, niin että jonkin ajan jälkeen visualisaatio on tarkka, yksityiskohtainen ja hyvin tuttu.

 

Kaiken, mitä visualisoimme, tulisi olla läpikuultavaa valoa – niin kuin sateenkaari – eloisaa, mutta ei kiinteää, ja sen tulisi tuntua hyvin puhtaalta, täydelliseltä ja avaralta.

 

Seuraava visualisaatio ilmestyy sekä oman pääsi yläpuolella että kaikkien muiden olentojen pään yläpuolella. Keskity kuitenkin pääasiassa oman pääsi yläpuolella olevaan visualisaatioon.

 

Pääsi yläpuolelle ilmestyy mitä kaunein valkoinen lootuksenkukka (se voi olla sävyltään hiukan vaaleanpunaiseen vivahtava). Lootuksen päälle ilmestyy valosta muodostunut kuunkiekko ja sen päälle tavu hri.

 

Hri-tavusta säteilee monen värisiä valonsäteitä – enimmäkseen kuitenkin valkoisia – kaikille buddhakentille vieden sinne lahjoja. Valot säteilevät myös kaikkiin maailmoihin auttaen olentoja. Valo palaa nopeasti takaisin buddhakentiltä. Se on täynnä siunausta ja muuttaa hri-tavun Chenrezikiksi, jonka keho on kuvattu tekstissä (neljä kättä, yhdet kasvot, väriltään valkoinen jne.). Onton kehon sisällä on kolme tavua:

 

 

 

– valkoinen om otsan korkeudella,

– punainen ah kurkun kohdalla ja

– sininen hung sydämen korkeudella.

 

Ne kuvaavat kaikkien buddhien puhdasta kehoa, täydellistä puhetta ja valaistunutta mieltä ja siunaavat visualisaatiomme.

 

Ajattele, että gurusi on ilmestynyt tässä hyvin erityisessä ja puhtaassa muodossa auttaakseen sinua herättämään suuren myötätunnon. Jos mahdollista, käytä tähän niin kauan aikaa, että saat jonkinlaisen tuntuman gurun siunauksesta.

 

 

Buddha Amitabha Chenrezikin pään yläpuolella.

 

Lausu sitten antaumuksella nelirivinen rukous: Dzo-wo dzön tsi

 

Useimmat tekevät kolme kertaa tämän rukouksen, jossa turvaudutaan erityisesti Chenrezikiin. Parhaassa tapauksessa se tehdään sydämen pohjasta yhä uudelleen samalla kun pohditaan sanojen syvällistä merkitystä (turvautumista buddhan rakastavaan ja myötätuntoiseen mieleen), kunnes silmät täyttyvät hartaan tunnelman ja rukouksen nostattamista kyynelistä.

 

Voit lausua tässä vaiheessa myös muita rukouksia, kuten Gelongma Palmon seitsenosaisen rukouksen tai munkki Pema Karpon rukouksen. Dharmakeskuksista saatavissa teksteissä ne on usein lisätty tekstiin tai ne löytyvät liitteinä tekstin lopusta. Tähän mennessä meditaatio on koskenut lähinnä samayasattvaa (samaya-mieltä): pääosin se on oma luomuksesi.

 

Seuraavaksi kutsutaan jnanasattva (viisaus-mieli): valaistuneen myötätunnon ”todellinen läsnäolo”. Sitä varten täytyy luopua mielikuvituksen jäykästä kontrolloinnista ja antaa mielen rentoutua ja avautua, niin että puhtaiden ja täydellisten buddhien erittäin todellinen myötätunto voi tulla ”asumaan” kauniiseen ja selväpiirteiseen kotiin, jonka olet rakentanut visualisaation kautta.

 

Jnanasattva

 

Vastauksena sydämen pohjasta lausumaasi rukoukseen yläpuolellasi olevasta Chenrezikistä säteilee eloisia ja kauniita valonsäteitä. Ne muuttavat hetkessä

 

– koko ympäristön Sukhavatiksi (Dewachen – suuren autuuden maa).

