17. Gyalwang Karmapa Ogyen Trinley Dorje

Hyvien periaatteiden mukainen käytös

 

Bodhgaya, Intia 6.1.2009
Tiibetistä englanniksi kääntäneet kunnianarvoisa Lhundup Damchö ja Karma Choephel

Monlam English Translation Network -kääntäjäryhmää varten. In English

 

Julkaisuoikeudet © Pal Nyammay Kagyupay Sangha Monlam Chenmo.

Englanninkieliset sivut osoitteessa www.kagyumonlam.org

 

Sellainen gurun ja oppilaan välinen suhde, jonka olemme tänään nähneet mestarijoogi Milarepan elämäntarinassa – Lama Marpan ja hänen oppilaansa Milan välinen gurun ja oppilaan välinen suhde – on erilainen kuin gurun ja oppilaan välinen suhde nykypäivänä yleensä on. Heidän suhteensa ei ollut sellainen kuin nykypäivän lamojen kohdalla, jotka toisinaan sanovat ulkomaisille oppilailleen: ”Sinun on tehtävä niin kuin sanon. Ellet tee, rikot samayan ja joudut helvettiin.” Lama Marpa vaali oppilastaan Milarepaa niin kuin isä poikaansa. Nykyisin oppilaista välitetään, jotta saataisiin ruokaa, vaatteita ja mukavaa juttuseuraa.

 

Jos ajattelemme tätä kunnolla, ei voi olla oikein, että henkilöä kutsutaan lamaksi vain siksi, että hän tietää miten korkealla valtaistuimella istutaan. Laman täytyy osata vaalia oppilaitaan rakkaudella ja kyetä huolehtimaan heistä. Lamat, jotka ottavat monia oppilaita noin vain tietämättä mihin suuntaan nuo oppilaat kehittyvät, ovat täysin pimennossa sen suhteen mitä pitäisi tehdä ja mitä ei ja he ansaitsevat myötätuntomme.

 

Jotta tulisi hyväksi lamaksi, täytyy ensin olla hyvä ihminen tai vanhempi. Siitä syystä haluan tänään puhua hiukan periaatteista ja hyvästä käytöksestä.


Hyvien periaatteiden mukainen käytös kuulostaa siltä, että joku on tehnyt sellaisen lain, jonka mukaan meidän on käyttäydyttävä hyvin ja hän käskee meitä tekemään tietyllä tavalla. Hän vannottaa meitä olemaan tappamatta ja varastamasta, ja jos sen jälkeen toimimme toisin, siitä tulee virhe. Mutta periaatteellinen hyvä käytös on meille välttämätöntä, jotta pysyisimme elossa ja olisimme onnellisia. Syntymästä alkaen vanhempamme huolehtivat meistä rakkaudella. Rakkaudesta he liittyivät yhteen. Ja kun lapsi syntyy, he pohtivat tämän tulevaisuutta ja tuntevat hellyyttä, eikö niin? Koko lapsuuden ja nuoruuden ihminen tarvitsee muiden rakkautta eikä tule toimeen ilman niitä.

 

Jos emme saisi kasvatusta muiden tuella, kasvaisimme kurittomiksi. Se osoittaa, että olemme muista riippuvaisia. Emme mitenkään voi pysyä hengissä yksiksemme. On selvää, että tukeudumme yhteisöön ja yhteiskuntaan. Koska meidän on elettävä elämämme yhteiskunnasta riippuvaisina, miten käy jos tuo yhteiskunta, josta riippuvaisia olemme, on täynnä henkilöitä jotka halveksivat muita, käyttävät muita hyväkseen tai kaiken kukkuraksi mistään piittaamatta tallovat ja tappavat ihmisiä tai muita olentoja? On vaikea elää niin julmassa maailmassa, vai mitä? Se on äärimmäisen tuskallista.

 

Kun siis teette jotain laitonta, tapatte, juoruatte kateellisina tai valehtelette, tuhoatte omaa arvoanne ja ympärillänne olevat ihmiset alkavat välttää teitä niin kuin rikollista ja periaatteetonta hylkiötä. Se tuntuu samalta kuin olisi heitetty yhteiskunnan ulkopuolelle. On siis hyvin selvää, että meidän on elettävä elämämme muista riippuvaisina. Jos yhteisö, johon tukeudumme, on täynnä ihmisiä ilman periaatteita, elämämme on hankalaa, eikö vain? Jos he halventavat tai loukkaavat muita tai valehtelevat, ellei heillä ole hiukkaakaan säälintunnetta tai myötätuntoa muita kohtaan, on turha uneksia elävänsä siellä, joudumme elämään pelon ja kauhun vallassa öin ja päivin. Ellemme siis tee muutoksia siihen yhteiskuntaan jossa elämme, aloittamalla heti paikalla itsestämme, emme todennäköisesti kohtaa onnea. Jos vain jatkamme elämää tällä tavalla tehden kaikenlaista sattumanvaraista, suojaamatta omaa itseisarvoamme, ihmiset huomaavat, että heidän joukossaan on periaatteeton hylkiö, ja vaikkei kukaan karkottaisikaan meitä yhteiskunnasta, joudumme luonnostamme sen ulkopuolelle.

