Tormat, tiibetiläiset uhrikakut

 

Tormat ovat koristeellisia uhrikakkuja, jotka kiinnittävät huomiota suurissa tapahtumissa kuten rukousjuhlien aikana Bodhgayassa Pohjois-Intiassa. Ne ovat olleet osana pyhiä seremonioita vuosisatojen ajan Tiibetissä, ja niihin liittyy paljon symboliikkaa. Uhrikakkujen ulkonäkö on kehittynyt valaistuneiden buddhalaisten mestareiden kuten Padmasambhavan ja Gyalwang Karmapoiden näkyjen myötä. Ne ovat tärkeä osa ritualistiikkaa, siinä missä hiekkamandalat, thangkat ja patsaatkin.

 

 

Kuva / Photo © Jani Zweygberg 2006

 

17. Gyalwa Karmapan neuvojen mukaan vuosittaisille kagyu monlam -juhlille on viime vuosina tehty suuria uhrikakkuja eli tormia. Keskuskuvioina ovat karma kamtsang -perinteen esi-isät: ylhäällä vasemmalla Milarepa keskellä Marpa ja oikealla Gampopa.

 

 

 

 

 

”Lapsena Tiibetissä olin tietoinen siitä, että Intiassa sijaitsevien karma kagyu -luostareiden tormaperinteen tulee kukoistaa.

 

Sain näyn uusista kauniista tormakakuista, ja siihen liittyi monimutkaisia maisemia buddhineen ja bodhisattvoineen.

 

Tämä kokemus on inspiroinut minua uudistamaan vanhoja perinteitä ja luomaan uutta.”

 

(17. Gyalwang Karmapa Ogyen Trinley Dorje haastattelussa vuonna 2007)

 
   
Gyalwang Karmapa piirsi vuoden 2008 lopulla kalligrafian, jossa lukee sana "torma", tulevan filmin otsikkoa varten.

 

Lahjoja jumalille – tiibetiläisen voiveistosten ikivanha taide

10.1.2009, teksti Jo Gibson, kuvat Ko Jung-Fa


Julkaisuoikeudet © Pal Nyammay Kagyupay Sangha Monlam Chenmo. Images courtesy of PNKSMC.

Englanninkieliset sivut osoitteessa www.kagyumonlam.org  Suomennos on lyhennetty versio alkuperäisistä raporteista. In English


Otsikko on tammikuussa 2009 pidetyn 26. kagyu monlamin aikana kuvatun dokumentin työotsikko. Dokumenttia tekee amerikkalainen Mary Young yhdessä kansainvälisen filmiryhmän kanssa. Filmissä on kuvattu tormien valmistusta vaihe vaiheelta alusta asti ja sitä varten on haastateltu Gyalwang Karmapaa, Lama Chodrakia ja tormamestari Lama Sangyetä.

 

Dokumenttia ohjataan Gyalwang Karmapan valvonnassa ja se sai alkunsa Mary Youngin tuntemasta kiinnostuksesta tormia kohtaan. Gyalwang Karmapa on uudistanut kagyu-linjan tormaperinnettä vuodesta 2005 alkaen. Uudet tormat ammentavat vivahteita eri perinteistä. Karmapa käyttää geluk-perinnettä ja viittaa myös kolmannen Karmapan kirjoittamaan tekstiin. Tuolloin kagyu-perinteen tormanteko kukoisti.


Tormia tekevät nuoret munkit ja nunnat, jotka ovat osoittaneet vaikuttavaa omistautumista Hänen pyhyydelleen Karmapalle. Saadakseen tormat ajoissa valmiiksi he ovat nousseet aamuisin kello kolmen ja viiden välillä ja työskennelleet koko päivän aina keskiyöhön saakka.

 

Tiibetiläiset tormat ovat yleensä syötäviä, ne on tehty voista ja tsampasta (paahdetusta ohrajauhoista) ja rituaalin jälkeen ne annetaan eläinten syötäviksi. Intiassa käytetään tsampan sijaan vehnäjauhoa, margariinia voin sijaan ja seokseen lisätään vahaa, jotta se ei sula kuumuudessa. Siten ne eivät ole syötäviä. Värit saadaan öljyväreistä, jotka sekoitetaan margariiniin.

Dokumenttiprojekti sai alkupääoman lahjoituksena New Yorkin Reuben museolta ja kerää nyt lisää varoja.
Tietoja projektin etenemisestä: http://www.tormafilm.com

 

 

 

 

 

www.tormafilm.com

blogi

27. kagyu monlam chenmo: Erityisraportti - tormat

kotisivulle