– kaikki olennot Chenrezikiksi (myös itsesi, tähän asti olet ollut tavanomaisessa hahmossasi).

– kaikki äänet om mani padme hung -mantraksi.

– kaiken mielen toiminnan Chenrezikin mieleksi, joka on ikuista tyhjyyttä, mutta ilmenee lukemattomin myötätuntoisin tavoin olentojen avuksi.

 

Kun saat tuntumaa muodonmuutokseen, lausu rukous, joka alkaa sanoin De tar tse tsik

ja päättyy sanoihin …ri tong jerme dzjur.

 

Mantran lausuminen

 

Tässä vaiheessa harjoituksen tekijä yleensä keskittyy itseensä Chenrezikinä. Siinä voidaan keskittyä myös Chenrezikiin oman pään päällä tai edessä avaruudessa. Se, mikä valitaan, riippuu laman ohjeista tai siitä, mikä tuntuu helpoimmalta. Joka tapauksessa mantra muodostaa kehän Chenrezikin sydänkeskukseen. Jos keskityt itseesi Chenrezikinä, niin pidä yllä tuntumaa gurustasi Chenrezikin muodossa yläpuolellasi samalla kun teet seuraavat harjoitukset.

 

Luo tunne ”puhtaista ilmiöistä” niin kuin yllä on kuvattu; kehosi on puhdas ja tehty valosta, jokainen ja kaikki on täydellisen puhtauden ja suuren autuuden ilmentymää. Lausu mantraa om mani padme hung tai mantraa muodossa om mani padme hung hri. Sitä voi laulaa kauniilla sävelellä tai lausua hiljaa niin, että ”vain oma paidankaulus kuulee” tai lausua sitä vain ajatuksissa. Padme lausutaan muodossa peme. Tee samalla seuraavia harjoituksia. Vähitellen niiden kaikkien pitäisi tulla tutuksi, älä siis tee vain yhtä tai kahta jättäen muut huomiotta.

 

1. Keskity visualisoimaan Chenrezik mahdollisimman selkeästi ja tarkkaan, se toimii yhdyssiteenä oman mielesi ja gurun mielen välillä. Siirry visualisaatiossa kohdasta kohtaan, kehittäen kaikki osat yksityiskohtia myöten ja muistaen samalla niiden erilaiset vertauskuvalliset merkitykset. Esimerkiksi tukka, joka on puoliksi nutturalla, kuvaa mieltä dharmakayan luontaisessa puhtaudessa. Puolet tukasta valuu alas valtoimenaan, se kuvaa niitä muotokayojen lukemattomia toimintoja, joilla olentoja autetaan.

 

             

 

2. Kuvittele, että Chenrezikin sydänkeskuksessa on kuusilehtinen valkoinen lootus, jonka keskustaa peittää valkoinen kuunkiekko. Sen päällä pystysuorassa on valkoinen hri-tavu. Keskity tavuun, se on Chenrezikin perusolemus. Se näyttää kirkkaasta kuunvalosta tehdyltä.

 

                     Esimerkkejä kolmiulotteisista kirjaimista

                

 

3. Mantran om ma-ni pad-me hung kuusi tavua ovat lootuksen kuudella terälehdellä pystyasennossa. Ne luetaan ympyrän keskustasta käsin, toisin sanoen ne ovat kohti hri-tavua. Jokaisella tavulla on oma värinsä. Tee kirjaimista kolmiulotteisia. Yksi päätarkoituksista on tutustua hyvin jokaisen kirjaimen muotoon ja väriin.