 

Siitä syystä meillä on kymmenen hyveen etiikka. Meidän on vältettävä mm. tappamista, varastamista, seksuaalisia väärinkäytöksiä, valehtelua, juoruamista, kovia sanoja, tyhjänpäiväistä jutustelua, himoitsemista, pahantahtoisuutta ja vääriä näkemyksiä. Nämä ovat kolme kehoon, neljä puheeseen ja kolme mieleen liittyvää pahetta. Eikö se olekin varsin tärkeää? Jos ihminen on hyveellinen eli rehti, hän ei tapa eikä valehtele. Hän ei vie toisen puolisoa eikä raiskaa jne.

 

Käskyn tapaiset säännöt annetaan noudatettaviksi ilman ehtoja. Mutta jos selitetään, että meidän ei pitäisi tappaa ja jos tapamme, siitä seuraa ongelma toisensa jälkeen, se ei olekaan tilanne, jossa ei olisi valinnanvaraa. Joten jos ottaa valoja, se ei merkitse, että joku muu määrää säännöt, joista sitten tulee jotain mitä itsen pitää noudattaa. Parhaassa tapauksessa ihminen iloitsee luonnostaan siitä että pyrkii noudattamaan eettisiä ohjeita ja kymmentä hyvettä.

 

Meidän täytyy siis noudattaa hyvien periaatteiden mukaista käytöstä. Jos sen sijaan kysyisimme pitäisikö meidän käyttäytyä huonosti, en usko että vastausta tarvitsisi miettiä kauan. Emme varmaankaan pohtisi päiväkausia: ”Pitäisikö minun noudattaa hyviä periaatteita ja etiikkaa vai olla periaatteeton hylkiö?” ennen kuin löytäisimme vastauksen. Se johtuu siitä, että elämämme ja tekomme puhuvat puolestaan ihan suoraan. Jos meillä on hyvät periaatteet ja hyvä käytös, tekomme puhuvat puolestaan. Miten niin? – Kaikki ihmiset kunnioittavat sellaista henkilöä kuten Hänen pyhyytensä Dalai lama, kun hän toimii maailman hyvinvoinnin puolesta suuressa mittakaavassa. koska se on tämän päivän maailmassa korvaamatonta, hänestä tulee johtaja rauhaan ja onnellisuuteen. Kun työskentelemme ollaksemme muille hyödyksi suuressa mittakaavassa, teot puhuvat puolestaan, eikä ole tarvetta selittää muille, että ne ovat korvaamattomia koko maailmalle ja ylistyksen arvoisia. Teot yksinkertaisesti puhuvat puolestaan.

 

Jos taas ajattelemme pelkästään omaa etuamme ja kohtelemme muita huonosti valehdellen, varastaen, tappaen ja tehden kaikenlaista laitonta, niin vaikka kukaan yhteisön jäsenistä ei sanoisi siihen mitään, olisimme yhteiskunnan silmissä automaattisesti hylkiö ja väärintekijä. Moni ei haluaisi olla tekemisissä kanssamme ollenkaan.


Sen tähden, jos teemme hyvää, meillä on helppoa. Emme kadu mitään. Muut hymyilevät meille ja pitävät meistä. He ovat meille lojaaleja ja elämämme on onnellista, miellyttävää ja iloista.
 

Mitä periaatteettomaan käytökseen tulee, koska useimpien mielestä kyse on mukavuudenhalusta, periaatteettomat asiat vetävät heitä puoleensa. Hyvä käytös on vaikeaa, eikö olekin? Kun ahneet, tyytymättömät ja valtavan saidat ihmiset tekevät periaatteettomia tekoja, se johtuu siitä, että he luulevat saavansa tarpeensa tyydytetyiksi hyvin nopeasti.

 

Tärkeintä hyvien periaatteiden mukaisessa käytöksessä on, että asenteemme on aidon epäitsekäs. Tärkeintä on, että ei aseta omaa onneaan ja hyvinvointiaan etusijalle eikä yritä täyttää vain omia halujaan. Hyvien periaatteiden mukaan käyttäytyvä ihminen ajattelee: ”Minun täytyy ajatella muiden onnea ja kärsimystä ja maailman etua.” Katalasti toimivat ihmiset ajattelevat vain omaa etuaan. Heidän käytöstään sanotaan katalaksi. On aivan selvää, että hyvien periaatteiden mukaan käyttäytyvä ihminen ilman muuta pohtii ensin monien ihmisten etua, maailman tavoitteita, sitä mitkä ovat yhteiskunnan tavoitteita laajasti otettuina, ja sitten hän toimii.


