Janin matka Samye Lingiin  25.3-3.4.2005

kuvat © Jani ja Rokpa Trust - lisää kuvia tapahtumasta Samye Lingin sivuilla

Tässä lyhyt matkakertomus ensimmäisestä visiitistäni Samye Lingiin. Kuvat on otettu kännykkäni kameralla joten pyydän heti alkuun anteeksi niiden huonoa laatua.

Lähdin siis liikkeelle Helsinki-Vantaalta josta lento Amsterdamiin ja sieltä Edinburghiin. Siellä oli jo keväinen ilma ja ihmiset kulkivat jo t-paidoissa. Ehdin näpätä siellä muutaman turistifoton.

Edinburghista jatkoin junalla kohti Lockerbieta. Maisemat olivat kauniin vihertävän skotlantilaiset, niittyjä ja nummia niin pitkälle kuin silmä kantaa ja paljon lampaita. Hmmm.. no tuohon kuvaan en saanut osumaan yhtään lammasta.

Lockerbien juna-asemalla törmäsin Gelong Thubteniin, munkkiin joka kävi Suomessakin tammikuussa 2004 vetämässä meditaatiokurssin Keuruun ekokylässä. Pääsin hänen taksinsa kyydissä parinkymmenen minuutin loppumatkan.

Temppeli

Samye Lingin piha-alueet olivat täynnä patsaita ja hienoja yksityiskohtia. Puistossa olevan lammen rannalla on suuri stupa ja sen edessä Guru Rinpochen patsas.

Thubten piti luennon viikonlopun ja seuraavan viikon ohjelmasta illalla. Lauantain ohjelmassa oli aamun Tara-rukousten, hiljaisen meditaation ja Chenrezig-rukousten lisäksi Lama Zangmon luento tulevan viikon Guru Rinpoche Drupchöstä – viisi päivää kestävästä harjoituksesta, joka käsitti paljon resitaatioita ja erilaisia visualisaatioita. Akong Rinpoche antoi lauantaina myös turvautumisvalat haluaville.

Sunnuntaina Thubten luennoi Guru Rinpochen elämästä ja Lama Zangmo kertoi siitä, mitä Guru Rinpoche-initiaatio sisältää. Akong Rinpoche antoi Guru Rinpoche-initiaation drupchöä varten. Initiaatio, drupchö ja luennot luennot pidettiin Samye Lingin upeassa  temppelihuoneessa.

Aamut aloitettiin kuudelta Tara-rukouksilla, sitä seurasi aamupala ja sen jälkeen Lama Yeshe johti tunnin hiljaisen meditaation. Iltaisin seitsemältä oli aina Chenrezig-rukoukset.

Maanantaina aloitettiin drupchö. Se tehtiin kahdessa osassa, reilu pari tuntia aamulla ja saman verran iltapäivällä. Osanottajia oli karkean arvioni mukaan noin 80. Rukousten resitaatio kuulostaa hienolta aina, mutta oli todella hienon kuuloista noin suurella joukolla ja tiibetiläisten instrumenttien säestyksellä.

Drupchöön kuului myös  tsok-uhraus joka päivä, ja viimeisenä päivänä oli mahdottoman iso tsok jonka herkkuja syötiin vielä sunnuntainakin.

Samye Lingin pihoilla oli myös riikinkukkoja vapaana, tämä yksi tykkäsi patsastella varsinkin Samye Ling Shopin edustalla joka päivä.

Tämä valkoinen taas tykkäsi oleskella temppelin takana ja katoksen päällä.

Lauantaina 2.4.2005 juhlittiin Akong Rinpochen 65-vuotis syntymäpäivää. Aamu alkoi seremonialla jossa laskettiin 3000 kalaa vapauteen viereisellä joella. Minäkin pääsin vapauttamaan yhden kalasaavillisen.

Kuvassa Rinpoche ottaa vastaan autoa, jonka tankissa uiskentelee 3000 purotaimenta.

Samye Lingin apotti, Lama Yeshe Losal vapauttaa kaloja lasten kanssa.

Päivä jatkui juhlilla missä oli tietysti synttärikakku ja monenlaista ohjelmaa. Rinpoche myös signeerasi uutta kirjaansa ’Restoring the Balance’.

Päivänsankari leikkaa kakkua uudessa ruokasalissa. Taustalla näkyvät uudet taulut jotka laitettiin seinälle synttäripäivänä. Niissä kuvataan Buddhan elämää.

Onnittelupuheita. Etualalla hymyilee Lama Zangmo ja hänen oikealla puolellaan Lama Yeshe.

Akong Rinpochelle ja 25-vuotiaalle Rokpalle välitettiin onnittelukirjeet itseltään 17.Karmapalta Urgyen Trinley Dorjelta (sekaannusten välttämiseksi, Karmapa ei siis itse ollut paikalla). Akong Rinpoche luki kirjeet ensin tiibetiksi, jonka jälkeen ne luettiin englanniksi. Hetki oli hyvin kaunis. Rinpochen oppilaat esittivät perinteistä tiibetiläistä kansantanssia.

Illalla Chenrezig-rukoukset omistettiin Akong Rinpochelle ja tämän jälkeen siirryttiin Butterlamp Houselle, jossa sytytettiin 1008 kynttilää.

Tämän jälkeen siirryttiin stupalle katsomaan ilotulitusta. Kun olin kävelemässä stupalle niin malani (rukousnauha) naru meni vanhuuttaan poikki ja kymmeniä kristallihelmiä ropisi laatoitetulle tielle josta sitten huonekaverini Emilin kanssa rähmällämme niitä pimeässä noukimme. Rinpochen seurue miltei kompastui meihin ja matkallaan ilotulitusta katsomaan, helmistä vain 3 jäi Skotlantiin mikä sinänsä oli jo saavutus, koska jouduimme etsimään niitä pelkkien taskulamppujen valossa.

Noh, tässä yksi kuva ilotulituksesta.

Temppeli illalla.

Ja tässä lisko jonka tapasin ruohikossa  helmiä etsiessäni

Sunnuntaina oli aika jättää Samye Ling, takana oli unohtumaton ja hieno viikko. Tutustuin moneen todella sydämelliseen ja ystävälliseen ihmiseen ja opin dharmasta paljon uutta. Lama Yeshe sanoi että Guru Rinpoche -drupchö järjestetään tästä lähtien joka vuosi – eli ensi vuonna uusiksi! J

Tässä ylpeä pöyhistelijä… ja vasemmalla tuo riikinkukkokin ;-D