 

 

 

4. Lootuksen keskellä olevasta hri-tavusta säteilee valoa, joka vie jatkuvasti lahjoja buddhille ja bodhisattvoille (kaikki tavanomaiset lahjat). Buddhien ja bodhisattvojen siunaus virtaa takaisin ja vahvistaa hri-tavua. Voit kuvitella, että hri-tavusta säteilevät sateenkaari-valot muuttuvat loputtomiksi lahjoiksi vettä, ruokaa, valoa, kukkia, suitsuketta ym. tai että valonsäteitä on tuhansia, ja jokaisen kärjessä on lahjoja kantava jumalatar. Valo palaa takaisin buddhilta, joita lahjat ja hartautesi miellyttävät, ja valon tuo sinulle buddhien viisauden ja myötätunnon voiman. Se kerääntyy monine taitoineen hri-tavuun sydämessäsi.

 

tavu

väri

maailma

heikkous /myrkky

viisaus

paramita

om

valkoinen

jumalat

ylpeys

tasa-arvon viisaus

anteliaisuus

ma

vihreä

puolijumalat

kateus

toiminnan viisaus

oikea käytös

ni

keltainen

ihmiset

halu

sisäinen viisaus

kärsivällisyys

pad

vaaleansininen

eläimet

tietämättömyys

dharmadhatu-viisaus

ahkeruus

me

punainen

nälkäiset henget

ahneus

erotteleva viisaus

meditaatio

hung

tummansininen

helvettiolennot

viha

peilinkaltainen viisaus

viisaus

 

 

5. Chenrezikin sydänkeskuksesta säteilee valkoista valoa helvetteihin, missä se helpottaa siellä olevien olentojen kärsimyksiä ja muuntaa helvetit vähitellen Sukhavatin puhtaaksi maaksi. Sitten valo säteilee nälkäisille hengille, eläimille, ihmisille, puolijumalille ja jumalille. Tee harjoitus ensin hitaasti miettien kunkin maailman erityisiä kärsimyksiä yksityiskohtaisesti ja sitä, miten niistä vapaudutaan, vaikkapa keskittyen vain yhteen maailmaan yhdellä istunnolla. Myöhemmin voit tehdä harjoituksen nopeammin, jos mielikuvat pysyvät kirkkaina ja myötätunnon tunne on läsnä.

 

6. Tämä on samanlainen harjoitus kuin edellinen, mutta vielä yksityiskohtaisempi. Jokainen mani-mantran tavu säteilee omaa erityisväriään ja sulkee sinulta samsarisen jälleensyntymän kirjainta vastaavassa maailmassa. Valonsäteet poistavat mielenmyrkyistä johtuvat syyt, jotka aiheuttavat samsarisen jälleensyntymän näissä maailmoissa ja tuovat esiin kaikki buddhan viisauden, paramitojen ym. hyvät ominaisuudet. Aloita taas hitaasti ja nopeuta tahtia vain, jos saat mielikuvat pysymään selkeinä.

 

7. Keskity siihen, että Chenrezik on yhtä aikaa tyhjyyttä ja tietyn muotoinen. Vaikka yrität ”sielusi silmin” nähdä kaikki yksityiskohdat eloisina ja merkitystä täynnä, ne ilmenevät kangastuksen tavoin tai niin kuin peilin heijastus. Yhdistä tähän harjoitukseen mahdollisimman paljon omaa kokemustasi tyhjyydestä, muistellen tyhjyydestä saamiasi opetuksia, perinteensiirtoja, joita ehkä olet saanut ja niin edelleen. Pääasia on, että ”selkeyden ja tyhjyyden ykseys” korostuu, se tarkoittaa, että jokin, joka ei ole olemassa käsin kosketeltavana, voi kuitenkin olla hyvin selväpiirteinen. Tämä korjaa väärinkäsityksen tyhjyydestä olemattomuutena. Voisimme kutsua sitä myös ”ilmentymän ja tyhjyyden ykseydeksi”. Sen kokeminen on hyödyksi, kun teemme harjoitusta istuntojen väliaikoina ja yritämme ymmärtää ilmentymien ja tyhjyyden ykseyden merkityksen arkielämässä.

 

8. Keskitä mielesi yksinomaan mantran ääneen, pidä sitä ainoana keskittymisen kohteena, kun asetat mielesi paikoilleen ja rajaa kaikki muu pois.