Me kaikki täällä olevat olemme esittäneet toivomuksia. Olemme kokoontuneet yhteen hyvällä motivaatiolla. Toiveemme ja rukouksemme ovat tavallaan keino kohottaa tunnelmaa. Jos tapahtuisi jotain ikävää tai onnetonta, niin sanoessamme ”Olkoot kaikki olennot onnellisia ja olkoon heillä onnen syyt,” se lohduttaa ja saamme hiukan toivoa. Jos löydämme lohdun, se on hyvä asia, eikö vain?

 

Mutta mitä toivomiseen ja rukouksiin tulee, ei ole niin että ajattelisimme vain sitä minkä tahdomme tapahtuvan, sitten toivoisimme ja rukoilisimme sitä. Jos haemme vain lohdutusta, istumme aloillamme rukoillen: ”Olkoot kaikki olennot onnellisia ja olkoon heillä onnen syyt.” Jotta se tapahtuisi, emme voi pelkästään istua aloillamme ilman että teemme siitä totta. Jos on jotain, minkä tulisi toteutua, meidän tulee toteuttaa se hinnalla millä hyvänsä. Tuo lausuma ”Olkoot kaikki olennot onnellisia ja olkoon heillä onnen syyt,” voi oikeasti toteutua. Jos ihmettelemme miten, meidän tulee alkaa itsestämme. Meidän jokaisen on turvattava oma onnemme ja onnemme syyt.


Turvataksemme ne meidän on ensin luotava tervehenkisiä syitä onneen. On tehtävä hyvää. On käyttäydyttävä hyvin. On otettava turmeltumaton asenne. Se on tärkeää. Jos kykenemme turvaamaan oman onnemme a sen syyt, sitä kautta syntyy muiden onni ja syyt sille. Hyvä käytös ja asenne aloittaen omasta itsestä ovat tärkeitä.


Erilaisilla henkisillä teillä kuvaillaan monia erilaisia hyviin periaatteisiin perustuvia käytösmalleja, mutta tärkeintä on se, miten maallista hyvää käytöstä kuvataan. Sen kuvaukset riippuvat ajasta ja paikasta. Täten, sen mukaan mikä aikaan ja paikkaan sopii, on erittäin tärkeää olla hyvä, rehellinen ihminen. Syy siihen on jo selitetty, joten en enää toista sitä.

 

Lyhyesti sanoen, meidän täytyy tulla toimeen keskenämme. Jos teidän pitäisi vaikkapa tehdä ruokaa, ettekä itse osaisi keittää, ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin asettaa toiveet johonkuhun toiseen. Jos tuo henkilö olisi pahansisuinen ja vihainen eikä tekisi edes ruokaa vaan tappelisi kanssanne, se todella sattuisi, niinhän? Olisi vaikeaa elää yhteiskunnassa, jossa kaikki alinomaa ärähtelevät toisilleen.
 

Nykyisin monet ihmiset tekevät itsemurhan. Kun eletään yhteiskunnassa, missä ihmiset ajattelevat pelkästään omaisuutta, liikeasioita, politiikkaa ja miten voittaa muut, ihmiset lakkaavat arvostamasta itseään ja tallovat muita niin paljon kuin kykenevät. Se saa ihmiset epätoivon partaalle, heistä tulee epävarmoja, eikä ole yhtään ystävää tukena. Kun alkaa tuntua siltä, elämä tässä maailmassa alkaa vaikuttaa turhalta ja merkityksettömältä. Sitten eräänä päivänä ihminen tahtoo tappaa itsensä.


Sanotaan, että nykyisin joissain maissa on saatavilla kirjoja, joissa annetaan itsemurha-ohjeita. Jos tahtoo tappaa itsensä, löytyy käsikirja, jossa on valikoima erilaisia menetelmiä. Ollaan tultu siihen pisteeseen, että sellaista kirjaa tarvitaan. Ei pitäisi olla tarvetta itsemurhaoppaalle, eihän? Yhteiskunnassamme on nyt monenlaisia keinoja tehdä itsemurha. Ennen vanhaan sellainen olisi torjuttu. Mutta nykyisin, kun yhteiskunnasta itsestään on tullut paha ja harhaan johdettu, yhä useampi ihminen tekee itsemurhan. Kun itsemurhakandidaattien lukumäärä kasvaa, tarvitaan itsemurhakäsikirjoja. Ja näyttää siltä, että ellei ole rohkeutta lopettaa omaa elämäänsä, voi kutsua jonkun muun tekemään sen itselle tietyssä paikassa tiettyyn aikaan.