 

9. Samalla kun kuulet mantran äänen entistä selkeämmin, tutki ajoittain aivan lyhyesti äänen luonnetta ja yritä paikallistaa se. Älä ajattele vaan tee huomioita. Kuule mantra äänenä, joka on tyhjä niin kuin kaiku, kuultavissa mutta aineeton.

 

10. Voit myös käyttää osan mantran lausumisajasta auttaaksesi jotakuta, joka on sairas tai kuolemaisillaan tai joka on äskettäin kuollut. Keskity silloin lähinnä Chenrezikiin pääsi yläpuolella tai edessäsi avaruudessa.  Moniväriset valonsäteet säteilevät Chenrezikin sydämestä autettavalle henkilölle ja parantavat hänet, auttavat kohtaamaan kuoleman tai johtavat kuoleman jälkeisissä bardo-kokemuksissa. Sen lisäksi, että valot auttavat tai parantavat nykyhetkellä, tunne, että Chenrezikin valonsäteet puhdistavat myös henkilön karmaa ja hänen mielessään olevia esteitä. Jos omistat koko istunnon tälle 10. harjoitukselle, Chenrezik sulautuu lopuksi autettavaan henkilöön. Jos taas keskityt tiettyyn henkilöön vain osan mietiskelyistunnon ajasta, laajenna kohdetta istunnon loppupuolella ajattelemalla muita ihmisiä/olentoja, joilla on samankaltaisia kärsimyksiä. Kohdista myötätunto vähitellen koskemaan kaikkia olentoja kuudessa maailmassa.

 

Tee jokaista harjoitusta huolellisesti ja ”ammattimaisesti” ja käytä tarpeeksi aikaa kaikkiin vaiheisiin, niin että harjoitus tulee eläväksi ja tutuksi. Hätäily ei auta. Hyvä mietiskely on harjoittelua askel askeleelta ja kokonaisuus rakentuu yksityiskohdasta toisensa jälkeen, istunto istunnolta. Ellemme tee niin, alussa on epäselvä visualisaatio ja sama epäselvä visualisaatio vuosien kuluttua. Älä lannistu, ellet ”näe” mitään. Toiset kuvittelevat enemmän kuvilla kuin toiset. Luota tapahtumien kulkuun, tunne on tärkeintä. Esimerkiksi kun käyt läpi visualisaation eri vaiheita mantra-harjoituksessa, on avuksi, jos tunnet elävästi kaiken buddhien rakkauden ja myötätunnon. Se on tärkeämpää kuin se, että näkee kaikki puvun yksityiskohdat. Jos jollakulla on erinomaisen tarkka kuva mielessään, mutta sydämestä puuttuu rakastava lämpö ja lempeys, hän ei ole tavoittanut harjoituksen ydintä.

 

Samalla tavalla dharman keskeisin asia on vapautuminen epäitsekkyyden avulla. Chenrezik on epäitsekkään rakkauden ruumiillistuma ja ajan myötä, kun teet harjoitusta, tuon tunteen rakkauden vapauttavasta voimasta tulisi vahvistua. Se on vapaa kaikista itseen keskittyvistä tavallisen elämän huolista. Kun astut universaaliin ikuisen rakkauden tilaan, puhutaan jumaluuden pitämisestä ”ylpeyden” aiheena. Se on se, mitä jumaluus on: buddhien ylevän arvokkuuden ilmaus.

 

3. Täydellistymisen vaihe

 

Mantran lausumisen jälkeen seuraa täydellistymisen vaihe, jolloin visualisaatio sulautetaan. Ympäristösi, joka on visualisoitu Sukhavatina (Dewachen) harjoituksen aikana, sulautuu Chenrezikin eri muotoihin, jotka olet visualisoinut. Kuvittele, että kaikki puut, kukat, pensaat ja linnut, vesiputoukset, loputtomat onnellisuuden tilat ja ulottuvuudet, uskomattoman kauniit palatsit ja muut dharman tuhannet ilmentymät sulautuvat kaikki Chenrezikin hahmoon jokaisen olennon pään päällä.

 

Nämä Chenrezikit ja erityisesti Chenrezik oman pääsi päällä sulautuvat sitten itseesi Chenrezikin hahmossa.

 

Sinä itse Chenrezikinä sulaudut sen jälkeen päästä alaspäin ja jaloista ylöspäin mantraan, joka on lootuksen päällä sydänkeskuksessa.

 

 

 

 

 

Lootus ja terälehdillä olevat kuusi tavua sulautuvat keskellä olevaan hri-tavuun.

 

 

Hri-tavun kaksi ympyrää sulautuu pieneen a-tavuun hri:n alapuolella.

Pieni a sulautuu ra-tavuun, johon se on kiinnittynyt. Ra sulautuu ha-tavuun. Ha sulautuu kiguun. Kigu muuttuu valopisaraksi (tiibetiksi tig-le), jonka yläpuolella on nada-kiehkura. Tigle sulautuu nadaan. Lopulta nada sulautuu itseensä ja muuttuu aina vain pienemmäksi pisteeksi, joka häviää avaruuteen.

 

Näin hri katoaa tyhjyyteen sulautuminen liikkuvassa kuvassa.

 

Lepää tyhjyydessä, johon tapahtumakulku sinut johtaa, ilman ajatuksia, ilman odotuksia tai levottomuutta, niin kauan kuin mahdollista. Jos haluat ja sinulla on aikaa, voit tehdä seuraavasti. Kun luonnollinen tyhjyys alkaa hälvetä, ilmesty siitä hri-tavuna niin kuin kala hyppää vedestä, ja käy uudelleen läpi sydänkeskuksen hri:n sulauttaminen tarkasti ja vaihe vaiheelta. Lepää uudelleen tyhjyydessä, mihin se johtaa.

 

4. Päätös

Ilmesty tyhjyydestä Chenrezigin hahmossa pitäen yllä tunnetta, että kaikki on Dewachenia: kaikki olennot ovat Chenrezikejä, äänet mantran ääntä ja kaikki ajatukset viisautta. Sitä ei tarvitse erikseen visualisoida, pidä se vain olettamuksena taustalla. Mietiskelyistuntojen välissä on hyödyllistä pyrkiä ymmärtämään, mitä Buddha tarkoitti sanoessaan, että kaikki maalliset ilmiöt ovat unenkaltaisia.

 

Lausu Da shen ly nang

 

Tee omistusrukous Geva di ji ja rukous, joka alkaa sanoilla Di tar gom-de päästäen irti tämän harjoituksen tekemisen tuomasta ansiosta ja jakaen sen ehdoitta kaikkien olentojen kanssa. Se on kuin laskisi pisaran mereen, jossa se säilyy ikuisesti.

Tee rukous, jossa toivotaan syntymää Dewachenissa ja toivo, että kaikki ne, jotka juuri nyt ovat kuolemaisillaan tai kuolivat äskettäin, näkevät oman mielensä puhtauden Dewachenin puhtaan maan muodossa. Toivo itsekin jälleensyntyväsi siellä kuoltuasi.

 

 

 

 

 

Tämä on ohje sadhana-tekstiin, joka tunnetaan nimellä ”Kaikenkattava olentojen hyöty.” Se on kagyu-dharmakeskusten länsimaissa laajimmin käyttämä harjoitus. Siinä selitetään mietiskelyn päävaiheet, visualisaatio ja mantran lausuminen, koska tämä turvallinen ja helppo harjoitus avaa sydämen rakastavan ystävällisyyden ja myötätunnon voimavarat.  

Tangtong Gyalpo, 1400-luvulla elänyt näkijä, tiibetiläinen mahasiddha, jolta tämä harjoitus on peräisin ja jota pidetään Chenrezikin ilmestyskehona.

 

 

Lataa (Word)

 

Muita Chenrezikiä koskevia tekstejä

Kotisivulle