Turmeltumattomia ja vilpittömiä ihmisiä tarvitaan. On sanottu:

 

Vaikka maapallo olisi täynnä petollisia ihmisiä,

sinun itsesi täytyy käyttäytyä hyvien periaatteiden mukaan.

Koska asiat ovat niin kuin ne ovat,

menestyt yllin kyllin.

 

Siten, vaikka koko planeettamme olisi kokonaan täynnä periaatteettomia ihmisiä, meidän itsemme tulee silti käyttäytyä hyvien periaatteiden mukaan, niin ajattelen.

 

Meidän tulisi olla hyviä ihmisiä ja yhteisömme johtajia, rehellisiä, suoraselkäisiä ja vilpittömiä. Yleisesti ottaen kyllä, politiikka on politiikkaa, mutta ei ole tarpeen harjoittaa politiikan häikäilemättömiä muotoja. Vaalin sellaista toivetta. Minulla on itseni suhteen totisia toiveita, mutta vaikeaa on, koska maailma on jo täynnä petollisia ihmisiä. Joten vaikka en itse ajattelisi että minun täytyy toimia siten, he vetävät minut omiin petoksiinsa mukaan, ja toisinaan asiat voivat muuttua hankaliksi. Toisaalta, ellei maailmassa olisi ketään, joka ei ole kaksinaamainen tai kavala, maailma olisi toivoton paikka, turha ja hyödytön. Siksi pyrin siihen, että mitä vastaani tuleekin, en ole kaksinaamainen enkä petollinen, vaan toivon lähde maailmalle.

 

Näin ollen tarvitsemme rohkeutta olla hyviä ja hyväkäytöksisiä periaatteen ihmisiä ja meidän täytyy olla aidon päättäväisiä. Ilman rohkeutta ja päättäväisyyttä, lekottelemalla ilman ongelmia tai mitään tehtävää, meistä ei mitenkään voi tulla hyviä ihmisiä.

 

Tiibetissä käy nykyisin usein niin, että monilla pahoilla liikemiehillä on hyvä tuuri, kun taas rehelliset liikemiehet menettävät sijoituksensa, eivätkä saa tavaroitaan myydyiksi. Sellaista tapahtuu. Kun periaatteettomien ihmisten onni kasvaa, näyttää että he menestyvät muita paremmin. Hyvin käyttäytyvien ihmisten täytyy kuitenkin kohdata joitain pieniä vaikeuksia. Meidän on ponnisteltava. Ei voi mitenkään olla hyvä ihminen ilman ponnistuksia, mitään tekemättä. Mutta jos rohkeina ja päättäväisinä sanomme: ”Olen hyvä ihminen tapahtuipa mitä tahansa, kaikki eivät voi olla petollisia, pahoin aikein ja käyttäytyä huonosti tässä maailmassa, itse aion olla hyvä,” niin luulisin että silloin meistä voi tulla hyviä ihmisiä ilman vaikeuksia. Minusta se voi pohjimmiltaan tapahtua ilman koettelemuksia.


Palatakseni Milarepan elämäkertaan, olimmepa luostarivalan ottaneita tai maallikkoja, on hyvin tärkeää, että pidämme toisistamme ja uskomme toistemme arvoon. Olipa maailmassa miten paljon taistelua ja pimeyttä tahansa, meidän on palveltava pieninä lamppuina siinä pimeydessä. Tämä on äärimmäisen tärkeää. Jos olisi vain pimeyttä eikä yhtään lamppua, emme voisi mitenkään välttää sitä, mitä tulee välttää emmekä omaksua sitä mikä tulee omaksua. Siksi pidän hyvin tärkeänä sitä että teemme kaiken voitavamme ja kannamme tämän vastuun.


Tämä hyvänä olemisesta ja hyvien periaatteiden mukaan käyttäytymisestä. Se ei koske pelkästään luostareiden väkeä. Olisi erinomainen asia jos maallikotkin alkaisivat tästä päivästä lähtien käyttäytyä hyvien periaatteiden mukaan – olla hyvä ihmisiä.

 

Karmapa

Mönlam-tapahtuman historiaa

Mönlam 2003 - 2004

Mönlam joulukuussa 2004

Mönlam tammikuussa 2006

Mönlam tammikuussa 2007

Mönlam joulukuussa 2007

Monlam tammikuussa 2009

Monlam joulukuussa 2009

 

Karmapan ohjeita mönlameita varten 2004

Kagyu Monlam Blog (englanniksi)

DVDt:

  • Jewel Ornament of Liberation - englanninkielinen DVD Samye Lingin online-shopista

  • 23. Mönlam-tapahtuma - englanninkielinen DVD Samye Lingin online-shopista

  • Prayers and Meditation of Avalokiteshvara, Karmapan opetuksia 23. Mönlam-tapahtumassa, Namse Bangdzo bookstore

 

kotisivulle